Verdal Tour de France

Op WUS heb je een Nederlander die ook zijn eigen merk wil beginnen. Hij zit met name aan de ontwerpkant en minder aan de technische heb ik het idee. Hij ontwerpt wel bijzonder mooie horloges.

http://forums.watchuseek.com/f71/would-you-buy-my-new-company-888704.html

Zit OM-4 hier ook op het forum dat iemand weet?

Ik ā€œkenā€ Donald Corson van een Forum over de CAM software die ik gebruik om mijn CNC machine te programmeren… Donald gebruikt hetzelfde programma…

Ik weet niet of OM-4 hier ook actief is… maar ik vind zijn post op WUS wel een beetje ā€œBedelenā€ā€¦

Als ik zover kom dat ik in grotere oplagen horloges ga maken… dan zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen: ā€œDit ben ik, dit is mijn visie… dit zijn mijn producten… !ā€ wil je je onderscheiden van de massa?.. dan moet je bij mij zijn…

Ik doe het soms makkelijk voorkomen. maar Metaal is mijn vak… ik hou van mijn vak… en als ik daarmee iets kan maken waar een ander van houdt… dan is dat een win-win situatie… ik maak dingen vanuit een bepaalde gedachtengang… Ik wil iets MOOIS en ik wil iets GOEDS… Mooi valt over te discuzeuren… GOED niet…

Ik heb ook wel opdrachten gedaan voor bedrijven in het technische vlak… ƩƩn ervan… een gerenommeerd auto-restaurateur heeft als lijfspreuk: Goed is goed… de rest is onzin…

ik verkoop geen onzin… als ik iets wil gaan verkopen… dan moet het GOED zijn… Waarom doe ik de moeite om een oude verrotte VERDAL op te knappen?.. ā€œvingeroefeningetjeā€ meer niet… ā€œThe best is yet to come my dear friendsā€ā€¦ 't mag arrogant klinken, maar ik ben niet arrogant… ik ben zelfverzekerd… ik weet wat ik kan… en als je’t niet geloofd… kijk maar naar de foto’s kijk naar de resultaten… reken me niet af op wat ik zeg… reken me af op wat ik DOE… Kwaliteit… Goed is goed… de rest is onzin…

Daarom Titanium… sterk, licht, hypo-allergeen… in RVS zit nikkel… genoeg mensen met nikkel allergie… RVS… liever niet… ook vanuit een verspaners oogpunt… RVS moet je bewerken met koeling… heel veel koeling… die koel-olie emulsie… dat is TROEP… millieu belastend… ik verspaan liever titanium… dat is met slechts ā€œmist koelingā€ te verspanen… veel minder belastend voor het millieu… we hebben maar ƩƩn aardkloot… daarom ook mechanische horloges. geen batterijtjes…Titanium…'t is taaier… maar beter voor mijn snijgereedschappen… in RVS zit ook veel Silicium, dat maakt je gereedschappen bot… TROEP is het… en ik investeer niet in troep…anders had ik wel een DeLorean gereden…

Als ik voor mijn brood horloges wil gaan maken… dan ga ik niet vragen ā€œzou je zoiets willen kopen?ā€. Dan kom ik met een Collectie… en dan mag je zelf beslissen of je het wilt hebben of niet… vind je het mooi?.. prima… weet wel dat die schoonheid verpakt wordt in de beste kwaliteit die ik kan maken… Dat is waar ik voor sta…

Ik ben vooralsnog heel tevreden over het bewerken van Titanium tot nu toe… ik heb gelukkig ooit (veel) geld geinvesteerd in een kleine CNC machine… maar wel een die zuiver is, en stabiel… Nu ik weet dat dit mogelijk is… gaat er een wereld aan mogelijkheden open…

Als ik zover kom dat ik in grotere oplagen
horloges ga maken… dan zou ik eerder geneigd zijn
om te zeggen: ā€œDit ben ik, dit is mijn visie… dit
zijn mijn producten… !ā€ wil je je onderscheiden
van de massa?.. dan moet je bij mij zijn…

ā€œAlsā€? Ik hoop stiekem op ā€œWanneerā€ā€¦
Ik zou het erg gaaf vinden als we hier getuigen blijken te zijn geweest van de geboorte van het nieuwe merk ā€œArieā€* :wink:

Wat je updates zo fijn maakt is niet alleen de uitleg, maar vooral ook de goede en verklarende foto’s en films. Merci en hulde!

