Verkoop ebay betrouwbaar? Hulp gevraagd

Beste forumleden,

Onlangs heb ik mijn tag heuer horloge via meerdere kanalen aangeboden waaronden HF en ebay.
De advertentie op ebay is inmiddels verlopen maar gisteren kreeg ik een bericht van een geïnteresseerde koper, hij was zijn tag heuer verloren en was opzoek naar een vervanger, ik had wat argwaan maar hij vroeg of we een prijs konden afspreken en als ik het dan voor die prijs op ebay met buy it now zou aanbieden zou hij het kopen, ik heb als gebruiker nog geen feedback op ebay en buiten ebay leek hem dus te riskant.

Hij deed een prijsvoorstel en dat leek mij fair, dus ik dacht ik kan het horloge best voor die buy it now prijs aanbieden, dan kan hij of iemand anders het kopen en ik verstuur het pas zodra ik het geld op mijn rekening heb.

Ik heb het horloge opnieuw aangeboden en hem een bericht gestuurd dat deze weer online stond, hij heeft het horloge hierna direct gekocht en het geld via paypal overgemaakt. Ik heb ingelogd op mijn paypal account en het geld stond er inderdaad op, zijn adres gegevens stonden erbij om het horloge op te sturen.

Mijn gedachten was ik maak het geld direct over naar mijn eigen rekening, en als het daar staat verstuur ik het horloge, MAAR aangezien ik geen reguliere gebruiker van Paypal ben houdt paypal het geld 21 dagen vast, ik kan het sneller vrij krijgen als ik de track and trace code ingeef, als het pakket dan ontvangen is zal het waarschijnlijk sneller komen, maar dan heb ik mijn horloge dus al verstuurd.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, is dit 100% safe, ik lees namelijk ook verhalen online van mensen die iets verstuurd hebben, de koper zegt vervolgens het voldoet niet aan de eisen, stuurt een doos met een krant terug en zegt ik heb het retour gestuurd en paypal haalt het vaststaande bedrag van de rekening af en weg is je geld en je product.

Ik heb retourzendingen uit staan dus dat zou niet moeten kunnen, zien jullie nog andere oplichtings manieren of moet ik niet zo argwanend zijn en gewoon versturen aangezien het geld op mijn paypal account staat ook al kan ik er niet bij.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Waarom niet rechtstreeks aan hem verkocht ?

Zonder dat gedoe van eBay.

1 like

Ik had ook voorgesteld het buiten Ebay te verkopen, ik heb geen recensies op Ebay en hij gaf aan dit wel riskant te vinden, kan me wel iets bij voorstellen, ik zou het pas versturen als ik het geld binnen heb, dat is wel een groot risico voor hem, bij Ebay heeft hij wel bescherming als koper.

Ik begrijp het niet. Je biedt je horloge aan via (onder meer) eBay en als je je horloge dan later via eBay hebt verkocht (korte versie van je verhaal) en je je geld binnen hebt gekregen dan twijfel je of dit wel betrouwbaar is want je hoort al die verhalen. Waarom heb je je horloge sowieso op eBay aangeboden dan?

2 likes

Er zijn ook genoeg goede verhalen over eBay verkopen te lezen, aangezien ik van plan was pas te versturen als het geld op mijn rekening stond zag ik er geen problemen in.
Online verkopen blijft altijd een risico, je moet ook een gevoel hebben bij de koper van je product, aangezien het nu heel makkelijk ging en ik het geld niet direct beschikbaar heb vraag ik eerst om de ervaringen hier.
Er is via paypal nog de mogelijkheid om het geld terug te boeken en de verkoop ongedaan te maken.

Verkoper is trouwens sinds 2002 lid op eBay en heeft goede recensies als koper.

Ah, ik begrijp het nu. Je ging er van uit dat je het geld eerst op je rekening zou staan voordat je het horloge verstuurt.
Dit is de manier waarop veel veilingplatformen (C24, Cata) werken. Je (ver)koopt van/aan een volledig onbekend persoon, het geld staat op een tussenrekening totdat het artikel verstuurd (soms zelfs ontvangen) is.
Gaat dat altijd goed? Nee, het systeem is niet waterdicht. Er zitten zowel risico’s aan voor de koper als de verkoper. In dit geval niet groter of kleiner dan de duizenden transacties die dagelijks op eBay gedaan worden.

Het niet direct, nu, versturen met track and trace informatie geüploaded op Ebay helpt de koper ook niet. Versturen dus.

1 like

:point_up:
De koper heeft snel betaald, dus verwacht/verdient een snelle verzending.

3 likes

Helemaal mee eens, niet zeuren en zo snel mogelijk opsturen

4 likes

bedankt voor de snelle reacties, better safe then sorry. Zo te horen is dit de gebruikelijke manier via ebay, zal het horloge dan ook zsm opsturen

1 like

Via deze manier is het zeker wel veilig. Kan eigenlijk niet veiliger als je iets online verkoopt/koopt!

Paypal en Ebay romen wel “iets” af van het bedrag wat je ontvangt, helaas.
Dat is de prijs.

Paypal account koppelen aan je bank rekening dan kun je het het geld gelijk overzetten.

1 like

Ik heb regelmatig via ebay verkocht, en mijn geld van PP kreeg ik keurig binnen 1 dag na bevestigde ontvangst. Het is wel zo dat de koper dit apart moet bevestigen in zijn transactie overzicht van het gekochte item dus vraag hem dat, doet hij dat niet dan kan het tot 21 dagen duren voordat PP het geld vrijgeeft.
Werkt prima.

Ik (ver) koop al jaren via ebay.
En paypal is wat traag met betalen maar bieden een redelijk goede bescherming.
Er zit altijd vertraging in de betaling via paypal ter bescherming van beide partijen.
Ik kijk wel naar de beoordelingen van (ver)kopers maar over het algemeen, en zeker via paypal heb ik nog geen gekke dingen meegemaakt.
Behalve als een koper van een koop afziet nadat de “deal is gemaakt” en weigert te betalen. dan heb je aan ebay werkelijk helemaal niets.

1 like

Ik zou toch voorzichtig blijven, koper kan ook achteraf vertellen dat hij een fake gekregen heeft en dan begint de ellende
Wij praten hier van een horloge met waarde, niet van een t-shirt of een CD
Toch vreemd dat de koper wilt niet een transactie buiten Ebay

Wat is te riskant ?? Het is ook niet een clock van 10 of 20 duizende euros ??

Ik koop enkel horloges van heel bekende mensen (via post) of als niet bekend is dan gebeurt dat hand in hand

Goed om te horen, mijn zorgen zijn weggenomen, was niet bekend met de werkwijze van Paypal maar inderdaad je betaald een fee maar als het beide partijen wat zekerheid geeft is dit ook wat waard.
heb ook nog even contact gehad met de verkoper en alle lichten staan op groen wat mij betreft.

Zal nog een updaten plaatsen als alles afgehandeld is, en dan kan de zoektocht naar een nieuw horloge verder gaan :slight_smile:

1 like

Paypal is bijna altijd op de hand van de koper mochten er problemen ontstaan.

Kijk, dat zijn de leukere bezigheden!
Veel plezier alvast.

Het is helemaal goed gekomen.
Het verzenden, vrijgeven van de betaling en overmaken van het geld van Paypal heeft even geduurd, maar inmiddels een blije koper en verkoper :slight_smile:
En weer een les geleerd voor eventuele toekomstige eBay verkopen

7 likes