We zijn nu op vakantie in noordwest Portugal, en ik verbaas me over de horloges die hier door juweliers worden aangeboden. In de plaats Esposende bijvoorbeeld -35.000 inwoners- heb ik al 4 juweliers gespot die Rolex, Tag Heuer, IWC, Longnes, etc volop te koop hebben. In Breda weet ik er maar 1 op te noemen…
Voor vertrek had ik de idee vooral Seiko, Pulsar en een hoop modemerken te gaan zien, maar hier ben ik toch wel verbaasd over. Ik dacht dat het hier nogal veel armoede was.
Over de prijzen kan ik geen uitspraak doen, geen idee wat bepaalde modellen normaliter doen.
Wat mij opviel was het hoge Rolex gehalte in Spanje. Iedereen en z’n moeder loopt daar met een Rolex. Van de receptiemedewerker (two tone sub) tot aan de matroos op een veerpont (14060) iedereen lijkt er een te hebben
Als het zoals hier in Italie is komt het doordat horloges meestal als cadeau worden gegeven ( meestal door familie) bij speciale gelegenheden. Zoals verloving, trouwen, zo veel jarig huwelijk enz…
Geen high society in elk geval, gewoon tussen de toeristen in basic restaurantjes, 3 sterren appartementje.
Ik ga de komende dagen in ieder geval wat beter letten op horloges die men draagt.
Geweldig land, Portugal. Mijn favoriete land voor korte en lange vakanties. Kom er al héél lang.
Over de horloges: de omvang van het zwart geld circuit zal wel een rol spelen:
Uit 2012 maar nog niet aan betekenis ingeboet (heb er ook vrienden wonen):
“Een steeds groter deel van de economie van Portugal zit onderwater. Volgens een studie van de Economische Faculteit van de Universiteit van Porto is bijna een kwart van de economie zwart en wordt er zodoende over 42 miljard euro inkomsten geen belasting betaald. Een van de oorzaken van de groei van de zwarte economie is de crisis. Er zijn veel werklozen die zwart bijverdienen. En vanwege de crisis is de BTW naar 24 procent verhoogd, dat maakt dat zwart verkopen zeer de moeite loont. Portugal is voor zijn overleven aanhankelijk van belastinggeld van andere Europese landen”
Ik kom regelmatig in Portugal en kan bovenstaande wel bevestigen. Ik zie mensen er ook wel eens boodschappen met een briefje van 500 betalen. Sta je ook raar te kijken. Portugal heeft een rijke elite en relatief weinig middenklasse. Er zit bij die bovenlaag echt veel geld (al dan niet zwart), veel Lisbonezen hebben bijvoorbeeld ook nog een tweede huis in de Algarve.
Vorig jaar in Portugal geweest. De eerste Portugees die aan me werd voorgesteld droeg een AP Royal Oak. Verder waren en 2 juweliers is het stadje die ook echt wel enkele duurdere horloges als occasion hadden liggen.
Ook een dagje wezen duiken met een paar bankiers uit Porto. Ik had niet de indruk dat ik met arme mensen op een boot zat. Nee, er zijn daar echt wel mensen met een goed salaris. Misschien wel minder dan in Nederland.
In 2005 ben ik op uitwisseling geweest in Frankrijk met een Portugese collega. Die heeft een universitaire graad en een passende goede baan bij de overheid. Zijn salaris was vergelijkbaar met mijn salaris, alleen werkte hij daar 40 uur voor en ik 30 (met hbo functie). En dat was voor de crisis. In 2009 moest hij 3% terug in salaris vanwege de crisis.
Nu is de levensstandaard hier wel een stuk lager. Basis behoeften zijn goedkoop, luxe zaken behoorlijk duur.
Ook worden bepaalde zaken hier tegen het hoge btw tarief belast (23%) die in NL onder het verlaagde tarief vallen, zoals frisdrank. Dat zijn maatregelen die erop duiden dat inwoners niet bereid zijn om hun inkomsten- of winstbelastingen netjes te betalen. Griekenland en Italië kennen deze afwijkingen ook.
Vandaag op een rommelmarkt in Esposende geweest, en warempel ook wat klokjes gespot. Nu ben ik niet zo bekend met kleine of oudere merken, maar zag als bekend voorkomende namen naast Omega en Tissot ook Geneva en Timex liggen. Die ene Tissot was zwaar gehavend en wilde men nog € 220 voor hebben.
Ook wel gelachen. Bij 1 kraam lag tussen allerlei prullaria een ‘Rolex’ voor € 50. Die werd door een ‘kenner’ geïnspecteerd met een plastic loupje zoals je uit een kauwgomballenapparaat kon draaien. Na lang wikken en wegen heeft hij die gekocht, helaas geen foto van kunnen maken.
Ik had niet echt het gevoel dat ik een megadeal was misgelopen, maar ben ook geen Rolex kenner
Het probleem is de lage inkomensbelasting. 21% voor iedereen, rijk of arm.
De rijken dragen niets af aan de armen, waardoor er een grote kloof ontstaat.
Kwestie van tijd voordat daar ook eens de boel in lichterlaaie staat.