Verkleuring wijzerplaat

L.S., heeft iemand hier ervaring mee? De wijzerplaat van mijn 3 jaar oude Van der Klaauw horloge (Ariadne) verkleurt bij de datumuitsparing. Dit valt niet onder de garantie. De verkleuring heeft natuurlijk geen invloed op het mechaniek, maar ik vind het niet zo mooi. Een kennis (verzamelaar/handelaar) in en van topmerk horloges liet mij weten dat dit bij oudere hologes vaker voorkomt. Heeft iemand een advies? Wijzerplaat vervangen is een dure optie.

2 likes

Het komt inderdaad bij oudere horloge vaker voor ja. Bij vintage zie je het vrij veel.

Echter bij een horloge van slechts 3 jaar oud hoort dat mijns inziens niet te gebeuren.

5 likes

Begrijp dat het niet onder de garantie valt. Maar ik vind het absoluut niet normaal. Zou van van der Klaauw coulance verwachten in dit geval. Christiaan zelf zou dat zeker gedaan hebben IMHO (hij zou het zonder te vragen aangeboden hebben).

4 likes

Wat mij betreft wel. Onder non-conformiteit om precies te zijn. Je mag verwachten dat een horloge van dit kaliber niet gaat verkleuren binnen 3 jaar. Punt. Garantietermijn of niet.

5 likes

Voor mij zijn het conformiteitsbeginsel en (fabrieks)garantie twee aparte zaken. Anders krijgen we een Babylonische spraakverwarring :wink: Overigens is je gelijk krijgen door je te beroepen op gebrek aan conformiteit in de praktijk behoorlijk lastig.

3 likes

Klopt. En we zeggen natuurlijk ook hetzelfde. Maar ik zou garantie buiten de discussie houden. Dit moet gewoon opgelost worden. Ik ben overigens wel benieuwd, kunnen we een foto krijgen?

5 likes

Lijkt me ook niet normaal, tenzij er waterschade is.
En een merk met een beetje trots, zou het toch gratis oplossen bij een horloge van 3 jaar.

1 like

Wil er nog wel bij vermelden dar de verkleuring al binnen de garantietermijn is opgemerkt. De juwelier (Van Hell Apeldoorn, niets dan lof!) attendeerde mij daar zelf op. Ook toen al op het feit dat dit euvel buiten de garantie valt. De kosten bedroegen toen ca. € 700,-. De ‘vlek’ wordt groter en duidelijker. Met name de rand rond de datum oogt geoxideerd. Ik heb dit aan Christiaan Van Der Klaauw gemeld. De oplossing kost inderdaad € 450,- voor de wijzerplaat en € 185,- voor Maintenance service. Een gelijktijdige reiniging kost € 650,-. Daar zit de service bij in.

Ik vind het toch beschamend dat ze je dit soort dingen in rekening brengen. Bij mijn gshock bleek na het verwisselen van de batterij één knop niet meer te werken. Deze is gemaakt en hoefde alleen de kosten van de batterijwissel te betalen. Prima service voor een horloge dat goedkoper is dan de “maintenance service”.

6 likes

Die wijzerplaat is ronduit smerig :flushed:

Erg slechte reclame voor dit merk in elk geval.

15 likes

Huh… dit lijkt een productiefout qua lak o.i.d.

De wijzerplaat lijkt wel op zo’n stoffige Chronographe Suisse uit de '50s-'60s die zijn hele leven zwaar mishandeld is. Dat Van der Klaauw dit niet oppakt verbaast mij.

5 likes

Geen stuiver betalen. Dit heeft niets met garantie te maken. Voor de volledigheid: niets. Daarom heb ik een hekel aan garantie; als er iets mis is, gaan fabrikanten hiermee schermen. Maar er is gewoon iets mis met het product. En daar is wettelijke bescherming voor. @JJC, heb je rechtsbijstand?

4 likes

Zo, dat ziet er idd niet uit. Ik heb een vintage Pontiac die er erger uitziet, maar die is 50 jaar ouder. Zonde hoor. Dat verwacht je toch niet als je zo’n horloge koopt. En niet de wil om het op te lossen. Slechte reclame.

1 like

Oh, en voor de volledigheid: je moet bij de juwelier zijn voor een oplossing. Daar heb je een overeenkomst mee. Dus gewoon terug met het horloge en aangeven dat je wil dat het opgelost wordt.

1 like

Ik zou het een schande vinden als je voor het herstel zou moeten betalen.
Dit mag natuurlijk nooit voorkomen bij een horloge van deze leeftijd en prijsklasse.

2 likes

Dit ziet er redelijk dramatisch uit. Mag niet kunnen, ongeacht de prijs van een horloge. Ieder zichzelf respecterend merk zou zich moeten schamen. Vind het heel leuk dat de juwelier je van dienst is, maar hij zou IMHO een stuk harder moeten lopen om dit te helpen oplossen. Op dat soort momenten, na de “garantie”, merk je pas met wat voor AD je te maken hebt… Dit is volstrekt onvoldoende.

4 likes

Over de mogelijke oorzaak hebben we het nog helemaal niet gehad. @PeterLC heb jij een idee?

Jeetje… zonde van dit prachtige sieraad .

Ik zou mij hier enorm in vastbijten om het KOSTELOOS opgelost te zien worden.
Oplossen zullen ze! Geen garantie geval, amahoela.

Ziet er niet uit om eerlijk te zijn. Lijkt net of iemand met vieze vingers de wijzerplaat heeft vastgepakt.

Ik vind echt dat dit dient opgepakt te worden door Van der Klaauw of de juwelier en dat er een nieuwe wijzerplaat ingezet moet worden, kosteloos.

1 like

Oxiderend zilver - zie je bij Cartiers ook vaak, maar is dan wel altijd mooi gelijkmatig waardoor het eigenlijk niet stoort.

Eigenlijk moet een dergelijk horloge bij een zo laag mogelijke luchtvochtigheid gesloten worden. Ik streef zelf naar 40 tot 45% maximaal, heb een elektrische ontvochtiger. Deze bij een van de laatste klussen genomen:

Ideaal is natuurlijk vulling met een edelgas als argon, wat Sinn bij de duurdere modellen doet.

Van der Klaauw zelf houdt zich al jaren niet meer bezig met de dagelijkse gang van zaken, overigens…

2 likes