Vanmorgen opgemerkt bij opwinden uurwerkje

Nee, de clutch heeft schuine inkervingen en schiet passend in het andere tandwiel.
Daar zit geen speling in.

1 like

Nee, als de veer is gebroken, zal de clutch helemaal niet bewegen.
de veer drukt immers de pal die in de sleuf zit van de clutch naar het achtertandwiel.

De pal die in het clutch wiel zit kan nooit andersom worden geplaatst.

Om een of andere reden wordt hier op het forum standaard er van uitgegaan dat jij verstand hebt van uurwerken merk ik de laatste tijd steeds vaker :joy:

1 like

Horloges en lenzen,:ok_hand::rofl:

Die lenzen vat ik even niet? :thinking:

Horloges en fotografie

Oooh zo’n lenzen :joy::joy::joy:

Zou ik na 28 reacties dan echt de eerste zijn die zich af vraagt wat het voor kaliber uurwerk is?

6 likes

Het geopperde probleem heeft toch niets met het kaliber te maken?

Het gebeurt telkens, ook na zo’n 5 maal nog, dit, @Ogenblik.

Ik ben inderdaad niet ’ over 1 nacht ijs gegaan ', zoals dat zo mooi heet.

Dank u wel, @MeisterRoamer, maar de tirette-veer zou bij breuk niets meer aan ‘veranderende stand’ kunnen betekenen.

U ook bedankt @Mars1, doch de ‘Hebel’ kan bijna niet verkeerd worden geplaatst, mijns wetens.

1 like

Bedankt, @vinwat.

Ik doelde eigenlijk op een ‘uitgerekte veer’ en daardoor de speling.
NĂș weet ik, door uzelf, dat dit derhalve niet de oorzaak zijn kan.

1 like

Ik dacht misschien door een specifieke constructie van het kaliber? Had ik met een longines kaliber 431 waar het opwinden alleen maar lukte door het horloge in een bepaalde stand te houden. Zat een metaalsplinter in de scharnierende constructie met twee tandwielen. Dat heb je niet met een Seiko.

@MartijnV

Ook al kan dit m.i. bij ieder caliber optreden, het is de ST-25 ,
van Seagull dus. Een betrouwbaar uurwerkje, wat mij betreft.

Bij de meeste calibers niet, maar ik ben wel eens een wat ouder caliber tegen gekomen met hetzelfde probleem als u schetst, waarbij de hebel zo goed als recht was en het niet helemaal duidelijk was hoe hij er in hoorde. En hij zat dus precies verkeerd om.

Hier zie je wel een mooi plaatje van het opwind mechaniek voorbij komen, ik denk toch dat ie uit elkaar moet zodat je kan kijken wat er gebeurt. (Als je dat zou willen)
Het gaat om een luxe versie maar ze laten ook het “base movement” zien.

1 like

Tja daar wil ik hier wel even op in gaan en wat over zeggen;

Als die “hebel”, (bascuul) verkeerd om zit dan wordt het gehele opwind resp. wijzerverzet systeem geblokkeerd.
Daar komt ook nog bij dat de bascuul vrijwel nooit in de uitsparing sleuf van het clutchwiel zal passen vanwege de vormgeving.
En wat nog belangrijker is, dat, als eventueel, bij een verkeerd om geplaatste bascuul de tirette niet kan worden verzet.
Immers de bascuul heeft aan een kant een nok die tegen een pin op de tirette aan komt waardoor de tirette
kan bewegen.
Kortom een kul verhaal.

3 likes

Bedankt @MartijnV.

Eventjes geleend of zo men wel zegt ‘nicked off of’ de duitse wikipedia:

https://watch-wiki.org/index.php?title=Sea-Gull_ST25