Verdal Tour de France

kees 31 Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:


Orisfan… Slopen is óók een vak :slight_smile:

Ik heb een goede fijne motoriek… dat is wel
een
vereiste voor dit vak…

ik heb dan ook nooit met lego Duplo gespeeld…
was
me veel te grof… :slight_smile:

Lego Duplo bestond in zijn tijd nog niet,wel
bambino.(:smiley:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OP4J7ZI3-D.jpg


hebben we ook nog mee gespeeld. gingen de spijltjes van die " ruitjes" kapot, of die “dakjes” waren wat scheef. Bleef het wel beter door vastzitten.:slight_smile:

Duplo bestond wel… we hadden het ook… maar ik vond het niets… speelde er nooit mee. de boutjes en moertjes bij pappa in de schuur… die waren veel leuker!

en als je bedenkt met wat voor schroefjes ik me tegenwoordig bezighou. :slight_smile:

tot voor kort was schroefdraad M1.6 het kleinste wat ik had gesneden, maar dan wel op een holle as, die geperst was op een Electromotortje met een asje van 0.8, dit om de klapkoplampen van een bouwmodel electrisch te kunnen bedienen…

die motor… dat is een trilmotortje uit een GSM… diameter 4.5 mm, asje 1.6 mm met schroefdraad…

Je hebt denk ik een record gebroken.
Meer dan 100 topics in 5 dagen als nieuw forumlid.
Hulde.

oh… moet je me op andere fora bezig zien… :slight_smile: 5390 posts op’t ene en 10227 posts op’t andere… :)… maar die laatste komt ook doordat ik daar Moderator ben… en er valt op de achtergrond heel wat te regelen… veel jeugd. dan weet je het wel… :slight_smile:

Maar… om nog een beetje on topic te blijven… Ik heb vanmorgen nog even wat geknutseld…

Huh?.. een blokkie plastiek?.. ja… dat was het… tot ik er een half uurtje de CNC Freesbank op had losgelaten…

want toen had ik dit… een mooi passend doosje om mijn Rodico in op te bergen… zo blijft ie schoon…

Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk met de wijzerplaat gaat doen. Ik zou zelf denk ik deze plaat laten zoals-ie is en op een veilige plek bewaren, en dan een vervangende wijzerplaat maken die zoveel mogelijk op het origineel lijkt zoals die ooit in nieuwstaat was. Zodat je de schoonheid van het oorspronkelijke ontwerp hebt, maar ook de orignele-plaat-met-geschiedenis, met o.a. die mooi gebleven tekst en zeepaardje.

Ja… dat is wel 'tgeen waar ik momenteel naar neig… ik ben wel een liefhebber van lichte wijzerplaten… en de Tour de France is ook met lichte wijzerplaten geleverd…

getuige dit exemplaar:


al heeft deze een andere opmaak, andere letters, en een decentrale secondenwijzer… net als mijn eerste horloge…dat ook nog “ergens” moet liggen…

Ik neig toch naar het blauw… omdat ik em toch ondanks de nieuwe kast het vintage uiterlijk wil teruggeven…

Momenteel ben ik doende om de freesbewerkingen voor de kast voor te bereiden…
ik heb de 3D tekening plat geprojecteerd voor de omtrek van de kast, en de opening voor de wijzerplaat en de zitting van het glas… die tekening open ik dan met een Cam programma, om de contouren te selecteren, en daar een bewerking aan te “knopen”… ik kies voor contourfrezen ( lijntje volgen) of uitruimen. ( alles binnen de lijntjes wegfrezen ) stel dieptes, voedingen en freesafmetingen in en dan genereer ik het CNC programma…

dat kan ik dan weer laden in mijn Freesbesturing… maar omdat dat programma ook werkt zonder dat er fysiek een freesbank aan hangt… kan ik dat gebruiken om de programma’s te controleren, en om te zien hoelang ie bezig is…

en dat ziet er dan zo uit… :

Naast het programmeren van een CNC machine middels Cad Cam software, kun je, zeker als je een beetje kan programmeren natuurlijk ook gewoon de code met het handje inkloppen…

Door de jaren heen heb ik veel, zoniet heel veel geleerd op het vlak van “parametrisch programmeren”… je laat het CNC programma ZELF de bepaling van bepaalde waarden uitrekenen middels wiskundige functies die je met parameters ingeeft… die parameters kun je door het programma ook laten wijzigen… zodat de waarden uit de functies telkens veranderen…

de kast van de Verdal Type Tour de France bestaat in wezen uit niet meer dan een buitencontour en een kegelvorm die vanaf de bovenkant iets buiten het glas naar beneden loopt… in mijn Tekenprogramma heb ik die schuine kant ook getekend door een driehoek te tekenen en die als het ware als mes rond het midden van de kast te roteren… zo haalt het programma alles weg wat binnen die driehoek valt… en maakt zo de kegelvorm… als technisch tekenaar leer je te denken in simpele vormen.

als je dat zou willen frezen, dan zou je ervoor kunnen kiezen de frees als het ware steeds onder een andere hoek langs de kegelvorm naar beneden te laten lopen… als je de hoek tussen 2 sneden klein kiest, dan is ie zo glad geslepen bij het nabewerken… of… je laat het zo… en dan krijg je een “stralen patroon” over de kast… en dat kan ook best mooi zijn…

om dat te testen… hoe dat eruit ziet, heb ik dus even een parametrisch programmaatje in elkaar gedraaid… 28 regeltjes code… dat is eigenlijk niks… :slight_smile:

hoe ziet zo’n programma er dan uit?.. welnu, als volgt…

#1=0 ;STARTANGLE/WORKANGLE
#2=15.5 ;INNER RADIUS
#3=24 ;OUTER RADIUS
#4=37.75 ;CONE ANGLE
;CALCULATIONS
#2=[#2+#5009] ;INNER RADIUS+TOOLDIAMETER
#3=[#3+#5009] ;OUTER RADIUS+TOOLDIAMETER
#5=[#3-#2] ;DELTA RADIUS
#6=[360-#4] ;CORRECTED ANGLE
#7=[TAN[#6]*#5] ;Z-DEPTH

G90 G61
T4M6
G00 X0 Y0 Z20
G00 Z2 M3

WHILE [#1t kan zoooo simpel zijn… :slight_smile:

Maken ze zo een sunburst dial of is dat een andere techniek.

Da’s weer een andere techniek… beetje vergelijkbaar met dat messing blokje wat ik eerder toonde… die kleine rondjes dat doe je met een slijpstiftje die je in een patroon op je werk drukt, en zo dat patroon maakt…
Sunburst doe je door het werk rond te laten draaien, en er met een slijpring het patroon erin te slijpen… een beetje het idee van een Spirograph zeg maar…

als mijn draaibankje klaar is, dan maak ik zelf wel een keer zo’n dial… :slight_smile:

het programmaatje wat ik hierboven postte, dat freest een kegelvorm… dus de schuine kant rondom op de kast…maar dan alsof ie van boven naar beneden gegutst is… , en hoe meer steekbewegingen je maakt, hoe fijner het werk…

Edit: ik zag net in het vintage deel en vostok met en kast die ook zo gefreesd is als ik net beschreef, en dat noemen ze blijkbaar ook sunburst…ja zo maken ze sunburst dus…:~

Arie Kabaalstra Schreef:

Jelle, Ik ben in wezen wel opgeleid…maar niet
door een leraar… sterker nog… op de MTS heb ik
zelfs een keer de leraar AutoCad weggestuurd… die
zat uit het boek voor te lezen… ja… hoor es…
boek lezen kan ik thuis ook… daar betaal ik geen
schoolgeld voor…

