Verdal Tour de France

Dag Arie,

Kun jij eventueel met een tekening of foto aangeven welk wisselplaatje jij bedoelt?
Ik heb een voorraadje wisselplaatjes en daar mag je wel wat van hebben.
Ben ook bereid om het asje ervoor te draaien maar ik ben maar een amateurtje.
Heb je aan een asje met wisselplaat genoeg of heb je de draaibank ook nodig om het wisselplaatje verder te bewerken?

Heb een Emco 8 en Taig,laat maar wat horen.

Groet,
Werner

Ik heb in het verleden eens een gleuffreesje gemaakt van een 3hoekige steekplaat van PaulHorn… nummer weet ik zo niet meer…

een Asje van 6 mm, met een borstje eraan om het plaatje op te zetten… da’s eigenlijk alles…

Stukje Zilverstaal 6H7 doet wonderen…

Ik ben net terug uit de werkplaats…

Hats & Flats!.. Sunburst gefreesd… en ik heb de zijkant van de kast even tegen een viltkegel gehouden… glimpie… of glimpie nie?(:smiley:

Hij glimpt goed! Als je hem nu laat harden, hoe veilig is je sunburst dan? Mijn daily beater is een Omega MKII en die sunburst heeft wat beschadigingen.

Ik volg dit draadje met groot recpect en bewondering. Mijn overtuiging dit ik alles kan met mijn handen waar ik me voor inspan is als een ballonnetje uit elkaar gespat. Ik houd het bij het grovere kluswerk.

Een ding heb ik over het hoofd gezien denk ik, je hebt eerst een aluminium kast gemaakt welke geanodiseerd wordt en nu een fantastisch mooie titanium kast. Is de aluminium kast een prototype geworden of ga je gewoon 2 horloges maken?

Ik denk niet dat er voldoende andere legeringselementen in Grade 2 Titanium zitten om het precipitatie hardingsproces in gang te zetten… titanium kun je niet harden zoals staal: heet stoken en afschrikken… als je dat doet met Titanium dan wordt het juist zachter…

Bij precipitatie harden ( gaat ook met bepaalde gelegeerde aluminiumsoorten zoals Duraluminium, gelegeerd met Koper ) stook je het eerst heet, tot een bepaalde temperatuur, zodat de legeringselementen in een ā€œSolid solutionā€ komen, en er inwendig als gevolg van de hoge temperatuur diffusie optreedt…
schrik je het dan af… dan is het in wezen zachtgegloeid, omdat de legeringselementen gewoon (in tegenstelling tot staal ) op hun plekkie blijven…

ga je het nu weer verwarmen, naar een wat lagere temperatuur, dan willen bepaalde legeringselementen weer ā€œterug naar hun oude plekkieā€ā€¦ en dat zorgt dan uiteindelijk voor hardheid…

koningcaris Schreef:

Ik volg dit draadje met groot recpect en
bewondering. Mijn overtuiging dit ik alles kan met
mijn handen waar ik me voor inspan is als een
ballonnetje uit elkaar gespat. Ik houd het bij het
grovere kluswerk.

Een ding heb ik over het hoofd gezien denk ik, je
hebt eerst een aluminium kast gemaakt welke
geanodiseerd wordt en nu een fantastisch mooie
titanium kast. Is de aluminium kast een prototype
geworden of ga je gewoon 2 horloges maken?

Eh… Ja… daar komt het wel op neer… Ik Vond de VERDAL in een laatje… Gebroken opwindstift, beschadigde kast, beschadigd glas… in het Horloge trof ik een ETA 2763 aan, en daar kon ik een nieuwe stift voor bemachtigen…

Ik had die stift kunnen monteren, met een verse kroon, en klaar… maar dan zit je nog met die kast, het glas en de wijzerplaat…

Toen werd ik door een vriend gewezen op de mogelijkheid wat kleine stukken Titanium te kopen… en dat geeft mogelijkheden natuurlijk… Dus… Titanium gekocht… en plannen gemaakt…

Op de Computer in 3D de kast van de VERDAL nagetekent, met een paar aanpassingen… waaronder het vlakke glas… en de positie van de Lugs…

Voordat ik echter mijn ā€œkostbareā€ Titanium zou wagen aan het frezen van een Kast. besloot ik om eerst eens een ā€œproefjeā€ te maken… gewoon een Alu kastje… om eerst eens te zien of ik de maten van het kaliber wel goed gemeten had, en of het wel allemaal zou passen…

Die Aluminium kast kwam eigenlijk dermate goed uit de verf, dat ik besloot NOG een horloge te maken… die Aluminium kast is nu bij de Anodiseerder om em te laten anodiseren zodat ie het zelfde satijnzilverkleurige oppervlak krijgt als mijn ā€œHeineken Beercanā€ horloge.

