Ja dacht al dat die speling niet goed zou zijn, heb dan wel die houder en die werkt dus prima maar of dat het geld waard was . Ik ga wel naar horia kijken dan dan heb ik goede kwaliteit maakt me misschien ook wat zekerder in het doen van deze operatie want voel me er niet heel comfortabel bij op dit moment nog
Zo nieuw zijn ze niet, bestaan zeker al 40 jaar en zijn 5 kantig.
Grote voordeel is gelijkmatig weg frezen van het materiaal, ook bij een halve omdraaiing. De ruimers met een snij vlak nemen bij een halve omdraaiing op een deel van het lager een hap materiaal weg en daardoor verloopt je centering. Ook zijn de een snijders gevoelig voor drukverschil tijdens het ronddraaien.
Bedankt, geloof het direct. Op de plaatjes die ik tot dusver gezien heb schatte ik in dat er 4 snijvlkken zijn. Met 5 is dat nog beter dus.
Nog beter. Dat er dan nog ruimte is om het schraapsel af te voeren.
Een hele andere benadering is een blinde bus plaatsen in de platine.
Dit deden we vaak bij klokken. B.v. bij een Comtoise klok, daar zitten de lagergaten nooit gecentreerd in de stijl/messing bus.
Een blinde bus is in principe een bus zonder gat. Die klink je (nadat je hem mooi op maat, diameter, hoogte) mooi in de platine. Daarna met een engranatiepasser zet je het exacte hart van het lagergat over van de kloof naar de blinde bus in de platine. Op die plek maak een klein putje en boor je het lagergat met een ondermaat boor en je ruimt hem dan op maat. Dat kun je mooi loodrecht doen door te ruimen vanaf de platinezijde doorgestoken naar het lagergat in de kloof. Doordat de ruimer taps toeloopt heb je geen risico het tapgat in de kloof ook per ongeluk groter te ruimem.
Hacllo Lexie, rolex…eigenlijk een k…merk!! Waarom? Wat ben je voor een fabrikant die om de 10 jaar zijn ondedelen die dus ouder zijn en een container smijt! Dit werd mij 50 jaar geleden al verteld door mijn docenten op schhool! Zo hou je wel het merk ‘exclusief’! Inderdaad da t gebeurt! Als jij geen dealer bent en niet dus door rolex gecertificeerd bent, dan kan je het wel schudden met jou reparaties aan dit merk! Trouwens de hele 'geweldige ’ Zwitserse uurwerkclub gaat of is die kant al op! Belachelijk. En dan jou veerton, daar hebben ze dus een speciaal apparaat voor gebouwd, is dat niet een beetje vreemd? Dan weten ( wisten) ze toch dat er iets niet klopte! Maar Inca heeft de goede oplossing gegeven, met een planschijf is dit prima te realiseren! Heel veel succes!
Heb gelukkig voor niet al te gekke prijzen tot nu toe alle onderdelen kunnen bestellen die ik nodig heb op eerste inspectie. Voor mij is het vooral gebrek aan techniek hier voor (nooit gedaan en echt een hobbyist, maar wel 1 die het goed wil doen) dus alle kennis probeer ik te vergaren alvorens ik hier aan zou gaan beginnen en of ik het toch uitbesteedt.
Beste MartinM: Rolex is bekend om zijn uitgebreide set aan tools voor de service centra. Je gebruikt een redelijk aantal gereedschapjes niet vaak, maar als je het nodig hebt is het wel heel handig vaak. Dit heeft alles met efficiency en constantheid van de reparaties te maken. Een planschijf kan, maar kost tijd om goed uit te lijnen. Kan ook net mis gaan. Als je een vast tooltje hebt, je zet hem erop, boort het gat klaar in minder dan 5 minuten. Kan ook een net begonnen horlogemaker doen op het atelier.
Eigenlijk bewonder ik dat wel.
Ten aanzien van onderdelen: Om maar eens een voorbeeld te geven: Welke merk heeft nog asjes voor een anker op voorraad van een 1500 serie kaliber. Rolex heeft ze. Gewoon in de la met onderdelen achter mijn werkbank. Dat zie ik bij een Omega kaliber uit de 550 serie niet gebeuren.
