Nah, ik kan uit ervaring zeggen, ik heb een GS en een Casio Oceanus hier naast elkaar…
Nee, absoluut niet te vergelijken. De Casio komt niet eens in de buurt… Kilometers van elkaar verwijderd…
Nah, ik kan uit ervaring zeggen, ik heb een GS en een Casio Oceanus hier naast elkaar…
Nee, absoluut niet te vergelijken. De Casio komt niet eens in de buurt… Kilometers van elkaar verwijderd…
Zaratsu… De Oceanus??? Wel eh, goed, maar absoluut niet van het niveau van de andere Japanners, mirrorlike finish? Neuh.
Sorry, maar een SARB VS Oceanus is wel een aardige vergelijking, maar zoals eerder in dit topic opgemerkt. Het zijn twee heel eigen horloges.
Maar een Oceanus vergelijken met een GS, nee, dat zijn echt twee werelden van verschil. Had ik dat al gezegd…?
Ik zeg niet dat een Oceanus gelijkwaardig is aan een GS. Een horloge bestaat volgens mij uit meer onderdelen als een kast en/of wijzers. Ik zeg dat de afwerking van de kast en wijzers dezelfde Zaratsu polishing krijgen als een GS. Hier zal wellicht ook nog wel kwaliteitsverschil in zijn. Echter, een SARB met een Oceanus vergelijken is hierdoor onbegonnen werk als het hierom gaat.
Volgens de Casio-site zijn delen van de kasten inderdaad Sallaz (Zaratsu) gepolijst. Kunnen we over twisten, maar als ik het polijstwerk van de GS naast de Casio leg… ik zie een hele hoop verschil. Denk dat het verschil zit in het gebruiken van een Sallaz polijst machine en het ambachtelijk polijsten met behulp van een Zaratsu polijst machine.
Toch de wijzers… ik zal morgen wat macro fotootjes maken, maar dan zijn de wijzer van de Casio toch echt met een ijzerzaagje losgezaagd vergelekem net het lasercutting van de GS wijzers.
Verder overigens niet heel belangrijk, want de Casio is inderdaad veel bang for the buck en verrassend goed afgewerkt.
En helemaal met je eens, wat al eerder geroepen is een vergelijking Sarb Oceanus gaat niet helemaal op. Automaat versus quartz, etc.
Ieder in hun eigen stijl veel (ook weer) bang for the buck.
De Oceanus was lange tijd een horloge dat ik graag wilde hebben, nog steeds trekt het model me. Ik ben destijds echter afgehaakt door de center link die vast aan de kast zit, waardoor banden wissels niet echt een optie zijn. Vinden jullie dat geen groot minpunt.
@Mafkees een aardige toevoeging zou kunnen zijn dat mijn jaar oude en stevig gedragen Casio er nog als nieuw uitziet. Het lijkt erop dat die titanium behandeling van Casio goed werkt.
Wellicht kunnen andere eigenaren hier ook iets over zeggen…?
Ik moet zeggen dat de titaniumband zeer prettig draagt.
Het had een minpunt kunnen zijn, maar voor mij is het dat niet.
Overigens een band laten maken kan dan weer wel.
Ik heb hem slechts een paar maanden, maar ook bij mij zijn nog zelfs geen deskdivesporen te zien
Uitstekend materiaal Imho.
Dat zou lastig kunnen worden. Deze band zit met die kleine busjes aan de kast vast. Of het moet een hele goede bandenmaker zijn…
Ow, zover had ik nog niet geprobeerd.
Tja, blijkbaar toverspul! Op veel horloges heb ik snel kleine sporen op voornamelijk de sluiting. Hier nog steeds niets.
Maar met een custom band blijf je nog steeds die center link zien. Ik hoop dat ik ooit over dit bezwaar heen kan stappen en de Oceanus toch aanschaf. Ik hou wel van accuratesse, titanium, Japans en lume.
Leuk dat deze weer naar boven is komen borrelen. Mooie review, erg leuk geschreven, en na een half jaar, wat is nu je idee er over? Nieuw binnen krijgen is één ding, maar er mee leven is een ander ding.
Maarreh… vriendelijke vriend,
Ach, de SARB’s hebben tenminste de correcte lengte van minuten en secondenwijzer, waarbij die van de Oceanus een tikkie kort zijn.
Oh, en “reflectie” is geen kleur. Je merkt het al, ik schiet de SARB te hulp in dit geweld.
Oooooohhh… Dat wist ik niet. Ik wilde nog een Oceanus en wellicht zo’n Citizen Chronomaster kopen, maar dit is een diskwalificerende eigenschap. Dank je wel! Dat scheelt me een Casio.
Jazeker wel. Een uurwerk kan belabberd lopen en door middel van dagelijkse correcties toch ongeveer de juiste tijd aangeven. Dat maakt het echter geen accuraat uurwerk.
Zowel Longines VHP als de Seiko 9F zijn betere uurwerken, en naar verluid worden zij overtroffen door de A060 in de nieuwe Citizen Chronomaster. Jij trekt daar hele grote schoenen aan.