't was op de avondschool… dus ik betaalde zelf
mijn schoolgeld… ik kon daarvoor niet bij mijn
ouders aankloppen… en… ook hier heb ik de nodige
kennis opgedaan… nog voor ik me aanmeldde hier
kwam ik dit topic al eens tegen… :
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932,77932#
msg-77932
Heel boeiend…
zodra je het principe van iets weet te
doorgronden… gaat er een wereld voor je open…
het onderwijs heeft dat blijkbaar niet in de
gaten… getuige ook de manier waarop je
verondersteld wordt een taal te leren… dacht je
dat duitse kindertjes meteen worden lastig
gevallen met naamvallen op het moment dat ze
beginnen te praten… genau… das macht man nicht
so… en toch leren die kindertjes vlekkeloos
duits…
zo heb ik het duits eigenlijk ook onder de knie
gekregen…ik las de Auto Motor und Sport van mijn
buurman in mijn tienerjaren…
English?.. i was taught by a native speaker. ik
had een engelse lerares… Mrs Jones…Me and Mrs
Jones… zucht… al was ik nog maar 9… ik wist
wel hoe een mooie vrouw eruit zag… en Mrs Jones
was een… nee is na al die jaren nog steeds een
mooie vrouw…

Dingen ontdekken… dat is gewoon leuk!.. ik
ontdekte in mijn hele leven van alles… en daar
heb ik mezelf aardig mee vermaakt… ik leerde op
een motor het maximale eruit te halen door te
kijken naar anderen… en dingen uit te proberen…
in 1996 werd ik nationaal kampioen Minibikes…, Ik
keek goed hoe het motorblok van mijn Ducati was
opgebouwd, om de gedachtengang achter de
constructie te doorgronden… ik begrijp waarom
iets is gemaakt zoals het is gemaakt… dat heeft
wel met inzicht te maken…maar inzicht kun je
trainen…

Uurwerktechniek?.. ik heb avonden lang de Youtube
filmpjes van Steffen Pahlow zitten kijken… zoals
die man rustig laat zien hoe hij zelf zijn
tourbillons maakt… de stenen voor het anker
slijpt, zijn tandraderen maakt, en asjes draait.
dan denk ik bij mezelf…ja een gecompliceerd
mechaniek is gewoon een opeenvolging van veel
handelingen… 't duurt even voor je het voor
mekaar hebt, maar dan heb je ook wat…

tijdens een sollicitatie naar de functie van
gereedschapmaker kwamen we ook op het onderwerp
Minibikes, en toen ik vertelde dat ik hydraulische
schijfremmen had, vroeg de directeur waar ik die
tangetjes dan gekocht had… mijn reactie: “kopen
beste man, daar is mijn huidige werkgever bijna
aan failliet gegaan… daarom zit ik nu hier”…
Zelf maken?.. is dat niet ingewikkeld?.. nee hoor
een hydraulische remtang is niet meer dan een stuk
metaal met gaten… 2 glad afgewerkte gaten voor de
zuigers, 1 gat voor de toevoer van de olie, wat
gaatjes om de olie achter de zuigers te krijgen,
en wat gaten om de boel te monteren… da’s
alles…
“ok jongeman. ik denk niet dat je hier geschikt
bent voor machinebouwer. je bent als
gereedschapmaker beter op je plaats hier”. tja.
wat doe je dan?.. dan pak je die mogelijkheid met
handen en voeten aan… en ga je 't vak in de
praktijk leren…

in dezelfde trend zou je kunnen stellen dat een
kaliber ook niet meer is dan wat plaatjes met
gaatjes erin… in sommige gaatjes zit een
robijnlagertje, in de grotere gaten draaien
tandwielen… en de rest is voor schroeven en
paspennen. de raderen zijn gewoon ronde metalen
plaatjes… met tandjes…
't ontbreekt me momenteel nog aan kennis van het
jargon… maar ik leer snel bij. machines heb ik
ook nog niet allemaal…maar ik ben een draaibankje
aan het bouwen…en verder?.. ik zie wel waar het
schip strandt, om em vervolgens weer vlot te
trekken… anders kom je nergens. :slight_smile:

Kwam op de uni (en nu ook nog steeds elders) wel es verwaande gasten tegen die wat neerkeken op n lager opleidingsniveau. Maar wat je weet te bewerkstelligen getuigt gewoon van een flinke portie intelligentie en vakmanschap (tu)