*/off-topic: Ik haak dus echt helemaal af bij die WUSser die als niet-ScandinaviĆ«r zijn merk en horloges van die namen geeft. Engels (=internationaler en daarom voor het grootste deel van de wereld makkelijker te begrijpen) kan ik me nog iets bij voorstellen, maar als je toch voor namen kiest die voor het grootste deel van de wereld ā€˜lastig’ zijn, laat dan zien waar je vandaan komt!

-joho- Schreef:

Als ik zover kom dat ik in grotere oplagen
horloges ga maken… dan zou ik eerder geneigd
zijn
om te zeggen: ā€œDit ben ik, dit is mijn visie…
dit
zijn mijn producten… !ā€ wil je je
onderscheiden
van de massa?.. dan moet je bij mij zijn…

ā€œAlsā€? Ik hoop stiekem op ā€œWanneerā€ā€¦
Ik zou het erg gaaf vinden als we hier getuigen
blijken te zijn geweest van de geboorte van het
nieuwe merk ā€œArieā€* :wink:

Wat je updates zo fijn maakt is niet alleen de
uitleg, maar vooral ook de goede en verklarende
foto’s en films. Merci en hulde!

*/off-topic: Ik haak dus echt helemaal af bij die
WUSser die als niet-Scandinaviƫr zijn merk en
horloges van die namen geeft. Engels
(=internationaler en daarom voor het grootste deel
van de wereld makkelijker te begrijpen) kan ik me
nog iets bij voorstellen, maar als je toch voor
namen kiest die voor het grootste deel van de
wereld ā€˜lastig’ zijn, laat dan zien waar je
vandaan komt!

Ok…één klant heb ik dus al… zonder te bedelen… :)… nog geen marketingverhaal bedacht… geen bedrijfsnaam, geen plan, geen pand… kortom. nog veel te doen…

Maar… er broeit wel wat in mijn hoofd.
Vóór ik complete horloges kan gaan leveren… moeten er nog wel wat horden genomen worden… zoals daar hebben te zijn: : wijzerplaten… en wijzers… kronen…
Tubes?.. dat is eigenlijk geen probleem… een tube is maar een simpel dingetje… als ik mijn draaibank operationeel heb, dan zijn tubes eventueel wel vrij eenvoudig en snel te maken… kronen… dan moet ik echt eens goed met een leverancier om de tafel… vandeweek kreeg ik eerst de verkeerde, vervolgens de ā€œgoedeā€ maar die hadden weer een andere vorm… bol… en met een kroon die verzonken in de kast ligt… krijg je em amper opgewonden…

Wijzers, dat is ook nog een issue… ik verdom het simpelweg om die standaard wijzers met een ā€œmercedessterā€ eraan in mijn horloges te frotten… waarom ?.. 't lijkt me te veel op de standaard namaak … ik zie ze te veel… ik wil wat anders dan anderen… anders kan ik netzogoed een fabriekje opzetten in china…

dat zijn de wrange vruchten van de zucht naar kwaliteit… je leveranciers moeten zo mogelijk NOG beter hun best doen… ik wil gewoon, als ik spullen in moet komen dat ze exact aan MIJN specificaties voldoen… als een onderdeel recht uit de catalogus goed is… wil ik ook keihard de garantie dat ik ook PRECIES datgene hebben… Dat is mijn visie… KWALITEIT… en dat betekent ook dat ik alleen DATGENE ga gebruiken wat ik geschikt acht op basis van de criteria die ik er aan stel… ik weet wat ik wil… en dan verwacht van mijn leveranciers dat ze me dat ook leveren…

Maargoed… ik zal jullie niet verder vervelen met de leveringsperikelen die ik NU al ondervind…

wat de naamgeving betreft… Ik denk eraan om gewoon iets te doen met mijn initialen… Eavig?..eeuwig?.. Eterna?.. nieuwe wijn in oude zakken… ik denk dat mijn initialen genoeg zeggen… zoals ik eerder al stelde… Dit ben ik, dit is mijn visie… dit is de naam waaronder ik mijn horloges bouw… Want… dit ben ik… en … waarom zou ik het anders doen… Christiaan van der Klaauw, Wybe van der Gang, Lange & sohn, Breitling, Cartier… die zetten tenslotte ook gewoon hun naam op hun horloges… zelfs Kashio deed dat… zij het licht aangepast naar Casio… detail…:slight_smile:

Een logo… daar moet ik dan ook nog even goed over nadeken… Ik heb wel een ideetje… iets met een vliegtuig… maar dan wel een vliegtuig dat bekend stond om goede prestaties… en… van Nederlands fabrikaat… net als mijn horloges…

Ik wil Innoveren…niet imiteren…

Positief nieuws… mogelijk heb ik op korte termijn eigen woonruimte… zodat ik mijn machines meteen mee kan verhuizen… en ze dus niet hoef op te slaan… ik kan dus na mijn verhuizing meteen aan de slag. ik zal dan wel de derde horlogefabrikant in Friesland worden… de Bermuda-driehoek van Friesland… Nijehaske, Dokkumn, Bakhuizen… :slight_smile:

Het Zwitserland van NL ligt dus in Friesland, ik dacht altijd bij Breda.

Ik denk wel dat het moeilijk is om nog met wijzers te komen die niet op andere wijzers lijken.

ja…dat zit er wel in… dat het lastig wordt om wijzers te vinden die niet op andere wijzers lijken… op zich mogen mijn wijzers wel op andere wijzers lijken… als ze maar niet lijken op die wijzers waar veel andere wijzers op lijken… dat lijkt me namelijk niets… volg je het nog?..

X(

Het is wel genieten deze post. Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Doe mij ook maar een Arie!

Ja hoor, ben ik klant nr 3

Ik ben nog niet zover jongens… zoals jullie al hebben kunnen lezen… ik zal toch wel wat moeten investeren…of bouwen om ƩƩn en ander te realiseren…

Zoals ik eerder schreef, de Restauratie van de Verdal is nog niet meer dan slechts een vingeroefeningetje…

Ik dank jullie wel voor deze blijk van vertrouwen… ik ben op het gebied van uurwerktechniek een groentje… ik moet mezelf nog flink inlezen…

het eerste officiĆ«le horloge dat ik zal presenteren met mijn eigen naam erop… dat zal wel even wat anders moeten zijn dan de Verdal waar ik nu mee bezig ben… welke kant ga ik op met mijn designs?.. blijf ik vintage, of ga ik voor modern… of probeer ik een tijdloze styling te ontwikkelen?..

Wat al wel vaststaat… KWALITEIT… Goed is goed… de rest is onzin…
ik denk aan 2 ā€œlijnenā€ Aluminium lightweight en Titanium…
Met Aluminium heb ik de mogelijkheid om met het Anodiseren bijzondere kleuren op de kasten, en eventueel wijzerplaten aan te brengen…
te denken valt aan een zwarte kast, grijze, rode blauwe of gele bezel, allerhande kleurcombinaties zijn mogelijk…

Met Titanium kun je ook zulke grappen uithalen… Titanium is ook te Anodiseren… Ik kan daarmee alle kanten uit…

Feit is wel… als ik het serieus wil aanpakken… dan is naast de CNC freesbank een goede CNC draaibank een vereiste…

een Tampondrukmachine voor de wijzerplaten, eventueel een Lasergraveer/snij machine…

Als ik moet produceren wat ik WIL produceren… dan moet er dus nog wel 't een en ander gebeuren…

Ik ga wel eens voorzichtig kijken wat er zoal te vinden is…

Ik ben eens aan het rondsurfen geweest… 't anodiseren van Aluminium horlogekasten besteed ik uit… waarom dan niet de andere dingen uitbesteden?..

er zijn heel wat bedrijfjes die in staat zijn om middels Tampondruk, foto-etsen of lAsergravure een wijzerplaat op te leuken… dat schept mogelijkheden…

Ik denk dat ik maar eens wat voorzichtige offertes ga aanvragen… :slight_smile:

Net een frees gebroken… die Sunburst aan de onderzijde van de VERDAL Titane Tour de France bleek pittiger dan gedacht…

Het probleem zat em in 2 zaken… 1: een te lange frees… 1x6mm , en van boven naar beneden frezen…dat is een ongunstige methode

de Oplossing: even in de auto gestapt… ik dacht… met een Volhardmetalen frees zal het beter gaan dan met een HSS frees… tot mijn oog bij mijn frezen leverancier viel op 1x3 HSS frezen… korte frezen dus… Hmm… meteen maar een eskader van deze ā€œVerspaningssoldaatjesā€ ingeslagen, en 2 VHM frezen 1x6 meegenomen (die hadden ze helaas niet in korte uitvoering) en huiswaarts gestiefeld…

thuis ook het programma aangepast… de machine freest nu van beneden naar boven… dan begint de frees met snijden aan de omtrek, in plaats van aan de kopse kant… veel gunstiger…

ik ben nu bijna op diepte… ik frees de sunburst met stappen van een halve millimeter… en als laatste ā€œpoetsā€ ik er een tiende af… dan moet het glad en strak zijn… en kunnen we beoordelen hoe 't HSS freesje het eraf gebracht heeft…

Dan kan ik de schroefdraad erin jassen… en dan kan de kast van de baar gezaagd gaan worden… zodat ik de andere kant kan gaan bewerken…

Ik had gehoopt dat de kast van de Verdaluminium vandaag binnen zou komen… maar ik heb helaas nog geen pakketje ontvangen… wel weer een factuur… maar dat was een creditnota… da’s beter… :slight_smile:

Straks foto’s :slight_smile:

Creditnota’s zijn altijd fijn :wink:

Staat alles goed op de film?

jantje.vlaam Schreef:

Staat alles goed op de film?

:smiley:

Ik heb van de Titanium kast niets op film staan… ik moet mijn kop er even heel goed bij houden… 't is de eerste keer dat ik Titanium verwerk… en ondanks dat ik tot nog toe goede resultaten boek, heb ik toch vanmorgen een frees gebroken, en de schijffrees heeft ook zijn beste tijd gehad, daar zijn 2 van de 7 tanden van afgebroken, en de resterende tanden zijn ook niet al te scherp meer… 't is toch net even te pittig om met een zelfgehard freesje te lijf te gaan blijkbaar…
Vandeweek maar even een nieuw setje frezen maken… 2 van elk lijkt me beter… :slight_smile:

en dan met een aanmerkelijk kleinere diameter… zodat de omtreksnelheid lager is…

met de 1 mm korte freesjes ging het in elk geval weer lekker…

ik heb wel wat plaatjes geschoten… die komen straks…
Ik ben nu alleen even terug in het atelier om een Oogloupe en het achterdeksel van de VERDAL te pakken… dan ga ik weer de sch… werkplaats in. :slight_smile:

Helaas aarbeienjam… de schroefdraad ging niet… de frees sleet harder dan het Titanium…

't zal dus een klemdeksel moeten worden… Ik zal wat anders moeten verzinnen om die schroefdraad erin te krijgen

Wat WEL gelukt is: de Sunburst aan de onderkant… Ik heb de zitting voor het deksel naar Ćø31 mm gefreesd… ik draai mogelijk nog wel een Titanium klemdeksel

Net na het frezen van de Sunburst aan de onderkant… nog niet eens schoongemaakt… :slight_smile:

Alle mogelijke bewerkingen aan de onderzijde uitgevoerd… klaar voor de volgende stap:

Afzagen… nieuwe zaag erin… en gaan… eigenlijk was dat zo gepiept… en lag ie na enkele ferme halen los van het moederblok

Dit moet nog wel even gevlakt worden natuurlijk…

Zodadelijk duik ik de werkplaats weer in… vlakken, en de zitting voor het glas erin fietsen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Helaas aarbeienjam… de schroefdraad ging niet…
de frees sleet harder dan het Titanium…

't zal dus een klemdeksel moeten worden… Ik zal
wat anders moeten verzinnen om die schroefdraad
erin te krijgen

Wat WEL gelukt is: de Sunburst aan de onderkant…
Ik heb de zitting voor het deksel naar Ćø31 mm
gefreesd… ik draai mogelijk nog wel een Titanium
klemdeksel

Net na het frezen van de Sunburst aan de
onderkant… nog niet eens schoongemaakt… :slight_smile:
https://lh5.googleusercontent.com/-I485hzZXb0c/Ug5
dj0QJdqI/AAAAAAAABYU/kwA3VgBxAKM/w958-h719-no/DSCN
1305.JPG

Alle mogelijke bewerkingen aan de onderzijde
uitgevoerd… klaar voor de volgende stap:
https://lh4.googleusercontent.com/-A0g2S26Vdl4/Ug5
dq7zsmOI/AAAAAAAABYc/uWu0kpX6TRA/w958-h719-no/DSCN
1306.JPG

Afzagen… nieuwe zaag erin… en gaan… eigenlijk
was dat zo gepiept… en lag ie na enkele ferme
halen los van het moederblok
https://lh5.googleusercontent.com/-YUi_sUFGmCo/Ug5
dwu-O77I/AAAAAAAABYk/0vtBvEu_fRc/w958-h719-no/DSCN
1308.JPG

Dit moet nog wel even gevlakt worden natuurlijk…

https://lh4.googleusercontent.com/-0gc7xEpCT2E/Ug5
d-l6VIJI/AAAAAAAABYs/zQI7jP45WwM/w958-h719-no/DSCN
1309.JPG

Zodadelijk duik ik de werkplaats weer in…
vlakken, en de zitting voor het glas erin
fietsen…

Dat begrijp ik even niet Arie.
Als je toch de hele kast uitgefreesd hebt, waarom kan die frees de schroefdraad dan niet aan?
Of gebruik je daar een andere, zeg maar zachtere frees voor?

Ja… de Frees waarmee ik de draad wilde frezen, die is gemaakt van laaggelegeerd gereedschapstaal…die is niet zo hard en slijtvast als een ā€œcommerciĆ«leā€ HSS frees… en al helemaal niet zo hard als een Volhardmetalen frees… ( volhardmetaal is dat spul waar het puntje van een steenboor van gemaakt is…daar kun je als je em op een bepaalde manier slijpt zelfs gaten mee boren in een kogellager…)

't merendeel van de kast is gefreest met Volhardmetaalfrezen… alleen de sunburst aan de onderkant is gedaan met een HSS frees van 1 mm…en… een ijzerzaag… waarmee ik em dus losgezaagd heb, is ook van HSS… alleen zijn daarbij alleen de tanden gehard, zodat de rest van de zaag taai blijft…

Dan hoef je met de juiste frees toch geen klemdeksel te plaatsen.
Voor iemand van jouw kaliber moet dat je eer te na zijn!

Dat zou betekenen dat ik zelf een VHM frees zou moeten maken… en zelf een VHM frees( vhm = volhardmetaal)maken… daar heb je heel veel heel speciale aparatuur voor nodig…

Optie zou zijn: een VHM wisselplaatje voor een draaibank aanpassen middels een slijpmachine, dat heb ik in het verleden wel eens gedaan…dan neem je een driehoekige afsteekplaat voor een draaibank, en die schroef je met het middengat op een asje… dan kun je em slijpen in alle profielen die je wilt… echter… moet je dan wel beschikken over een draaibank… en je raadt het al… die is nog niet gebruiksklaar… daar gaan nog wel meerdere maanden overheen…

de ā€œsnapā€ groef voor het klemdeksel van de Seiko heb ik ook met een dergelijk gereedschap gedaan… ik kon toen beschikken over een volledig machinepark… een luxe die ik nu helaas niet heb…

wat ik nog wel zou kunnen proberen… maar dan moet ik eerst weer nieuwe freesjes maken… is een bronzen ring in de kast inpersen… daar krijg ik wel een schroefdraadje in.

Bij andere kasten zou ik de bodem er ook met een paar schroeven in kunnen zetten… al is draad tappen in Titanium ook geen pretje.

iemand van mijn kaliber?.. da’s dan 2763… :)… 'k heb er nu 3 liggen…:slight_smile: