Verdal Tour de France

Okiday!.. ik ben terug uit de schuur… 1 mm frees in de machine… barst… dat gaat niet werken… de kast ligt te diep in de klem… even wat voor verzinnen… blokkie “Obo” en frees 4… progje induimen… even een houdertje maken… anders frees ik straks door mijn machineklem… da hoort nie!

waar dit over gaat… wordt straks duidelijk… als ik mijn filmpje heb gemonteerd… :slight_smile:

Ik zal jullie eerst even verblijden met de foto’s van het resultaat… dan kun je straks in het filmpje zien hoe ik dat heb bereikt… :slight_smile:

Ik heb de onderzijde van de kast even onder handen genomen… die naar beneden gerichte lugs… dat kan alleen als je wat materiaal wegneemt…

er zit nu een fraaie curve in de kast… alleen loopt ie iets dieper door dan bij het originele kastje van de Verdal, omdat ik de Lugs 0. 7 mm onder het horloge laat uitsteken…

hier is goed te zien hoe ik het materiaal heb weggenomen… op de zelfde wijze als bij de bovenkant van de kast… zodat ook hier het zelfde uiterlijk is bereikt… echter wel met een 2 keer zo kleine hoek tussen de bewerkingen… 1.25° dus… 450 afzonderlijke snijbewegingen …

hier staat ie op het aambeeld van mijn Vijlpen. zodat goed te zien is hoe hoog de curve oploopt… 2.55 mm om precies te zijn…

en hier ligt ie op zijn rug… klaar om afgebraamd te worden… dat ga ik nu doen… zolang ik nog wat daglicht heb… dat werkt wel zo prettig.

die rand rondom de holte… die wordt nog voor een groot deel weggefreesd… die is nu dus 2.55 mm hoog… daar blijft uiteindelijk 0.5 mm van over… er moet dus nog 2.05 mm vanaf… dat doen we morgen… :slight_smile:

Arie is tevree… :)o

Zie er weer goed uit.

Tijd voor wat vakmanschap is meesterschap.

Zeg Arie…slaap jij eigenlijk wel??

ach… toen de machine aan het frezen was… zat ik lekker met een kopje koffie en een gevulde koek op de Veranda… :slight_smile: ik krijg mijn rust wel… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Okiday!.. ik ben terug uit de schuur… 1 mm
frees in de machine… barst… dat gaat niet
werken… de kast ligt te diep in de klem… even
wat voor verzinnen… blokkie “Obo” en frees 4…
progje induimen… even een houdertje maken…
anders frees ik straks door mijn machineklem… da
hoort nie!

waar dit over gaat… wordt straks duidelijk… als
ik mijn filmpje heb gemonteerd… :slight_smile:

Ik zal jullie eerst even verblijden met de foto’s
van het resultaat… dan kun je straks in het
filmpje zien hoe ik dat heb bereikt… :slight_smile:

Ik heb de onderzijde van de kast even onder handen
genomen… die naar beneden gerichte lugs… dat kan
alleen als je wat materiaal wegneemt…

https://lh3.googleusercontent.com/-R3PRcMViPnc/Uf6
jOPMMM4I/AAAAAAAABGA/Z9G4aRjIWBs/w958-h636-no/DSC_
0710.JPG

er zit nu een fraaie curve in de kast… alleen
loopt ie iets dieper door dan bij het originele
kastje van de Verdal, omdat ik de Lugs 0. 7 mm
onder het horloge laat uitsteken…

hier is goed te zien hoe ik het materiaal heb
weggenomen… op de zelfde wijze als bij de
bovenkant van de kast… zodat ook hier het zelfde
uiterlijk is bereikt… echter wel met een 2 keer
zo kleine hoek tussen de bewerkingen… 1.25° dus…
450 afzonderlijke snijbewegingen …

https://lh4.googleusercontent.com/-FSj_Flmm1tg/Uf6
jO-dKyBI/AAAAAAAABGI/4tZ8igU8xB8/w958-h636-no/DSC_
0711.JPG

hier staat ie op het aambeeld van mijn Vijlpen.
zodat goed te zien is hoe hoog de curve oploopt…
2.55 mm om precies te zijn…

https://lh4.googleusercontent.com/--XR6Vo1OyYI/Uf6
jNQaIZpI/AAAAAAAABF4/zED52rvIqpA/w958-h636-no/DSC_
0712.JPG

en hier ligt ie op zijn rug… klaar om afgebraamd
te worden… dat ga ik nu doen… zolang ik nog wat
daglicht heb… dat werkt wel zo prettig.

