Op zoek naar wijze raad

Ik heb wijze raad nodig; ik heb laatst een Seiko skx013 gekocht via marktplaats. Ik kwam er snel achter dat deze te klein voor mij was, dus heb hem doorverkocht. In de weken dat ik hem in mijn bezit heb gehad was er niets mis met het horloge, liep prima, zag er zeer netjes uit allemaal.

Nu krijg ik bericht van de koper: er zou condens in het horloge zijn gekomen. Hij is er mee naar zijn horlogerie geweest en die geeft aan dat er nu wat roest in de klok zit. Ik heb het horloge 4 weken geleden aan hem verkocht. Naar zijn zeggen kwam het condens er meteen in. In de 3 weken dat ik hem heb gehad, heeft het horloge 100% zeker geen druppel water geraakt.

Al met al, een beroerde situatie. Ik heb ben totaal niet wantrouwend ingesteld, maar ik heb het horloge 100% in goede trouw verkocht. Maar voel me toch lullig richting de koper. Ik ben dus op zoek naar een oplossing, maar wil hem niet zomaar geld terug geven. Ik zie er meer in om hem een donoruurwerk te leveren oid…

Is het plaatsten van een donor uurwerk veel werk voor een horlogemaker? En wat zou zoiets kosten?

1 like

De koper geeft aan dat de condens (vrijwel) meteen na ontvangst in het horloge zat, maar in plaats van dat aan jou door te geven gaat hij er op een gegeven moment mee naar een horlogemaker die aangeeft dat er wat roest in de klok zit.
Als iemand van mij een horloge koopt en hij laat me direct na ontvangst weten dat er condens in zit dan gaan we dit oplossen.
Als hij pas na 4 weken laat weten dat er iets mis mee is dan hebben we een probleempje.

41 likes

Eens

1 like

Hij had eerder aan de bel moeten trekken.
Op marktplaats verkopen geef ik geen garantie.

Ik heb zelf een keer dakdragers verkocht. Komt die dame na 3 weken terug dat ze toch niet op haar auto pasten. Ik heb haar toen aanbevolen ze op marktplaats te gaan verkopen :rofl:

7 likes

Klopt, dit heb ik hem ook aangegeven. Maar uit fatsoen wilde ik meedenken. Nu heeft zijn horlogemaker gezegd dat het plaatsen van een donoruurwerkje heel veel werk is, en dat hij er niet zo’n zin in heeft.
Dacht het donoruurwerkje dan maar hem op te sturen uit fatsoen…

Je verkoopt een tweedehands horloge.
Zeker lullig voor de koper, maar ik zou verder niets doen.

2 likes

Hij kletst maar wat, dit is een kwartiertje werk. Wat mij eerlijk gezegd doet denken dat hij je in de maling probeert te nemen.

9 likes

@HeinW Misschien eens kijken wat het kost bij Monsterwatches, misschien heeft hij ook wel een donor uurwerk liggen. Dan heb je hem in ieder geval op weg geholpen.

Feit dat je hem wilt helpen is wel heel netjes !

1 like

Copy paste voor mij.

Als ie er gelijk mee was gekomen dan zou ik het gelijk oplossen voor de beste man maar na 4 weken zeggen dat er al ruim 3 weken vocht in zit gaat er bij mij niet in.
Misschien heeft ie wel onder de douche gestaan met de kroon open, weet jij veel.

8 likes

Fabrikanten zelf geven ook geen garantie op de waterdichtheid

2 likes

Dan hoef je je na 4 weken ook niet beroerd te voelen na een marktplaats verkoop wat mij betreft.

2 likes

Ik ben wel blij dat jullie mijn mening delen. Ik heb hem echt verkocht als goed lopend horloge.

2 likes

Dus jij koopt hem op MP, in goede staat, en levert hem in goede staat weer aan iemand anders op MP. Deze komt na vier weken ermee dat ie condens bevat. Ik zou tegen hem zeggen succes ermee, waarom kom je er nu dan mee, had je graag geholpen 4 weken terug.

3 likes

Ik heb in het verleden een keer een horloge verkocht op MP waarbij de koper klaagde dat er vocht in zat (condens onder het glas). Ook meteen met bonnetje van de juwelier hoeveel dat ging kosten. Kort daarna zag ik het horloge te koop bij diezelfde juwelier die ook op MP adverteerde. Er zitten rare mensen bij

1 like

Hoe netjes is het ook van je vind, na 4 weken is de kans verkeken. Grote kans dat de koper het zelf verprutst heeft door bv. de kroon open gelaten te hebben. Het verhaal van de horlogemaker is kul, uurwerkje vervangen is echt zo gedaan en volgens mij past hier een standaard off-the-shelf NH36 in.

2 likes

Zelf ook een keer gehad met een MP verkoop. Kwam er na 2 maanden opeens mee dat het horloge vanaf dag 1 al niet goed liep en steeds stopte en dat ‘het mij niet zou verbazen want ik had willens en wetens een kapot horloge verkocht’. Of ik even 500 euro voor een beurt wilde betalen.

1 like

Je bent te netjes, had hij binnen enkele dagen moeten doen.

1 like

Yeah right. :grin: :face_with_raised_eyebrow:

Hij had idd meteen aan de bel moeten trekken. Er kan van alles gebeurd zijn inmiddels. Kroon niet dichtgeschroefd, bijvoorbeeld…

1 like

Wat de meesten zeggen…
4 weken is wat lang. Maar ik snap je gevoel.
Ik zou ook snel geneigd zijn om een stap zijn richting in te doen, ook al ben ik het met de anderen eens.

Wat stelt hij zelf voor en om wat voor bedragen hebben we het? Misschien kun je een deel van de kosten meebetalen als jou dat een goed gevoel geeft, ook al hoef je dat niet te doen.

2 likes

Jij mag hem donor hersenen kado doen :sunglasses: :ok_hand:

3 likes