Hoe simpel en fijn kan het zijn. Zelfde voor balansassen. Bij Omega kun je geen balans as of plateau bestellen voor een 1151 (7751) alleen een nieuwe balans.
Dus ja, ik benwel tevreden over Rolex.
Mijn balans as is voor zover ik nu kon zien thank God nog recht, op een seiko durf ik wel een balans as te vervangen maar met de prijzen van een balans voor de 1570 wil ik er niet aan beginnen
Ik zit nog met het volgende ik heb de bus voor de rolex opgemeten met mijn feintaster en die komt uit op 1,6mm diameter, nu zag ik dat de horia ruimers een maat hebben die 1.58mm ruimt en dat de smoothing broach (wat is het Nederlands daar voor?) hem naar 1.59mm brengt.
Zouden jullie het op deze manier doen of zijn er andere mogelijkheden die voorkomen dat het gat te ruim wordt voor de bus? Had namelijk gelezen dat als je de platine niet met de ruimer mee zou laten bewegen je dus een te groot gat krijgt.
https://www.watchrepairtalk.com/topic/26672-hole-shape-when-using-a-seitz-jewel-setting-tool-reamer/ en dan de comment van nickelsilver en Jon is waar de verwarring bij mij ontstaat. Misschien dat iemand het me in het Nederlands beter kan uitleggen?
Dit is precies de reden waarom ik denk dat je voor dit klusje een nauwkeurig freesbankje of iets vergelijkbaars nodig hebt. Zoals ik heb begrepen uit je eerdere berichten, ligt het gat in de platine door eenzijdige slijtage niet meer op de originele plaats en is het ovaal geworden.
Centreren op de bus in de brug zorgt ervoor dat je daarmee precies boven de originele locatie van het gat in de platine zit. Nu zul je het gat eerst een stukje moeten opboren met een boor (of freesje) waarvan je zeker weet dat dit niet verloopt. Vandaar mijn eerdere opmerking over kort inspannen van een boor of frees. Dus niet met een ruimer met één snijkant. Na het boren weet je dat je een cilindrisch gat hebt op de juiste plek. Wanneer je nu een ruimer gebruikt, zou je m.i de platine moeten laten meebewegen zodat deze meebeweegt met de ruimer.
Mijn mening is niet gebaseerd op ervaring in horlogemakerij maar op mijn ervaring in fijnmechanisch werk.
De ruimers van horia zijn meerzijdig en dat was waar ik naar aan het kijken was, deze centreren op de brug en vanuit daar ruimen. Maar als ik het zo begrijp gaat dat dus niet goed dan?
Daar ben ik niet zeker van want ik weet niet hoe stijf zo’n tool en ruimer is en hoeveel speling er op zit. Volgens die Jon op watchrepairtalk zou dat niet meer dan 0.01mm mogen zijn. Ikzelf zou er een meetklokje op zetten om te kijken hoever het gaat afwijken als je voorzichtig zijwaarts op de ruimer duwt.
@Horloge24 hoeveel speling heeft jouw horia op dit moment ontwikkeld in de 20+jaar tijd dat je die gebruikt? Mijne is nog onderweg en kan het nog niet meten als ik weet hoeveel speling er is bestel ik wel of niet de ruimers en de houder.
Eigenlijk is er nauwelijks ruimte in de spindel, regelmatig met een doekje met iets olie inwrijven en een doek in het gat van de as wurmen. Eigenlijk is een borstel die ze voor geweerlopen gebruiken het handigste. Zonder smering loopt hij al stroef > dus strakke passing.
Zou jij bovenstaand gat met een lathe behandelen of heb je ervaring met de horia om het te doen?
Ligt aan de slijtage in het lager, veiligste is de platine met kloof ( die al voorzien is van een nieuw lager) in de plan schijf inspannen. Uit klikken op het lager van de kloof en de kloof eraf. Dan platine uitdraaien.
Ga je het doen met een conische ruimer > altijd vanaf de binnenkant ruimen. Denk maar eens na waarom.
Ja zo was ik het ook van plan aan te pakken de nieuwe bus in de kloof en dan daar op de platine centreren in deze houder
Je ruimt vanaf de onderkant om zo een punt te creëren waarmee de bus zowel makkelijker en vlak in het gat kan en tevens dus verder in het gat meer te klemmen zodat hij goed op z’n plek blijft. Is deze redenatie correct?