https://lh4.googleusercontent.com/-ReY7ZBPz_Xo/Uf6
jZPyhb0I/AAAAAAAABGQ/53AqZh7y-sY/w958-h636-no/DSC_
0713.JPG

die rand rondom de holte… die wordt nog voor een
groot deel weggefreesd… die is nu dus 2.55 mm
hoog… daar blijft uiteindelijk 0.5 mm van over…
er moet dus nog 2.05 mm vanaf… dat doen we
morgen… :slight_smile:

Arie is tevree… :)o

gaaf om straks te kunnen zien hoe zo iets tot stand komt. ziet er alvast goed uit op de foto (tu)

't wordt nog leuker…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Mmd43Q0IhdM[/video]

toch gek… in het monteren gaat altijd meer tijd zitten dan in het filmen zelf… :slight_smile:
In elk geval een lekker dagje gehad… vanmorgen een Killer workout in het zwembad, lekker baantjes getrokken onder water… ik ben niet zo’n goede zwemmer… ik zink altijd… dan maar onder water verder…(:smiley:

Vanmiddag de programma’s in orde gemaakt… en vanavond de schu… het Atelier in gedoken…

Wat mij verbaast, is dat het slijpsel (freessel?) niet in de weg zit tijdens het freezen. Ik bedoel; als er nou een stukje slijpsel zit op de plek waar de frees gaat frezen, zou ik denken dat zo’n stukje er mnisschien (een beetje) in geduwd wordt door de frees, zodat de frees een dieper (of soms ondieper) plekje maakt.

Dat zal wel niet gebeuren, anders hadden we het hier vast gezien, maar het verbaast me dus.

Merci voor alle gedetailleerde info. Dat is precies één van de redenen waarom ik mijn horloges altijd laat servicen bij deze Engelse Duitser
http://watchguy.co.uk/
; de uitgebreide fotoverslagen die je op zijn blog terug kan lezen.

Fijn!

Dat ziet er uit als monnikkenwerk! Erg gaaf!

Maar waar de meeste mensen de onderkant/sluiting beschadigen zie ik inderdaad dat jij vaak met de bovenkant over detafel gaat. Ik zou mijn horoge dan afdoen.

Arie Kabaalstra Schreef:

't wordt nog leuker…

http://www.youtube.com/watch?v=Mmd43Q0IhdM

toch gek… in het monteren gaat altijd meer tijd
zitten dan in het filmen zelf… :slight_smile:
In elk geval een lekker dagje gehad… vanmorgen
een Killer workout in het zwembad, lekker baantjes
getrokken onder water… ik ben niet zo’n goede
zwemmer… ik zink altijd… dan maar onder water
verder…(:smiley:

Vanmiddag de programma’s in orde gemaakt… en
vanavond de schu… het Atelier in gedoken…

:}:}

-joho- Schreef:

Wat mij verbaast, is dat het slijpsel (freessel?)
niet in de weg zit tijdens het freezen. Ik bedoel;
als er nou een stukje slijpsel zit op de plek waar
de frees gaat frezen, zou ik denken dat zo’n
stukje er mnisschien (een beetje) in geduwd wordt
door de frees, zodat de frees een dieper (of soms
ondieper) plekje maakt.

Dat zal wel niet gebeuren, anders hadden we het
hier vast gezien, maar het verbaast me dus.

Merci voor alle gedetailleerde info. Dat is
precies één van de redenen waarom ik mijn horloges
altijd laat servicen bij deze Engelse Duitser; de
uitgebreide fotoverslagen die je op zijn blog
terug kan lezen.

Fijn!

Over het algemeen geven die spaantjes niet al te veel problemen… de nevel die je een paar keer ziet tijdens de bewerking, da’s smering en koeling… lampenolie… Aluminium verspaan je het best met petroleum achtige vloeistoffen
omdat de spaantjes ook heel klein zijn, worden ze wel “doorgesneden” als ze tussen de frees en het werk terecht komen… maar het merendeel wordt wel “weggeslingerd” door de frees… de snijkanten lopen spiraalvormig omhoog, om de spaantjes af te voeren. vandaar ook dat je zo’n hoopje spanen op de kast ziet ontstaan… en als je goed kijkt, zie je ook spaantjes in het rond vliegen… die worden gewoon weggeslingerd…

Smering zorgt er ook voor dat het oppervlak koel blijft, en glad wordt.

Metaalbewerking is nu eenmaal mijn vak… :)… ik hou van mijn vak…je begint met een ruw stuk materiaal, en ergens daarin verborgen zit bijvoorbeeld een horloge kast… je hoeft alleen maar het metaal dat je niet nodig hebt eraf te frezen…:slight_smile:

die Reparateur, ja… mooie verslagen… dat soort sites zijn voor mij “lesboeken” om het vak van Horlogemaker te leren… je leest over alle defecten die je kunt tegenkomen…

't lijkt soms wel monniken werk, maar ach… de Freesbank… ik hoef alleen maar mijn werk “in te meten” zodat de machine weet waar de nulpunten liggen… programma maken, laden… grote groene knop drukken… en de rest doet de machine voor me… Ik heb wel freesklussen gedaan waarbij ik gewoon wegging… vlak voor ik naar de bloedbank moest, machine starten, naar de bloedbank… terugkomen na een anderhalf uur… en hee… kijk aan… machine is klaar… mooi…

't afwerken en polijsten… ja… daar gaat wel wat tijd in zitten…

't lijkt soms wel monniken werk, maar ach… de
Freesbank… ik hoef alleen maar mijn werk “in te
meten” zodat de machine weet waar de nulpunten
liggen… programma maken, laden… grote groene
knop drukken… en de rest doet de machine voor
me…

Hallo Arie, maar hoe lang duurt dat inmeten dan en wat is dat precies? Moet je bijvoorbeeld een heel programma schrijven? Ik bedoel: ik zag nogal wat indrukwekkende (computer)apparatuur in je filmpje voorbij komen.

Ok… CNC in de notendop… ik zal proberen het in “jip en janneke-taal” uit te leggen… ik zit immers 21 jaar in het vak, waarvan 15 jaar met CNC machines…

zoals je begrijpt wordt elk werkstuk bepaald door zijn afmetingen, je kunt er dus een “coordinatensysteem” op leggen, zoals je bij Wiskunde ooit hebt geleerd…
het Nulpunt leg je dan op een zo handig mogelijk punt, en vanuit dat nulpunt kun je alle punten op je werkstuk als coordinaten aflezen…

alsof je een technische tekening op ruitjespapier afdrukt zeg maar…

je kunt de CNC machine automatisch langs al die punten sturen, en dan zo dat je de vorm krijgt die je wilt hebben…
Feitelijk kent een CNC machine 2 soorten bewegingen… Rechte lijnen en Cirkels…
Ellipsen?.. nee… kent ie niet… die zul je moeten “interpoleren” met kleine cirkelboogjes…

Maar… gelukkig bestaat er Software, die je Tekening kan “lezen” en dan je freesbewegingen kan programmeren voor je… dat is dus CAM software… (Computer Aided Manufacturing"… zelf gebruik ik daar CamBam voor, een eenvoudig maar zeer krachtig programma…

de rode lijnen zijn de contouren van de kast… de lichtgroene lijnen zijn de door de software gegenereerde freesbewegingen
links boven staan de bewerkingen , en daaronder de instellingen per bewerking… ik stel hier in met welke snelheid, en hoe diep per keer

Bij de wat lastiger contouren doe ik het dus zo…
als het een recht-toe-recht-aan vorm is… dan programmeer ik het ook wel gewoon aan de machine… in Kladblok… die machinecode is, als je eenmaal de beginselen kent, vrij eenvoudig te schrijven… en als ik een bepaalde vorm meerdere keren op steeds grotere diepte moet aflopen, dan programmeer ik gewoon een eenvoudige “lus” mee in het programma… die tot een bepaalde diepte de contour blijft aflopen…

de schuine kant is ook zo’n handgeschreven progje…hij staat een paar posts terug… Ik begin op een bepaalde hoek: 0° en ik blijf in een lus hangen zolang de hoek kleiner is dan 360°, in het stukje dat wordt aangeroepen vanuit de lus, loopt de frees schuin naar beneden, onder de actuele hoek…

Maargoed… programmeren is 1… dan moet het ding ook nog bewerkt worden… en dan moet de machine wel heel precies weten wáár het onderdeel zich bevindt… dat is het inmeten… je kunt een CNC machine ook handmatig bedienen, en dat doe je bij het inmeten… je zet de machine op een positie tenopzichte van het werkstuk, waarvan je de coordinaten weet… het makkelijkste punt bij een horlogekast is, het middelpunt van de opening voor het kaliber…
Dit moet wel zeer precies gebeuren, anders zit de schuine kant uit het midden… en 0.05 mm ernaast… dat zie je in het resultaat… en dat wil je niet… :slight_smile:

Soms valt het inmeten mee… in het filmpje zie je dat de kast op een blok geschroefd zit… in de kast zit natuurlijk al een gat… het blokje heeft een ronde pen erop gefreesd, met 0.01 mm speling… daar gaat de kast dus strak overheen. 5µm speling rondom, dat voel je niet… :slight_smile: het midden van die pen, is het coordinaat X0, Y0, dus ik hoefde alleen maar de hoogte af te stellen… en dat doe ik door een blokje van precies 10 mm op het werk te leggen, en dan de frees te laten zakken boven het blokje, tot ie “net klemt”, dan stel ik de hoogte Z op 10 in, en dan ben ik klaar… :slight_smile:

Als ik later de binnenkant van de kast ga frezen voor het kaliber, en het deksel… dan kan ik em niet op die pen opspannen natuurlijk… dus dan gaat de kast in een klem, en dan heb ik een heel handig trucje… ooit geleerd toen ik net begonnen was als gereedschapmaker… men neme een zwenktastertje…


zo’n ding dus…, die zet ik met een flexibele steun aan mijn frees-as, en dan laat ik em ronddraaien in de opening van de kast… als de wijzer niet meer beweegt… dan sta ik middenboven het gat… als er tussen links en recht laten we zeggen 0.64 mm verschil zit, dan moet ik de machine 0.32 mm verplaatsen… zo ga je een paar keer rond, en zet je de boel in het midden… dan leg je X0, Y0 vast… en daarna stel je de Z hoogte af… en klaar is klara…

een andere methode is met een electronische taster… een klein gevoelig schakelaartje met een naaldje eraan… onderaan dat naaldje zit een robijnen kogeltje van 2.00 mm, die kun je automatisch laten meten… de machine verplaatst tot ie wat raakt… dan schakelt de taster… en slaat het coordinaat op in het geheugen… raak je dan aan de andere kant… dan tel je de twee gemeten coordinaten op, en deelt ze door 2… dat is dan het midden… dat doe je dan over de X en Y as… en zo vind je het midden…
Met die tasters kun je nog veel meer leuke dingen doen… Digitaliseren bijvoorbeeld…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5JnDloaC1YQ[/video]

dus als je dat allemaal geregeld hebt… je programma’s gemaakt, je werk ingemeten… dan is het een kwestie van de juiste frees in de spil, en een ros op de “Grote groene knop”…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ok… CNC in de notendop… ik zal proberen het in
"jip en janneke-taal" uit te leggen… ik zit
immers 21 jaar in het vak, waarvan 15 jaar met CNC
machines…

zoals je begrijpt wordt elk werkstuk bepaald door
zijn afmetingen, je kunt er dus een
"coordinatensysteem" op leggen, zoals je bij
Wiskunde ooit hebt geleerd…
het Nulpunt leg je dan op een zo handig mogelijk
punt, en vanuit dat nulpunt kun je alle punten op
je werkstuk als coordinaten aflezen…

alsof je een technische tekening op ruitjespapier
afdrukt zeg maar…

je kunt de CNC machine automatisch langs al die
punten sturen, en dan zo dat je de vorm krijgt die
je wilt hebben…
Feitelijk kent een CNC machine 2 soorten
bewegingen… Rechte lijnen en Cirkels…
Ellipsen?.. nee… kent ie niet… die zul je moeten
"interpoleren" met kleine cirkelboogjes…

Maar… gelukkig bestaat er Software, die je
Tekening kan “lezen” en dan je freesbewegingen kan
programmeren voor je… dat is dus CAM software…
(Computer Aided Manufacturing"… zelf gebruik ik
daar CamBam voor, een eenvoudig maar zeer krachtig
programma…

https://lh5.googleusercontent.com/5l0cwDamsm_F5sS4
ZYslEBoVPzrLE952lyuUP1HaZmA=w958-h764-no

de rode lijnen zijn de contouren van de kast… de
lichtgroene lijnen zijn de door de software
gegenereerde freesbewegingen
links boven staan de bewerkingen , en daaronder de
instellingen per bewerking… ik stel hier in met
welke snelheid, en hoe diep per keer

Bij de wat lastiger contouren doe ik het dus zo…

als het een recht-toe-recht-aan vorm is… dan
programmeer ik het ook wel gewoon aan de machine…
in Kladblok… die machinecode is, als je eenmaal
de beginselen kent, vrij eenvoudig te schrijven…
en als ik een bepaalde vorm meerdere keren op
steeds grotere diepte moet aflopen, dan
programmeer ik gewoon een eenvoudige “lus” mee in
het programma… die tot een bepaalde diepte de
contour blijft aflopen…

de schuine kant is ook zo’n handgeschreven
progje…hij staat een paar posts terug… Ik begin
op een bepaalde hoek: 0° en ik blijf in een lus
hangen zolang de hoek kleiner is dan 360°, in het
stukje dat wordt aangeroepen vanuit de lus, loopt
de frees schuin naar beneden, onder de actuele
hoek…

Maargoed… programmeren is 1… dan moet het ding
ook nog bewerkt worden… en dan moet de machine
wel heel precies weten wáár het onderdeel zich
bevindt… dat is het inmeten… je kunt een CNC
machine ook handmatig bedienen, en dat doe je bij
het inmeten… je zet de machine op een positie
tenopzichte van het werkstuk, waarvan je de
coordinaten weet… het makkelijkste punt bij een
horlogekast is, het middelpunt van de opening voor
het kaliber…
Dit moet wel zeer precies gebeuren, anders zit de
schuine kant uit het midden… en 0.05 mm
ernaast… dat zie je in het resultaat… en dat
wil je niet… :slight_smile:

Soms valt het inmeten mee… in het filmpje zie je
dat de kast op een blok geschroefd zit… in de
kast zit natuurlijk al een gat… het blokje heeft
een ronde pen erop gefreesd, met 0.01 mm speling…
daar gaat de kast dus strak overheen. 5µm speling
rondom, dat voel je niet… :slight_smile: het midden van die
pen, is het coordinaat X0, Y0, dus ik hoefde
alleen maar de hoogte af te stellen… en dat doe
ik door een blokje van precies 10 mm op het werk
te leggen, en dan de frees te laten zakken boven
het blokje, tot ie “net klemt”, dan stel ik de
hoogte Z op 10 in, en dan ben ik klaar… :slight_smile:

Als ik later de binnenkant van de kast ga frezen
voor het kaliber, en het deksel… dan kan ik em
niet op die pen opspannen natuurlijk… dus dan
gaat de kast in een klem, en dan heb ik een heel
handig trucje… ooit geleerd toen ik net begonnen
was als gereedschapmaker… men neme een
zwenktastertje…

http://www.werktuigmachines.be/webwinkel/contents/
media/l_decdsc_3721.jpg
zo’n ding dus…, die zet ik met een flexibele
steun aan mijn frees-as, en dan laat ik em
ronddraaien in de opening van de kast… als de
wijzer niet meer beweegt… dan sta ik middenboven
het gat… als er tussen links en recht laten we
zeggen 0.64 mm verschil zit, dan moet ik de
machine 0.32 mm verplaatsen… zo ga je een paar
keer rond, en zet je de boel in het midden… dan
leg je X0, Y0 vast… en daarna stel je de Z hoogte
af… en klaar is klara…

een andere methode is met een electronische
taster… een klein gevoelig schakelaartje met een
naaldje eraan… onderaan dat naaldje zit een
robijnen kogeltje van 2.00 mm, die kun je
automatisch laten meten… de machine verplaatst
tot ie wat raakt… dan schakelt de taster… en
slaat het coordinaat op in het geheugen… raak je
dan aan de andere kant… dan tel je de twee
gemeten coordinaten op, en deelt ze door 2… dat
is dan het midden… dat doe je dan over de X en Y
as… en zo vind je het midden…
Met die tasters kun je nog veel meer leuke dingen
doen… Digitaliseren bijvoorbeeld…

http://www.youtube.com/watch?v=5JnDloaC1YQ

dus als je dat allemaal geregeld hebt… je
programma’s gemaakt, je werk ingemeten… dan is
het een kwestie van de juiste frees in de spil, en
een ros op de “Grote groene knop”…

wij zeggen gewoon 2mm, leuk om te zien dat dit voor jou 2.00 mm is :slight_smile:

handig… zo machine. weet al wat sinterklaas deze winter door de schoorsteen mag gaa. proppen. ‘frees’ alleen dat zwarte piet bij de arbo gaat klagen over zn rug :wink:

In de Horlogerie meet men blijkbaar in tienden… toen ik het glas voor mijn Seiko ging bestellen… kreeg ik van de dame aan de telefoon te horen dat een glasmaat 290 dus overeenkomt met 29 mm… 2.00 wil in de werktuigbouw zeggen dat het “zuiver” moet zijn… zeg maar een absolute maat… die robijnbolletjes zijn op .1µm zuiver, bovendien wordt zo’n taster altijd gekalibreerd op de machine… de schakelaar heeft tenslotte iets van 5 µm beweging nodig eer ie reageert… 5µm aan weerszijden is toch 0.01 mm, als je de taster gebruikt voor metingen… dan zit je er zomaar een honderdste naast… :slight_smile:

zo’n CNC frees… 't kan “goedkoop” op basis van een bestaand freesbankje van een paar honderd euro… alleen… op 0.01 mm zuiver werken, dat kun je vergeten met zo’n ding… daarom heb ik de mijne zelf gebouwd… maar… da’s duur…
toch… voor de hobby ( modelbouw, Gitarenbouw, of andere hobby’s met hout en kunststoffen ) kan een goedkope machine veel plezier geven… als je dan ook de moeite neemt om te leren programmeren…

zoals ik al schreef… 't is mijn vak… de 21 jaar ervaring stellen me in staat om nu zelfs horloge onderdelen te maken… kan niet zeggen da’k dat erg vind… :slight_smile:

Ik ben door mijn gehobby ook betrokken geraakt bij de ontwikkeling van CNC besturingssoftware… en ik heb zelf ook programmeersoftware geschreven… eenvoudige werkstukken die bestaan uit rechthoekige of ronde holtes, vlakken en gaten, al dan niet in patronen… die programmeer ik met die applicatie zo aan de machine…

het uitfrezen van een horlogekast… ( de binnenkant dus ) kan ik in 5 minuutjes programmeren… 't zijn gewoon een aantal ronde holtes ( kamers ) met verschillende diameters en diepten. zo gepiept… ik post nog wel eens zo’n programmaatje… ik heb zelf een programmeertaal ontwikkeld die zelfs voor een leek leesbaar is…

Arie Kabaalstra Schreef:

In de Horlogerie meet men blijkbaar in tienden…
toen ik het glas voor mijn Seiko ging bestellen…
kreeg ik van de dame aan de telefoon te horen dat
een glasmaat 290 dus overeenkomt met 29 mm… 2.00
wil in de werktuigbouw zeggen dat het "zuiver"
moet zijn… zeg maar een absolute maat… die
robijnbolletjes zijn op .1µm zuiver, bovendien
wordt zo’n taster altijd gekalibreerd op de
machine… de schakelaar heeft tenslotte iets van 5
µm beweging nodig eer ie reageert… 5µm aan
weerszijden is toch 0.01 mm, als je de taster
gebruikt voor metingen… dan zit je er zomaar een
honderdste naast… :slight_smile:

zo’n CNC frees… 't kan “goedkoop” op basis van
een bestaand freesbankje van een paar honderd
euro… alleen… op 0.01 mm zuiver werken, dat kun
je vergeten met zo’n ding… daarom heb ik de mijne
zelf gebouwd… maar… da’s duur…
toch… voor de hobby ( modelbouw, Gitarenbouw, of
andere hobby’s met hout en kunststoffen ) kan een
goedkope machine veel plezier geven… als je dan
ook de moeite neemt om te leren programmeren…

zoals ik al schreef… 't is mijn vak… de 21 jaar
ervaring stellen me in staat om nu zelfs horloge
onderdelen te maken… kan niet zeggen da’k dat erg
vind… :slight_smile:

Ik ben door mijn gehobby ook betrokken geraakt bij
de ontwikkeling van CNC besturingssoftware… en ik
heb zelf ook programmeersoftware geschreven…
eenvoudige werkstukken die bestaan uit
rechthoekige of ronde holtes, vlakken en gaten, al
dan niet in patronen… die programmeer ik met die
applicatie zo aan de machine…

het uitfrezen van een horlogekast… ( de
binnenkant dus ) kan ik in 5 minuutjes
programmeren… 't zijn gewoon een aantal ronde
holtes ( kamers ) met verschillende diameters en
diepten. zo gepiept… ik post nog wel eens zo’n
programmaatje… ik heb zelf een programmeertaal
ontwikkeld die zelfs voor een leek leesbaar is…

Gaaf zo een vak, waarmee je zoveel moois kunt maken (tu)

En OF het een gaaf vak is… ik heb ook in de Medische techniek gewerkt…en daar heb ik het werken met fijne mechaniekjes geleerd… ik kreeg een setje biopsie-tangen op mijn werkbank… er waren wat asjes gebroken… asjes?.. ja… 0.7mm dik, en 2.1 lang… dus… 2.3 mm lang maken, zodat je links en rechts 0.1 mm had om ze te klinken…
de asjes waren oorspronkelijk 0.6mm, maar behoorlijk ingesleten… de gaatjes in de bekjes van de tangen waren ook niet zo rond meer… dus… naaldruimertje erdoor… naar o,7 mm ruimen… en dan de nieuwe asjes erin…

Ohja… nog even beloofd…

T4 M6 (“Ballnose 6 Long”)
G00 X0 Y0 Z20
G00 Z2 M3
(Cycle Definition Round Pocket Finish)
#4900=21 (Cycle Index)
#4000=2 (Safety Distance)
#4001=-4.6 (Depth)
#4002=-0.5 (Depth Step)
#4005=14.4 (Radius)
#4011=750 (Feed)
(End Cycle)
GOSUB CYCLE ()
(Cycle Definition Round Pocket Finish)
#4900=21 (Cycle Index)
#4000=2 (Safety Distance)
#4001=-3.9 (Depth)
#4002=0.5 (Depth Step)
#4005=14.825 (Radius)
#4011=750 (Feed)
(End Cycle)
GOSUB CYCLE ()
(Cycle Definition Round Pocket Finish)
#4900=21 (Cycle Index)
#4000=2 (Safety Distance)
#4001=-2 (Depth)
#4002=0.5 (Depth Step)
#4005=15.35 (Radius)
#4011=750 (Feed)
(End Cycle)
GOSUB CYCLE ()
G00 Z20 M5
G28
M2

het programma in mijn eigen ontwikkelde CNC taal, de nabewerking van de binnenzijde van de kast… al heb ik de vrijloopgroef en de schroefdraad er nog niet inzitten… dat komt wel als ik de schroefdraad ga frezen…

't lijkt me schitterend als ik ooit als Horlogemaker kan gaan werken…

Even een teasertje…

Ik heb vanmiddag even achter de draaibank gestaan bij een bekende met een werkplaats… een AI Hembrug DR1…leuke bank… wat ik daarmee gemaakt heb?.. dat zien jullie straks… :)-D

Straks is nu. :wink:

Haha, erg vermakelijk om je topic te lezen Arie!

Eerst koffie…:smiley: