Vanmorgen opgemerkt bij opwinden uurwerkje

Waarom hebben sommige horloge-kalibers vrijloop bij het ondersteboven opdraaien?
Deze vraag stel ik nu aan het forum, omdat sinds dit opdraaien om 8:45 uur, - bij toeval -
dit mij de hele ochtend tot aan nu heeft bezig gehouden.

1 like

Wat bedoel je met ondersteboven? De kroon de andere richting in draaien? De juiste richting indraaien terwijl je het uurwerk met 6 uur van je af wijst (kroon naar links)? De juiste windrichting terwijl je het uurwerk met de wijzerplaat naar de grond hebt? Alles normaal, maar dat je zelf op de kop staat?

2 likes

Ik bedoel met het horloge met de 12 uur naar beneden wijzend.
Dan de gewone richting in opwinden.
B.v.d.

1 like

Dat mag geen enkele invloed hebben bij het opwinden van het uurwerk.

3 likes

Ja Ide die weet dit wel, toch wel de goeroe als het aankomt op uurwerken :heart_eyes:

11 likes

Absoluut wat @vinwat zegt. Ondersteboven hangend aan één been op 100 meter hoogte moet je zonder probleem jouw horloge kunnen opwinden. Je moet wel twee armen tot je beschikking hebben. Nee serieus, mag volgens mij niets uitmaken. :wink:

4 likes

Benieuwd wat de goeroe hiervan zegt :speak_no_evil:

1 like

Reken maar dat hij met een opmerking of plaatje komt waar wij met z’n allen niet tegenop kunnen! :joy::ok_hand:

1 like

Dank je, @vinwat, maar het is de enige die opdraait met vrijloop.
Ik ontdekte dit vanmorgen toevallig, d.w.z. per toevalligheid.

Het is hopelijk geen teken van snel stukgaan vanaf nu?

Ik heb van een hoop dingen verstand maar daar horen horloges en uurwerken niet bij. :laughing:

8 likes

Bedankt, Klokkengek, maar hoe kan het, dat dit de enige is, die zo opwindt?

2 likes

Ik wist dat niet, tĂłch bedankt, Candide.

1 like

Ik begrijp dat ook niet, want ik ben geen horlogemaker. Zoals ik al zei: normaal mag het niets uitmaken. Ik denk dat er misschien iets in de ‘keyless works’ niet goed werkt. Maar ik weet dat niet zeker. @vinwat is een echte horlogemaker- ik ben maar geïnteresseerde liefhebber- dus hij zal vast het juiste antwoord weten. Ik ben ook benieuwd, net als u! :slightly_smiling_face:

@vinwat kom eens gauw terug hier! :wink::smiley:

2 likes

Dank u, Klokkengek.

Het is ook alleen zo, wanneer het horloge dus loodrecht
ondersteboven gehouden wordt, bij schuinhouden
circa 45°, vindt dit “fenomeentje” niet plaats.

2 likes

Is niet in orde - zoveel is duidelijk

3 likes

Ja, @Ogenblik, dank je, dat klopt. “It just puzzled me”.

Het onderhavige horloge functioneert prima overigens,
zowel bij het normale opwinden als bij het via de rotor
automatische opwinden.

@vinwat, ik heb zojuist online even in een horloge-encyclopedie geneuzeld,
waarbij ik me ineens bedacht, dat de “clutch” wellicht teveel speling heeft
(na 25 jaar en 4 onderhoudsbeurten).

Kan dit zo zijn: misschien is het uurwerk gewoon ‘op’ ?

Ik neem aan dat je niet afgaat op EEN moment waarop de ‘keuze’ van de kroon niet ‘duidelijk’ in of uit stond.

Dan is er volgens mij geen mechanische verklaring voor deze ontdekking als alles in orde zou zijn.

1 like

Misschien tiretteveer gebroken, waardoor het “clutch wheel” niet tegen de “winding pinion” wordt gedrukt en dat dezen in een andere stand door de zwaartekracht wel in elkaar grijpen.

2 likes

Ja ik denk ook dat er iets niet goed zit, maar ik denk niet dat de tirette gebroken is. Het gebeurt ook wel eens dat de ‘hebel’ met een revisie per abuis verkeerd om wordt teruggezet, dan kan dit probleem ook ontstaan in verschillende posities.

1 like