De typische geur komt van vanilline of van ethyl vanilline. De stoffen zijn 25 respectievelijk 40 maal beter oplosbaar in octanol dan water (octanol-water partitiecoefficient). Effectief betekend het dat ze beter oplossen in oplosmiddelen als ether, therpentine etc, maar ook in zuivere alcohol. Dus als je de gok wil wagen of het rubber er tegen kan, kan je de band weken in een ruime hoeveelheid alcohol of een oplosmiddel. Wellicht dat ook slaolie oid redelijk werkt. Succes.
Zonde
Hoezoe, kun je daarna nog lekker mee mixen
@HanDavinci, weet jij vanuit jouw vakgebied misschien nog een oplossing voor de vanille lucht aan rubber bandjes?
Breitling banden zijn ook geurloos
Ik zou het bandje even poetsen met kookbenzine, petroleum ether
Ik heb nooit een Breitling gehad , maar mooi om te lezen !
Waarom ná gebruik en niet vóór gebruik??
Heb je wel eens aan een buttplug geroken na gebruik?
Ik gok geen vanille…
Ligt er maar net aan…
Bijvoorbeeld wat je als laatst hebt gegeten of in welke omgeving je je begeeft.
_Overigens geen geen praktijk ervaring opgedaan oid, puur theoretische kennis _
Azijnlucht vind ik veel zeikeriger dan vanille.
Sterker nog, er zijn goede indicaties dat wij vanille van nature lekker vinden ruiken omdat het ons aan borstvoeding en veiligheid doet denken. Zowel moedermelk als vanille zouden een kalmerende werking hebben op kinderen tot negen maanden oud.
Lekker chillaxen met vanille dus, G.
Je kunt het altijd gokken. Als je rauwe kokosolie als lube gebruikt is het vaak een indringende kokosgeur.
Maar voor wie zeker wil zijn van frisse ATM-actie zou ik zeggen: Spoelen, die bips. Heel veel spoelen.
Je zou nog kunnen proberen om de band in een pot met koffiebonen te stoppen.
Let wel op dat je niet de horloge er bij in stopt, die zou wel eens te snel kunnen gaan tikken
Wat kost zo’n bandje? Is weggooien een optie? Ben je ook meteen van de lucht af.
Dacht ik t niet: de vanille geur wordt gebruikt om de (chemische) geur van de weekmakers in t rubber/pvc te maskeren.
Citaat: Voor wat de weekmakers betreft is je neus volgen een goed advies. Ruikt een pop vreemd en vies, kun je ervanuit gaan dat deze weekmakers bevat. Waarschijnlijk kun je je nu je dit leest deze viezige, weeïge geur van een nieuwe pop wel voor de geest halen. De zoete vanillegeur die je soms ruikt, kan een natuurlijke of chemische vanille geur zijn die gebruikt wordt om de geur van weekmakers in het PVC te maskeren.
Google maar op: vanille geur weekmakers. Voorbeelden te over. Lekker gezond voor je ook las ik.
Die Cape Cod doekjes ruiken ook zo sterk.
Als het zo irri is op die bandjes, kunnen ze beter wat minder gebruiken.
Maar is de geur weg??
Of vroeg je ook om behoud van de kleur, souplesse e.d. van de band?
Sorry. Melig. Over mensen die een horlogebandje in een doos op zolder doen tegen de stank . Verlies nemen en lekker wegmikken die hap…
Sterkte.
Ik behoor denk ik tot de minderheid die juist houdt van de vanieljegeur van een (nieuw) rubber bandje… helaas worden er zoveel ‘geurloze’ (=beetje naar rubber stinkende) bandjes gemaakt tegenwoordig!
Dat is het uitbloemen van de stoffen, dat kun je er wel afpoetsen met zeep en water. Ik doe het hier ook vaak met samples, werk op een R&D lab in de rubbertechnologie.