Sorry, maar voor mij is het een zeventje met een synchronisatie-mogelijkheid via radio. Niks mis mee, maar als quartz niet heel erg bijzonder. Gewoon degelijk, en dat kan ook niet anders op dat prijspunt.
Daar zie ik ook heel erg de sjeu van in. Trouwens, wat het belangrijkste vind, en wat je eigenlijk niet noemt… landt de secondenwijzer nu precies op de strepen of niet? Hoe tikt ie? Want als je quartz doet, dan is dat één van mijn pet-peeves waarom ik die oude Citizen Promaster van me ook niet vaak meer draag.
De SARB’s. Niet omwille van techniek, religie over Seiko of het type uurwerk, maar gewoon puur omdat het een charmant stel horloges is. Horloges die een dressy en ouderwetse vibe hebben.
Juist die dingen die jij zwaktes noemt, de minder sportieve kast, de voor Seiko vreemde on-strakke gelaagde kastvorm en de ouderwetse minuten en secondentrack met de tienden er op…
Dat maakt in mijn ogen de SARB charmanter. In welke kleurstelling dan ook.
Nee hoor. Ik vind de punten van @Mafkees valide, behalve waar het het uurwerk betreft. Da’s echt, echt andere koek dan bijvoorbeeld die Chronomaster of de 9F. En ook de lugs zijn een probleem voor mij, waar hij er mee kan leven.
Da’s een verschil van smaak of inzicht, en daar hoef ik helemaal geen bommen en granaten bij te hebben.
Eensch.
Tsja… dat gaat nog wel eens de vervanger van de Casio worden denk ik.
Daar kan ik helder over zijn. Jawel. landt precies op de indices. En loopt heel strak. Het vergelijkingsmateriaal was ook een GS quartz. Die loopt uiteraard strakker. Althans, de Oceanus heeft soms een minimale backlash van de secondenwijzer, de GS niet.
Overigens, als ik goed geïnformeerd ben, zijn de wijzers van de Casio “zelf-uitlijnend”. Er zit een soort patroon in de plaat verwerkt, wat bij bepaald licht, in zeldzame gevallen, zichtbaar is, waarop de uitlijning wordt bijgesteld.
Eens. Ik vind de vergelijking daarom ook niet echt, tsja, eh, en vergelijking. Ik snap het standpunt van TS, wel, maar ze komen beiden met wat eigen stijl en eigen wereld.
Ik vindt ze beiden op hun eigen manier wat hebben.
Ik vind accuratesse d.m.v. radio control niet zo’n probleem. Ik heb enkele G-Shocks met radio control en had ooit een Citizen Attesa, al deze horloges stonden altijd gelijk en synchroniseerden dagelijks. Mijn Seiko HAQ loopt nu na maanden 1 sec voor, kan ik ook mee leven, wel een “fijner” uurwerk. 9F en VHP zou ik ook nog graag aan de collectie toevoegen op termijn.
Dat dus.
Dat ik drie SARB’s heb gekocht is meer een smaakzaak, maar de Oceanus is zeer begerenswaardig, en zeker voor die doekoe.
Eens! De kast is absoluut een ‘step up.’ De wijzers zijn mij niet als zodanig opgevallen, toegegeven.
Dit is inderdaad de rode draad. Waar de twee horloges inherent, haast tot op de vezel verschillen, zowel qua materiaal als qua uurwerk als qua uitstraling, heb ik geprobeerd de conclusie van de review in het malletje van ‘prijs/kwaliteit’ te gieten.
De enige reden dat ik deze twee vergeleken heb, is dat ik ze allebei in de kast had liggen en dat de Oceanus de SARB ging vervangen
De titanium bracelet is zo comfortabel en goed afgewerkt dat ik geen enkel moment gepeinsd heb over een lederen band.
Zie hieronder:
Ik heb hem na ongeveer twee maanden geflipperd. Bloed…kruipen…etc.
Sorry voor het beledigen van je Skwalluh overigens
Juist! Alleen dat pot-ver-domde lumen. Dan heeft de SDGM003 dat toch beter voor elkaar.
Maar maakt het dan nog een fluit uit? Er zijn ook voorbeelden denkbaar waarbij het horloge b.v. -10s loopt gedurende overdag, maar 's nachts door middel van positieregulatie weer bijtrekt. Loopt hij dan -20s/d als je hem 24 uur achtereen zou dragen, of +/- 0s/d?
Geen speld tussen te krijgen. Wel een kanttekening bij te plaatsen: prijssegment!
Bingo! De cirkel is weer rond. Prijs/kwaliteit.
Ik zie mijzelf best als een neuroot wat dergelijke dingetjes betreft, en het is mij in ieder geval niet in negatieve zin opgevallen.
Daarom slaat deze vergelijking eigenlijk ook als een tang op een varken…maar ik had zin om een stuk te schrijven en voila
Uiteindelijk heb ik getracht om een en ander in de mal van ‘prijs/kwaliteit’ te gieten, zoals gezegd, en dat is redelijk objectief vast te stellen. Ongeacht stijl etc.
Zie bovenstaande
Long story short: de Oceanus is een verdomd fijn ding.
Helemaal eens.
Helemaal eens.