Verdal Tour de France

Lang geleden, toen mijn vader nog een jonge knaap was, kocht ie zijn eerste horloge… een Verdal Tour de France.

Hij heeft in de bouw gewerkt, dus het horloge heeft behoorlijk te leiden gehad… ooit… is de kroon afgebroken, en sindsdien heeft het klokkie eigenlijk altijd ergens onderin een lade gelegen… Eigenlijk zonde… alleen maar een gebroken kroon… als dat nou alles is…

Aan de andere kant… een Bol glas is ook niet meer van deze tijd… bovendien… Verdal is in 2000 failliet gegaan… dus even een nieuw glas bestellen… dat wordt ook lastig…

Ik heb even wat speurwerk gedaan… en… er is wat geks aan de hand met dit horloge… Alle afbeeldingen van de Verdal Tour de France die ik op internet heb kunnen vinden hebben de kroon op 3 uur… en deze?.. heeft de kroon op “kwart over vier”…

Binnenin de kast NOG een verrassing…

er zit nog een “beschermdeksel” over het kaliber…

Welk kaliber?.. deze… een ETA 2763 Niet gek…eigenlijk helemaal niet gek… 17 Robijnlagertjes… 21600 slagen per uur… 6 slagen per seconden… hmm… daar wordt Arie vrolijk van.

Eigenlijk verbaasd het me niets… mijn vader is altijd al iemand geweest die Kwaliteit kiest…een eigenschap die ik zelf ook heb…

Kortom… ik denk dat het de moeite waard is om dit horloge een nieuw leven in te blazen…

Even een Close up…

rechts zien we het ETA Logo… en Links daarvan, onder de balans. het nummer… 2763… Juist…

hebben jullie dat nou ook wel eens?.. dat je denkt… Jee… wat ingewikkeld… en dat het achteraf enorm meevalt?.. nou… ik wel… vanavond nog… en wel hierom…

dat kostte me niet meer dan een half uurtje…en je zult een originele kast van een Verdal er naast moeten houden om het verschil te kunnen zien… de vorm is dusdanig simpel dat het haast om te lachen is… de kast is gebaseerd op 3 cirkels… de buitendiameter van de kast ø 35.5, de binnendiameter voor de wijzerplaat ø 27.5, en een cirkel die de buitencurve maakt… en die buitencurve… daarvan staat het middelpunt aan een kant op de cirkel van 27.5, en aan de andere kant raakt ie aan de cirkel van 35.5… zo simpel kan een horlogekast ontwerp zijn… de bolling aan de bovenkant… is niet meer of minder dan gewoon schuin afdraaien…

Qua design lijkt de “vakantieliefde” van Dick V hier ook wel op… ik zou er ook voor gevallen zijn… :slight_smile:

Leuk topic :slight_smile: erg leuk om te lezen (tu)

Ziet er weer goed uit! Alleen mist er wel een stelschroefje voor de fijnregulering.

klopt…dat was mij ook opgevallen…hoewel stelschroef?..zelfs met de 10x oogloupe kan ik in het gat geen schroefdraad bekennen… Het zal wel een excentrisch nokje moeten zijn…van de week maar eens zien oog ik iets passends kan draaien…ik zal dan het kaliber wel moeten (laten) afregelen…is daar al en app voor?

Ik heb even een experimentje gedaan… ik had nog een messing malletje op de CNC Frees staan… ik heb vandeweek wat tandwielen gefreesd, en bij een aantal daarvan moest de naaf uitgefreesd worden om ze te koppelen met andere tandwielen… dit voor de ombouw van een Corvette teller naar Kilometers.

Wat heeft dat met Horloges in het algemeen, en de Verdal Tour de France in het bijzonder te maken?.. welnu… tijd voor een experimentje… we kennen allemaal wel de "engineturned finish, ofwel al die “zonnetjes” op Kalibers en wijzerplaten… Dat wil ik ook kunnen!..

Dus… in een CadCam programma een cirkel getekend, en deze opgevuld met punten, met een 60° rastertje… vervolgens daar een boorbewerking op geprogrammeerd, en een CNC programma gegenereerd.

