Sorrie foutje gemaakt, bericht verwijderd.
Mauzer Schreef:
Als je geen ervaring hebt met (de)monteren dan zou
ik dat zeker bij dit projectie niet zelf proberen.
Misschien eerst de kast en plaat afmaken, daarna
kijken wat je met het uurwerk gaat doen?En helaas geen vrijgezellen meer (al?) in de
familie, er is wel koud bier?
Daar heb je wel een punt⦠maar⦠eh⦠ik ben eigenwijs⦠en niet zoān beetje ook⦠in 1998 kocht ik mijn Ducati 851⦠geweldige motorfiets⦠alleen⦠er was ooit een reparatie niet goed aan uitgevoerd⦠gevolg?.. vlak voor mijn vakantie in 1999 kwam ik erachter dat er een krukaslager kapot wasā¦
op korte termijn geen monteur beschikbaar⦠wat dan?.. Simpel⦠Brug huren bij die motorzaak⦠werkplaatshandboek erbij⦠onderdelen regelen⦠en aan de slag⦠in 3 dagen bouwde ik het blok weer op⦠en ging gewoon ( een dag later ) op vakantie⦠een Ducati blok is geen āpuchjeā zeg maarā¦
Ik heb inmiddels het nukkige mechaniek van de ETA 2763 beetgepakt⦠als je de stift eruit haalt⦠dan moet ie er echt RECHT uit⦠als je em iets optilt (van de achterkant gezien) dan kan het armpje wat het kroonwieltje verschuift over de stift uit zijn groefje schieten⦠en dan krijg je het kroonwieltje niet meer verschovenā¦
om dit te verhelpen, moet de datumring er even af⦠en de dekplaat over het stelmechaniek⦠dan kun je het kroonwieltje meestal zo weer op zijn plek wippen⦠als ie verder uit elkaar moet⦠de 2de dekplaat eraf⦠LET OP DAT HAARSPELDVEERTJE!!.. 't ding is klein⦠en ik snap eerlijk gezegd niet dat ze dat veertje niet als 1 deel met de arm hebben gemaakt⦠zoals bij andere kalibers⦠heel verhaal⦠ik schiet er zo wel een paar fotoās vanā¦
de schroefjes in de bandpengaten laat ik ook wel achterwege⦠dat zou ik alleen toepassen als ik geen verende bandpennen , maar vaste pennen zou gebruiken⦠maar daar zie ik eigenlijk geen reden voorā¦
Ik denk wel dat je een reuze voorsprong hebt als je goed materiaal hebt, kennis van zaken hebt en ervaring met klein geneuzel. Nu ik die treintjes van je heb gezien zou een ETA idd een peulenschilletje moeten zijn. Veel fotoās maken en hoe het er uit kwam moet het er ook weer in.
Weetje⦠die treintjes⦠iedereen zegt ājeee⦠wat is dat kleinā⦠maar vergeleken met het werken aan Kalibers⦠zitten die treintjes in elkaar met BOUTENā¦
Maar⦠gekke mechaniekjes⦠dat ben ik door mijn vak wel gewend⦠wel leuk. en daar pluk ik de vruchten vanā¦
Ik heb ook wel Foto-toestellen en objectieven gerestaureerd⦠ik kocht 24 jaar geleden op een beurs een Zeis Ikon Ikoflex
't ding was ooit gevallen⦠weinig schade op zich⦠maar het bovenste objectiefje stond scheef⦠en⦠er was aan gesleuteld. het diafragma zat verkeerd in elkaar⦠dat was in totaal ƩƩn middagje sleutelen⦠waarbij de meeste tijd ging zitten in het opbouwen van dat Kl⦠diafragma⦠16 lamellen!!.. tegenwoordig is 5-6 stuks toch echt wel de limit⦠nee hoor⦠hier niet⦠hier zitten er 16 in⦠dat heeft me 3 uur gekost om ze er alle 16 weer netjes in te krijgenā¦
Arie, mocht het je niet lukken om ooit weer ergens aan de slag te komen, (wat de Grote Manitou verhoedde!), kun je altijd nog intreden in een monnikenorde, het werk heb je al helemaal onder de knie!
een Monniken orde?.. dan zou ik wel een Begijn worden⦠'k verdom het om celibatair te gaan leven⦠'k mag dan veel plezier halen uit het werk met kleine onderdeeltjes⦠maar zo nu en dan mag ik ook graag mijn handen vol hebben met VROUW!.. (
Geen ervaring⦠maar je moet toch ergens beginnen⦠Gisteravond dus al de āveerbrugā met overbrenging, en de Veerton verw⦠afgenomen.
de Veerton⦠alles naderhand even schoongemaakt met een stukje Rodicoā¦
en de ābrugā⦠die heeft ook een poetsbeurt gehad⦠een frisse duik in een badje Spiritus. en daarna lekker afgedroogt en gefƶhnd⦠met een blaasbalgje dusā¦
een miniscuul drupke Koch nr2 in het Veertonlager laten vloeien, en daarna de Veerton weer op zijn plaats gefietstā¦
En dan kan de Brug er weer overheen⦠drie schroefjes erin⦠eerst alle 3 erin⦠en dan past āaantrekkenāā¦'t is met een versnellingsbak/motorcarter niet andersā¦
en dan⦠Pokkekliusje?.. nah⦠deze valt mee⦠het blokkeerpalletje van het opwindwiel bovenop de Veerton⦠het ronde pennetje valt tussen de tandjes in, en zorgt ervoor dat de spanning op de veerton alleen via het uurwerk kan aflopen⦠het kleine haarspeldveertje valt er eigenlijk zo in⦠dat was niet zo spannend⦠er zit een klein tapje(half maantje rechts) waar ie omheen valtā¦
Daarna kan het tandwiel er weer op⦠schroefje erin⦠en als je het tandwiel dan niet tegenhoudt, dan wind je het kaliber meteen een paar slagen op⦠en danā¦dan komt het kaliber weer tot leven⦠door de spanning op de veer, komt er een kleine beweging in het ankerrad⦠net genoeg om het anker een klein zetje te geven⦠en als die eenmaal een tandje laat gaan van het ankerrad⦠dan gaat de Balans ook weer draaien⦠en⦠ze begint spontaan te lopenā¦
Dan⦠na een drupje olie op de tap⦠kan het lagertje voor het opwindwiel er weer opā¦
en dan het opwindwiel⦠even opletten⦠de bovenkantā¦
en de ONderkant⦠zoek de verschillen⦠inderdaad⦠er zit een klein randje in de bovenkantā¦
we draaien em goed⦠en met een stukje Rodico aan een cocktailprikker pakken we 'm op, en leggen em ā¦
Op zijn plekkie⦠en dan wordt ook duidelijk waar dat randje voor is⦠het lagertje is NET een tikkie hoger⦠dus als we het schroefjeā¦
er LINKSOM!!.. indraaien⦠dan ligt de onderzijde van de kop net vrij van het tandwiel⦠zodat ie vrij kan draaienā¦
zo⦠genoeg gelā¦>X⦠ik heb een rustig muziekje opgezet⦠Lynnrd Skynnrd⦠Sweet home Alabama galmt hier uit de speakers⦠dus ik ga op mijn gemakje verder met de andere kant⦠het stelmechaniek⦠:~
Zo celibatair is dat ook niet altijd. Gisteren naar filmhuis-film Meteora geweest over een monnik in een van de hooggelegen Meteorakloosters. Nou wat die flikte, was niet echt helemƔƔl celibatair
Zo kan ik ook monnik wordenā¦
Arie Kabaalstra Schreef:
een Monniken orde?.. dan zou ik wel een Begijn
worden⦠'k verdom het om celibatair te gaan
leven⦠'k mag dan veel plezier halen uit het werk
met kleine onderdeeltjes⦠maar zo nu en dan mag
ik ook graag mijn handen vol hebben met VROUW!..
(
http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/icons/pirate.gif
Arie Kabaalstra Schreef:
een Monniken orde?.. dan zou ik wel een Begijn
worden⦠'k verdom het om celibatair te gaan
leven⦠'k mag dan veel plezier halen uit het werk
met kleine onderdeeltjes⦠maar zo nu en dan mag
ik ook graag mijn handen vol hebben met VROUW!..
(
tra/icons/pirate.gif
GEMENGDE ORDE???
Arie Kabaalstra Schreef:
Lang geleden, toen mijn vader nog een jonge knaap
was, kocht ie zijn eerste horloge⦠een Verdal
Tour de France.Hij heeft in de bouw gewerkt, dus het horloge
heeft behoorlijk te leiden gehad⦠ooit⦠is de
kroon afgebroken, en sindsdien heeft het klokkie
eigenlijk altijd ergens onderin een lade gelegenā¦
Eigenlijk zonde⦠alleen maar een gebroken
kroon⦠als dat nou alles isā¦Aan de andere kant⦠een Bol glas is ook niet meer
van deze tijd⦠bovendien⦠Verdal is in 2000
failliet gegaan⦠dus even een nieuw glas
bestellen⦠dat wordt ook lastigā¦Ik heb even wat speurwerk gedaan⦠en⦠er is wat
geks aan de hand met dit horloge⦠Alle
afbeeldingen van de Verdal Tour de France die ik
op internet heb kunnen vinden hebben de kroon op 3
uur⦠en deze?.. heeft de kroon op ākwart over
vierāā¦http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Verdal%20Tour%20de%20France/DSC_0679_zps193ad6
d6-1.jpgBinnenin de kast NOG een verrassingā¦
tra/Verdal%20Tour%20de%20France/DSC_0680_zps3d5fc8
fd.jpger zit nog een ābeschermdekselā over het kaliberā¦
tra/Verdal%20Tour%20de%20France/DSC_0681_zpscc25c9
db.jpgWelk kaliber?.. deze⦠een ETA 2763 Niet
gekā¦eigenlijk helemaal niet gek⦠17
Robijnlagertjes⦠21600 slagen per uur⦠6 slagen
per seconden⦠hmm⦠daar wordt Arie vrolijk van.Eigenlijk verbaasd het me niets⦠mijn vader is
altijd al iemand geweest die Kwaliteit kiestā¦een
eigenschap die ik zelf ook hebā¦Kortom⦠ik denk dat het de moeite waard is om dit
horloge een nieuw leven in te blazenā¦
zoietsā¦
ādonāt tell me what i canāt do⦠tell me what i CAN do⦠thatāll keep you busy for an hour or so⦠:)ā
Ik twijfel momenteel. eigenlijk moet ik de kast finishen⦠, wijzerplaatje maken⦠Of buiten gaan zitten met een glas Cognac, en een dikke sigaar?..
nah⦠de werkbank blijft toch lonken⦠op mijn reet zitten kan vanavond nogā¦
En met een paar cognac op is et wellicht minder aandachtig werken.
Ik heb zojuist mijn potje Vitrex gevonden⦠en een plaatje zilverā¦
Dus⦠het figuurzaagplankje aan de werkbank⦠en gaan met die banaanā¦
Ik heb inmiddels een rondje uitgezaagd, uitgegloeid, en die ligt nu in de Vitrex⦠schoon te beitsenā¦
straks zilvāren pennetjes erop solderen, en dan het datumgat erin zagen⦠en dan eens kijken wat we met de rest van de opmaak gaan doenā¦
Hoi Arie,
Heb je het echt gezaagd? Hoe krijg je dat rondje nu dan 100% rond en het gat voor de wijzers precies gecentreerd?
groetjes,
Joep
Oh⦠dat kan op duizenden manieren⦠je kunt een tekening op de PC maken⦠printen, en op je zilverplaat plakken⦠en dan met een kraspen overnemen⦠of gewoon laten zitten, en dan gaan zagenā¦
je kunt ook gewoon met een rondjesmal, of met een passer een rondje tekenen, en dan zagen⦠, met een passer weet je al waar het midden zitā¦
of je gebruikt de oude wijzerplaat als mal⦠kan ookā¦
als ik een draaibankje zou hebben⦠dan zou het helemaal makkelijk zijn⦠gewoon grofweg uitzagen⦠klodder schellak tegen de opspanplaat, zilver ertegenaan kwakken⦠en draaien/boren⦠warm stoken zodat de schellak smelt, en dan in een spiritusbad om de rest van de schellak op te lossenā¦
All abooooooooooard⦠Diesel met Sausalito Summernights galmt hier uit de speakers, en Arie is tevree⦠HO WACHT NU AL?.. aan het begin van een post?..
Ja⦠maar dat is⦠omdat ik het einde al weetā¦
Ik heb nog een hele resem met fotoās van tandwieltjes in een Kalibertje achter de hand⦠maar die bewaar ik voor een andere post⦠want?.. Welkom lieve kijkbuiskinderen, bij weer een nieuwe aflevering van >> āArie gaat op zijn plaat!ā⦠Wijzerplaat welteverstaanā¦
zoals eerder gemeldt, ik had nog een stuk zilver liggenā¦
zoals gezegd⦠"Template printen⦠op plaatje plakselenā¦
daarna is het een kwestie van gaatjes boren⦠en pennetjes knippen⦠ik had 0.9mm liggen, en by sheer coincidence of engineering⦠heeft de originele wijzerplaat ook 0.9 mm pennen⦠Riiiiiight⦠B)-
en dan?.. X( "i am the god of hellfire⦠" the doors knallen uit de speakers, terwijl ik mijn gasbrander pak⦠de wijzerplaat ligt op het soldeerblok⦠de pennen zijn als nagels door de gaten in het blok geslagen⦠( met een heeeeel klein hamertje⦠Flux erop, Soldeer erop⦠de vlam erop
Dan⦠ja⦠we hebben het vaker gezien⦠Take Five⦠All Jarreau Live⦠Passen⦠en⦠jawel het past⦠zoals gewoonlijk bijnaā¦
en hier even een closeup van het bevestigingsmechaniekje van de ETA op de pennen⦠heel kleine grendeltjes⦠je ziet de pen nog een stukje boven de grendel uitstekenā¦
Je begrijpt⦠Arie is tevree⦠Ohja⦠2 plaatjes omhoog⦠dat Kussentje⦠zoān ding had ik nog niet⦠ehh⦠RVS asbak⦠echt een asbak voor sigaretten⦠en ik rook geen sigaretten⦠wat moet ik ermee?.. stuk schuimrubber erin⦠lap Nylondoek van een oude laptoptas⦠en Presto!.. we hebben een graties horlogekussentje⦠er komt nog wel een keer een lapje leer op⦠als ik er ƩƩn in mijn handen krijg⦠voor nu?..
Arie is tevree⦠er is koffie benee⦠en ik ga een lekkere Sigaar aansteken⦠genieten van wat ik vandaag bereikt hebā¦
Morgen gaat de kast in een envelopje⦠op naar de anodiseerderij⦠die ook de āBeercanā zo mooi hebben Geanodiseerdā¦
Iedere keer als ik denk dat je me niet meer kan verbazen, verbaas je me. Ben wederom heel nieuwsgierig welke kant dit allemaal opgaat, maar dat het goed komt daar heb ik alle vertrouwen in!
Is de huidige dial plat of gebold? Wat doe je met het zilver restmateriaal? Zekf omsmelten?
Wat kost bladgoud en weet je een goedkoop adresje?
dmc Schreef:
Iedere keer als ik denk dat je me niet meer kan
verbazen, verbaas je me. Ben wederom heel
nieuwsgierig welke kant dit allemaal opgaat, maar
dat het goed komt daar heb ik alle vertrouwen in!
Ach⦠eigenlijk laat ik zien wat āandereā horlogemakers niet laten zien⦠'t is allemaal een experimentje⦠ik heb nog nooit eerder een wijzerplaat gemaakt⦠ik heb een aantal jaren Edelsmidsopleiding gehad en mijn lerares verklaarde me bij het zetten van mijn eerste steen al voor gek⦠dat ik een saffiertje van amper 3¼ mm zette in een elegante damesring voor mijn nichtje⦠ze vond saffieren erg mooi dus ontworp ik voor haar een ring die de vorm had van de gaten in een Cello⦠zoān sierlijke ākrulā met cirkels aan het einde⦠nadat ik die gebogen had, heb ik tussen de rondjes aan het einde een rond kastje gesoldeerd en daar het steentje in gezetā¦
ik heb een liefde voor kleine mechaniekjes⦠daās inmiddels bekend⦠mijn eerste ring bestaat uit 2 ringen die middels zwaluwstaarten in elkaar gehaakt zitten, ze zitten los van elkaar⦠maar kunnen niet uit elkaar⦠ik draag em vaak⦠en toen ik er mee bezig was op de opleiding⦠werd ik voor gek verklaard dat ik zoveel moeite stopte in een eerste ring⦠ach⦠(
āt werd haar wel duidelijk dat ik eigenwijs was⦠en dat ik toch wel voor elkaar kreeg wat ik me in mijn hoofd haalde⦠simpelweg omdat opgeven niet in mijn woordenboek staat⦠ik stop pas als ik heb bereikt wat me voor ogen staat
zo ook bij dit project⦠'t is nog maar een beginnetje. maar het solderen ging vlotjes⦠ik heb al mijn spulletjes weer eens tevoorschijn gehaald⦠ik heb al jaren niets meer gedaan met zilverā¦maar ik dacht"wacht eens⦠ik heb nog wat zilverā¦
jantje.vlaam Schreef:
Is de huidige dial plat of gebold? Wat doe je met
het zilver restmateriaal? Zekf omsmelten?Wat kost bladgoud en weet je een goedkoop adresje?
de originele plaat is gebold⦠de nieuwe zilveren is (nog) vlak. en⦠ze is in het geheel gemaakt van restzilver. alle restjes bewaar je⦠die gaan in de smeltkroesā¦
ik heb eens van alle restjes een baartje gegoten⦠en die uitgewalst tot plaat⦠ik heb ook ringen gemaakt van restjes⦠alles wat ik afzaag en vijl gaat in een busje⦠en eens in de zoveel tijd gaat dat in een kroesje⦠dan wordt het gesmolten, en dan kun je er een draad( staafje ) of plaat (baartje) van gieten, en dan trekken of walsenā¦
alleen⦠heeft de plaat die ik nu heb hier en daar wat vuiligheid⦠insluitingen⦠waardoor ik om de rommel heen moet werken⦠toch is er nog genoeg uit te halenā¦
Bladgoud en goedkoop gaan niet samen helaasā¦goud is momenteel duur⦠ik kan je niet zo aan een goedkoop adresje helpen⦠ik heb ook nog nooit bladgoud verwerktā¦daās weer een heel andere disciplineā¦
Nu ik een wijzerplaat heb⦠komt de volgende vraag. hoe ga ik nu verder?.. ik heb geen stenen meer op voorraad⦠ja⦠een paar Amethisten, Cabochon geslepen⦠en een roos geslepen, maar die heeft een wat hoge rondist⦠die raak ik niet kwijt in de kastā¦
verder?.. 1 saffier met een āfoutjeā er zit een lichte band in⦠en dat maakt em eigenlijk wel mooi⦠en nog wat grotere stenen ⦠ovale Cabochons Carneool. te groot, en zonder ālicht van onderenā komen ze niet echt tot hun recht⦠een Carneool moet licht van onderen hebben⦠die zet je bij voorkeur in een open zetting⦠het licht moet er doorheen kunnen vallen zodat de rode kleur goed tot zijn recht komt.
Ik denk dat ik zilveren baguettes ga maken⦠en die op de plaat ga solderen⦠dan de hele plaat witkoken (verwarmen in Vitrex⦠een zuuroplossing) en dan de zilveren baguettes polijsten⦠maar misschien slijp ik de zilveren plaat nog in een sunburst⦠als ik weet hoe ik dat moet doen⦠en zet ik de baguettes op de plaat met pennetjes⦠ik ben er nog niet uit⦠hoe verder ik kom⦠hoe moeilijker het lijkt te wordenā¦
Goed bezig Arie :}, puur genieten (tu)
Misschien is een sandwich dial ook leuk, om eens mee te experimenteren?