een Sandwich Dial… ja. leuk… Wat is het.?.. je weet… ik ben maar een amateur… ( jee… wat is dat lastig typen als je net een kwartier met een oogloupe in hebt gezeten… ik zie alles dubbel nu… )
Arie Kabaalstra Schreef:
een Sandwich Dial… ja. leuk… Wat is het.?.. je
weet… ik ben maar een amateur… ( jee… wat is
dat lastig typen als je net een kwartier met een
oogloupe in hebt gezeten… ik zie alles dubbel
nu… )
Ik zie ook dubbel, maar dat is :)o gerelateerd.
Voorbeeld van een sandwich dial (Panerai):
Je kunt de indexen natuurlijk iedere vorm geven…
Ok… dus 2 lagen… heb jij enig idee hoe je die gaatjes in een bepaalde vorm in je plaat moet krijgen?.. ik wel… en zo’n apparaat heb ik niet.
ik denk dat je daar een draadvonkmachine voor nodig hebt. ik heb wel plannen om er een te bouwen… de CNC besturing is niet zo moeilijk… maar de stroombron… dat is lastig…
een draadvonkmachine… dat moet je zien als een soort “figuurzaagmachine” die doormiddel van vonkoverslag materiaal verdampt met een metaaldraadje als electrode… je moet dan voor elk cijfer een gaatje boren… daar het draadje door voeren, en dan kun je em uitsnijden…
Ik heb professioneel wel met zo’n machine gewerkt… mooie apparaten… niet moeilijk te programmeren… maar… ze kosten een klein vermogen… tenzij ik em zelf kan bouwen… maar dan moet ik eerst heel veel bijleren over electro(nica)…
komt wel een keer ooit… eens…
't opent wel mogelijkheden natuurlijk… de achterplaat lichtgevend maken… Jay!.. zou dat er gaaf uitzien of wat!?.
Arie Kabaalstra Schreef:
Ok… dus 2 lagen… heb jij enig idee hoe je die
gaatjes in een bepaalde vorm in je plaat moet
krijgen?.. ik wel… en zo’n apparaat heb ik niet.ik denk dat je daar een draadvonkmachine voor
nodig hebt. ik heb wel plannen om er een te
bouwen… de CNC besturing is niet zo moeilijk…
maar de stroombron… dat is lastig…een draadvonkmachine… dat moet je zien als een
soort “figuurzaagmachine” die doormiddel van
vonkoverslag materiaal verdampt met een
metaaldraadje als electrode… je moet dan voor elk
cijfer een gaatje boren… daar het draadje door
voeren, en dan kun je em uitsnijden…
Ik heb professioneel wel met zo’n machine
gewerkt… mooie apparaten… niet moeilijk te
programmeren… maar… ze kosten een klein
vermogen… tenzij ik em zelf kan bouwen… maar dan
moet ik eerst heel veel bijleren over
electro(nica)…komt wel een keer ooit… eens…
't opent wel mogelijkheden natuurlijk… de
achterplaat lichtgevend maken… Jay!.. zou dat er
gaaf uitzien of wat!?.
Of met een Trotec laser B)-
een Laser?.. ja…heb ik ook op mijn verlanglijstje staan… maar of het een Trotec wordt?.. dan wel een NdYag… dan kan ik ook RVS graveren en snijden zonder markeerspray…
Ik heb ook al met verschillende lasers gewerkt… leuk speelgoed… heel leuk speelgoed… wijzerplaatjes graveren is dan een koud kunstje… achterkantjes graveren?.. u vraagt wij fikken…
Arie Kabaalstra Schreef:
een Laser?.. ja…heb ik ook op mijn verlanglijstje
staan… maar of het een Trotec wordt?.. dan wel
een NdYag… dan kan ik ook RVS graveren en snijden
zonder markeerspray…Ik heb ook al met verschillende lasers gewerkt…
leuk speelgoed… heel leuk speelgoed…
wijzerplaatjes graveren is dan een koud kunstje…
achterkantjes graveren?.. u vraagt wij fikken…
Een vriend van mij is vertegenwoordiger bij dit bedrijf. Ik ben eens met hem in Haaksbergen wezen kijken. Hij heeft toen o.a. een kerstkaart gegraveerd op een stukje karton, vervolgens met iets meer vermogen, het reeds gegraveerde, gesneden. Dit was een soort van glas in lood motief, wat waanzinnig ingewikkeld was. Ik heb toen meer demonstraties gehad, o.a. graveren van aluminium, het snijden van rvs enz. enz.
