Waarom hebben sommige horloge-kalibers vrijloop bij het ondersteboven opdraaien?
Deze vraag stel ik nu aan het forum, omdat sinds dit opdraaien om 8:45 uur, - bij toeval -
dit mij de hele ochtend tot aan nu heeft bezig gehouden.
Wat bedoel je met ondersteboven? De kroon de andere richting in draaien? De juiste richting indraaien terwijl je het uurwerk met 6 uur van je af wijst (kroon naar links)? De juiste windrichting terwijl je het uurwerk met de wijzerplaat naar de grond hebt? Alles normaal, maar dat je zelf op de kop staat?
Ik begrijp dat ook niet, want ik ben geen horlogemaker. Zoals ik al zei: normaal mag het niets uitmaken. Ik denk dat er misschien iets in de âkeyless worksâ niet goed werkt. Maar ik weet dat niet zeker. @vinwat is een echte horlogemaker- ik ben maar geĂŻnteresseerde liefhebber- dus hij zal vast het juiste antwoord weten. Ik ben ook benieuwd, net als u!
Het is ook alleen zo, wanneer het horloge dus loodrecht
ondersteboven gehouden wordt, bij schuinhouden
circa 45°, vindt dit âfenomeentjeâ niet plaats.
@vinwat, ik heb zojuist online even in een horloge-encyclopedie geneuzeld,
waarbij ik me ineens bedacht, dat de âclutchâ wellicht teveel speling heeft
(na 25 jaar en 4 onderhoudsbeurten).
Kan dit zo zijn: misschien is het uurwerk gewoon âopâ ?
Misschien tiretteveer gebroken, waardoor het âclutch wheelâ niet tegen de âwinding pinionâ wordt gedrukt en dat dezen in een andere stand door de zwaartekracht wel in elkaar grijpen.
Ja ik denk ook dat er iets niet goed zit, maar ik denk niet dat de tirette gebroken is. Het gebeurt ook wel eens dat de âhebelâ met een revisie per abuis verkeerd om wordt teruggezet, dan kan dit probleem ook ontstaan in verschillende posities.