Ik had de SMPc (Omega Seamaster Diver 300M 212.30.41.20.03.001) al wat langer, vanuit de lang gekoesterde wens om het horloge van James Bond te hebben. Na lang twijfelen voor de Non wave dial gekozen, weliswaar niet de “echte” maar wel Co-axial en in mijn ogen mooier.
Zoals onlangs in mijn NA beschreven ben ik langzaam ook meer geïnteresseerd geraakt in Rolex en heb onlangs dus een Sub (Rolex Submariner no date 114060) weten te verwerven.
Nu ik de Sub een aantal dagen heb leek het me leuk om mijn ervaringen en vooral hoe ze zich in mijn ogen tot elkaar verhouden eens op te schrijven.
Wat me meteen opviel toen ik de Sub voor het eerst omdeed was hoe licht hij was in vergelijking! De band is daarbij ook een stuk “dunner” dan die van de SPMc. Dat maakt dat het draagcomfort van de Sub groter is, maar het horloge heeft daardoor voor mij ook een ander karakter. Waar de SMPc een hoogwaardig blok metaal aan je pols is, heel erg toolwatch, voelt de Sub veel dressier aan. Ook vanwege de veel “zachtere” finish van het metaal. Een Sub draag je, mede door zijn iets kleinere diameter, comfortabel onder je pak, de SMPc is meer op zijn plek als je op je slippers met een Rayban Wayfarer op je neus je eerste Witbiertje achteroverslaat. (enige overdrijving is hierbij niet uitgesloten… )
Qua design vind ik de SMPc een meer samenhangend geheel. Lugs, case, bezel zijn met met elkaar in proportie. Al vind ik de kroon met crownguards wat ielig. Bij de Sub zijn er gezichtspunten van waaruit het voor mij “net niet past”, met name van opzij, de bezel ligt er dan wat “bovenop”. Ook vind ik de lugs net een flinter te breed. En alhoewel ik de crownguard bij de Sub weer wat plomp vind zijn ze, zeker icm de wat grotere kroon wel meer in proportie met de rest van het horloge.
Bij de bezel wint de Rolex overduidelijk. Het uiterlijk misschien nog niet, als het design van de huidige SMPc je net zo aanstaat als mij tenminste, maar functioneel duidelijk wel. De afleesbaarheid van de cijfers, de grip van de bezel en het gevoel van de kliks bij het draaien zijn werkelijk geen vergelijking. Enige puntje van kritiek: doordat de bezel zo soepel draait wil hij gedurende de dag weleens verdraaien. Als je vrij anaal de bezel op de standaardpositie wilt hebben zoals ik kan dat wat irriteren.
Bij de bracelet hetzelfde verhaal. De SMPc heeft een polariserend design, maar ik vind het erg mooi. Echter qua “gevoel” van het staal en draagcomfort wint de Sub het duidelijk. Het geheel is lichter en voelt bijna niet als een metalen band, zo soepel bewegen de links onderling.
Bij de sluiting is er geen vergelijk. De Rolex wordt standaard geleverd met een glidelock sluiting en die is in één woord subliem. Ik heb voor mijn SMPc de verstelbare sluiting gekocht van Omega en die houdt zich heel redelijk tegenover de Oysterclasp, al is ie wat lomper. Verstellen gaat bij beide heel verschillend, maar mijns inziens functioneel en qua gebruiksgemak gelijkwaardig. Het feit echter dat deze sluiting niet standaard wordt meegeleverd beslecht het feit duidelijk in het voordeel van de Sub.
Dan gaan we naar de wijzerplaat en glas. Daar pakt de SMPc wat punten terug voor mij. Ik vind de layout van de SMPc, de kleurstelling en de afwerking mooier en iets beter aflesbaar dan die van de Sub. De skeletonwijzers moeten je ding zijn en ze zijn iets kort in vergelijking met de Sub, maar de proportie van het geheel staat mij erg aan. Tevens zorgt de dubbele antireflecteve coating ervoor dat het bij de SMPc bijna is alsof er geen glas voor de wijzerplaat is. Bij de Rolex is het glas altijd aanwezig, ook omdat het vlak is in tegenstelling tot het iets gebolde glas van de SMPc.
Alles op een rijtje zettend vind ik het ontwerp van de SMPc nog steeds erg mooi, misschien puur op esthetiek wel mooier dan de Sub, maar door de vele kleine goed doordachte details voelt de Sub toch aan als een kwalitatief hoogstaander horloge, op de reflecties in het glas na.
Waar de SMPc meer aanvoelt als een (heel prestigieus) ruig en stoer horloge met geldingsdrang, voelt de Sub meer aan als zijn gedistingeerdere, oudere broer die het allemaal al eens gezien heeft en de wilde haren niet meer zo nodig heeft, maar het nog wel zou kunnen als het echt moet.
Als je dan in ogenschouw neemt dat je voor de nieuwprijs van één Sub bijna twee SMPc’s kunt krijgen bij de AD past dat daar eigenlijk ook wel een beetje bij…
Conclusie: allebei gaaf, binnen mijn collectie allebei een duidelijk andere plek en functie en ik houd ze dus allebei nog maar even!