Verkocht (verzonden) horloge stopt met lopen

Voor zover ik het heb begrepen liep het horloge bij aankomst bij de koper.

1 like

Ik zou vragen duidelijke foto’s van het horloge te sturen. Is het horloge beschadigd, is een oorzaak aannemelijk en done. Is dat niet het geval, zou ik hem terugnemen en checken. Ik zou dan de verzendkosten voor m’n rekening nemen.

Als hij loopt, probeerde koper dus een tweede keer in te kopen en kan hij weer opnieuw worden verstuurd maar dan op kosten van de koper.

Blijft hij echter idd stilstaan, was er dus toch iets onbetrouwbaars en zou ik de centjes retourneren, hem laten onderzoeken en evt. repareren. Het kost maximaal een Seiko uurwerkje met wat loonkosten maar of dat uit kan met de prijs van dit horloge, kan ik helaas niet beoordelen, sorry…

Ik zou overigens benieuwd zijn, of de koper op dit voorstel in gaat.

Als je het van de andere kant bekijkt, dan moet je je horloge terug sturen naar iemand die jou een niet werkend horloge verkocht heeft. Wanneer krijg je hem terug? Krijg je hem uberhaupt weer terug? Is ook weer allemaal een boel gedoe, tijd en zelfs geld met verzenden.

2 likes

Ik zou de koop ongedaan maken, 50/50 voorstellen in verzendkosten omdat jij gewoon totaal niet kan inschatten of zijn verhaal volledig klopt. Het horloge is na een paar dagen gestopt met lopen als ik het goed begrijp. Dus je hebt geen idee wat er na aankomst is gebeurd. Is het een “bewezen” gebruiker op Marktplaats?

Als zijn verhaal klopt zal ie graag gebruik maken van jouw aanbod. Is dat niet het geval dan zouden mijn alarmbellen nog wat harder gaan rinkelen. In ieder geval succes ermee!

2e handsje dat je hebt verkocht en daar werkend is aangekomen is ook wel een beetje ‘pech’ voor de koper.

Je weet ook niet wat er verder mee gebeurd is.

ik heb dit ook eens meegemaakt helaas. destijds ook een topic over aangemaakt.

Uiteindelijk heb ik met tussenkomst van iemand hier op het forum het horloge laten servicen via diegene hier op het forum, en het horloge weer opgestuurd. in mijn geval ging het om (naar zeggen van de koper) condens in het horloge. Dit is toen niet geconstateerd tijdens de servicebeurt, maar da terzijde :wink:

Mijn tip is; handel het af op een manier dat je jezelf er goed bij voelt, en behandel de koper zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Iedereen die gebruikte horloges koopt, weet die ie een ingecalculeerd risico neemt. Zeker als je voor een k*tprijs een horloge op de kop tikt.

Succes!

edit; https://www.horlogeforum.nl/t/op-zoek-naar-wijze-raad/290058

2 likes

Daar moet je erg mee oppassen want als het automaat deel al is gemonteerd kan je de fijne tandjes die het tonrad verdraaien beschadigen.
Doe dat alleen bij een half gemonteerd uurwerk waar het automaat deel nog niet is gemonteerd.

Hoe het zou kunnen komen…? :joy:

Pakket van de sorteerband geflikkerd, bezorger pakket uit de bus laten vallen, of tijdens verwerking er mee gegooid.

Is vrij normaal tijdens pakketverwerking. Enige wat je kan doen is veel van die schuimpjes in je pakket en strak inpakken.

Het is niet aantoonbaar dat het horloge enkel dagen eerder goed liep. Koper heeft recht op de ontvangst van een werkend horloge.

Blijft toch lastig zoiets, ergens is het ook het risico van de koper. Bij zo’n particuliere verkoop is er meestal garantie tot aan de deur.
Maar toch wil je graag dat een verkoop wel goed verloopt en de nieuwe eigenaar er plezier van heeft…
Je weet natuurlijk ook niet wat er in die paar dagen mee gebeurd is.

