Verdal Tour de France

Ok… ik ben vanmiddag even langsgegaan bij een kennis… met een werkplaats…

hij heeft daar namelijk een machine staan die ik even nodig had… een AI DR-1

een wat?.. de kenners weten het natuurlijk… de AI DR-1 is een Draaibank van Nederlands fabrikaat… zuiver, en stabiel… want dat was wat ik nodig had… een zuivere en stabiele draaibank

Zo eentje dus…

Eerlijk… zoals velen van jullie week in de knieën worden bij de aanblik van bepaalde horloges, zo heb ik dat bij deze draaibank… een feest om mee te werken… het ontwerp dateert uit 1947, en het zijn geweldige machines om mee te werken…'t enige wat een AI overtreft… is een Schaublin… (ja, je raadt het al… een Zwitserse draaibank)

Het deksel van de Verdal is geschroefd… dus… in de nieuwe kast moet ook schroefdraad komen… en die wil ik erin frezen… Hoe je dat doet, schroefdraad frezen?.. simpel eigenlijk… je programmeert een spiraal ( en dat is niet anders dan een cirkel met een verticale verplaatsing… )

die schroefdraad… dat is een heel fijne schroefdraad… de spoed ( wat het deksel in de kast zakt per omwenteling ) is slechts 0.5 mm… ( een M6 boutje heeft al 2 keer zoveel )
dus… ik moest daar een freesje voor hebben… met het profiel van de schroefdraad… een puntje van 60°, 0.5mm dik…
ook zit er aan het einde van de schroefdraad een “vrijloop” een rond groefje, daar moest ik dus een schijffreesje van 0.5 mm voor hebben…

en hoe kom je nou aan zulke freesjes?.. ze zijn niet te koop… dus rest mij maar 1 optie… ZELF DOEN!.. X( Nou ben ik gereedschapmaker… dus dat vind ik erg… NOT!.. Jay!.. freesjes maken…

Maar… Hoe doene me da?.. isse siempel no?.. isse siempel SI!.. Men neme… een stukje zilverstaal ( kom ik zo op terug… ), bovengenoemde draaibank, en een Mes- en een Steekbeitel. en dan draaien we dit:

de bovenste is het schroefdraadfreesje, de onderste de schijffrees…
Maar… zoals je waarschijnlijk wel ziet… er zitten nog geen tandjes aan… klopt… die kun je op een draaibank niet maken, zonder hulpstukken… met een freesbank zoals de mijne is dat echter WEL zo gepiept… al heb ik daar wel een hulpstuk voor nodig… zoals dat ook te zien is bij het filmpje over het tandwielen frezen… of het nou tandwieltanden, of freestanden zijn… maakt nie uit nie… tanden zijn tanden… tandje frezen… kop roteren… tandje frezen… tot je rond bent… en dan?

dan heb je DIT!:

een schijffreesje van 6x0.5 mm

en…

het schroefdraadfreesje…

Morgen… morgen ga ik ze harden… ze moeten straks ook in Titanium kunnen snijden…

Ohja… ZILVERSTAAL!.. daar zou ik nog even op terugkomen… Zilverstaal is een zachtgegloeid en geslepen gereedschapstaal, het bevat geen zilver… maar in leveringstoestand ( geslepen ) is het mooi zilverkleurig… naast 1.2% koolstof bevat het ook nog 0.7% Chroom en 0.1% Vanadium… 't is dus een Chroom-Vanadium staalsoort… met als lolligste eigenschap… dat het heel makkelijk te harden is… je kunt het namelijk gewoon vlamharden…
http://www.doerrenberg.de/uploads/tx_c1x1downloads/1.2210_de.pdf
heb je alvast wat te lezen over dit staal… met name de diagrammen op het tweede blad vertellen me wat ik wil weten… hoe je het moet behandelen om een bepaalde hardheid te krijgen… :slight_smile:

en hoe dat in zijn werk gaat?.. dat vertel ik morgen… want dan ga ik ze harden…

Arie Kabaalstra Schreef:

Eerst koffie…:smiley:

Fijne posts weer Arie!! Superinteressant om te lezen allemaal. Soms snap ik de helft maar, maar toch blijft het me boeien! Maar begrijp ik het nu goed dat je dus nu de tools hebt gemaakt om de schroefdraad te frezen? Ik ben erg benieuwd naar de toepassing ervan.

da hedde gai goe gezien… als 't niet te koop is… dan MAAK ik het wel…

de freesjes voor de tandwielen van dat filmpje een paar posts terug… die waren ook niet te koop… tandwielen voor een kilometerteller van een amerikaanse auto. dat zijn dus ook amerikaanse tandwielen.> Inch maten… 49 Diametral Pitch… ofwel 49 tanden per 25.4 mm steekcirkel diameter… komt overeen met Modul 0.52 in Europese normalisatie… en da’s nou net geen gestandaardiseerde maat. 0.5 wel, maar 49 Diametral Pitch is net geen Modul0.5, maar toch echt modul 0.52… en dat verschilletje maakt dat het niet lekker loopt… dus’t moet op maat… zelfmaken dus… :slight_smile:

freesje van 11.25 mm doe ik het voor… :slight_smile:

de freesjes die ik vanmiddag gedraaid en gefreesd heb, die ga ik morgen dus harden… zodat ik ze kan gebruiken om de schroefdraad en de vrijloop kan frezen in de horlogekasten…

Jij hebt een CNC, redelijk modern, naar ik aanneem. Langs komt nu een AI-DR1, al ouder.

Maar hoe maakten ze nou zulke kleine asjes, tandwieltjes, busjes en buisjes in 1885, toen er ook al uurwerken en andere machineriën met kleine onderdeeltjes werden gemaakt?
Parallel hieraan: ik zag onlangs ergens een filmpje over hoe hedentendage injectienaalden worden gemaakt: heel dun en nog hol ook. Hoe deden ze dat nou in negentientien?
Arie: jouw topics zijn verslavend hoor!

(tu)

Uiterst leerzaam, dit topic verruimt onze blik die wel erg gefocust is op alleen mechanische horloges. zo zien we wat er aan technische achtergrond kennis nodig is om een horloge te kunnen bouwen.
Hier zien we het maken i.p.v. het samenstallen waar we allemaal wel bekend mee zijn.
Wat mij betreft: ga zo door!

vouwfietser Schreef:

Uiterst leerzaam, dit topic verruimt onze blik die
wel erg gefocust is op alleen mechanische
horloges. zo zien we wat er aan technische
achtergrond kennis nodig is om een horloge te
kunnen bouwen.
Hier zien we het maken i.p.v. het samenstallen
waar we allemaal wel bekend mee zijn.
Wat mij betreft: ga zo door!

Sterker nog; niet alleen het maken, maar zelfs het ‘pre-maken’; er wordt een onderdeel bedacht (vorm, grootte, materiaal), en daar moet dan nog gereedschap voor gefabriceerd worden. Het is echt het hele productieproces… Arie is ontwerpafdeling, ‘het mannetje van de techniek’, productie- en fine-tune afdeling inéén… :wink:

-joho- Schreef:

Sterker nog; niet alleen het maken, maar zelfs het
’pre-maken’; er wordt een onderdeel bedacht (vorm,
grootte, materiaal), en daar moet dan nog
gereedschap voor gefabriceerd worden. Het is echt
het hele productieproces… Arie is
ontwerpafdeling, ‘het mannetje van de techniek’,
productie- en fine-tune afdeling inéén… :wink:

Precies en dat maakt het zo verdomde knap en interessant tegelijk. Het is net of ik naar discovery channel zit te kijken!

Ik heb net de Freesjes gehard, en … daar heb ik een filmpje van gemaakt… dat wordt met andere eerder geschoten Footage gemonteerd tot deel 2… :slight_smile:

Ik kan jullie in elk geval wel zeggen… het harden is gelukt… ik krijg er met een vijl geen krassen meer in…

Volgens de tabel in het PDFje zou een hardheid van 66 Rockwell C bereikbaar zijn… (883 Vickers) en dat is ehh… zeg maar zo hard als een Kogellager…
Ik weet niet of ik dat gehaald heb… maar zeker is dat ie harder is dan 53 Rockwell… en daar bijt je ook wel je tanden op stuk… (:smiley:

dmc Schreef:

-joho- Schreef:

Sterker nog; niet alleen het maken, maar zelfs
het
’pre-maken’; er wordt een onderdeel bedacht
(vorm,
grootte, materiaal), en daar moet dan nog
gereedschap voor gefabriceerd worden. Het is
echt
het hele productieproces… Arie is
ontwerpafdeling, ‘het mannetje van de
techniek’,
productie- en fine-tune afdeling inéén… :wink:

Precies en dat maakt het zo verdomde knap en
interessant tegelijk. Het is net of ik naar
discovery channel zit te kijken!