Arie Kabaalstra Schreef:
Ok… dus 2 lagen… heb jij enig idee hoe je die
gaatjes in een bepaalde vorm in je plaat moet
krijgen?.. ik wel… en zo’n apparaat heb ik niet.ik denk dat je daar een draadvonkmachine voor
nodig hebt. ik heb wel plannen om er een te
bouwen… de CNC besturing is niet zo moeilijk…
maar de stroombron… dat is lastig…een draadvonkmachine… dat moet je zien als een
soort “figuurzaagmachine” die doormiddel van
vonkoverslag materiaal verdampt met een
metaaldraadje als electrode… je moet dan voor elk
cijfer een gaatje boren… daar het draadje door
voeren, en dan kun je em uitsnijden…
Ik heb professioneel wel met zo’n machine
gewerkt… mooie apparaten… niet moeilijk te
programmeren… maar… ze kosten een klein
vermogen… tenzij ik em zelf kan bouwen… maar dan
moet ik eerst heel veel bijleren over
electro(nica)…komt wel een keer ooit… eens…
't opent wel mogelijkheden natuurlijk… de
achterplaat lichtgevend maken… Jay!.. zou dat er
gaaf uitzien of wat!?.
Pfff, gelukkig. Hij is ook maar een mens
En weer mooi gefikst hoor!
Kweenie precies hoe het zit, maar volgens mij is een sandwich dial wel een stukkie dikker. Zou je met de spacer en/of kast denk ik rekening mee moeten houden.
Overigens vind ik sandwich dials wel heeeelemaal de bom.
Dat hoeft natuurlijk niet…de verdal heeft een dial van 0.4 mm dik, als ik een onder plaat maak van 0.1, dan woudt de boven plaat 0.3…lijkt me simpel…
En ja…ik vindt die sandwich platen ook wel erg mooi…zodra ik een methode weet om ze te maken…dan zijn jullie de eersten die het weten…
Ik zit -net als de meesten hier volgens mij- met open mond te lezen, maar realiseerde me ook dat je er heel anders in staat dan ik (moest ik in jouw positie zijn); de thread heet ‘Verdal Tour de France’, maar eigenlijk ben je wat het uiterlijk betreft gewoon een nieuw horloge aan het maken.
Ik denk dat ik in jouw positie meer zou proberen terug te grijpen naar het oorspronkelijke uiterlijk. Dat was immers (neem ik aan) het uiterlijk dat je vader ertoe deed besluiten het horloge te kopen, en dat is ook het horloge waar jij 'm vaak mee zag lopen, toch?
Dat oorspronkelijke uiterlijk zou voor mij ook ‘dicteren’ (of in ieder geval het uitgangspunt zijn) wat het uiterlijk gaat worden, en welke zettingen er gebruikt worden op de wijzerplaat…
Welke kant je ook opgaat; ik vind het fantastisch om er zo dicht bovenop te kunnen en mogen zitten. Hulde!