Slijpstiftje even in de machine gezet… en Oh kom er eens kijken…

Arie is tevree…

1 like

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb even een experimentje gedaan… ik had nog
een messing malletje op de CNC Frees staan… ik
heb vandeweek wat tandwielen gefreesd, en bij een
aantal daarvan moest de naaf uitgefreesd worden om
ze te koppelen met andere tandwielen… dit voor de
ombouw van een Corvette teller naar Kilometers.

Wat heeft dat met Horloges in het algemeen, en de
Verdal Tour de France in het bijzonder te maken?..
welnu… tijd voor een experimentje… we kennen
allemaal wel de “engineturned finish, ofwel al die
"zonnetjes” op Kalibers en wijzerplaten… Dat wil
ik ook kunnen!..

Dus… in een CadCam programma een cirkel getekend,
en deze opgevuld met punten, met een 60°
rastertje… vervolgens daar een boorbewerking op
geprogrammeerd, en een CNC programma gegenereerd.

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Verdal%20Tour%20de%20France/DSC_0684_zpse98c3b
c3.jpg

Slijpstiftje even in de machine gezet… en Oh kom
er eens kijken…

Arie is tevree…

cool!

de oude kast… maar wacht… wat is die klomp metaal eronder?..

wel…“lieve kijkbuiskindertjes”… dat is een massief stuk Titanium…!..

Ik ga serieus een poging doen om een Titanium kast voor de Verdal Tour de France te maken… waarom?.. omdat het kan… daarom! :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Verdal%20Tour%20de%20France/DSC_0685_zps94a20f
df.jpg

de oude kast… maar wacht… wat is die klomp
metaal eronder?..

wel…“lieve kijkbuiskindertjes”… dat is een
massief stuk Titanium…!..

Ik ga serieus een poging doen om een Titanium kast
voor de Verdal Tour de France te maken… waarom?..
omdat het kan… daarom! :slight_smile:

Mooi Arie! Waarom ontwerp je zelf geen kast? Iets dat nog niet bestaat?

Dat heb ik in wezen al gedaan bij het Heineken horloge… en mijn Seiko, met PM stalen kast…

ik wil bij de Verdal het uiterlijk van dit horloge bewaren… dus de kast moet dezelfde vorm en uitstraling hebben, alleen ga ik de maatvoering aanpassen zodat er een vlak saffierglas in kan…

Helemaal vlak hoeft het nieuwe glas niet te zijn - denk ik:

http://www.horlogeglas.nl/

Nee… zo te zien hoeft dat inderdaad niet… interessante site… ga ik in mijn favorieten zetten… maar…

Ik geef bij het ontwerpen van een horloge de voorkeur aan vlak glas… (saffier) omdat dat veel minder krasgevoelig is…
noem het mijn “signature”… niet te veel tierelantijnen… en vlak glas… :slight_smile:

Vandaag dus de deur uit geweest… op “Strooptocht”… eerst de Conversieset voor de Corvette C1 teller afgeleverd… toen door naar Amsterdam om Titanium in te slaan… en daarna door naar Stompetoren om mijn Alu “Beercan” watchcase in te leveren voor een anodiseerlaagje…

Bij thuiskomst weer achter de werkbank gekropen… Meetstatief met digitale hoogtemeter gepakt…

Ohja… eerst nog op de “geimproviseerde horlogemakersdraaibank” een Wijzerafnemer gemaakt, van een oud schroevedraaiertje… de wijzers voorzichtig van de ETA 2763 afgewipt, en de klemmen van de wijzerplaat losgemaakt… en de wijzerplaat eraf gehaald…

Tijd om te meten… de exacte maten van het Kaliber bepalen, zodat ik de kast op die maten kan aanpassen…

de dikte en de hoogte van de wijzerspindels bepaald…

daarna was de wijzerplaat aan de beurt… de Tour de France heeft een ietwat bolle wijzerplaat… 0.6 mm bolling om precies te zijn… hoe weten we dat?.. we meten eerst aan de rand…

en daarna in het midden…

Met die maten heb ik het Kaliber en de wijzerplaat separaat getekend in 3D… ik doe dat met Alibre Design, een professioneel 3D tekenpakket, vergelijkbaar met Autodesk Inventor, of Solidworks, maar dan voor een fractie van de prijs…

zoals je ziet… de wijzerplaat is gewoon zwaar beschadigd… op sommige “uurstenen” zitten krassen, hier en daar is de zilverkleurige laag weg… en de mooie blauwe kleur is grotendeels verdwenen…

