Vandaag dus de deur uit geweest… op “Strooptocht”… eerst de Conversieset voor de Corvette C1 teller afgeleverd… toen door naar Amsterdam om Titanium in te slaan… en daarna door naar Stompetoren om mijn Alu “Beercan” watchcase in te leveren voor een anodiseerlaagje…
Bij thuiskomst weer achter de werkbank gekropen… Meetstatief met digitale hoogtemeter gepakt…
Ohja… eerst nog op de “geimproviseerde horlogemakersdraaibank” een Wijzerafnemer gemaakt, van een oud schroevedraaiertje… de wijzers voorzichtig van de ETA 2763 afgewipt, en de klemmen van de wijzerplaat losgemaakt… en de wijzerplaat eraf gehaald…
Tijd om te meten… de exacte maten van het Kaliber bepalen, zodat ik de kast op die maten kan aanpassen…
de dikte en de hoogte van de wijzerspindels bepaald…
daarna was de wijzerplaat aan de beurt… de Tour de France heeft een ietwat bolle wijzerplaat… 0.6 mm bolling om precies te zijn… hoe weten we dat?.. we meten eerst aan de rand…
en daarna in het midden…
Met die maten heb ik het Kaliber en de wijzerplaat separaat getekend in 3D… ik doe dat met Alibre Design, een professioneel 3D tekenpakket, vergelijkbaar met Autodesk Inventor, of Solidworks, maar dan voor een fractie van de prijs…
zoals je ziet… de wijzerplaat is gewoon zwaar beschadigd… op sommige “uurstenen” zitten krassen, hier en daar is de zilverkleurige laag weg… en de mooie blauwe kleur is grotendeels verdwenen…
Gek genoeg… is de tekst “VERDAL type tour de france” nog wel goed te lezen… en het Zeepaardje boven de 6 uur is ook ongeschonden… raar maar waar…
de lichtgevende puntjes… zijn ook verdwenen… ik begin het gevoel te krijgen dat er in het verleden een horlogemaker aan gewerkt heeft die het vak niet te serieus nam… getuige ook het gegeven dat er een stelnokje mist, die de veervoorspanning van de balansveer moet instellen… moet ik ook nog “even” maken…
Gaandeweg begin ik een zwak voor dit horloge te krijgen… mijn vader geeft er eigenlijk niet meer zo om, maarja… die heeft niets te klagen. die heeft een mooie RVS Certina om de pols… verjaarskado van yours truly, ik heb mijn moeder een Festina kado gedaan… mijn ouders krijgen van mij alle tijd… 
Ok… terug naar de Verdal Tour de France… ik begin dus een warm gevoel voor dit horloge te krijgen… ik heb dus ook maar even de moeite genomen om te zien hoe’t zou moeten zijn als ik em in zo-goed-als originele staat terug zou brengen…
waarbij aangetekend… dit is een aangepaste kastvorm… dat wil zeggen de kastvorm is als het origineel, alleen ligt het Kaliber er dieper in, om ruimte te maken voor het vlakke saffierglas wat ik op mijn verlanglijstje heb staan .
hierdoor valt de kroon ook ONDER de rand, al snijdt ie nog net de schuine kant, maar als ik de hoek van de afschuining iets flauwer maak, valt de kroon helemaal weg…
de vorm van de kast is nog niet helemaal goed… de lugs liggen nu nog “flush” met de onderzijde van de kast… en die moeten eigenlijk nog een millimetertje uitsteken…
Intussen zit ik met een “dillema”… zoals eerder gemeld… ik ben geen horlogemaker… ik ken dus nog niet alle “tricks of the trade” en ik heb werkelijk geen idee hoe de wijzerplaat is vervaardigd…het lijkt alsof de “uurstenen” één geheel met de wijzerplaat vormen… ik denk dat de wijzerplaat gemaakt is door em te smeden van Kneedmessing…
de zilverkleur op de "Stenen"is alleen maar aangebracht op de bovenzijde… de zijkanten zijn gewoon messingkleurig…
dat wordt dus een hele toer om die wijzerplaat op te knappen… ik kan wel zo’n chroomkleur aanbrengen, maar dan moet ik dat maskeren als ik de rest van de wijzerplaat in kleur ga zetten… Hmm…tevens zit ik dan nog met de beschadigingen aan bepaalde “uurstenen”
Ok… wat dan?.. nieuwe wijzerplaat maken?.dat zou nog wel een optie kunnen zijn… stukje zilverplaat ( moet em wel bol smeden… maar dat lukt wel… messing malletje is zo gefreesd… even onder de pers… en klaar is kees… dat is het probleem niet… maar de uurstenen… die kan ik solderen… stukjes goud?.. is te doen…
Hmm… als ik dan toch bezig ben… voor ongeveer €50,- heb ik 3 saffieren Baguette 4x2mm… of… robijn… Baguette van dezelfde maat… ook mooi… niet te opvallend… maar wel mooi…
een zilveren wijzerplaat wordt heel mooi egaal mat wit als je em op de juiste manier afkookt…
tja… dit vind ik ook wel mooi… maar misschien draai ik wel door…
Let ook op de kroon zitting… ik heb de schuine kant iets flauwer gemaakt… en nu blijft de sparing in de verticale zijkant…
de lettertjes en de minutenstreepjes… die zal ik dan moeten drukken… een cliché is wel te graveren in een gevlakt messing blok… dan in de Ultrasoon en tampondrukken… zo’n apparaat is ook geen rocketscience… 't enige is dat ik onder mijn persje een houder moet maken waar ik het cliché en de wijzerplaat in kan centreren… en zolang de verf nog niet droog is, poets je een misdruk er zo af…