Ik lees wel eens dat de verkoop van traditionele (zwitserse) horloges achteruit gaat en dat Apple watch de voornaamste reden is. Toch zie ik in Google Trends een toename in interesse in automatische horloges. En deze stijging valt redelijk samen met de interesse in apple watch (beide grafieken even apart, omdat het zoekvolume applewatch veeeeel groter is). Nu toont dit geen causaliteit aan tussen beide ontwikkelingen, maar wellicht wel een verband. En een interesse hoeft nog geen aankoop te zijn. Toch verast me deze ontwikkeling wel. Waarom stijgt de interesse in automatische horloges? En stel dat interesse wél leidt tot aankoop, dan zou de verkoop van traditionele horloges toch moeten toenemen? Iemand hier een gedachte over?
Potentiële kopers van een Apple Watch wilde eerst kijken of een Seiko van €1k het zelfde kon. Of dat het alleen gekocht werd door sentimentele ouwe zakken.
Leuke vraag! De ervaring van enkele juweliers/horlogisten waar ik af en toe langskom is dat de “death to fast fashion”-beweging zich wat doortrekt in horloges. Een groter aandeel van de bevolking (dat kan van 1 naar 2% zijn) kiest terug sneller voor een “degelijk” horloge in de prijscategorie 250-750 euro om er meerdere jaren van te genieten. Ik juich het enkel toe .
Ah goeie. Via mijn broer (die de fashion markt goed kent) begreep ik ook dat er een tegenbeweging is tegen fast fashion en dat H&M daar last van heeft. Interessant als dit inderdaad ook doortrekt naar de horlogemarkt. Juich ik ook toe!
Binnen jullie scene zeker.
Wie is wie?
Ik ben de gever…
Ik heb geen onbekende nodig die mij zegt dat ik hip ben.
Thanks.
Misschien ken je hem wel. Jumping to conclusions…
Misschien omdat een smartwatch maar een paar jaar mee gaat of mee mag gaan. Een automaat is duurzamer. (P.s. Ik stem niet op Jesse)
Daarnaast hoeft een automaat niet dagelijks aan de oplader.
Jullie mogen er zij heren, niks meer aan doen. Maar ik zal dit toetsen bij mn broer idd
Correctie, ik bedoel niks meer aandoen.
De tekst tussen de haakjes en die daarvoor vind ik moeilijk met elkaar te rijmen. Als ergens groei in zit, maar deze groei blijft achter bij de concurrentie, dan nog verliest het minder groeiende deel marktaandeel.
Als de taart steeds groter wordt, maar jouw aandeel wordt steeds kleiner, dan heb je uiteindelijk nog niks .
Horloges en frietsaus gaan aardig gelijk op.
Gaan we binnenkort Remia horloges krijgen?
Nee klopt wat je zegt, ik bedoelde het visueel. De grafiek van automatische horloges is bijna niet meer zichtbaar als ik beide lijnen in een grafiek zet.
Frietsaus kan toch ook heel hip zijn
De wijzerplaat van een smartwatch is als een foto van een echt horloge, je loopt toch ook niet rond met een halssnoer waar een fotootje van een diamant aan hangt😀. Ik ben een Apple liefhebber, maar een Apple Watch komt er niet, geef mij maar een echt horloge, automatisch of handwinder!
Die zijn al volop in ontwikkeling.
De uur- en minutenwijzers worden frikandelletjes en op de punt van de secondewijzer komt een bamischijf.
Moet dit ook niet gecorrigeerd worden voor het stijgende aantal zoekopdrachten in het algemeen?
(Want in 2004 was de beursgang van google pas)