Gek genoeg… is de tekst “VERDAL type tour de france” nog wel goed te lezen… en het Zeepaardje boven de 6 uur is ook ongeschonden… raar maar waar…
de lichtgevende puntjes… zijn ook verdwenen… ik begin het gevoel te krijgen dat er in het verleden een horlogemaker aan gewerkt heeft die het vak niet te serieus nam… getuige ook het gegeven dat er een stelnokje mist, die de veervoorspanning van de balansveer moet instellen… moet ik ook nog “even” maken…

Gaandeweg begin ik een zwak voor dit horloge te krijgen… mijn vader geeft er eigenlijk niet meer zo om, maarja… die heeft niets te klagen. die heeft een mooie RVS Certina om de pols… verjaarskado van yours truly, ik heb mijn moeder een Festina kado gedaan… mijn ouders krijgen van mij alle tijd… :slight_smile:

Ok… terug naar de Verdal Tour de France… ik begin dus een warm gevoel voor dit horloge te krijgen… ik heb dus ook maar even de moeite genomen om te zien hoe’t zou moeten zijn als ik em in zo-goed-als originele staat terug zou brengen…

waarbij aangetekend… dit is een aangepaste kastvorm… dat wil zeggen de kastvorm is als het origineel, alleen ligt het Kaliber er dieper in, om ruimte te maken voor het vlakke saffierglas wat ik op mijn verlanglijstje heb staan .
hierdoor valt de kroon ook ONDER de rand, al snijdt ie nog net de schuine kant, maar als ik de hoek van de afschuining iets flauwer maak, valt de kroon helemaal weg…

de vorm van de kast is nog niet helemaal goed… de lugs liggen nu nog “flush” met de onderzijde van de kast… en die moeten eigenlijk nog een millimetertje uitsteken…

Intussen zit ik met een “dillema”… zoals eerder gemeld… ik ben geen horlogemaker… ik ken dus nog niet alle “tricks of the trade” en ik heb werkelijk geen idee hoe de wijzerplaat is vervaardigd…het lijkt alsof de “uurstenen” één geheel met de wijzerplaat vormen… ik denk dat de wijzerplaat gemaakt is door em te smeden van Kneedmessing…
de zilverkleur op de "Stenen"is alleen maar aangebracht op de bovenzijde… de zijkanten zijn gewoon messingkleurig…

dat wordt dus een hele toer om die wijzerplaat op te knappen… ik kan wel zo’n chroomkleur aanbrengen, maar dan moet ik dat maskeren als ik de rest van de wijzerplaat in kleur ga zetten… Hmm…tevens zit ik dan nog met de beschadigingen aan bepaalde “uurstenen”

Ok… wat dan?.. nieuwe wijzerplaat maken?.dat zou nog wel een optie kunnen zijn… stukje zilverplaat ( moet em wel bol smeden… maar dat lukt wel… messing malletje is zo gefreesd… even onder de pers… en klaar is kees… dat is het probleem niet… maar de uurstenen… die kan ik solderen… stukjes goud?.. is te doen…

Hmm… als ik dan toch bezig ben… voor ongeveer €50,- heb ik 3 saffieren Baguette 4x2mm… of… robijn… Baguette van dezelfde maat… ook mooi… niet te opvallend… maar wel mooi…

een zilveren wijzerplaat wordt heel mooi egaal mat wit als je em op de juiste manier afkookt…

tja… dit vind ik ook wel mooi… maar misschien draai ik wel door…
Let ook op de kroon zitting… ik heb de schuine kant iets flauwer gemaakt… en nu blijft de sparing in de verticale zijkant…

de lettertjes en de minutenstreepjes… die zal ik dan moeten drukken… een cliché is wel te graveren in een gevlakt messing blok… dan in de Ultrasoon en tampondrukken… zo’n apparaat is ook geen rocketscience… 't enige is dat ik onder mijn persje een houder moet maken waar ik het cliché en de wijzerplaat in kan centreren… en zolang de verf nog niet droog is, poets je een misdruk er zo af…

gaaf zo een make over. en spannend om te zien dat je ook af en toe tegen hobbels aan komt. maar heb dr alle vertrouwen in dat he die weet te overwinnen.

