Moet je nieuwe kroon anders zijn dan de bestaande?
Zo nee, kan je wellicht van de bestaande een afdruk maken en dan eentje gieten?
Stukje extra techniek aan dit project toevoegen is dat dan.
Gieten⦠tja dat zou wel kunnen⦠het grootste ( of eigenlijk kleinste ) probleem is⦠wie kan mij een tapje leveren om de draad in een kroon te tappen?..
Ik zou er totaal geen moeite mee hebben om een kroon te gieten, te frezen, of te draaien ( mits machinerie beschikbaar )⦠gaatje boren gaat ook prima⦠maar die schroefdraad!.. X(:?X(
gelukkig zijn ze niet zo duur⦠ik heb gewoon wat besteld⦠is dat niet goed⦠dan stuur ik het wel terugā¦
Ik denk dat ik maar even wat gereedschapjes ga verzinnen om te maken in de tussentijdā¦
Okiday⦠nog even vergeten⦠de prangende vraag⦠:ādie Kabaalstra heeft dan wel een Kuub Aluminihilium weg staan frezen⦠maar pasāt ook allemaal?ā
Welnu vrinden⦠Daar kan ik bevestigend op antwoorden⦠Jaāt pas!..
en nog even een closeup fotootje van dichterderbij⦠(
zodra ik de kroon binnen heb⦠dan gaat ie meteen op de machine⦠en dan kunnen weām afbouwenā¦
En waar heb je die (hopelijk passende) kroon nou gevonden?
Ik vinde deze alu kast er in ieder geval alvast prachtig uitzienā¦
Ik heb gewoon even geoptelefoneerd naar Alma⦠en even verder in de catalogus gekeken⦠de ene keer geven ze de buitenmaat, en een andere keer de binnenmaat van een Tubus aan⦠daānie hendig nieā¦
ik zie wel wat er binnenkomt⦠alsāt past⦠snap ik het⦠alsāt niet past⦠snappen zij het niet⦠daar ben ik erg goed in om mensen dat te doen gelovenā¦
't is ook jammer/storend dat er geen overzichten zijn van de afmetingen van een Kaliber⦠dat je bijvoorbeeld ergens online āhet grote ETA boekā kan vinden, met keurige maatschetsjes van de kalibers⦠ALLE kalibersā¦
Ik Gooi em even in de Favorieten⦠eens zien wat daar aan Info te vinden isā¦
't weekend zal ik wel misbruiken om wat andere zaken te doen⦠misschien alvast een beginnetje maken met het frezen van Titanium. eens kijken hoe dat gaat.
een kastopenertje, persje⦠nog genoeg te doen⦠ohja⦠ook een wijzerplaatje zou wel leuk zijnā¦
Arie Kabaalstra Schreef:
Okiday⦠nog even vergeten⦠de prangende vraagā¦
:ādie Kabaalstra heeft dan wel een Kuub
Aluminihilium weg staan frezen⦠maar pasāt ook
allemaal?āWelnu vrinden⦠Daar kan ik bevestigend op
antwoorden⦠Jaāt pas!..https://lh3.googleusercontent.com/-uu4H_UGk8IE/UgU
x1Ao5nqI/AAAAAAAABMA/PtkBqEXMUQ0/w958-h636-no/DSC_
0729.JPGen nog even een closeup fotootje van
dichterderbij⦠(https://lh6.googleusercontent.com/-vQLaNaGNdec/UgU
x9BZ4t0I/AAAAAAAABMI/AXXeoU560xc/w958-h636-no/DSC_
0731.JPGzodra ik de kroon binnen heb⦠dan gaat ie meteen
op de machine⦠en dan kunnen weām afbouwenā¦
Knap gedaan.:}
Alleen vind ik 't nieuwe en het ouwe nu zo tegen elkaar afsteken
marnix.moed Schreef:
Alleen vind ik 't nieuwe en het ouwe nu zo tegen
elkaar afsteken
Dat doet het zeker. Maar misschien heeft Arie nog een trucje om hem in 2 dagen 30 jaar patina te laten opdoen
lencoth Schreef:
marnix.moed Schreef:
Alleen vind ik 't nieuwe en het ouwe nu zo
tegen
elkaar afstekenDat doet het zeker. Maar misschien heeft Arie nog
een trucje om hem in 2 dagen 30 jaar patina te
laten opdoen
Joh zou me niets verbazen, die arie kan alles!
Of hij tovert met wat magische spreuken zo een flitsende wijzerplaat uit zān mysterieuze CNC blackbox:
Arie Kabaalstraās zimzalabim-piefpafpoef:
Ohja⦠nog even beloofdā¦
T4 M6 (āBallnose 6 Longā)
G00 X0 Y0 Z20
G00 Z2 M3
(Cycle Definition Round Pocket Finish)
#4900=21 (Cycle Index)
#4000=2 (Safety Distance)
#4001=-4.6 (Depth)
#4002=-0.5 (Depth Step)
#4005=14.4 (Radius)
#4011=750 (Feed)
(End Cycle)
GOSUB CYCLE ()
#4900=21 (Cycle Index)
#4001=-3.9 (Depth)
#4002=0.5 (Depth Step)
#4005=14.825 (Radius)
#4011=750 (Feed)
(End Cycle)
GOSUB CYCLE ()
#4900=21 (Cycle Index)
#4001=-2 (Depth)
#4002=0.5 (Depth Step)
#4005=15.35 (Radius)
#4011=750 (Feed)
(End Cycle)
GOSUB CYCLE ()
G00 Z20 M5
G28
M2het programma in mijn eigen ontwikkelde CNC taal,
de nabewerking van de binnenzijde van de kast⦠al
heb ik de vrijloopgroef en de schroefdraad er nog
niet inzitten⦠dat komt wel als ik de
schroefdraad ga frezenā¦
Patina van 30 jaar in 2 minuten?.. Met Messing kan dat heel makkelijk⦠gewoon ophangen boven een potje Ammoniaā¦
een Alu kast in korte tijd een gebruikte look geven?.. gewoon in een polijsttrommel gooien⦠maar mooier worden ze daar niet vanā¦
Ik bewaar de wijzerplaat⦠maar ik denk toch wel dat ik een nieuwe ga maken⦠voor 2 Horloges⦠wantā¦
Ding Dong⦠de postā¦
Jawel⦠kartonnen doosje⦠adressticker stak er aan alle kanten overheen⦠Ok⦠dat kan maar van ƩƩn leverancier afkomstig zijnā¦
Pakketje opengepeuterd⦠en⦠Jawelā¦
Oooh kom er eens kijkenā¦
't rode doosje⦠10 tubes, en 10 kronen⦠ze passen bij elkaar⦠maar de kronen zijn doublé⦠en ik had stalen willen hebben⦠had ik ook aangegeven⦠ze hebben hetzelfde catalogusnummer⦠maandag maar even een belletje aan wagenā¦
een ETA 2763⦠hij is iets anders dan de oude van de VERDAL⦠21 stenen in plaats van 17⦠en een ander regelmechaniekjeā¦
enā¦en ik weet niet of dat zo hoort⦠maar ik mis een onderdeeltje aan de ETA⦠het Urenrad⦠dit zit er los op⦠zou kunnen dat ze 'm ergens verloren zijn⦠, en op het papiertje⦠een 0.8 mm Saffierglas, met ring⦠prima⦠daās de eerste nog maar⦠ik bestel de tweede wel als ik weet hoe groot de glaszitting geworden isā¦
we kunnen dus verder⦠dat wil zeggen⦠Stik⦠heb ik wel 18 mm bandpennen in huis?.. denk het welā¦
't is wel een prachtig kalibertje zo⦠ik voel ergens een glazen dekseltje aankomenā¦
Ik ben net terug uit de schuur⦠Filmpje houden jullie nog even te goed⦠maarā¦
Kroongat en bandpengaten zijn geboord⦠en weet je wat dat betekend?..
Precies!.. PASSEN!.. :~⦠en ja⦠alles⦠maar dan nu ook echt Alles⦠alles past⦠X( Jay!.. daar wordt Arie echt wel vrolijk vanā¦
Bandpengaten ook geboord zei ik toch?..
precies⦠maar eh⦠ja⦠ik had jullie eerder deze week al gefopt, door het bandje ertussen te leggen⦠dusā¦
Jawel!.. 't bandje kan eraan⦠het Kaliber past⦠de schroefdeksel past⦠, de opwindstift past⦠de tube past⦠en die moest ik onder een hoek boren en frezen⦠( ik heb de passing voor de Tubus 0.05 mm ondermaats gefreesd⦠)
Nu rest alleen nog het opsturen om deze kast te laten anodiseren⦠en het maken/opknappen van een wijzerplaatā¦
Maar⦠ik vond nog een stuk zilverplaat van 0.4 mm in mijn edelsmidsspullen⦠dus⦠it might just happenā¦
Arie Kabaalstra Schreef:
Ik ben net terug uit de schuur⦠Filmpje houden
jullie nog even te goed⦠maarā¦Kroongat en bandpengaten zijn geboord⦠en weet je
wat dat betekend?..https://lh4.googleusercontent.com/-iaBvvA_kYYI/UgZ
y28hOooI/AAAAAAAABM0/UCrBA_vQhh4/w958-h636-no/DSC_
0734.JPGPrecies!.. PASSEN!.. :~⦠en ja⦠alles⦠maar
dan nu ook echt Alles⦠alles past⦠X( Jay!..
daar wordt Arie echt wel vrolijk vanā¦Bandpengaten ook geboord zei ik toch?..
https://lh6.googleusercontent.com/-C-H2MKCsTyk/UgZ
zB7F8FdI/AAAAAAAABM8/vCmint5UK98/w958-h636-no/DSC_
0736.JPGprecies⦠maar eh⦠ja⦠ik had jullie eerder
deze week al gefopt, door het bandje ertussen te
leggen⦠dusā¦https://lh4.googleusercontent.com/-03NTHBNmLbs/UgZ
zDskbseI/AAAAAAAABNE/8897nIfQmtI/w958-h636-no/DSC_
0735.JPGJawel!.. 't bandje kan eraan⦠het Kaliber pastā¦
de schroefdeksel past⦠, de opwindstift past⦠de
tube past⦠en die moest ik onder een hoek boren
en frezen⦠( ik heb de passing voor de Tubus 0.05
mm ondermaats gefreesd⦠)Nu rest alleen nog het opsturen om deze kast te
laten anodiseren⦠en het maken/opknappen van een
wijzerplaatā¦Maar⦠ik vond nog een stuk zilverplaat van 0.4 mm
in mijn edelsmidsspullen⦠dus⦠it might just
happenā¦
chapeau! en nog lekker lugholes ook. tegenwoordig is alles chique aan de binnenkant geboord ofzo. geen gaatjes meer in de zijkant. mooi bij chique modellen, maar vind lugholes wel zo makkelijk.
Ik zou er nog een draadje in kunnen tappen, en er kleine schroefjes in kunnen draaien⦠maar dan had ik dat eigenlijk meteen moeten doenā¦
ze storen me niet⦠dusāt is mooi zo⦠tijd om achterover te leunen, enā¦
zoān unit aan te stekenā¦
even mijn rust pakken⦠morgen gaat er een heel andere klus op de CNC. een naambordje voor een lieve vriendin, die haar eigen huisje heeftā¦
Mede naar aanleiding van de sigaar: ik sta paf!
Wat een topic is dit!:)-D Had hem al een paar keer voorbij zien komen, met het gigantisch groeiende aantal posts, wilde wachten om het te lezen tot ik wat meer tijd had. Heb nu in ruim 2 uur je draadje doorgelezen en met wikipedia kon ik het meeste begrijpen;)
Een paar dagen geleden wenste ik je nog veel plezier op dit forum, nu zit je er helemaal op, geweldig:~
Erg leuk om alles te lezen en zien, ik heb ook (heel) vaak over soortgelijke projecten nagedacht, maar heb het gereedschap er niet voor. Misschien laten!
Als jij nou eens op mijn familie-verjaardagen langs kwam, had ik iemand om eens een goed gesprek mee te houden>X Ga zo door, ben erg benieuwd waar dit gaat eindigen:)
Maar ik Paf niet staandā¦
zo⦠nu eerst een
Morgen moet het oude ETA 2763 Kalibertje even los⦠eigenlijk moet ie helemaal uit elkaarā¦
want hij moet schoongemaakt worden⦠en opnieuw geoliedā¦
het lastigste is alleen⦠ik heb geen Manual van de ETA 2763
ik doe eigenlijk alles volgens het Yoda principeā¦
Do, or Do not⦠there is no tryā¦
Mauzer Schreef:
Wat een topic is dit!:)-D Had hem al een paar keer
voorbij zien komen, met het gigantisch groeiende
aantal posts, wilde wachten om het te lezen tot ik
wat meer tijd had. Heb nu in ruim 2 uur je draadje
doorgelezen en met wikipedia kon ik het meeste
begrijpen;)Een paar dagen geleden wenste ik je nog veel
plezier op dit forum, nu zit je er helemaal op,
geweldig:~
Erg leuk om alles te lezen en zien, ik heb ook
(heel) vaak over soortgelijke projecten nagedacht,
maar heb het gereedschap er niet voor. Misschien
laten!Als jij nou eens op mijn familie-verjaardagen
langs kwam, had ik iemand om eens een goed gesprek
mee te houden>X Ga zo door, ben erg benieuwd waar
dit gaat eindigen:)
Dank jeā¦
tja⦠ik heb het vaker gezegd⦠ik ben gereedschapmaker van huis uit⦠ik heb ooit voor de hobby een CNC machientje gebouwd⦠en daar heb ik veel van/mee geleerdā¦
1+1=ongeveer 2, je hebt een machine⦠je hebt een kapot horloge⦠je hebt materiaal om het kapotte deel te vervangen⦠je hebt tekensoftware⦠je hebt programmeersoftware⦠wat houdt me nog tegen?.. niets toch?..
in Part 2 van de filmpjes ( part 3 komt morgen denk ik⦠) zie je me ook programmeren⦠die applicatie heb ik zelf geschreven⦠waarom?.. omdat zoiets niet bestond⦠en ik wilde het hebben⦠Dan MAAK ik dat⦠klaar⦠zo ook met een deel van mijn gereedschappen⦠zoals de kasthouder⦠de werkhouder, en het doosje voor de Rodicoā¦
Ik heb inmiddels ook 2 flesjes Olie⦠moet ik ook maar eens een lollige standaard voor verzinnenā¦
die āoliegevertjesā dat zijn toch gewoon ānaaldjesā⦠ofwel een metalen draadje waar altijd wel een klein druppie olie aan blijft zitten?.. die heb ik al zat gemaakt⦠ālijmnaaldenā noem ik die⦠en die gebruik ik bij het modelbouwen om hele kleine puntjes Superglue aan te brengen⦠voor als iets tijdelijk vast moet zitten⦠of onzichtbaar verlijmd moet worden⦠dan waterdunnen superglu⦠druppie op een plaatje plastic, en met het naaldje aan brengen.
Met de Olie zal het niet veel anders gaan denk ik?.. maar dan is het de bedoeling dat de onderdelen WEL blijven bewegen⦠:)⦠Lijm en olie⦠meer heb je niet nodig eigenlijk
Beweegt het?.. en moet het niet bewegen?.. LIJM!..
Beweegt het niet?.. en moet het bewegen?.. OLIE!.. zie je?..
Familieverjaardagen?.. hmm⦠heb je nog een leuke vrijgezelle zus?.. :)o
Arie Kabaalstra Schreef:
Maar ik Paf niet staandā¦
http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaal
stra/icons/smiley_emoticons_joint.gifzo⦠nu eerst een
http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/icons/icon_brouwer.gifMorgen moet het oude ETA 2763 Kalibertje even
los⦠eigenlijk moet ie helemaal uit elkaarā¦
tra/icons/bs_help.gifwant hij moet schoongemaakt worden⦠en opnieuw
geoliedā¦
het lastigste is alleen⦠ik heb geen
tra/icons/rtfm.gif Manual van de ETA 2763ik doe eigenlijk alles volgens het
tra/icons/yoda_star_wars.gif Yoda principeā¦Do, or Do not⦠there is no tryā¦
Als je geen ervaring hebt met (de)monteren dan zou ik dat zeker bij dit projectie niet zelf proberen. Misschien eerst de kast en plaat afmaken, daarna kijken wat je met het uurwerk gaat doen?
En helaas geen vrijgezellen meer (al?) in de familie, er is wel koud bier?
Arie Kabaalstra Schreef:
Ik zou er nog een draadje in kunnen tappen, en er
kleine schroefjes in kunnen draaien⦠maar dan had
ik dat eigenlijk meteen moeten doenā¦
Shroefjes vind ik niks, overdreven moeilijk doen en ze kunnen er soms uit vallen.
Gewoon doorboorde lugs, dat is perfect en makkelijk met banden wissel.