Persoonlijk zou ik denk ik voorstellen het horloge terug te nemen en het geld terug te storten, als het horloge optisch in dezelfde staat is als bij verkoop natuurlijk. Je hebt er ook altijd bij die er een slaatje uit willen slaan, dat voorkom je zo denk ik.

Het blijft een welles-nietes spelletje anders.

2 likes

Als het dichtbij is ga ik altijd ff kijken. Als het idd zo is en ik zie geen extra schade dan neem ik hem terug en herstel ikzelf of laat ik hem herstellen op mijn voorwaarden. Ik spreek dan af samen de kosten te delen …

@HorlogeOpa
Bovenstaande lees ik in het initiële topic.
Ik maak daaruit op dat het horloge bij aankomst bij de koper dus wel liep. Mocht ik echter iets hebben gemist in het hele verhaal hoor ik dat graag.

Wat mij later nog te binnen schoot is:
Stel dat er (mogelijk door het transport) iets is losgeraakt in de kast wat er voor zorgt dat de rotor niet meer kan draaien. Dan zou door de gangreserve het horloge nog gelopen kunnen hebben bij aankomst maar geen nieuwe kracht opbouwen. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de gangreserve bij een volle lading ongeveer 35 uur is. Experts van het betreffende uurwerk weten dit echter beter. Het is maar een idee.

Dat vind ik tot een lastig verhaal bij een transactie tussen particulieren, waarbij het horloge eerst wel goed liep.

Voor hetzelfde geld heeft de ontvager het horloge zelf gesloopt.

Zelf heb ik 1x de helft van de servicekosten betaald bij een horloge, maar daar ga ik geen gewoonte van maken. Sindsdien gooi ik een horloge op de timegrapher op de dag van het inpakken.

2 likes

Fake news. :joy:
Wat was ik dom hè

3 likes

Ik zou het horloge terug laten sturen.

Want dit!

Hell no…. Zo lust ik er nog wel een paar. Ik verkoop geen troep en een niet goed lopend horloge dus ook niet. Iemand mag een horloge altijd op komen halen. Als het perse verzonden moet worden dan is t risico altijd voor de koper ook als t evt kwijt raakt. Ik verstuur altijd verzekerd dus dat lost t in zo’n geval wel op.

1 keer gehad dat een horloge blijkbaar niet goed zou lopen wat ik had verzonden. Koper kwam hier pas na meer dan een jaar mee onder t mom van “ nee ik koop geen horloge meer van jou want de vorige keer was er ook iets mis mee”. Terwijl hij me hier nooit iets over had gemeld …. :joy: grapjas. Hij kon beter fietsen blijven verkopen

Bedoel je de niet nader te noemen MP handelaar in een fietsenzaak :sweat_smile:?

In dit geval ligt het een beetje aan het contact. Draai de situatie om, wat zou jij verwachten van de verkoper als je een niet werkend horloge krijgt?

1 like

Horloge werkte gewoon. Hij had t doorverkocht en die klant was er niet tevreden mee.

Wat ik zou doen? Het ten eerste aankaarten :slightly_smiling_face:

Ik snap dat t lastig is maar bij t kopen van een horloge van 10 jaar of ouder zit altijd een bepaald risico. Dat kun je al een beetje tackelen door het horloge eerst te bekijken.
Maar als particulier ga ik geen garantie geven al helemaal niet wanneer men pas na maanden met een klacht komt en al zeker niet bij onbekende marktplaats kopers. Hier binnen t forum maak ik echt wel uitzonderingen zeker wanneer ik de koper ken/ al vaker zaken mee heb gedaan.

Ik doel niet op jouw situatie overigens.
Na een jaar heb je pech.

1 like

Dat maakt het een hele andere kwestie. Na het zelf te hebben doorverkocht vind ik niet dat hij nog een beroep op de oorspronkelijke verkoper mag doen.
Wel vind ik dat als het horloge al bij hem na een dag of twee niet meer loopt dat hij mag vragen of de verkoper het wil terugnemen. Van een korting (op een horloge dat niet loopt) kan ook geen sprake zijn.