Tja… in wezen komen alleen het kaliber, en de wijzers in de “nieuwe oude” VERDAL…
Maarja… kast zwaar beschadigd, gebroken stift, matglas, en een totaal verbleekte wijzerplaat…
Ik zou kunnen gaan zoeken naar een bol glas… dat is te doen… maar dan zit je weer met kunststof… en moet je altijd opletten… voor je het weet zitten er krassen op… de kast van de VERDAL daar zitten best diepe butsen in… die krijg ik er niet allemaal uitgepolijst… ik zal eerst moeten slijpen… en dan moet je gaan schipperen met vorm en afmetingen… dat is het dan net niet voor mij…
de Alu kast, vergeet dat niet… is niet meer dan een “vingeroefeningetje”… ik ben tenslotte, ondanks dat het anders lijkt te zijn, een totale beginneling op dit gebied…(ok… ik heb mijn Seiko “Verkast” en de Heineken ook, maar die hebben nog niet eens een tube! echt amateurwerk…)
Zo ook met de Zilveren wijzerplaat…Ik wilde gewoon eens kijken: Lukt me dat?.. of eigenlijk… Ik begin er eens aan… en dan maken we em af ook… opgeven is geen optie…da’s nou eenmaal mijn instelling…
Wat de nieuwe kast betreft… ja… ik heb em Sunburst gefreesd. dat heeft het origineel niet… gun me deze “artistieke vrijheid” ik vind het gewoon mooi, en qua vorm blijft deze kast zoveel mogelijk trouw aan het oorspronkelijke ontwerp…zie het als “overhaulin’:)”
Voor het oude ETA 2763 Kaliber zal ik uiteindelijk de Titanium kast maken, en die krijgt ook weer een blauwe wijzerplaat… die moet gewoon zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. de andere?.. zie het als een Hommage… die bouw ik gewoon voor de lol. lekker voor mezelf… een one-off gebaseerd op het ontwerp van de VERDAL Type Tour de France, met een eigen twist…
Ik heb mijn vader niet veel zien lopen met de Verdal… ik denk dat ik een jaar of 10 was… ( 32 jaar geleden dus) dat die kroon is gebroken, en dat ie in een laatje is beland… vanaf dat moment heeft mijn vader eigenlijk alleen nog maar Quarz gedragen… een Seiko, 't beviel em wel dat dat horloge zo plat was… daar is ie door de jaren heen echt een liefhebber van geworden… platte horloges… Dat heeft er tevens toe geleid dat ik op mijn 19de zelf ook voor een platte quartz Seiko ging… en dat kaliber is uiteindelijk dus in die speciaalstalen kast terechtgekomen…
Ik ga zo even kijken of ik nog Messing plaat en draad heb… dan maak ik tevens een Messing wijzerplaat… die kan dan in de blauwe lak… moet ik alleen mijn compressor naar zolder slepen…
De Aluminium Kast is vanmiddag naar de Anodiseerderij gegaan… en de Doublé kronen mocht ik na een telefoontje gewoon terugsturen… ik krijg de stalen opgestuurd… Kijk… goed geregeld…
wat minder goed was… het urenrad wat ontbrak bij de ETA 2763… Dat was daar niet los leverbaar… en ze hadden nog 1 ETA 2763 op voorraad… ook zonder Urenrad… blijkbaar gaat men er bij ETA vanuit dat Dat onderdeel niet stuk kan gaan… en ze leveren het dus niet mee… leuk voor hobbyisten die het leuk vinden om zelf horloges te maken, met Kwaliteitsuurwerken van een gerenomeerde naam als ETA…
Maar… even rondbellen bracht uitkomst… ik heb een bedrijf gevonden dat WEL die Urenraderen kan leveren… ze hadden er meerdere op voorraad… Mooi… doetumijdiemaardan… 2 stuks… en meteen het laatste ETS 2763 werkje bij die andere toko geroggeld… Dus… er zijn 2 Urenraderen en 1 ETA 2763 opweg… dus heb ik er 3, 1 oude… en 2 nageltjenieuwe… die gaan allemaal een mooi kastje krijgen… de oude in een Titanium kastje… met een zo origineel mogelijke wijzerplaat… en dan de nieuwe in in elk geval 1 alu kast… en de tweede?.. misschien een heel eigen ontwerp… mogelijk toch weer een Verdal Hommage… Ik zie nog wel…
Ik heb vanmiddag en vanavond nog wat tijd besteed aan het maken van een Wijzerplaat… Messing deze keer…
Plaatje aftekenen, en gaatjes boren…
Dan het Datumvenstertje uitzagen… eerst de zaag door het gat…
En dan hebben we dit…
En na het uitzagen?.. dan zetten we em op een Mandrel, en slijpen we em keurig rond…
Zodat we Dit hebben…
En dan… de pootjes… ik had nog een stuk draad 1.00 mm… maar de pootjes moeten 0.9 zijn om in het kaliber te passen… dus… Stichelen!.. gelukkig had ik laatst mijn stichels geslepen… Dus… weer het draaibankje gepakt…en een stukje draad in de spantang gezet… om er een tiende millimeter af te draaien…
Daarna voorzichtig afsteken… vlak voor ik er doorheen was… 't pennetje voorzichtig in een spantangetje gepakt. en afgebroken… 2 halen met de wetsteen erover… en dan is ie vlak…
Daarna de pennetjes gesoldeerd… en terug op de mandrel voor een “poetsbeurt” en dan passen op het kaliber… ja… ook dat is weer gelukt…
Morgen maar eens verzinnen hoe ik mijn uurstenen ga maken… mogelijk zaag ik zilveren baguettes… of… ik frees kleine sleufjes, en lijm daar stukjes zilverdraad in…moet ik alleen verzinnen hoe ik die dingen ga polijsten…
mooi weer om te zien hoe t klokje stapje voor stapje opgezet wordt (tu)
nu alleen nog even zien hoe ik de rest ga opmaken… ik denk dat ik een blokje Alu of messing ga “opofferen” om de wijzerplaat op de machine te kunnen opspannen… 2 gaatjes in een blokje zouden voldoende moeten zijn om de wijzerplaat te bevestigen… en dan kan ik em met freesjes te lijf…
Ohja… ik verveelde me gisteren… er stond nog een stukje 1mm draad in de draaibank…
een schaakstukje van 1 mm doorsnede, 2.25 mm hoog…
Altijd fijn schaken met een loep en een pincet
Even snel… Ik kom net uit de schu… het Atelier… een stuk Titanium in de klem gezet, en gevlakt… 't is Goed te verspanen!.. er komen echt mooie krullen van de frees af, ik heb dan ook een Verse 4 mm Volhardmetaal frees gepakt om dit te testen. Ik pak de Camera… en ik schiet zo wat plaatjes… Stay Tuned!
this thread ain’t over yet… we’ve only just begun!X(
jantje.vlaam Schreef:
Altijd fijn schaken met een loep en een pincet
(
Ok… here goes… nog nooit eerder had ik Titanium machinaal bewerkt… dat was even slikken dus… maar…
om te beginnen… een stuk Titanium staf… in de klem… te groot voor de klem… dus moest ik 1 bek eraf schroeven… en de staf klemmen met die 2 bouten…can do… will do… MUST do… (
Toen: eerst de buitenkant op maat en in vorm rossen… 't frezen viel me alleszins mee… 't is wel hard en taai, maar het verspaant eigenlijk wel prettig
dus… na een half uurtje hadden we dit… Okee dan… de ruwe vorm…de lugs moeten nog een pietsje uitgefreesd worden… maar de buitenkant is op maat…
Dus… gaan we verder met de onderkant en de binnenkant… zie die spaantjes eens vliegen!!.. je ziet ook een mooie krul aan het freesje zitten… de frees snijdt gewoon goed… dit soort dingen laten mij zien dat ik de instellingen voor de bewerking goed heb ingeschat…
en dan hebben we de opening voor de schroefdraad er ook al in… door naar de volgende horde/holte.
Nog een paar bewerkingen later was dit het resultaat…
Alle “zittingen” zijn bewerkt en op maat binnen ±0.01mm… Arie is tevree…
ik heb nu alle bewerkingen gedaan met een frees van 4 mm, je begint met een zo groot mogelijke frees… alleen… groter dan 4 mm durfde ik niet aan… de omtreksnelheid van de frees mag niet te hoog zijn… anders krijg je te veel warmte ontwikkeling, en is je frees snel bot… mijn machine kan niet langzamer dan 10000 toeren… en dat is eigenlijk al aan de hoge kant voor een freesje van 4 mm, maar dat betekent wel dat ik met kleinere freesjes toch de goede snelheid kan halen…
later deze week (morgen ben ik er niet vanwege de verhuizing) ga ik verder met de schroefdraad… omdat ik een tweede exemplaar moet maken… moet ik ook een tweede deksel maken… die wordt dan ook maar van Titanium… Stainless steel back?.. dat doet iedereen al… :)-D
Ziet er weer gaaf uit! Moet je nu de vorm van de cilinder los zagen?
Ja… ik heb em 1.5 mm dieper weggefreesd, dus hoef ik alleen maar vanaf de buitenkant tot aan de opening voor de wijzerplaat te zagen. dat is dan het enige randje wat ik moet “schoonfrezen”.
als ik em losgezaagd heb, dan maak ik een klem die em van binnenuit klemt in het gat voor het uurwerk.'t idee van een spantang… maar dan één die naar buiten uitzet als je em aandraait…dan heb ik aan de bovenkant alle ruimte om de kast op hoogte te frezen, en de zitting voor het glas in te frezen… en… om de Sunburst te frezen…
Ik kreeg net op een ander forum nog een complimentje over die Sunburst… van Donald Corson!.. inderdaad… van http://www.corson.ch/…
Dat is altijd top. Meteen een voor de lijst met onbekeende merken. Mooie kronen.