Ja… Hobbels overwinnen is een deel van de uitdaging… :slight_smile:
Mijn vader gaf vanmorgen te kennen dat ie de lichte wijzerplaat wel heel mooi vond… dus ik denk dat ik er niet onderuit kom om een nieuwe wijzerplaat te maken…

Eigenlijk jammer dat ik geen Baguette stenen kan vinden van 3x1 of 3x2

Carré 2x2 mm zou ook nog kunnen… keuzes, keuzes…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… Hobbels overwinnen is een deel van de
uitdaging… :slight_smile:
Mijn vader gaf vanmorgen te kennen dat ie de
lichte wijzerplaat wel heel mooi vond… dus ik
denk dat ik er niet onderuit kom om een nieuwe
wijzerplaat te maken…

Eigenlijk jammer dat ik geen Baguette stenen kan
vinden van 3x1 of 3x2

Carré 2x2 mm zou ook nog kunnen… keuzes,
keuzes…

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=330568846189

Dankje… maar Nee… zo op de foto te zien is het slijpwerk niet strak… bovendien hebben een aantal stenen lelijke insluitingen… de slijper wilde geld maken van zijn steen en heeft ze zo groot mogelijk geslepen, de insluitingen voor lief nemend… dat maakt de stenen nogal gewolkt… dan zaag ik nog liever een Lapis aan stukken…of ik zet Carneool of Peridot op de plaat… stenen genoeg om van te kiezen… Robijn en Saffier hebben mijn voorkeur… robijn vanwege het feit dat de 12, 6 en 9 met rood gemarkeerd zijn op de originele plaat, en Saffier omdat de originele plaat blauw is, en ik op die manier blauw kan laten terugkeren… Carneool is de geboortesteen van het sterrenbeeld Kreeft… mijn vader is Kreeft…maar Smaragd is ook een geboortesteen van de Kreeft… dat zou ook mooi zijn… groen op wit…

nog meer keuzes… ik ga eerst maar even eten… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Dankje… maar Nee… zo op de foto te zien is het
slijpwerk niet strak… bovendien hebben een
aantal stenen lelijke insluitingen… de slijper
wilde geld maken van zijn steen en heeft ze zo
groot mogelijk geslepen, de insluitingen voor lief
nemend… dat maakt de stenen nogal gewolkt… dan
zaag ik nog liever een Lapis aan stukken…of ik
zet Carneool of Peridot op de plaat… stenen
genoeg om van te kiezen… Robijn en Saffier hebben
mijn voorkeur… robijn vanwege het feit dat de 12,
6 en 9 met rood gemarkeerd zijn op de originele
plaat, en Saffier omdat de originele plaat blauw
is, en ik op die manier blauw kan laten
terugkeren… Carneool is de geboortesteen van het
sterrenbeeld Kreeft… mijn vader is Kreeft…maar
Smaragd is ook een geboortesteen van de Kreeft…
dat zou ook mooi zijn… groen op wit…

nog meer keuzes… ik ga eerst maar even eten… :slight_smile:

De kwaliteit laat te wensen over, maar het was ook meer om aan te geven, dat eBay tot de mogelijkheden behoort. Succes

Ja… da’s waar… Ebay is een snoepwinkel… en… ik zit niet vast aan 1 of 2 edelsteen handelaren…

Eerst maar eens zien hoe de kast wordt… de wijzerplaat kan altijd nog…

Morgen… morgen moet ik deze maar eens gaan maken…ik vond nog een stuk 6 mm dik Aluminium in de schuur…

en DAT tooltje had ik nog niet… zoals je ziet heb ik ook het ETA 2763 Kaliber even ruwweg getekend… als de maten en de posities van de wijzerplaatpennetjes maar kloppen… dan is het goed… de onrust en alle andere dingen vallen toch netjes binnen de ebauche…

Ohja… ik zal morgen ook fotootjes maken als ik bezig ben met dit dingetje… 't zal een tussendoor klusje worden… ik heb een andere klus morgen. mijn Ducati krijgt een nieuwe dynamo