Vergelijking: SARB033 vs. Casio Oceanus OCW-S100-1AJF

Ik weet niet of ze nu nog voor die prijs te vinden zijn, maar een paar maanden geleden werd er behoorlijk mee gestunt op ebay.

Gelukkig kan je op beide stemmen :smile: want beide zijn mooie horloges.

Mooie vergelijking Matthijs.

Ik vind het allebei horloges die ik zomaar zou kunnen hebben. Met ieder zijn plus- en minpunten.

De wijzers van de Sarb zijn idd niet geweldig, Seiko heeft mooiere. Dus als ze die vervangen voor wat elegantere en zonder lumen, prima. Verder is de afmeting voor mij gewoon te klein, die zou naar 42 of 43 mm diameter mogen. De bracelet zou ik persoonlijk helemaal niets aan veranderen, behalve misschien wat meer fijnafstelling in de sluiting.

De Oceanus heeft solar en zendergestuurd uurwerk. Meer heb je feitelijk niet nodig.

Qua uitstraling vind ik de Sarb toch wel de mooiste van de 2, maar dat is persoonlijk. Ik hoop dan ook dat de opvolger de sterke punten behoudt, en de minpunten gaan verdwijnen. Dat de prijs dan omhoog gaat, zou ik er wel voor over hebben.

Ik heb de vergelijking met veel genoegen gelezen. Mijn voorkeur gaat toch naar de SARB vanwege de grote verschillen tussen de 2 horloges: quartz/solar vs automaat, afmetingen, prijsstelling etc.
Mechanische werkjes vind ik per definitie interessanter dan electronische maar sinds ik tijd spendeer aan dit forum heb ik wel wat bijgeleerd en zou ik gaan voor een overtreffende trap van de Casio, iets in de richting van een THE Citizen of GS als het om no-brains precisie en mooie afwerking gaat.
Maar dan gaan we helemaal appels met citroenen vergelijken.

1 like

Ik heb jaren plezier beleeft aan deze broertjes! Beiden zeer mooi afgewerkt en plezier om te dragen. Heb er zelfs beetje spijt van dat ze weg zijn :slight_smile:


3 likes

Vermakelijk verhaal! Dank je wel. Maar het brengt me echt niet van m’n stuk wat betreft de SARB! SARB for ever!

Mooi verhaal, maar wat ik persoonlijk lelijk vind is een Witte datum in een zwarte dial.
hierin vind ik dus dat de Seiko het echt helemaal goed doet en knap ik echt af op de Ocanus.

1 like

De casio is toch echt 39mm (gemeten tussen 2 uur en 7 uur), en wat is gelezen heb wordt de casio kast gemaakt bij Seiko in de fabriek die ook de kasten maakt voor de grand seiko’s en credor

1 like

Waar staat dat van die fabricage, zou me wel interesseren

http://forums.watchuseek.com/f642/visiting-grand-seiko-case-manufacture-4488583.html

1 like

Ondanks goede reclame voor de Oceanus gaat mijn voorkeur toch blindelings naar de SARB033. Je schrijft meerdere keren dat de Casio meer sportief is (wat dan bedoeld is als compliment), maar ik ben niet op zoek naar een horloge dat sportief is :stuck_out_tongue: De Oceanus oogt wat logger, minder elegant, maar ook wel een stuk frivoler. De SARB033 vind ik als dress watch geslaagder en daar gaat mijn persoonlijke voorkeur nu eenmaal naar uit.

Als ik op zoek ben naar een sportiever horloge zou de Oceanus misschien wel op de long list komen, maar ik vrees voor de short list. Idem voor de SARB033 eigenlijk als ik op zoek ben naar een dress watch.

tussen 2 uur en 8 uur dus

Dankjewel hoor! leuk te weten

1 like

Mafkees!!!
Hoe kun je die 2 nu vergelijken???
Zonder gekheid, leuk stuk leesvoer. Ik zou voor de Casio gaan omdat ik die al wat langer stiekem best leuk vind. Die SARB best mooi maar een SARB.
Ik kan de precisie van de Casio wel waarderen en ik heb nu al heel lang een Citizen. En wel deze: CITIZEN PROMASTER ECO-DRIVE RADIO CONTROLLED NIGHTHAWK PILOT # AS2031-57E…
Das een hele zin vol dus copy/paste :slight_smile:

De overeenkomst is dus quartz, solar en radio controlled. O ja en titanium :slight_smile: Helaas vind ik hem zeker nu ik weer wat kleiner ga te groot. Gekregen van mijn vader en mooie techniek. Ik synchroniseer hierop mijn mechanische horloges. En die Oceanus vind ik mooi, ook de techniek. Ik snap je keuze en iederen zou gewoon een precisie instrument naast zijn mechanische horloges moeten hebben :sunglasses:

Precies. En dan niet van dat benauwde Quartz-fobistische gewauwel erbij :clap:

2 likes

Mooi gedaan deze vergelijking!

Wat betreft de maatvoering (@bordewolf);
Ik denk dat 'ie 40mm breed is op de bezel.
41,5mm zal komen door de kleine uitstulping aan een linkerzijde van de kast.
Draagt in elk geval eerder kleiner dan 40mm dan groter, mede door de dunne kast.

Voor mij is het absoluut een geslaagd vakantiehorloge / beater deluxe. Bevalt mij beter dan een SKX007, die is mij toch te zwaar en dik (zoekt dekking :see_no_evil:). De Sumo is beter in verhouding maar voor mij te groot gebleken.

Paar sfeerfoto’s dan nog:

6 likes

Whowww :ok_hand:t2:

1 like

Casio en automatisch… ik zie het niet gebeuren. De Oceanus is juist zo goed door zijn speciale specs die alleen met een quartz uurwerk te realiseren zijn.

Omdatr die van titanium is zou ik de casio Anus ook wel in me collectie willen!
De sarbs zijn gewoon legendes, maar door je review is mijn interesse in de casio anus getriggerd!

Blijf erbij dat het geen vergelijk is tussen beide. Totaal anders en dus ook uiterlijk en draagcomfort.

Heb ze toevallig alle 2 gehad :wink:

Ik denk dat @jurgen0411 nog steeds onder de tafel ligt van zijn unieke woordgrap ;D

2 likes