Veel kijkplezier: de aparte designs van Cartier

Foto-intensief topic incoming…

De laatste jaren is te zien dat Cartier steeds meer geliefd aan het worden is, als het aan ons ligt een hele goede zaak! Binnen de horlogeliefhebbers heeft het merk enkele modellen die erg bekend zijn, voornamelijk de Cartier Santos en varianten van de Cartier Tank. Beide modellen zijn iconen en tijdloos binnen de Cartier ‘line-up’. De verhalen van de Cartier Tank van Muhammed Ali en de luchtvaarthistorie van de Santos zijn bij velen wel bekend. Vandaag willen we wat voorbeelden laten zien in de designwereld van Cartier die misschien minder bekend bij het grote publiek zijn. Het Franse merk heeft namelijk nogal wat aparte kastvormen op de markt gebracht. We trappen af met de Cartier Crash:

Cartier Crash

Hoe het ontwerp precies ontstaan is dat weet niemand, er wordt gespeculeerd over een inspiratie bij Salvador Dali of het zien van een Cartier Baignoire na een auto-ongeluk. Wat de echte waarheid is, dat weet natuurlijk niemand. Dat het een apart design is, dat staat vast.

Cartier Tank Asymetrique

Hoewel het design natuurlijk erg eigenzinnig is, kregen wij er hier op kantoor bijna allemaal koppijn van. Geweldig horloge, maar ook een zeer realistische illusie om de pols.

Cartier Tank à Guichet

Simpeler en effectiever dan dit gaat het niet worden…

Cartier Cloche

Deze vorm stamt uit het design van een bel, zoals die op de balie bij een hotel. Cartier heeft er een prachtige en elegante vorm van kunnen maken.

Cartier Cheich

Een prijs voor de winnaar van de Paris-Dakar, de Belgische motorrijder Gaston Rahier won de race twee keer achter elkaar.

Cartier Pebble

De bijnaam voor dit horloge is ‘de kiezel’, in de VS wordt het ook wel ‘de honkbal’ genoemd. Cartier heeft dit jaar een ‘re-issue’ aangekondigd van dit model. Het spel tussen de verschillende vormen van de kast en het glas maakt dit tot een zeer interessant horloge.

Cartier Bamboo

Iemand hield erg van bamboe of pandaberen bij Cartier… :panda_face: de speelse vorm van de kast maakt het design erg levendig en natuurlijk.

Nu over op de horloges die wat makkelijker van de bucket-list af te strepen zijn dan de exoten hierboven.

Cartier Calandre

Verhalen gaan de rondte dat dit horloge gebaseerd is op een stijgbeugel, waardoor het horloge beter étrier had kunnen heten (het Franse woord voor stijgbeugel).

Cartier Ceinture

Deze kastvorm vond zijn inspiratie in de gesp van een riem. Een apart element in het design is het verwerken van de kroon in de kast.

Cartier Driver

Dit model werd op de zijkant van de pols (smalle kant) gedragen zodat de tijd meteen zichtbaar was met de handen aan het stuur. Dat is dan ook de reden dat de kast zo bol is. Ook apart aan dit design is dat de gesp verwerkt zit in de kast van het horloge.

Cartier Baignoire

Het woord ‘baignoire’ vertaalt zich direct naar bad of badkuip in het Nederlands, een duidelijke herkomst van dit design natuurlijk.

Cartier Gondole

Dit model komt in allerlei vormen en maten, waarvan sommigen nog zeldzamer zijn dan anderen. Zoals de naam al zegt is het horloge geïnspireerd op de ronde vormen van de romantische gondels.

Cartier Chinoise

Gebaseerd op Chinese decoratieve kunst… dat maakt het horloge in een oogopslag een stuk stoerder.

Cartier Cristallor

Dit prachtige step-case design is naar ons idee nog altijd ondergewaardeerd. De verborgen kastpoten maken het geheel nog mooier, zo komt het design het best tot zijn recht.

Cartier Tonneau

De tonneau-vorm van de kast maakt dit tot een zeer comfortabel horloge. De bolling van het geheel zit als gegoten op de pols. De uitwendige kastpoten maken het design net wat stoerder en eigenzinniger.

Cartier Pasha

Een design dat altijd erg veel controversie zal oproepen, wij vinden dat allemaal wel meevallen. Een vreemde verschijning blijft het zeker!

Honorable mention…

Hoewel het volgende horloge een ‘Must de Cartier’ is, wat iets anders is dan de modellen hierboven, konden we jullie deze toch niet onthouden:

Een Cartier met een houten plaat, tja… wie verzint het… wij vinden het in ieder geval tof!

Welk van deze bovenstaande modellen zou jij wel durven dragen en welke niet? Natuurlijk mag het ook een model zijn dat niet in de bovenstaande lijst staat, wij zijn benieuwd naar jullie inbreng!

79 likes

Ik hou van Cartier! Is toch fantastisch dit?!

6 likes

Leuk om te zien wat voor verschillende ontwerpen Cartier heeft gemaakt. Toch ben ik wel het meest fan van de Santos :slight_smile:

1 like

Wie zijn “wij” in het benieuwd zijn?

7 likes

Bulang and sons, perhaps? 🤷🏻

3 likes

De marketingafdeling :joy:

2 likes

Ben niet bekend met deze term :see_no_evil:. Maar sws een like. Al zijn ze fysiek weer eens op :joy:

1 like

Ik vind het leuk dat ze zo veel verschillende ontwerpen maken. Maar ik ben zelf het meest fan van de Tank, en dan vrijwel alle versies :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik vind de ontwerpen persoonlijk wat gekunsteld

1 like

Tsja, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

1 like

Leuk om een deel van hun modellen eens een keer te zien. Ik zie ze voor het eerst in mijn leven.

Nou heb ik ooit wel eens een santos gezien, maar de dial en het schrift daarop kon mij niet lokken. Ik ben bang dat deze modellen dat ook niet kunnen.

Ik moet wel bekennen dat ze durven en dat het ze waarschijnlijk geen windeieren legt, gezien hun status.

Wellicht zit ik qua smaak in een nog hele andere fase. Wie weet, ooit.

Gezien, het is me duidelijk!! Ik was het letterlijk aan het Googlen. :rofl:

1 like

Elke keer als ik zo’n topic tegen kom denk ik eerst dat het @AmsterdamVintageWatches is.

Wel leuke topics overigens.

3 likes

Leuk zo’n hele serie voorbij te zien komen … bedankt voor het delen :+1::+1:

1 like

Ik was onlangs in Parijs en heb daar tijdens een museumbezoek toch wel een tijdje stilgestaan bij deze Cartier pendulette

5 likes

Maar dan wel de marketing afdeling. Die hebben meer onderzoek-budget nodig.

Ik mis de Clé, Drive, Ronde, Ballon, Coussin, Tortue, Panthere, Tank Française, -Americaine, -Basculante, en -Cintrée, de Mysterieuse, Santos en tot slot de Santos Dumont.

1 like

Ja! :star_struck:

5 likes

Ik moet @Rex1gewoon gelijk geven

1 like

Dat vinden wij nou ook.

Knap hoe Cartier dit soort designs toch vaak tijdloos kan houden, al zijn ze zeer extravagant. :grin:

2 likes

Cartier is imho wel iets meer een sieradenhuis dan een horlogemerk, maar ze zijn wel origineel, eigenzinnig en stijlvast. Dat vind ik heel cool.

5 likes