Is de onderkant de wijzerplaat zijde of de veerton zijde?
Veerton zijde, de plaat zijde is bovenkant
Dat is ook het juiste antwoord, ruimen vanaf de veertonzijde voorkomt namelijk dat de bus zich naar buiten kan drukken tijdens het draaien van de ton-as. Hij zou dan meer weerstand ondervinden.
Mocht je het omgekeerd doen, dus vanaf de wijzerplaatzijde opruimen > dan kan bij druk vanaf de ton-as de bus naar de wijzerplaat verplaatst worden en het geheel los komen.
Makes sense inderdaad, Als Ik gewoon centreer op de kloof en dan met de horia ruimers (mits speling zo goed als 0 is) voorzichtig het gat steeds groter ruimen tot ik op de 1.58mm zit en dan naar 1.59mm met de smoothing, netjes de braam weg werken en de bus plaatsen. Dit is hoe ik het zou doen.
1,59 is te groot, zou 1,57 aanhouden en de braam bij 1,50 mm al weg halen > bij 1,57 nog voorzichtig een keer.
Als je het gat op 1,59 opruimt dan zal de bus niet vast genoeg zitten.
Als ik naar de horia ruimer maten kijk dan is het 1.48 of 1.58, je zou dus dan stoppen op de 1.48 en dan de braam wegwerken? Maar is het gat dan niet veel te klein? Dacht dat je die tot op de 0,01mm moest laten lopen ipv 0,1 de bus is namelijk 1,60mm
Is een kwestie van gevoel en ervaring. Conische ruimer van Horia heeft een messing busje als aanslag. Dit is dan ongeveer 1,58 mm [ dacht uit mijn hoofd dat het 1,57 was maar ik zit er 0,01 mm naast ]
Bedoel dus de braam weg halen met een rolzenker bij 1,5 mm en dan verder ruimen naar de 1,58 zonder omspannen.
Duidelijk gaan we het zo aanpakken.
Zou je de werkzaamheden willen documenteren met stap voor stap foto’s en ook detail foto’s van de gebruikte ruimers en opruimers? Ik ben er heel nieuwsgierig naar want van het meeste van de gegeven uitleg hier snap ik de botten-)
Ik zal kijken of het me lukt maar wordt voor mij eerst even oefenen alvorens ik het op de real deal ga uitvoeren.
Maakt het nog uit hoe ik de oude bus uit de kloof druk? Of is die recht door geboord?
Af fabriek zijn de boringen cilindrisch, wil je op zeker gaan dan van buiten naar binnen eruit perzen.
Ja dat dacht ik al, ga gewoon voor safe dan.
Heb mijne eindelijk binnen en er is geen enkele zichtbare speling tussen de spindel en de houder dus heb de ruimers en alle toebehoren nu in bestelling bij horia en ben benieuwd hoe snel die hier gaan zijn, zodat ik kan oefenen alvorens het voor het echt te doen.
Maakt het nog uit wat voor olie want mijn spindel past echt amper door het gat, ja met draaien krijg ik hem er wel doorheen maar er is zeer veel frictie. Gaat hier om spindel die de spantang vast klemt zegmaar de normale glijd soepel.
Je kunt bijvoorbeeld naaimachine olie gebruiken. Zit er niet een beetje vuil of vliegroest op de spindel? Dan zou je dit moeten verwijderen of een doekje met bijvoorbeeld wasbenzine door het gat van de pers op en neer trekken om hem schoon te krijgen.
De spindel is hartstikke nieuw, vandaag binnen gekomen namelijk, heb deze spindel samen met die van de stenepers opgemeten en er zit 0.005mm verschil in diameter dus dat verklaart de stroefheid maar wil geen extra slijtage aanbrengen.
Zit er niet een beschermende vetlaag op de spindel?
Zou goed kunnen voelde wel beetje zo, zeg je die verwijderen en dan oliën?
Oké nog eens gekeken nee er zit geen beschermende laag over hij loopt gewoon heel stroef, als in te stroef omdat hij factie te groot is op een of andere manier.