Het blijft een discutabel onderwerp dat ook regelmatig forumstof heeft doen opwaaien en Cola en Chips omzetten heeft doen stijgen, maar toch. Op dit forum worden horloges te koop aangeboden. Iedereen weet dat ‘adviesprijzen’ van horloges er vaak alleen maar zijn om de horloges enige (vaak onverdiende)status te geven die dan ontleend wordt aan die prijs. “Van xx nu voor x-y, 75% korting dus”…
Ook weten wij dat je soms een horloge erg gunstig heb aangekocht en dat blijkt dat de gangbare prijzen op ‘de markt’ een stuk hoger liggen. Dan lijkt het mij niet onethisch om die marktconforme prijs ook te willen aanhouden bij je verkoop. Soms verlies je wat en soms win je wat, daarvoor is het tenslotte ook een hobby waarbij het kopen en verkopen een onlosmakelijk en vaak leuk onderdeel is van die hobby.
Toch schoot een verkoopadvertentie die onlangs dooreen redelijk ‘vers’ forumlid geplaatst werd bij mij in het verkeerde keelgat. De vraagprijs was enkele honderden Euro’s hoger dan van reguliere professionele aanbieders op internet (2 Google klikjes waren voldoende). En uiteraard weer in de advertentie de verwijzing naar de (waarschijnlijk nog nooit door iemand betaalde) adviesprijs.
Ondanks de regels die gelden voor het posten in een verkooptopic heb ik een opmerking geplaatst in de advertentie en mijn opmerking ook zelf gerapporteerd aan de Mods. Opmerkelijk om te zien dat de opmerking er nog steeds staat.
Dus hierbij de vragen: hoe ga je om met winst en verlies bij verkoop van je horloges. Wat is je mening over het verschijnsel dat er soms absurde prijzen gevraagd worden? En hoe bepaal jij je vraagprijzen?
Zelf geloof ik er wel in dat dit vanzelf goed komt, te hoge prijs en je verkoopt je klok bijna niet! Bovendien zullen de meesten wel even een prijsonderzoek doen, zoals je zelf aangeeft 2 klikjes.
Wel wordt het verkoop gedeelte er niet leuker op als dit vaak voorkomt.
Ja, ik denk eigenlijk ook dat ‘de markt bepaalt’ wat een te hoge prijs is. Je mag er vanuit gaan dat iemand, wanneer hij/zij een horloge koopt toch even Google checkt om de realiteit van de gevraagde prijs te bepalen.
Anders moet je mensen er ook op gaan wijzen wanneer ze wel een heel lage prijs vragen. Wordt wel een beetje arbeidsintensief.
Ik baseer mijn vraagprijs op de prijs die ik zelf heb betaald, en op eventueel werk dat ik aan het horloge heb laten doen. Vervolgens toets ik die prijs aan de prijzen in de markt. Vaak is dat laatste bij vintage horloges lastig, omdat er weinig vergelijkingsmateriaal is. Dan verkoop ik het horloge en blijf gewoonlijk zitten met een klein (of iets groter) verlies. Ik zit er niet mee, dat hoort voor mij bij de hobby.
In het algemeen vind ik een verwijzing naar een adviesprijs in een verkoopadvertentie trouwens redelijk zinloos. Ik doe wel iets meer prijsonderzoek dan dat voordat ik tot een koop overga. Hoewel… Als iemand zijn Rolex 1675 uit de jaren 60 voor de helft van de toenmalige adviesprijs wil verkopen, dan houd ik me aanbevolen.
Overigens Hans: weet je zeker dat de prijs waarnaar jij verwijst wel klopt? Ik heb maar een vermelding van die lage prijs gevonden met een snelle zoektocht, alle andere sites geven volgens mij dezelfde vraagprijs als de verkoper.
Ik baseer mijn vraagprijs op de prijs die ik zelf
heb betaald, en op eventueel werk dat ik aan het
horloge heb laten doen. Vervolgens toets ik die
prijs aan de prijzen in de markt. Vaak is dat
laatste bij vintage horloges lastig, omdat er
weinig vergelijkingsmateriaal is. Dan verkoop ik
het horloge en blijf gewoonlijk zitten met een
klein (of iets groter) verlies. Ik zit er niet
mee, dat hoort voor mij bij de hobby.
In het algemeen vind ik een verwijzing naar een
adviesprijs in een verkoopadvertentie trouwens
redelijk zinloos. Ik doe wel iets meer
prijsonderzoek dan dat voordat ik tot een koop
overga. Hoewel… Als iemand zijn Rolex 1675 uit
de jaren 60 voor de helft van de toenmalige
adviesprijs wil verkopen, dan houd ik me
aanbevolen.
Overigens Hans: weet je zeker dat de prijs
waarnaar jij verwijst wel klopt? Ik heb maar een
vermelding van die lage prijs gevonden met een
snelle zoektocht, alle andere sites geven volgens
mij dezelfde vraagprijs als de verkoper.
Ik (en nog enkele anderen) vonden heel snel de prijs van ik dacht 595,–
Winst, verlies… we hebben het hier nog wel steeds over een hobby?
Een hobby kost geld en volgens mij is het nog steeds zo dat als iets te “te hoog” geprijsd is het niet verkocht word, da’s eerder een probleem voor de verkoper als de (potentiele) koper die dan elders gaat shoppen.
Ik zou eerder spreken van geluk als je een horloge kunt kopen voor minder als de reguliere “marktprijs” en hierdoor winst kunt maken.
De één voetbalt en betaald elke maand netjes de contributie… ik koop af en toe eens een klokje, aan het eind van de rit zijn we beide geld kwijt aan iets wat we leuk vinden
Ik heb gebeld met de aanbieder, die het horloge voor EUR 595 aanbiedt. Deze deelde mij desgevraagd mede dat mondaine in andere handen is overgegaan, en zij zeer veel modellen goedkoop hebben overgenomen. Vandaar de uitzonderlijk lage prijs. En dat is deze prijs ook, want een nieuwe Vajoux 7750 kost denk ik al rond de 500 euro.
Ik denk dat de aanbieder van dit horloge op het forum hier niet van op de hoogte is. Zijn vraagprijs is voor het merk zeker niet raar m.i, Mondaine in winkels althans wordt veelal voor de adviesprijs vekocht.
Zelfs als je prijzen marktconform zijn, zijn er hier en ook op andere aanbiedsites nog van die mensen die menen dat ze de helft mogen bieden…
Ik heb er geen probleem mee dat mensen een soort “marge” inbouwen, maar als dat de nieuwprijs benaderd of overtreft dan blijf je er langer mee zitten of je raakt hem totaal niet kwijt.
Wat iemand ervoor vraagt moet de persoon in kwestie zelf weten.
Het is de verantwoordelijkheid van de koper om goed marktonderzoek te doen voor de eventuele koop.
Als iemand zijn Rolex 1675 uit
de jaren 60 voor de helft van de toenmalige
adviesprijs wil verkopen, dan houd ik me
aanbevolen.
Overigens Hans: weet je zeker dat de prijs
waarnaar jij verwijst wel klopt? Ik heb maar een
vermelding van die lage prijs gevonden met een
snelle zoektocht, alle andere sites geven volgens
mij dezelfde vraagprijs als de verkoper.
Niet zo gierig! Iemand die deze Rolex wil verkopen krijg bij mij de nieuwprijs uit de jaren 60.
OT, ik heb die link van Hans ook gevonden. Wellicht dat serienummer 2 meer waard is dan een willekeurig serienummer.
Tsja het is maar hoe je de hobby ontplooid , ik koop heel veel ,verkoop ook veel en wat ik mooi vind en/of van Longines is houd ik voor mijzelf , ik bied ook vaak de helft van de vraagprijs , voor mij is dat normaal, ik ben sinds mijn jonge jaren met vader en oom mee naar rommelmarkten enzovoort geweest en dat is gewoon om de onderhandelingen te starten,vraagpris is meestal ook hoger dan het bedrag dat men eigenlijk voor het horloge wilt hebben.
Sommigen worden dan boos,kan ik ergens wel begrijpen want dan zit je er gewoon op andere manier in dan ik maar ieder mag de hobbie op zijn manier invullen vind ik.
Heb je zelf interesse voor het horloge wat te koop staat en probeer je zo de prijs te drukken?
Maar als je geen interesse hebt… wat is dan de insteek?
De discussie over prijzen is hier al regelmatig gevoerd en we weten allemaal dat hetgeen te hoog geprijsd is niet verkocht wordt.
Ik heb geen enkele connectie met de betreffende verkoper van het horloge waar je naar refereerd, maar ik kan me voorstellen dat hij het niet prettig vindt om als lijdend voorwerp te dienen.
Al een aantal keer voorbij zien komen; de geinteresseerde zal ongetwijfeld het net op gaan voor vergelijkbare prijzen. Er zijn er ook die met gemak met bijvoorbeeld 800 euro beginnen en binnen een paar dagen is de prijs met 150 euro gezakt.
Wat mij betreft mag iedere verkoper vragen wat hij/zij wil. Is de prijs te hoog dan wordt niet verkocht. Mocht een koper toch de hoge prijs willen betalen is dat eigen verantwoordelijkheid. Zal hier niet zo snel gebeuren. Je mag toch veronderstellen dat kopers hier weten wat ze kopen en/of onderzoek doen.
Overigens vind ik het vreemd dat bedoelde verkoper met 26 berichten waarvan de voorlaatste in 2011 hier mag verkopen.
Belangrijkste vraag is of er onbehoorlijk is gehandeld. Zolang de productbeschrijving en de foto’s kloppen met de werkelijkheid is er niets onoirbaars aan welke vraagprijs dan ook. Hooguit is het ‘een beetje dom’ om ver boven de marktwaarde te gaan zitten.
Gr. Roelof