Vergeelde kunststof, waterstofperoxide..

Ik vond een lelijk vies “jaren '70” kunststof Timex mechanische horloge.
Ik ging ervan uit dat ik de vieze kleur, als patina moest beschouwen. Maar na een sopje was dit het effect…geen effect dus

Hier op HF gaven mensen aan dat er allerlei maniertjes waren maar eigenlijk nog niet beproefd.
Waterstofperoxide 12% zou volgens YouTube filmpje ook goed werken bij oude vergeelde game consoles. Ik ben nog niet klaar en zal het nog een keer moeten herhalen. Ook moet ik na de behandeling een UV lamp erop zetten. Die hoop ik morgen binnen te krijgen. Dit is het tussen resultaat

Wordt vervolgd…

19 likes

Op de foto ziet het er mooi wit uit.
12% is niet mis trouwens, ik heb alleen 3% in de medicijnkast staan.

Is ergens te vinden wat die zuurstofinjectie op de lange termijn met de kunststof doet?

1 like

Ammoniak wellicht?

Ziet er al keurig uit! Mooie stappen zeg… ben benieuwd na een tweede kuurtje!

Waar heb je die gevonden?
Ik was er een tijdje geleden naar opzoek voor wat oude lego blokjes terug witter te krijgen, maar nergens gevonden.

2 likes

Gebietst van de kapper. Gebruiken ze normaal om haar te bleken. 12%is wel heel sterk. En niet bij een Kruidvat of zo te koop

3 likes

Had ik ook geprobeerd, maar dat was niet agressief genoeg.

1 like

Geen idee. Ga ik ontdekken. En jullie uiteindelijk ook.:joy:

Hier

Schrijft iemand hoe hij het doet
Kort samengevat:
12% H2O2 mengen met een verdikkingsmiddel, gelijkmatig op het objekt smeren, plasticfolie erover om uitdrogen te verlangzamen. Onder de hoogtezon.
Folie zo glad mogelijk omdat kreukels kleurverschillen kunnen veroorzaken.
Wat er op de lange termijn gebeurt vertelt hij niet.

Klopt ik heb alles korter gedaan. En mis de lamp. Heb de horloge na 30 min al met water schoongemaakt. Ik vond legio filmpjes in allerlei nuances. De waterstofperoxide van de kapper is al verdikt. Anders zou het in de nek van de klanten lopen. Dus die had ik al bedacht.

1 like

Op Lego forums gebruiken heel veel mensen waterstofperoxide om oude Lego te ontdoen van zijn vergeelde kleur.

Veel raden aan om tot de zomer te wachten als het zonnetje lekker schijnt.

Let wel op, plastic kan er broos van worden.

Plastic folie beschermt dat. Zonlicht is het beste inderdaad. Maar ik ben ongeduldig want die :sunny: komt maar niet…

1 like

Tip, waterstofperoxide kan vlekken. Voor kappers is er waterstofperoxide in een soort gel te koop, die werkt beter. Deze bijvoorbeeld;

Klopt dit is de gel vorm

1 like

Maar nu een bandje ik zou zeggen een licht blauwe NATO. Maar die is onderweg. In die tijd was Fixoflex ook gebruikelijk… Hier wat ik in huis had. BTW ik heb het glaasje al aardig krasvrij gekregen

Silver of zwart kleurig tijdelijk…?

8 likes

Funky dingetje! :+1:
Ik zou de peroxide behandeling achterwege laten.
Succes!

Bijzonder resultaat, benieuwd hoe dit verder afloopt.

Wat je ook kan proberen, is H2O2 6% oplossing dat gebruikt wordt in zuurstof reactortjes voor in het aquarium.
Dmv een katalysator wordt de H2O2 omgezet in zuurstof.

Dat spul is in flessen van 1 ltr te koop bij diverse aquariumzaken.
Hier alvast eentje random gekozen:
6% H2O2 oplossing

Plaatje voor de sfeer
soechting-oxydator-vloeistof-6-1-liter

Het is een vloeistof, dus je zult je onderdelen moeren laten badderen. :slightly_smiling_face:

1 like

ik koop dit soort chemicaliën bij labshop.nl Van alles voor het restaureren (wat ik overigens niet doe, ik pas diverse chemicaliën toe in mijn zeewater aquarium). https://www.labshop.nl/waterstofperoxide-12/#:~:text=Chemicaliën%20/%20V-W-,WATERSTOFPEROXIDE%2012%,Gevaar%20(Check%20Downloads%20voor%20veiligheidsblad),-€9.80

1 like

Tis goed gekomen

Een stuk lichter maar zeker niet spierwit geworden

6 likes