Verkoop naar West-Afrika

Goedemorgen,

Ik heb een bod gekregen via markplaats op mijn louis Erard, de dame in kwestie geeft echter aan dat zij in Engeland woont en het horloge wil kopen voor haar neef in Afrika.
Kortom helemaal vertrouwen doe ik het niet, wat adviseren jullie?

Groeten,

Dennis

Tja Dennis, sites als ebay en marktplaats zijn gebasseerd op wederzijds vertrouwen. Ik heb al teveel slechte ervaringen gehoord in mijn kennissenkring, ik koop of verkoop nooit iets via deze sites. Ik vind het een wazig verhaal van die dame uit engeland, als het al zo is waarom zou je dat dan expliciet vermelden? Sympathie kweken bij de verkoper? Ik zou het niet doen,ik weet niet wat je vraagprijs is maar je zou kunnen voorstellen dat ze de helft betaalt, en dat je bij ontvangst van het geld het horloge opstuurd. Dan merk je vanzelf hoe zeer zij jou vertrouwd en hoe graag ze hem wil hebben.

succes!

Ik zou het alleen doen bij vooruitbetaling, inclusief verzekerde verzending, met tracking, naar de UK. Laat ze hem zelf maar naar afrika sturen.

Groeten,

Martin

Ja, wat Martin zegt, lijkt me inderdaad het veiligst. Dan weet je zeker dat jij je geld krijgt en zij het horloge. En naar Afrika sturen kan ze zelf.

En als je het echt niet vertrouwt, dan verkoop je 't horloge niet aan haar. Je intuïtie is soms ook wel een goede raadgever!

Heb ooit eens een zelfde verzoek gehad ook via marktplaats, exact zelfde verhaal.
Ben daar toen niet op in gegaan, maar ik had daar absoluut geen goed gevoel over.
Willen vaak betaling via creditkaart of personal cheque doen , enkele weken later blijkt de bank de cheque niet heeft kunnen innen omdat deze niet gedekt is. Veel voorkomende oplichterstruuk. Geen geld en geen horloge meer.
Moet hij toevallig naar Nigeria? Dat is zo ongeveer het rovershol van Afrika.

Misschien toch niet bekend genoeg, in genoemde landen is 75-80 % van het bruto nationaal inkomen afkomstig van mildere tot groffe oplichting. En dan vooral via internet, er wordt vaak de vraagprijs of heoger geboden vooral voor horloges en mobiele telefoons.
Niet doen op geen enkele wijze is mijn advies.

hm ik wilde net hetzelfde verhaal posten. Ik kreeeg onderstaande reactie:

Thanks for your reply, i am currently in UK and i want to buy the item for my cousin
in west africa as a birthday gift. i want to know the total cost of the item including
sending cost to west africa (Nigeria). The shipping cost to Nigeria will be 30euro and
i will be paying you 380 euro. including shipping cost that will be send through TNT
parcel service, PRIORITY. and let me know as soon as possible has i am buying it for
my cousin in Nigeria as a birthday gift. I will make the payment through bank
transfer or paypal. All you need to do is to provide me your full name and bank
account details as
follows:

Name:
Address:
Bank name:
Bank account number:
IBAN:

Thanks
Hope to hear from you soon.

Ik vertrouw het niet en ga er niet op in. Ben bang dat ze iets gevonden hebben om je rekening te plunderen…

Dit mailtje had ik vanochtend in mijn mailbox, hetzelfde verhaal, ik ga er dus maar niet op in.
Blijkbaar vind ze haar neef erg lief.

Thanks for your reply, i am currently in UK and i want to buy the item for my cousin
in west africa as a birthday gift. i want to know the total cost of the item including
sending cost to west africa (Nigeria). The shipping cost to Nigeria will be 30euro and i will be paying you 555euro. including shipping cost that will be send through TNT parcel service, PRIORITY. and let me know as soon as possible has i am buying it for my cousin in Nigeria as a birthday gift. I will make the payment through bank
transfer or paypal. All you need to do is to provide me your full name and bank
account details as
follows:

Name:
Address:
Bank name:
Bank account number:
IBAN:

Thanks
Hope to hear from you soon.

Via paypal is een linke, daar mag je alleen naar het geregistreerde adres van de koper sturen en altijd traceerbaar, doe je een ander adres dan wordt direct een dispuut gestart dat hij niet is aangekomen. Bij ander adres ben je je geld direct kwijt, volgens de regels van kopersbescherming van paypal. Ook een bekende oplichterstruuk.

NIET DOEN !! Gaat niet goed komen, in Nigeria is de internetfraude zo’n beetje uitgevonden. Als je erop ingaat ben je je horloge kwijt en een gedeelte van het geld ook nog eens.

Marco

NIET DOEN, PAS OP, JE WORDT GENEPT! SNEL WEGRENNEN, OPLICHTERS, FOUTE MENSEN,
GAAT NIET GOED KOMEN.

Duidelijker kan ik niet zijn, mogelijk is dit die ene klant die het wel goed bedoeld maar ik zou er niet op gokken.

mm, idd strange. Maar als ze het geld overschrijft op je bankrekening en je verzend met trackingnr zodat je kan bewijzen dat je heb verstuurd pas nadat het geld op jou rekening staat dan zie ik niet wat je er verkeerd kan aan doen? Of ben ik nu naief en bestaat dan toch nog enigszins de mogelijkheid dat je het geld en het uurwerk kwijt bent?

o ja, de “mevrouw” beweert in Engeland te zitten maar ik heb de ip gecheckt en het mailtje komt gewoon uit Nederland.

Als ik op al die mails in had gegaan, dan had ik ondertussen milionair geweest denk ik. NOOIT DOEN, je wordt genept.

Heb ik ook een keer gehad. Bood meer dan mijn vraagprijs.

IS OPLICHTING.

PUNT UIT, niet meer over nadenken.

Je krijgt nagemaakte emails van een bank, die zeggen dat het geld is gestort en jij moet aantonen dat je hebt verstuurd, en dan maken ze het geld naar jouw rekening over.

AL DIE ONZIN KOMT UIT DE BIJLMER. En draagt bij aan Nederlands goede reputatie in de internationale internet-gemeenschap.

deze week eenzelfde mailtje gehad, inderdaad fraude. Niet doen dus.

Ik heb hetzelfde mailtje ontvangen!

Frauddddeeeeeeeee

Had er al geen goed gevoel bij, dit blijkt dus ook te kloppen.

Mooi, dat via dit forum nu weer eens iedereen gewaarschuwd is! (tu)

Er worden al vaker Nigerianen in Amsterdam (Bijlmer) voor de fraude gearresteerd.

Ik heb eens ook een mailtje gekregen, iemand wilde iets voor zijn vader - prister van mij kopen. Heel leuk verhaal van een lieve zoon die zijn vader een kadeau wilt geven…

Gewoon niet reageren.

Groet,
Alex