Nu zit ik al een tijdje te gluren naar vintage horloges zoals oude Baume & Mercier en Eterna-Matic driehanders en hoor van iedereen op forums hetzelfde: doe je huiswerk!
Maar…
Waar dan? Watvoor huiswerk? Is er een leraar die me wat huiswerk kan geven? Ik snap dat ik me moet verdiepen in de kosten en welk uurwerk het is, of deze nog te onderhouden zijn en de reputatie van de verkoper, maar ben ik er dan?
Ik ben niet bang voor huiswerk, ik heb alleen geen idee wanneer ik genoeg op de hoogte ben om er eentje aan te schaffen.
Wanneer jij er vertrouwen in hebt dat wat je gaat kopen klopt wat betreft samenstelling en staat. Je wilt je niet voor veel geld een gaar/ nep horloge in de maag laten splitsen.
Soms is dat makkelijker of moeilijker afhankelijk van de resources die er zijn. Voor sommige merken en modellen bestaan prachtige websites en naslagwerken.
Zoek naar oude advertenties, zoek en vergelijk met andere horloges van hetzelfde model.
Vraag het hier.
Koop op t forum. Helpt ook … want dan heeft iemand anders al research gedaan.
Ik zou je niet blind staren op de reputatie van de verkoper maar juist zelf kritisch blijven kijken. Kijk of het horloge een kloppend geheel is qua onderdelen. Kijk of de kast niet mishandeld is zoals rond gepolijst. Kijk naar de wijzerplaat, geen redial bijvoorbeeld. Deze punten zijn niet altijd heel eenvoudig en heb je een getraind oog voor nodig.
Het ligt ook een beetje aan wat je wil bereiken en welk type vintage je je in wil verdiepen. Als je speciale vintage horloges van duurdere merken zoekt dan is het goed opletten op onderhoud, fakes, samengestelde horloges, enz. Daar kun je volgens mij per merk een hele studie van maken. Het forum is dan meestal ook wel een goede raadgever.
Als je gewoon de vintage stijl mooi vindt en de waarde en originaliteit minder van belang zijn dan is het vooral een beetje opletten op onderhoud, waardering van de verkoper en de waarde van het horloge. Ik heb zo een aardige verzameling van een wat onbekender merk (Helbros) waarvan ik zeker weet dat ze niet allemaal 100% origineel zijn, maar bij niet alle horloges is dat interessant.
Bij de aanschaf van mijn Omega heb ik me iets meer verdiept in alle ins en outs.
Ik zoek meer iets in die stijl en vraag me af of het de moeite waard is om hier in te duiken. Bij handelaren zie ik gave dingen rond de €300-€400 en ik zit nu af te wegen of dat de moeite waard is.
Het is zeker niet dat ik op zoek ben naar een originele Paul Newman of zoiets. Gewoon iets interessants qua uiterlijk.
Altijd kritisch blijven kijken, maar je betaalt bij een dealer wel de prijs voor de reputatie om goede stukken voor je te zoeken. Dat gaat natuurlijk meestal gewoon goed (genoeg).
Ligt er heel erg welke handelaars. Op marktplaats handelt iedereen en zn moeder, dus daar zou ik niet op vertrouwen.
Maar ik denk dat je op HF mooiere horloges koopt voor hetzelfde geld.
Bij vintage is het zo, je lapt voor kwaliteit, het merk, het design en de staat.
Het is een individuele afweging wat je binnen het belangrijkst vind, maar ik zou zelf niet snel een (niet egaal) gepatineerd horloge kopen. Dan liever een minder populair merk in een mooiere staat.
Allemaal goede adviezen hierboven. Zeker naar luisteren.
Zelf ben ik meer van het type “ Door schade en schande wijzer geworden”.
Risicoloos door het leven gaan is ook maar saai hoor…
Ik wil juist wel het huiswerk doen. Het probleem is dat iedereen van tevoren aanneemt dat als je er geen verstand van hebt er niet aan moet beginnen. Met als gevolg dat je er dus nooit aan kunt beginnen volgens die mensen. Wat nu als ik er geen verstand van heb, maar er wel aan wil beginnen, wat doe ik dan? Daar gaat dit draadje over.
