Belangrijkste is en blijft dat je hem goed kan centreren in het originele gat.
Jazeker dat is het belangrijkste. Ik dacht gelezen te hebben dat er een busje al was aangebracht. Als dat juist is en deze bus zit goed gecentreerd in de platine dan kun je deze als uitgangspunt nemen. Plaats de kloof op de platine en zet deze vast met de schroefjes. Doe aan de onderzijde van de pers een pusher die goed past in de goede bus. Daar kun/moet je op centreren. Dan aan de bovenzijde de ruimer die in de buurt komt van de boring. Laat de ruimer zakken en kijk of het goed uitkomt/past. De platine moet goed op de pusher liggen om verschuiven te voorkomen. Dan kun je voorzichtig beginnen met ruimen.
Als ik het goed gelezen heb, zit de bus niet in de platine maar in de kloof. Daarom, centreren op de bus in de kloof, platine vastzeten, kloof verwijderen en boren en ruimen. Vooral niet proberen te centreren op het gat in de platine. Dat kan door vervorming nooit goed gaan.
@inca het is inderdaad zo dat de platine geen bus heeft maar de kloof wel, deze bus ga ik ook vervangen, kan ik dan nog steeds centreren op de kloof en vanuit daar ruimen?
Er vanuitgaande dat de bus in de kloof correct is, ja, dan kun je de kloofbus als uitgangspunt nemen. Dus de pusher moet in de bus van de kloof vallen.
Ja de bus in de kloof wordt ook vervangen ga ze beiden doen dus die is dan 100% correct.
Moet lukken en probeer het eerst op de mindere waardevolle platines en kloven. Dan doe je wat ervaring op.
Veel succes.
Ja heb hier heel wat oude seiko platine die prima hier voor gebruikt kunnen worden dankjewel.
Voor mijn beeldvorming nog even als ik centreer op de kloof, zou je dat doen met de oude bus verwijderd en de nieuwe er in? De onderkant van het arbor is natuurlijk andere diameter dan aan de bovenkant dus is de bus ook kleiner.
Dat zou ik doen. Eventuele onnauwkeurigheden bij vervangen van de bus in de kloof worden dan gecompenseerd in de platine.
Ter illustratie hoe met de draaibank: https://youtu.be/bhRqIhHZkmk?feature=shared
Start rond de 3 minuut 18 seconden.
Dat kan ook. Maar ik heb deze machinerie niet en het opspannen van de onderdelen vraagt nogal wat behendigheid en ervaring. Verder moet de draaibank 100% zuiver zijn uitgelijnd.
Mee eens. Hier draait de platine en staat het verspaningsgereedschap stil. Dan is een perfecte uitlijning van de rotatie-as en het boorgereedschap essentieel. Dat heb ik helaas ook moeten ervaren bij aanschaf van een horlogemaker draaibankje.
Dat is een echt probleem, want je maakt dat niet maar zo even in een 100% staat terug. Ik heb dat met een wat grotere draaibank en dat is echt frustrerend.
Zag dat rolex een hele mooie tool hier voor heeft maar daar is natuurlijk niet aan te komen en is specifiek voor hun platine. Maar zitten specifiek gaten in de platine voor die faceplate van hun en met een reamer haal je zo alle oneffenheden er uit handmatig.
Kun je even een linkje plaatsen?
Een Rolex gereedschap. maar ook hier is de juiste centrering de hoofdzaak
Ik heb de jeweling tool binnen, de plaat waar uurwerk houder op gaat werkt prima je kan de klemmen schuiven draaien wat er ook maar nodig is om de platine vast te pakken en vlak. Nu komt mijn issue de ruimer zijn niet van het type enkel zijdig maar meer zijdig dus zal sowieso setje ruimers moeten bestellen, de horia past.
Tevens zit er een klein beetje speling in de as nu kan je met klein beetje druk die wel op z’n plek houden maar ben bang dat het problemen gaat geven. Laat nou net die houder heel duur nieuw zijn maar als ik er 1 neem wil ik de horia, heb de pushers en draai variant al van en kan de houder daar gewoon op gebruiken.
De nieuwe ruimers van ‘Horia’ hebben 4 snijkanten. Het lijkt me deze evengoed werken als de oude types.
Het gaat toch om de juiste maatvoering.
Dat er ruimte in de houder en het apparaat zit is erger.