Andere kant heb ik ook meegemaakt. Bijvoorbeeld een ingenieur die niet wist hoe ie een gloeilampje moest vervangen…

Maar back on topic, heb je al es gekeken naar de verschillende stijlen en technieken in de wereld van horloges?

marnix.moed Schreef:

Kwam op de uni (en nu ook nog steeds elders) wel
es verwaande gasten tegen die wat neerkeken op n
lager opleidingsniveau. Maar wat je weet te
bewerkstelligen getuigt gewoon van een flinke
portie intelligentie en vakmanschap (tu)

Andere kant heb ik ook meegemaakt. Bijvoorbeeld
een ingenieur die niet wist hoe ie een gloeilampje
moest vervangen…

Maar back on topic, heb je al es gekeken naar de
verschillende stijlen en technieken in de wereld
van horloges?

Ik zie dat zelf ook wel… mensen die op grond van hun opleiding meer zouden moeten weten, mensen die meer kunnen dan je op grond van hun opleiding zou mogen verwachten…

Neerkijken is niet mijn stijl… en da’s knap lastig als je 1.93m bent… :smiley:
ik hanteer altijd de spreuk: “dom zijn is niet erg, dom DOEN wel…”

er is me helaas wel gebleken dat mensen met veel hersens veel dommer kunnen doen (:D…

of ik gekeken heb naar stijlen en technieken?.. waarom denk je dat ik me hier aangemeld hebt?.. alle merken en stijlen op een presenteerblaadje… ik zie hier merken voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord had…
Ook geef ik elk jaar mijn ogen goed de kost als ik op wintersport ben, de laatste 2 jaar naar Ischgl, een tamelijk “mondain” wintersport oord, tikje decadent ook wel… en daar glimmen de Audemars Piguets, de Rolexen en IWC’s je naast de TAG Heuers en Tissot’s tegemoet… en dan ben ik de Cartiers nog vergeten… :slight_smile:

Veel mooie dingen gezien… maar ook ronduit potsierlijke gedrochten… een grote naam en dito prijskaartje hoeft niet te betekenen dat het dan ook mooi is…

Ik ga zo de schuur in… even een testje doen… resultaat later vandaag…

Arie Kabaalstra Schreef:

marnix.moed Schreef:


Kwam op de uni (en nu ook nog steeds elders)
wel
es verwaande gasten tegen die wat neerkeken op
n
lager opleidingsniveau. Maar wat je weet te
bewerkstelligen getuigt gewoon van een flinke
portie intelligentie en vakmanschap (tu)

Andere kant heb ik ook meegemaakt. Bijvoorbeeld
een ingenieur die niet wist hoe ie een
gloeilampje
moest vervangen…

Maar back on topic, heb je al es gekeken naar
de
verschillende stijlen en technieken in de
wereld
van horloges?

Ik zie dat zelf ook wel… mensen die op grond van
hun opleiding meer zouden moeten weten, mensen die
meer kunnen dan je op grond van hun opleiding zou
mogen verwachten…

Neerkijken is niet mijn stijl… en da’s knap
lastig als je 1.93m bent… :smiley:
ik hanteer altijd de spreuk: “dom zijn is niet
erg, dom DOEN wel…”

er is me helaas wel gebleken dat mensen met veel
hersens veel dommer kunnen doen (:D…

of ik gekeken heb naar stijlen en technieken?..
waarom denk je dat ik me hier aangemeld hebt?..
alle merken en stijlen op een presenteerblaadje…
ik zie hier merken voorbij komen waar ik nog nooit
van gehoord had…
Ook geef ik elk jaar mijn ogen goed de kost als ik
op wintersport ben, de laatste 2 jaar naar Ischgl,
een tamelijk “mondain” wintersport oord, tikje
decadent ook wel… en daar glimmen de Audemars
Piguets, de Rolexen en IWC’s je naast de TAG
Heuers en Tissot’s tegemoet… en dan ben ik de
Cartiers nog vergeten… :slight_smile:

