Verbussen platine

Ik was benieuwd of mensen mij kunnen helpen met mijn probleem, ik heb een rolex 1570 liggen die ik ga servicen nu kwam ik tijdens het uitelkaar halen achter dat de platine waar het arbor gaat licht ovaal is geworden. De brug van de veerton is wel al verbust maar de platine niet, dit heeft tot gevolg dat de veerton scheef komt te lopen en nouja we weten denk ik verder wel wat de gevolgen daar van zijn.

Oorzaak van dit alles is een te grote hoogtelucht

Nu schijnt dat rolex vroeger daar nog wel eens een bus in wilde doen en voor de brug kan ik die wel vinden maar voor de platine niet, tevens kan ik er niet achter komen of de bus van de brug het zelfde is als voor de platine.

Wie o wie kan mij helpen hier mee, mocht iemand dit kunnen en bereid zijn te willen doen als we eenmaal weten hoe en wat hoor ik dat ook graag.

2 likes

Kan je met behulp van een triebniet niet proberen de opening wat te verkleinen? Eventueel teveel zodat je het met een ruimer perfect op maat kan maken?

De hoogtelucht los je met “hammer time” niet op. Zijn er geen passende lagertjes voor te vinden? Maar als je originaliteit belangrijk vindt, is dat weer misschien geen optie…

1 like

Aan gedacht maar probleem is dat het gat niet meer 100% rond is, dan krijg je een on even gat volgens mij. Opzich als ik de bushing bestel en iemand een lathe heeft en weet hoe er mee om te gaan dan moet dit te doen zijn.

Originaliteit maakt me niet uit wil gewoon een goed lopend uurwerk met een gat wat gewoon in het midden zit zodat arbor netjes loopt. Liefste zet ik er stenen in inderdaad.

Kan de hoogtelucht iets aanpassen door de bus in de brug te vervangen en lager te zetten fractie maar dat neemt niet weg dat de platine een licht ovaal heeft en dus is dat niet de fix.

Net geleerd dat je dan de ovaal wat groter moet maken. Dus zeg maar aan de tegenoverliggende zijde. Zodat het midden weer het midden wordt. En dan zou je met de bolle ponsen in je triebniet het ovale gat kunnen verkleinen. En vervolgens met gladaal weer rond kunnen krijgen.

Of ruimen en een robijntje plaatsen?

Kun je de hoogtelucht niet aanpassen door de brug een beetje naar beneden te duwen?

1 like

Kalibers van de 1500 serie zijn hier om bekend en berucht. Ter aanvulling, je moet altijd de hoogtelucht van de veertrommel zelf ook echt minimaal maken, met de loupe moet je nog het nog net zien, alles meer is teveel.

Ten aanzien van de platine, de beste oplossing is toch echt een busje plaatsen…
Al je geen draaibank hebt, probeer het gat weer rond te krijgen door materiaal weg te halen 180 graden tegenover waar het nu weggesleten is. Zodat je weer een mooi rond gat krijgt met het centrum op de juiste plek.
Daarna met een ruimer ruimen tot bijna de maat van je busje.
Busje is voor horlogemakers te koop bij een bepaalde leverancier hier in europa:

Busje inpersen en klaar is “Lexie”. Dit is de juiste oplossing voor de lange duur.

Hammeren met ponsen is mijns inziens geen definitieve oplossing, je maakt het materiaal bij het lagergat snel dunner en dan slijt het in de toekomst nog sneller weer weg.

6 likes

Kan ik als ik de bus verwijder uit de brug en deze monteer, met een tapse ruimer het midden terug vinden? Zou denken dat, omdat het gat groter in de brug is dan de platine het zo moet lukken toch? Nu heb ik alleen een horia en dus geen ruimer qua tools maar dat is altijd nog goedkoper dan een gebruikte platine qua aanschaf.

Ik heb zowel de bus voor de brug als de platine gevonden origineel rolex. Dus als iemand me kan uitleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken dan kan ik besluiten of ik het ĂĽberhaupt zelf kan ja of nee. Voor zover ik heb gezien is een lathe de enige optie om hem echt in het midden en recht te krijgen, klopt dit?