Dat heb ik niet gezegd, en de andere bijdragen in dit draadje ook niet…
Er is geen cursus vintage; je leert het meest door schade en schande zoals @Alan_DUTCH_Schaefer al aangeeft vandaar ook mijn opmerking om met goedkopere merken te beginnen.
Als ik jou was zou ik (zoals inmiddels al een paar keer genoemd) van iemand op het forum een horloge overnemen. Je kunt door middel van de zoekfunctie ervaringen met een bepaalde gebruiker opzoeken. Over veruit de meeste aanbieders op de horlogemarkt zijn ervaringen te lezen. Natuurlijk weet je niets 100% zeker, maar op het forum heerst veel meer cohesie dan op eBay en Marktplaats. Mocht er onverhoopt iets mis zijn, is de kans op een goede oplossing ook groter. Ik heb in 4 jaar tijd alleen maar positieve ervaringen op het forum
Als je regelmatig inlogt op het forum en wat topics leest, zal je vanzelf wijzer worden. Verder is er genoeg ‘vakliteratuur’ over horloges beschikbaar. Wanneer je geïnteresseerd bent, pik je dit zo op.
Je kunt trouwens ook een ‘gezocht topic’ aanmaken als je op zoek bent naar een specifiek horloge of juist algemene suggesties. Leden die een horloge willen verkopen die jij mogelijk zoekt, kunnen je dan een berichtje sturen.
Ben even de markt op dit forum langs geweest. Ik zag een paar leuke Omega’s voor een goede prijs, maar ik denk dat ik die laat schieten vanwege de onderhoudskosten.
Geen idee of deze nog te koop is (heb de eigenaar een berichtje gestuurd). Maar stel hij is te koop en ik koop hem. Is het dan verstandig deze eerst naar een horlogemaker te brengen, of is deze van het kaliber ‘laten lopen tot hij stuk gaat’ en is onderhouden het niet waard?
Of het de moeite waard is om erin te duiken is een vraag die jij jezelf moet stellen. Die kan niemand anders voor jou bepalen.
Sommige mensen laten hier hun nieuwe aanwinst zien en zijn er dan super blij me en trots op en dan kan ik denken: "wat een gedrocht, in geen 100 jaar dat ik dat ding om mijn pols wil hebben. "
Dat kan en dat geeft ook niet. Ik verwacht ook niet dat iedereen mijn horloges kan waarderen.
Alle horloges hebben onderhoud nodig. Hoe duurder en ingewikkelder het uurwerk, hoe hoger de kosten.
Bij een chronograaf moet je snel denken aan minimaal 350 euro. Ik heb chronografen laten restaureren voor veel, heel veel meer geld. Als je er nu vanuit gaat dat het horloge wat je koop een servicebeurt nodig heeft kan het alleen maar mee vallen.
En wat de betrouwbarheid aangaat. Chrono24 werkt met sterren. Ik heb een keer een horloge gekocht bij een handelaar met de hoogste score. Kon niets lelijks over deze kerel vinden. Hij verkocht het horloge is met de opmerking nauwelijks tot geen gebruikers sporen en in goede conditie. Bij aankomst van mijn pakketje viel het glas er vanaf, zat er vocht in de kast en waren sommige onderdelen verroest. Bij nadere inspectie waren er vele schroefjes behandeld met niet de juiste maar schroevendraaier, veel krassen op de bruggen en een ongelofelijke hoeveelheid vet.
Dus, tot zover de betrouwbaarheid van zomaar een willekeurige verkoper met een goede reputatie.
Ik heb overigens nog wel 10% korting eruit gesleept op mijn toch al redelijke verkoopprijs. Op dit moment wordt het horloge vakkundig opgeknapt voor ongeveer 300 euro. Het is dan ook niet een heel ingewikkeld en delicaat uurwerk.
Enfin, succes met je zoektocht en als je iets gevonden hebt, laat het hier zien en dan krijg je vanzelf alle voors en tegens over dat horloge wel te horen.