Veel mooie dingen gezien… maar ook ronduit
potsierlijke gedrochten… een grote naam en dito
prijskaartje hoeft niet te betekenen dat het dan
ook mooi is…

Ik ga zo de schuur in… even een testje doen…
resultaat later vandaag…

haha, nee snap dat je oa daarvoor hebt aangemeld. maar bedoel meer of je al een beetje een overzicht hebt v wat er bestaat als cushion cases, television bezels, e.a. aan de andere kant… soms kan t ook leuk zijn om tw proberen met iets te komen zonder te veel te hebben gekeken naar wat er al is. soms kab dat leiden tot verfrissende nieuwe dingen.

Ik streef ernaar “out of the box” te blijven denken…

wat mij opvalt aan de styling van veel horloges is dat heel veel horloges heel veel styling features hebben die je bij Rolex ook ziet… alsof Rolex de “Benchmark” is qua design…

Ik hou persoonlijk niet van dingen die “ergens sterk op lijken”… en dat geldt voor alles eigenlijk… ok… een azijnpisser zou kunnen stellen dat mijn telefoon ( Samsung Galaxy ) een Iphone kopie is… nee… dat is het niet… dat is een verbetering… 't is geen Apple… dus het werkt met ALLES… :~

't zelfde geldt voor mijn motorfietsen… ik heb Ducati’s, en geen japanse twin met een buizenframe omdat ducati dat ook heeft… ( zulke machines zoals de Yamaha TRX 850, Honda VTR 1000 en Suzuki TL 1000, noemen we binnen de ducaticlub “Duplicati’s”… )

Ik streef zoveel mogelijk naar originaliteit… niet makkelijk… maar ach… dan heb je wat te doen… :slight_smile:

OK… zoals beloofd… ik heb even een testje gedaan… Omdat ik de nieuwe kast al in 3D getekend heb, kan ik de digitale tekeningen zo in mijn Cam Software laden, en dan de contouren frezen… zoals ik gisteren al toonde…

in de Prototype-bouw wordt veel gebruik gemaakt van een kunststof genaamd “Obomodulan”, kortweg “Obo”, dit goedje heeft prima eigenschappen om “effe snel” een protootje te frezen…

zoiets dus…
Ik heb gewoon de bovenkant van de kast even snel uitgerost, en de Sunburst gefreesd… ik heb een kleine hoekstap gebruikt waardoor ie eigenlijk al zo goed als glad is… omdat ik met een 2 mm freesje gewerkt heb…

Ik ga zo nog even met de USB Stick de schuur in… even wat “finetunen”…

Weererggaaf om te zien!

Ben je dom ofzo?

dat ken ik ergens van… Nee. ik ben niet zo dom als jij eruitziet…:slight_smile:

Morgen… hopelijk kom ik eraan toe om een totale kast uit “Obo” te frezen… ik ben vandaag ook bezig geweest met mijn Duc… ik dacht een kapotte dynamo… blijkt dat de spanningsregelaar niet fris is…

morgenochtend ook maar even rondbellen voor een nieuwe spanningsregelaar… in de Tussentijd kan ik dan lekker verder aan de Verdal… :slight_smile:

Ik kreeg net een “ingeving”… vaak zie je horloges met een glazen deksel, met van die mooie geblauwde schroefjes in het kaliber…

Als ik nou de wijzerplaat ook voorzie van schroefjes?.. ik heb vandaag een assortimentsdoosje gekocht… 16,- voor 1000 schroefjes… daar kan ik er best 11 uit halen om mooi te blauwen, 3 grote op 12, 6 en 9 uur, en de wat kleinere voor de 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11 uur?. kan best wel mooi worden op een zilveren plaat denk ik…

Ik heb hier tevens de Sunburst freesmethode ingetekend… 't bevalt me wel… als’t in de praktijk toch tegen blijkt te vallen… dan is het ook zo glad gepolijst… :slight_smile:

Hoe blauw je ze?