2 likes

Dit is hoe de slijtage er uit ziet, ik kan met de veerton het originele midden nog wel vinden maar of dat met een ruimer ook gaat lukken weet ik niet. Ik heb hier oprecht hulp bij nodig want kan het me niet veroorloven om een fout te maken op deze platine.

2 likes

Zou dat met de triebniet niet prima te doen zijn? Lijkt mij namelijk niet ovaal.

Mocht het niet het gewenste effect hebben kan je altijd nog verbussen.

Is een Rolex 1570 uurwerk! Zou je ook niet op prijs stellen als dat met je eigen horloge op die manier gedaan zou worden. De platine [ perlage ] beschadigd en materiaal wordt tijdelijk weer naar binnen gedrukt. Rolex heeft niet voor niets de modificatie van een lagerbus bedacht.

4 likes

Ja de bussen heb ik onderweg voor zowel brug als platine, ik moet dus alleen een manier of persoon vinden die dit voor mij kan doen, ik wil best in gereedschap investeren maar een lathe is niet aan mij besteed op dit moment. Dus de favorite pers is de enige die ik nu kan vinden met een plaat waar je platine in vast kan zetten. Dacht dan met ruimer hem netjes in het rond te krijgen, klopt deze gedachte een beetje? Zijn er dingen waar ik verder op moet letten?

1 like

Volgens mij heb je hier een nauwkeurig freesbankje voor nodig. Ik zou het zo aanpakken:

  • het brugje met bus monteren op de platine
  • met behulp van een conus (bijv van je triebniet) het centrum van de bus in de brug zoeken
  • in deze positie de platine met brug vastzetten op het freesbankje
  • de brug demonteren (terwijl de platine vast blijft zittenj
  • gaatje in platine boren op een maat iets kleiner dan de bus. Boren met een freesje dat kort is ingespannen zodat er geen verloop optreedt tijdens het boren. Een boortje zoekt mogelijk het centrum van het vervormde gat. Een freesje niet.
  • gaatje op de juiste maat ruimen

Dit zal ook wel op een horlogemaker draaibankje met faceplate kunnen maar met een freesbankje ben je veel flexibeler.

Jij zegt dus dat met wat hier op de afbeelding rechts boven in ligt ik hem niet goed gecentreerd ga krijgen om hem dan met ruimer op grote te krijgen en recht te houden? Als er iemand is die dit kan doen voor mij ook goed en uiteraard betaal ik daar voor, maar wil dat dit goed gedaan wordt en liefste zelf maar dan moet ik het wel kunnen.

1 like

Met deze heb ik geen ervaring en weet dus niet hoe nauwkeurig, stijf en spelingsvrij hij is. Zoals ik dit zie, moet je hierbij met de hand boren en ruimen. Ik heb geen idee of dat met dit apparaat mogelijk is zonder verschuivingen of vervormingen.

Belangrijk is dat je in alle gevallen centreert op de bus in de brug en niet in het vervormde gat in de platine.

1 like

Heb de tool ook niet nog dus zou deze aan moeten schaffen maar zag er 1 te koop staan incl de plaat, favorite is niet het minste merk volgens mij en degene die ik zag miste wat pushers maar de horia pushers passen ook er in dus daar kan ik aan komen. Ruimer van horia en seitz passen hier ook in dus ook die zijn nog te krijgen evt. Enige wat ik wil weten is of dit ĂĽberhaupt zou werken en hoe erg voorzichtig ik moet zijn gezien de ovaalheid.

Je zou kunnen overwegen om dit ding te kopen en eerst ervaring op te doen met een sloop platine. Eerst een gat ovaal maken en kijken of je die weer hersteld krijgt. Of gewoon met een plaatje messing.

Ik gebruikte zes jaar lang een zakhorloge om dit soort dingen te oefenen. Veel verprutst maar ook veel ervaring opgedaan en uiteindelijk ook het zakhorloge weer helemaal werkend gekregen.

1 like

Heb genoeg donor platen liggen hier waar ik mee kan oefenen opzich heeft deze niet zo’n haast maar zou hem wel voor de zomer willen dragen. Ik ga eens kijken of ik er uit ga komen met de persoon en anders heb ik er mooie jeweling tool bij :sweat_smile:

1 like

kijk de Seitz stenenpers handleiding (engels) even door, na pagina 14.

2 likes