Ok… ik ben vanmiddag even langsgegaan bij een kennis… met een werkplaats…
hij heeft daar namelijk een machine staan die ik even nodig had… een AI DR-1
een wat?.. de kenners weten het natuurlijk… de AI DR-1 is een Draaibank van Nederlands fabrikaat… zuiver, en stabiel… want dat was wat ik nodig had… een zuivere en stabiele draaibank
Zo eentje dus…
Eerlijk… zoals velen van jullie week in de knieën worden bij de aanblik van bepaalde horloges, zo heb ik dat bij deze draaibank… een feest om mee te werken… het ontwerp dateert uit 1947, en het zijn geweldige machines om mee te werken…'t enige wat een AI overtreft… is een Schaublin… (ja, je raadt het al… een Zwitserse draaibank)
Het deksel van de Verdal is geschroefd… dus… in de nieuwe kast moet ook schroefdraad komen… en die wil ik erin frezen… Hoe je dat doet, schroefdraad frezen?.. simpel eigenlijk… je programmeert een spiraal ( en dat is niet anders dan een cirkel met een verticale verplaatsing… )
die schroefdraad… dat is een heel fijne schroefdraad… de spoed ( wat het deksel in de kast zakt per omwenteling ) is slechts 0.5 mm… ( een M6 boutje heeft al 2 keer zoveel )
dus… ik moest daar een freesje voor hebben… met het profiel van de schroefdraad… een puntje van 60°, 0.5mm dik…
ook zit er aan het einde van de schroefdraad een “vrijloop” een rond groefje, daar moest ik dus een schijffreesje van 0.5 mm voor hebben…
en hoe kom je nou aan zulke freesjes?.. ze zijn niet te koop… dus rest mij maar 1 optie… ZELF DOEN!.. X( Nou ben ik gereedschapmaker… dus dat vind ik erg… NOT!.. Jay!.. freesjes maken…
Maar… Hoe doene me da?.. isse siempel no?.. isse siempel SI!.. Men neme… een stukje zilverstaal ( kom ik zo op terug… ), bovengenoemde draaibank, en een Mes- en een Steekbeitel. en dan draaien we dit:
de bovenste is het schroefdraadfreesje, de onderste de schijffrees…
Maar… zoals je waarschijnlijk wel ziet… er zitten nog geen tandjes aan… klopt… die kun je op een draaibank niet maken, zonder hulpstukken… met een freesbank zoals de mijne is dat echter WEL zo gepiept… al heb ik daar wel een hulpstuk voor nodig… zoals dat ook te zien is bij het filmpje over het tandwielen frezen… of het nou tandwieltanden, of freestanden zijn… maakt nie uit nie… tanden zijn tanden… tandje frezen… kop roteren… tandje frezen… tot je rond bent… en dan?
dan heb je DIT!:
een schijffreesje van 6x0.5 mm
en…
het schroefdraadfreesje…
Morgen… morgen ga ik ze harden… ze moeten straks ook in Titanium kunnen snijden…
Ohja… ZILVERSTAAL!.. daar zou ik nog even op terugkomen… Zilverstaal is een zachtgegloeid en geslepen gereedschapstaal, het bevat geen zilver… maar in leveringstoestand ( geslepen ) is het mooi zilverkleurig… naast 1.2% koolstof bevat het ook nog 0.7% Chroom en 0.1% Vanadium… 't is dus een Chroom-Vanadium staalsoort… met als lolligste eigenschap… dat het heel makkelijk te harden is… je kunt het namelijk gewoon vlamharden…
http://www.doerrenberg.de/uploads/tx_c1x1downloads/1.2210_de.pdf
heb je alvast wat te lezen over dit staal… met name de diagrammen op het tweede blad vertellen me wat ik wil weten… hoe je het moet behandelen om een bepaalde hardheid te krijgen…
en hoe dat in zijn werk gaat?.. dat vertel ik morgen… want dan ga ik ze harden…