Vergelijking: SARB033 vs. Casio Oceanus OCW-S100-1AJF

Dat maakt totaal niet uit, want ik kijk er niet naar bij automaatjes, maar er zijn mensen die suggereren dat ze liever een horloge hebben met een grotere afwijking zolang het maar erg regelmatig tikt in zoveel mogelijk posities.

Hahahaha… Hij is Italiaans, dan moet je gevoel voor humor hebben. Gelukkig heb ik de jaarlijkse owners club nog.

184_panerai_low

Een ridderlijke poging, inderdaad. Chapeau.

2 likes

Agree. Het gaat om het horloge zelf en het is maar de vraag hoe zich dat verhoudt tot andere modellen. Absoluut versus relatief.
Ik ben i.i.g. erg tevreden.
Excuus voor de schaamteloze plug: ik heb er twee waarvan nog 1 volledig ongebruikt die weg mag. Pm bij interesse.

1 like

Helemaal mee eens

Snap je gedachte wel maar ik vermoed dat de meeste eigenaren van dit soort uurwerken (bezit zelf een VHP) deze bij tijd en wijle controlen met de atoomtijd. De casio geeft deze atoomtijd altijd weer. Dat heeft wel wat moet ik zeggen.

Dit Oceanus uurwerk maakt gebruik van vier motoren (oké motortjes…) dus voor elke wijzer en de datumschijf een. Niets staat dus mechanisch met elkaar in verbinding waardoor de wijzers onafhankelijk van elkaar snel tussen tijdzones kunnen switchen. Deze techniek maakt het ook mogelijk de wijzers tijdens hun rondgang wanneer nodig te kalibreren. Qua afwerkingsniveau geen juweel maar vanuit technisch oogpunt meer dan interessant.

Ik ook niet. Sterker, het blijft fasinerend dat dit soort horloges, zeker icm solar, jarenlang zonder tussenkomst van de drager exact de juiste tijd en datum blijven weergeven. Dit soort horloges zijn altijd klaar voor de drager waar mechanische horloges ons nodig hebben om enigszins fatsoenlijk te functioneren.

3 likes

Daarin ligt nu juist de charme van een mechanisch uurwerkje. Het ritueel van het opwinden en gelijk zetten, het tastbaar nodig hebben van een ijkpunt… Dat brengt je als mens heel erg in contact met het verstrijken van tijd en met, wat mij betreft, de immer uitdijende chaos in de wereld.

Nu heb ik een handwinder, veel automaatjes, een aantal gewone quartz, een GS quartz en een eco-drive radio-controlled horloge, en voor allemaal is wat te zeggen. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Dank voor die uitleg. Daar moet je met een kaarsje naar zoeken, want Casio’s website in Japan houdt op met google translate als je bij de producten uitkomt. :slight_smile:

2 likes

ik kon het niet laten. Even een kort filmpje gemaakt van het “onafhankelijke” wijzergedrag. :wink:

Het glas had ik wel even moeten poetsen geloof ik. :frowning:

11 likes

Held! :ok_hand:

1 like