Sinds ik mijn Eterna te koop heb aangeboden, loopt het niet bepaald storm qua kopers. Wellicht als ik de prijs ver omlaag gooi raak ik hem wel kwijt, maar ik denk echt dat hij mijn vraagprijs waard is (maar dat is een heel andere discussie).
Wel heb ik twee ruilvoorstellen gekregen (1 via hier, 1 op MP):
Vintage VDB 2016
Vintage VDB 2017
Afgezien van het feit dat ik vanuit 2 verschillende kanten een dergelijk excentriek horloge te ruil krijg aangeboden (redelijk bizar), is het helaas niet mijn smaak.
Maar zou een Vintage VDB makkelijker verkopen dan mijn Eterna? Of is die markt net zo traag?
Echter, je hebt natuurlijk maar één koper nodig. Als ze precies even courant zouden zijn, zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat er net wél een koper is voor een VDB.
Eterna is wat kwijnende, maar is in elk geval een oud en gerespecteerd merk. VDB is wat meer niche. Er zijn vast liefhebbers voor, maar dat zijn er niet héél veel.
Wat ik zou doen: probeer wat andere verkoopkanalen.
Ik vind de Eterna die je aanbiedt eigenlijk wel cool. (Nee ik koop hem niet).
Dit ligt er ook aan hoe graag de inruiler het wil. Als je een flinke smak cash erbij krijgt kun je het risico wel nemen, maar de meeste modellen van VDB vind ik iets (zacht uitgedrukt) te.
Je kan ook kijken naar kanalen waar je een internationale doelgroep kunt bereiken
Staat nu op MP en binnenkort op Chrono24 (een hypotheek afsluiten is makkelijker).
En ik ben nog wel een beetje huiverig met internationaal verzekerd verzenden
Volgens mij vinden mensen hem inderdaad wel cool, maar niet 1K+ cool.
manufacturer’s suggested retail price lag overigens op $4350 meen ik.
Ze zijn ook niet mijn smaak, maar daar gaat het niet om. Ik zou de meeste Zeniths El Primero ook niet willen houden (wel mooi maar slecht afleesbaar) maar in geval van nood wel accepteren als inruiler. Schrijven ook behoorlijk af, maar voor de juiste prijs kom je er altijd wel van af.
edit:
Het gaat inderdaad om 2 dingen: de juiste prijs en het juiste bereik (medium/verkoopkanaal).
Dat geldt natuurlijk ook voor de Eterna.
Deze is me ongeveer een maand geleden via MP te ruil aangeboden. Wanneer de types overeenkomen zou het wel eens dezelfde kunnen zijn, die dan dus idd niet echt courant is. Beetje speculatief maar toch…
Inmiddels wellicht meer, ik heb er dus uit 2 verschillende plaatsen VDB’s aangeboden gekregen (een 2016 of een 2017). Ze gebruikten allebei overigens andere voornamen dan Olaf. Dus wellicht al een “degree of separation” verder