Zou je jouw spindel kunnen meten waar de spantang in gaat? Mijne komt op 7,987mm uit waar de spindel voor de pushers (beiden nieuw) op 7.980 uitkomt degene die bij de tool zat heeft een diameter van 7,984 die glijden allemaal soepel behalve dus voor de spantanghouder.
Kan hem niet tot op de 1000e millimeter opmeten, heb deze apparatuur niet voorhanden. Een spindel van Steiner [ tegenwoordig Horia ] meet ik ongeveer 7,998 [ net onder de 8,00 ] en een 2e die ik heb is iets onder de 7,98 mm.
De maat / ruimte is mede afhankelijk van de boring in het tegendeel.
Ik heb een feintaster evt waar ik nog op kan meten, de vorige waren met een digitale micrometer gemeten.
Nou we zijn maar begonnen aan deze klus en man man man wat vond ik het spannend, ik heb hier enorm tegen op gezien. Toch vond ik het moment daar alle tools waren op maat dit was het moment.
Nou hier heb ik me dus flink vergist, want ik heb gedaan zoals @Horloge24 had gezegd en ik leg de bus er in en de moet zakte me volledig in de schoenen. Na alle concentratie en zo voorzichtig en nauwkeurig mogelijk te hebben gewerkt was het gat te ruim.
De paniek sloeg toe en ik dacht kan weinig meer verpesten dus ik heb het geruimde gat met de triebniet gedicht de bus zit stevig op zân plek nu en zal er niet uit zich zelf meer uit kunnen, wat een opluchting want dit was alles bij elkaar een heel duur grapje geworden als dit fout was gegaan.
Dan komt daar uiteindelijk het 2e moment van de waarheid is alles recht gegaan, het antwoord daar op is helaas ook nee, enige kanttekening moet gemaakt worden ja de veerton ligt ietsjes scheef maar raakt niks zoals jullie kunnen zien in onderstaande foto.
Nu dan toch mijn vraag, ik snap het niet recht uitboren omdat er misschien toch een fout in de uitlijning heeft gezeten maar ik snap niet dat de geruimde grote zo afwijkt van de grote die ik van ruimer had. Deze was de correcte maat dus hoe kan dit dan toch gebeuren?
Oef snap dat je even in de piepzak hebt gezeten!
Heb je zowel de buitendiameter van de bus als de ruimer opgemeten?
Zeker en allebei bang on wat ze zouden moeten zijn de ruimer 1.58 en de bus 1.60 tevens alles recht en haaks in de platine houder van Favorite. Had alles uitgelijnd op de brug van de veerton,waar ik eerst de oude bus uit had gehaald en daarna nieuwe er in gezet, om zo veel mogelijk te garanderen dat alles gecentreerd was.
Ik heb dus geen idee waar het mis is gegaan behalve dat ik misschien niet de 1.58 ruimer in 1x door had moeten ruimen maar tussen door passen en meten, maar wilde ook niet de bus beschadigen ofzo.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat er of toch speling ergens heeft gezeten en je daardoor een groteren omtrek hebt gemaakt het de ruimer of dat door de schilaansnijding van de ruimer de spaantjes dieper weggesneden worden dan de daadwerkelijke diameter van de ruimer, maar dat zijn puur theoretische gedachten.
Zelf heb ik helaas nog geen praktische ervaring met deze werkzaamheden.
Het zijn 7 zijdige horia ruimers en die centreren zich zelf dus dat zou enige kunnen zijn waar het fout ging, omdat alles al opgelijnd was dat ze toch een eigen midden hebben gemaakt ipv het midden waar ik op heb uitgelijnd. Ik moet even kijken hoe ik hier mee kan oefenen want wil dit in het vervolg gewoon goed doen maar moet daarvoor denk ik wel een setje jewels hebben van een bepaalde diameter zodat ik die kan zetten en testen.
De spaan laten breken zodat de ruimer zich niet kan âinvretenâ. Dus niet in een keer op de volle diepte gaan maar in etappes.
Bij een nieuwe ruimer zo wie zo op een proefstukje testen wat hij doet en niet zonder testen en ervaring op een Rolex platine starten.
Gelukkig is het goed gekomen en het minimale scheef staan kan ook nog uit de lagering van de ton-as in de veerton komen.
Hoe doe je dat? Net als bij een tap een tikkeltje terugdraaien?
inderdaad, iets terug draaien. Vooral messing wil bij een bepaalde legering lange spanen vormen.
Ja wijze woorden weer @Horloge24 maar mijn enthousiasme was weer eens ontembaar met bijna desastreuze consequenties tevens wat is de beste manier om het gat op te meten tijdens het ruimen zonder evt beschadigingen toe te brengen?
Heb overigens wel geoefend op een seiko platine maar kon dus niet echt meten hoe de gaten qua grote waren geworden maar dacht de ruimer past dus zal de maat goed zijn, niet dus
Met penkalibers, zijn er in verschillende setjes. Oplopend met bijvoorbeeld 0,01 mm
Of een penkaliber met een twee passingmaten [ minimaal en maximaal ] / goed en afkeur.
Alles al gezegd door AndrĂ©, petje af dat je dit gedaan hebt en het resultaat is niet eens zo slecht en het kan id zomaar zijn dat je uitlijning toch goed was en het in je veerton zit. Nu de hamvraagâŠhoe is je amplitude na deze ingreep?
Veerton is niet het issue gister nog eens gekeken en die kan naar rechts scheef liggen maar links niet dus is helaas toch de uitlijning die niet helemaal perfect is, amplitude weet ik nog niet heb vandaag misschien wat tijd om hem schoon te maken en deels in elkaar te zetten maar verwacht het niet⊠Dus dat antwoord blijven jullie me verschuldigd vooralsnog.
Ik zou hier nog terug komen met de amplitude en het eind resultaat.
De amplitude horizontaal is netjes 270 tot 280 volledig opgewonden, verticaal is hij wat minder happy met 230 tot 240 graden, ik vermoed dat dit door de scheef ligging komt aangezien zo wat alle wielen zijn vervangen.
Hij loopt horizontaal 0 tot +1 seconde en verticaal -5
op de timegrapher dus met beetje afregelen komen we misschien op redelijke waardes uit nu ben ik alleen nog niet helemaal zeker van mân zaak met de microstella schroeven dus wacht ik daar nog even mee.
Als je begint met ruimen dan zou ik adviseren om eerst een ruimer met één snijvlak te gebruiken en een beetje materiaal weg te halen tegenover de slijtage, waar dus (vrijwel) geen slijtage is. Dan heb je de meeste kans dat je lagerpunt op het correcte punt komt en je veerton er niet scheef in ligt.
Zal ik in de toekomst rekening mee houden!