+1

Moet ik het topic maar een andere naam geven?.. How it’s made?.. :slight_smile:

Aan die van jou zit in ieder geval meer handwerk dan aan de Panarei uit de How it’s made aflevering.

die heb ik gisteren ook gezien ja… ik vind die kroonbeschermer wel mooi overigens… (tu)
Ik duik zo het Atelier weer even in… want…

Ik heb even een tekening uitgedraaid…
zo zie je dus eens een dwarsdoorsnede van een horlogekast… en krijg je een idee van de binnenkant van zo’n kast… en het werk wat erin zit…

Wordt deze van Titanium of is dat een andere?

Dit wordt uiteindelijk wel een Titanium kast… maar eerst maak ik de Aluminium kast af… gewoon om alles even te controleren… Vergeleken met Titanium is Alu zacht als boter en kost het geen drol… beter eerst even een testje doen, voor ik een stuk peperduur&Kneiterhard te lijf ga met mijn CNC machine…

Ohja… da’s waar ook… @Grootmokum

je vroeg je af hoe ze vroeger alles maakten, voor de tijd van CNC machines…
met Handbediende machines dus… zoals een horlogemakers draaibank…

zo’n machientje dus…
dit is maar een basis machine…

Hier even een filmpje van een man die een inspiratie bron is voor me, Steffen Pahlow, een Horlogemaker met een voorliefde voor Tourbillon’s… hij bouwt ze ook zelf…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=S_S8oA9HdlY[/video]

Hij laat hier zien hoe je een rad slijpt…'k ben jaloers op die man… hij heeft een Lorch draaibankje… wil Arie ook hebbe…

Arie Kabaalstra Schreef:

Dit wordt uiteindelijk wel een Titanium kast…
maar eerst maak ik de Aluminium kast af… gewoon
om alles even te controleren… Vergeleken met
Titanium is Alu zacht als boter en kost het geen
drol… beter eerst even een testje doen, voor ik
een stuk peperduur&Kneiterhard te lijf ga met mijn
CNC machine…

Ohja… da’s waar ook… @Grootmokum

je vroeg je af hoe ze vroeger alles maakten, voor
de tijd van CNC machines…
met Handbediende machines dus… zoals een
horlogemakers draaibank…
http://users.tpg.com.au/pgc123/pictures/lathe.jpg

zo’n machientje dus…
dit is maar een basis machine…

Hier even een filmpje van een man die een
inspiratie bron is voor me, Steffen Pahlow, een
Horlogemaker met een voorliefde voor
Tourbillon’s… hij bouwt ze ook zelf…

http://www.youtube.com/watch?v=S_S8oA9HdlY

Hij laat hier zien hoe je een rad slijpt…'k ben
jaloers op die man… hij heeft een Lorch
draaibankje… wil Arie ook hebbe…

wil arie ook MAKEN zul je bedoelen, want kopen dat kan iedereen :wink:

Ja… dat kun je ook zeggen…
Ik hou Ebay in de gaten… daar komt nog wel eens wat leuk spul voorbij… geleidingen enzo…

Weer even een Teasertje…

Momenteel ben ik de schroefdraad aan het frezen… met mijn zelfgemaakte freesje op mijn zelfgemaakte freesmachine… ik moet nog een paar honderste groter… de draad “bekt” oftewel… hij gaat er bijna in… :slight_smile:

Arie is tevree…

Foto => 1000 woorden
Film => 1000 foto’s

Nou… dan gaan we voor minimaal 3000 woorden… :slight_smile:

Ten eerste. de kast, net uitgefreesd, dus de inwendige maten voor het huisvesten van het kaliber…

Daarna heb ik de Schroefdraad en de groef voor de O-ring gefreesd…

de Kast zover, in vol ornaat…

en een detailshot van de schroefdraad…

het schroefdraadfrezen is me mee gevallen… ik heb op’t laatste moment nog beslist het programma aan te passen… om van beneden naar boven te frezen, dus linksdraaiend. op die manier snijdt de frees gunstiger… zo kun je namelijk “meelopend” frezen… de frees “trekt” zich als het ware door het materiaal heen, in tegenstelling tot “tegenlopend” frezen, waarbij de frees door het materiaal gaat als een cirkelzaag door een plaat hout…

Tuurlijk… you want PROOF!..

Alsjeblieft… compleet met deksel.

en… wat ik persoonlijk het leukste vind… de Lugs steken onder de kast uit, zodat het horloge beter op je pols ligt…

da’s 0.75 mm onder het deksel…!Jay!..X(

morgen misschien de gaatjes voor de bandpennen boren, en het gat voor de kroon frezen… dan zou het mogelijk lukken om het horloge nog deze week “af te bouwen” ware het niet dat ik dan eerst de Alu kast moet anodiseren…

Ik ga nu even wat Film footage monteren… Latex!(:smiley: