Dat blauwen is een delicaat werkje… 't is in feite een oxidatieproces…je moet op een beheerste wijze de temperatuur zo hoog maken dat het schroefje op een bepaalde manier oxideert, hetgeen resulteert in verschillende tinten bij verschillende temperaturen… je verhit ze dus voorzichtig met een vlam, maar wel indirect, in een vlam is er namelijk niet voldoende zuurstof… die wordt namelijk opgebruikt door de vlam…
de makkelijkste manier om dat te doen, is gaatjes boren in een metalen plaatje… daar de schroefjes inzetten, en het plaatje aan de onderkant verwarmen zodat warmte geleiding haar werk kan doen…
dan zie je de onderdelen verkleuren van blank, naar strogeel, Rootbeer en dan een blauwe tint die steeds donkerder wordt… je wilt net geen Rootbeer meer hebben… zo lichtblauw mogelijk…beheersing van je hitte is het toverwoord hier…
bij het harden van staal heb je diezelfde fijngevoeligheid nodig. ik heb onderlaatst een schijfje voor een gereedschapmeetinstrumentje gemaakt…voor mijn freesbank… dat schijfje is gehard…
Ik heb dat schijfje gemaakt van 1.2210, een gereedschapstaal dat ook bekend staat onder de naam “zilverstaal” de ongeharde vorm van HSS
als je gaat harden, dan stook je het onderdeel eerst “kersenrood” zeg maar donkerroodgloeiend… op die temperatuur hou je em even, zodat ie helemaal doorwarmt… dan schrik je het af, dat wil zeggen… Snel afkoelen, zodat de kristalstructuur niet de kans krijgt zich te herstellen, boven een bepaalde temperatuur veranderd de structuur van staal zich van een kubisch ruimtelijk gecentreerd naar kubisch vlakken gecentreerd, als je snel afkoelt blijft het staal gedeeltelijk in die vlakkengecentreerde structuur… hetgeen spanningen geeft in het staal : het is HARD geworden… tevens verbinden sommige koolstof atomen zich met chroom in het staal of word een verbinding gevormd met ijzer, Fe3C, een carbide die ook zeer hard is…
maar. Staal is in die toestand ook zeer bros… dus moet je een deel van die spanningen weer kwijt om het wat taaier te maken, dat proces heet ontlaten… je stookt em tot een bepaalde temperatuur, en je laat em rustig afkoelen… die temperatuur… dat is als het onderdeel strogeel kleurt… je moet dus het hele onderdeel verwarmen tot het strogeel is… lastig, maar wel mooi om te doen
je begrijpt… Materiaal kunde was een van mijn favoriete vakken op de Avondschool… ook omdat ik die kennis in mijn werk als gereedschapmaker kon toepassen bij het harden van diverse staalsoorten…
altijd weer leuk om te zien wat je nu weer hebt uitgespookt.
die schroefjes op de wijzerplaat vind ik wel leuk. lekker toolish, maar als je t mooi doet valt t misschien niet gelijk op. soms zie je express van die schroeven of bouten erin voor de sier.
Ik heb er nog eens goed naar gekeken… ik denk inderdaad niet dat ik het zo moet doen… 't zullen wel zilveren baguettes worden…
misschien ook steentjes… als ik de goede maat kan vinden… en als dat qua dikte kan…
Ik zit nu even met een uitdaging… waar kan ik die Luminova verf kopen voor mijn wijzers en plaat?.. in de modelbouw winkels is wel "glow in the dark verf te koop, maar ik betwijfel of dat wel zo goed is als “the real thing”… als een horloge licht moet uitstralen in het donker… dan moet het ook wel voldoende licht zijn, en niet één of ander zwak schijnsel natuurlijk…
Die Glow-in-the-dark verf uit de hobbywinkel is idd absoluut niet geschikt voor horloges.
De echte Super Luminiva is van het zwitserse bedrijf Tritec en is allesbehalve goedkoop. Ik weet niet waar je in Nederland kleine setjes kan kopen (tenzij bij de professionele fourniturenhandel) maar via internet kan je wel wat vinden. Hier bvb: http://www.watch-tool.de/html/hand_remover.php?id=7055an
Ik ga alle links even nalopen… ik denk dat ik er een aantal in mijn favorieten ga zetten… wat een lekkers allemaal!..
78,- is inderdaad niet goedkoop… maar als je gaat berekenen hoeveel wijzers en platen je ermee kan doen, dan valt het per horloge wel mee…
voor modelbouw heb ik ook een speciale 2K lak… kan ik alleen per halve liter kopen, 45,- maar… als je gaat uitrekenen wat de kleine speciale modelbouwverpakkingen kosten… dan ben je echt zo anderhalf keer goedkoper uit… dat vinden we als hollanders altijd leuk natuurlijk…
Ik ga eens kijken hoelang die modelbouwmeuk blijft gloeien. maar ik vrees toch dat ik binnenkort eens ‘the real thing’ aan zal gaan schaffen…
Ik ben vanmiddag weer lekker aan de knutsel geweest met de machine…
Voor ik er een stuk Titanium aan ga opofferen… dacht ik bij mezelf… laten we eerst even testen op een stuk Aluminium… uit deze plaat is een paar jaar geleden de linkervleugel van de Boeing gefreesd… nog materiaal genoeg om een Kastje uit te peuteren… Ik heb nog niet alle maten definitief vastgelegd, dus of deze uiteindelijk tot een passende kast kan worden gefreesd is nog niet zeker… dat weet ik later vanavond als ik de maten van het deksel, en de beschermdop ook in de computer heb staan… en ik de definitieve kast kan tekenen…
en dit is dus de bovenkant… om eerlijk te zijn… ik twijfelde in eerste instantie heel erg over de sunburst freesstrategie… maar ik laat het zo… 't zijn 144 “stralen” dus om de 2.5°… niet te grof, en niet te fijn… “juuuuuuuust right!”…
aan de onderkant zie je nog een randje… een braampje… dat heb je met verspanende bewerkingen … 't is maar 0.05mm dik… snij je met een schraapstaaltje zo weg…
als ik vanavond de juiste maten heb… gaat ie morgen terug in de klem… en dan wordt de onderkant nabewerkt, en de binnenkant uitgefreesd… zodat ik de maten van het Kaliber kan controleren… als dat past… weet ik 2 dingen…
1: Ik ga er een stuk Titanium aan wagen…
2: ik bestel nog een ETA 2763, met opwindstift, en ik bouw deze ook gewoon af… de kast laat ik dan weer anodiseren… dat wordt dan een “Verdaluminium”…
Die is ook gaaf ja… geslepen… waarschijnlijk doen ze dat door em eerst te frezen, of te draaien, en dan op een as, onder een hoek tegen een slijpband te houden…
geen idee, ik denk met een schuurband en hem daar steeds met een draaiende hoek onder te houden. Ik heb hem laten herschuren omdat ij niet zo mooi mee was, was lichte deukjes in het schuurwerk. Er is nog een topic over ergens.
Ik heb hen door Nico Rijnsman in Culemborg laten schuren.
Ik denk… dat als ik de Titanium kast ga maken… dat ik er wel een filmpje aan wijdt…
't laatste filmpje dat ik gemaakt heb, dat was van het frezen van tandwielen voor een Corvette C1 teller… maar die wil ik er hier ook wel even bij gooien…
of het nou horlogetandwielen zijn… of kilometertellertandwielen ( da’s zeker 3 keer woordwaarde! :)o ) dat maakt voor de machine geen verschil… en voor de techniek ook niet… :)-D
't is best wel “druk” in de kast… maar … de lugs steken nu 0.7 mm onder de kast uit… zodat ie beter op de pols ligt… en de totale hoogte van de kast op de pols is toch 2.5 mm minder dan voorheen…
Ja… klopt… ik ben al uitgeweken naar een andere Host voor mijn plaatjes bij de praatjes… ik heb er ook best een hele voorraad opstaan… ik ben ook nog lid van een drietal CNC Fora, en een modelbouwforum…
Ik duik nu de schuur in… verder aan de Alu kast… eens kijken of ik alles goed berekend heb…