Voor het Alu horloge, de ā€œVERDALuminiumā€ ga ik zelf een nieuwe wijzerplaat maken… misschien zelfs ook nog een paar wijzers… eens zien hoever ik kom… :slight_smile:

de VERDAL Type Tour de France, krijgt een ā€œnieuwe jasā€ā€¦ de originele wijzerplaat gaat een opknapbeurt krijgen… ik kreeg hulp uit onverwachte hoek…
Op het moment dat ik de Wijzerplaat terug heb, gaat het oude ETA 2763 Kaliber in de Titanium kast… de wijzers laat ik voorzien van SuperLuminova… zodat ik 'snachts ook weer kan zien hoe laat het is…

Ik heb dus nog 2 ETA 2763’s liggen… ƩƩn ervan komt in de "VERDALuminium, en de andere?.. Nog geen idee… ik denk aan een kompleet ontwerp met als Thema mijn motorfiets… de Ducati 851…

Ik had de kast gisteravond al wel gepolijst… maar 't was nog niet naar mijn zin…

Ik heb vanmorgen dus eerst de omtrek weer geslepen, en daarna geschuurd… 1200/2500/3000
bij 3000 begint het Titanium al behoorlijk te glimmen
Daarna heb ik een schuurlatje beplakt met een stukje leer, dat ik vervolgens over een blok polijstvet heb getrokken…

Daarmee ben ik de kast te lijf gegaan, met onderstaand resultaat…

Ik polijst bij voorkeur niet met viltkegels of wolbuffs, omdat je daarmee het risico van ronde kanten krijgt. mijn kasten moeten ā€œstrakā€ blijven… doe’t goed, of doe’t niet… :slight_smile:

Als je de lugs niet doorboort, hoe krijg je dan de lugholes er n?

De Lugs moet ik nog doorboren… evenals het stiftgat en de kroonholte…, met een passing voor de Tube natuurlijk…
Maar… daarvoor moet de 4de as op de machine… wich reminds me… Ik zou nog steeds een Verdal Type Tour de france Part III maken…

Hey, Arie
Na een lange vakantie een late reactie!!
35 jaar geleden ben ik vertegenwoordiger geweest bij Verdal. Maar aangezien het vak van vertegenwoordiger me niet zo lag, ben ik in de service terecht gekomen!!
Ik ben al zo’n 65 horlogemaker/klokkenmaker van mijn vak, dus werkt ik liever met horloges of klokken.Ben natuurlijk al lang gepensioeneerd! Ik heb nog een nieuw Verdal Tour de France (plaque 30 micron) + een Duikershorloge (ook Verdal) Ik heb ook nog een kast met een deel eruit gezaagd om te laten zien hoe dik de kast en het glas was!!(2,5m/m dik)
Kan eventueel wel een foto doorsturen!!

Je mag de foto’s hier ook alvast plaatsen hoor Bram.

bram 2 Schreef:

Hey, Arie
Na een lange vakantie een late reactie!!
35 jaar geleden ben ik vertegenwoordiger geweest
bij Verdal. Maar aangezien het vak van
vertegenwoordiger me niet zo lag, ben ik in de
service terecht gekomen!!
Ik ben al zo’n 65 horlogemaker/klokkenmaker van
mijn vak, dus werkt ik liever met horloges of
klokken.Ben natuurlijk al lang gepensioeneerd! Ik
heb nog een nieuw Verdal Tour de France (plaque 30
micron) + een Duikershorloge (ook Verdal) Ik heb
ook nog een kast met een deel eruit gezaagd om te
laten zien hoe dik de kast en het glas
was!!(2,5m/m dik)
Kan eventueel wel een foto doorsturen!!

Bram, mogelijk kun je me dan ook wat verder op weg helpen omtrent deze Tour de France… ik heb het hele wereldwijde web afgestruind… en ik ben er niet ƩƩn tegengekomen met de kroon op deze positie… tevens kom ik bij de meesten tegen dat er een UNITAS kaliber inzit… en geen ETA…

Die ETA 2763 is in een aantal , en zeker niet de minste horloges toegepast. onder andere ook de Tudor Oysterdate… en Pontiac Hydraulica

Wat is het verhaal achter de Verdal Type Tour de France, met donkerblauwe wijzerplaat, ETA 2763 Kaliber en de kroon op 12 over 4?..

Ik wil heel graag wat foto’s erbij plaatsen, maar het lukt mij niet!!
Niet via Photobucket.com en niet via Mijnalbum.nl!!
Weetiemand raad??

met vriendelijke groet Bram

plak de link naar de foto’s op photobucket maar, dan kijk ik wel even

via Photoemmer lukt het niet?.. en dat terwijl photo-emmer automagisch de imagetags maakt voor je… hoef je alleen maar te klikken, en hier in te mikken…

Arie Kabaalstra Schreef:

De Lugs moet ik nog doorboren… evenals het
stiftgat en de kroonholte…, met een passing voor
de Tube natuurlijk…
Maar… daarvoor moet de 4de as op de machine…
wich reminds me… Ik zou nog steeds een Verdal
Type Tour de france Part III maken…

Denk dat jantje.vlaam bedoelde hoe je lugholes erin krijgt als je m niet doorboort , dus vanuit de binnenzijde. ( inmiddels vraag ik me dit dus ook af )
Erg interessant leesvoer dit (tu):~

Inderdaad, is dat een heel klein boortje in een heel dun haaks boorkopje?

Nee… zoals ik het gedaan heb, met de Seiko, en de Beercan… da’s gewoon een kwestie van schuin boren…

voorzichtig aftekenen met een kraspennetje… klein tikkie met een centerpons… en dan kun je met een 1 mm boortje schuin inboren…

als ik em niet te ver inspan, blijf ik met de spantang buiten de Lugs… en kan ik strak langs de lug inboren… makkie… :slight_smile:
je moet het alleen even weten

jantje.vlaam Schreef:

Inderdaad, is dat een heel klein boortje in een
heel dun haaks boorkopje?

Zoals de tandarts die heeft?

Toevallig… heb ik zo’n boorkopje… en helaas abrikozenconfiture… die is te groot…

gewoon onder een hoek inboren werkt goed genoeg… de hoek is dermate flauw dat je de bandpennen er echt niet uittrekt…