Verkopers en flipperaars: Tips?

Ok, dat is een duidelijk specifiek geval, maar ik doelde eigenlijk meer in zijn algemeenheid.
Dus als men denkt in procenten / afschrijving, wat is dan het referentiekader?
Zoals eerder gezegd :

  1. Retail
  2. Retail met korting 5 à 10 procent
  3. Grijs (Montredo bv)

Ik ga hier dus uit van nieuwe horloges, het verschilt namelijk nogal wat of je uitgaat van 30% afschrijving op retail of grijs.

Voorbeeld:
Speedmaster Pro nieuw met goody doos :
Retail 4300
Retail met 10 % korting 3870
Grijs 3400

Maakt gewoon het nodige verschil als je praat over procenten afschrijving op de "nieuwprijs"
Maakt verder niet uit hoor en ik wil er ook geen ellenlange discussie van maken.
Is gewoon iets dat bij mij opkomt als ik de combi nieuwprijs versus afschrijving lees. :wink:

Nou, mag ik nòg een keertje? :wink:

Ik zie eigenlijk nergens opmerkingen over geschiedenis.
Daarmee bedoel ik niet 'n algemeen verhaal over het model - als ik toch een kwartje kreeg voor iedere keer het moonwatch verhaal… (daartegen, erger nog is de dooddoener ‘de kenner weet genoeg’…) maar liefst weet ik wél graag iets meer over ‘1e eigenaar’ (indien nieuw gekocht, of indicatie aantal eigenaren - indien bekend), eventueel onderhoud (waar relevant bij wat meer vintage of duurdere exemplaren), gekocht bij dealer of handelaar / webwinkel, bon / garantie nog aanwezig etc.
En ja, natuurlijk valt er altijd wel iets op af te doen, ik hoef echt niet te weten of het horloge van Patricia Paay is geweest (alhoewel… :champagne:) maar het maakt voor mij toch wel iets uit - 1e of 5e eigenaar…

Even een gewetensvraag trouwens. Oorspronkelijke factuur meeleveren - ja of nee?
Verkoop zelf amper, en vind het ook geen probleem. Maar er staat natuurlijk wel een nieuwprijs op (wat, als ik het goed begrijp, mensen in verlegenheid kan brengen bij winstgevende flipper acties) en ook iemands privé gegevens… dus, hoe heurt dat eigenlijk?

Oh ja, nog zoiets… Is het een rare vraag om te willen weten hoe nauwkeurig het horloge loopt? Je zou toch denken, een vrij primaire eigenschap.
Vind het zelf altijd wel lollig als het een beetje nauwkeurig is, ook - als erkend neuroot, dat dan weer wel.
Maar zie het zelden benoemd, en het lijkt voor menig liefhebber maar weinig uit te maken? (“Ik heb zoveel horloges, ik zie dat niet eens…”)

Sowieso kunnen we die blijkbaar zo tussen 1700 en 2150 euro wel krijgen gezien de discussie. Of maximaal 2300 tot 2800 euro als je btw en 10% extra rekent​:stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

1 like

Deze discussie is begonnen met mijn opmerking; Vermelden van nieuwprijs.

Dat maakt het voor mij makkelijker om een snelle inschatting te maken over een aangeboden horloge.

Vind het leuk om hier naar de aangeboden horloges te kijken.
Soms staat er 1 tussen die ik wel mooi vind.

Vervolgens maak ik (zoals iedereen denk ik) een afweging of het betreffende horloge hier aangeboden voor mij interessant is op basis van de gegeven informatie. Prijs, leeftijd, staat, nog garantie, enzv, enzv.

Maar als ik het horloge nu echt graag wil hebben omdat ik het hier gezien heb en het verschil is te klein, dan koop ik wel een nieuwe. Maar hé, dat is slechts mijn menig. Meer niet.

En terecht, wat mij betreft. :wink:
Maar zie mijn eerder reactie, welk verschil in nieuwprijs hanteer je dan ?
Laatste keer wat mij betreft, retail met of zonder korting, of grijs ?

Het verschil tussen de prijs die ik betaal voor een nieuwe en een tweedehands. En ik lees hier mee, dus zie ook de adressen voorbij komen waar je het iets goedkoper kan kopen. Zo lang het maar echt nieuw en met volledige garantie is.

Dat gaat dan alleen op voor courante modellen waar een verkoopkanaal voorhanden is. Als er bijvoorbeeld mensen zijn die bepaalde JDM’s wel zien staan, maar niet aan importeren en inklaren willen beginnen, die dan voor een paar Euro minder een jonggebruikte kunnen scoren, waarom niet?

Bovendien, en daar snijdt je opmerking over de kop er af wel hout, als ik een horloge koop waar 25% op is afgeschreven tegen een redelijke nieuwprijs zoals ik ze op internet vind (grijs of de baai), dan weet ik redelijk zeker dat me dat bij doorverkopen weinig gaat kosten. Zo kun je als hobbyist nog eens wat proberen.

@anon50762135EV leeft exact volgens die gedachte, geloof ik, en die heeft honderden horloges uitgeprobeerd… En da’s toch ook geinig voor een hobbyist.

Dus ja, wat is een “te klein verschil”, waar koop je het horloge voor, en hoe groot is de kans dat je het doorflippert? Ik heb ervaren dat nieuwkoop pas interessant is als je het echt van plan bent te houden, want nieuw kopen en dan flippen is geen winstgevende propositie. Voor de probeer doe ik het niet meer, kan ik je mededelen, dat nieuw kopen.

Uitstekend punt. Wat betreft de oorspronkelijke factuur: Als ik 'm heb kun je 'm krijgen, zo makkelijk is dat. Ik zou 'm alleen standaard meesturen als dat voor de garantie relevant was. Ik kom weer terug op de Balaur: Chip doet niet aan garantie kaarten, dus ik heb van Chip een factuur gekregen die ik aan Richard door stuurde ten bate van Richard’s garantie.

1 like

My two cents:

Jonggebruikt in goede staat is grijze markt-prijs - 20%.

De retail of AD prijzen, daar doe ik niet aan mee. Zeker niet als je adressen hebt die grijs zijn, maar net zo service gericht of tevredenheids-gericht als de AD zou moeten zijn.

2 likes

In ieder geval een duidelijk antwoord.

1 like

En die zijn er.

1 like

Zag wat later dat ik nog niet op je vraag gereageerd heb. Excuses.
Deze foto’s heb ik met een relatief simpele Fuji X30 gemaakt. Een iets meer dan compactcamera, vaste (zoom) lens, maar ook volledig handmatig te bedienen. Heeft mijn spiegelreflex vervangen en ik heb er nooit spijt van gehad. :wink:

1 like

Sorry, Gaaaaaap.
.
.
Elf. :wink:

Als iemand patholoog of gynaecoloog is, moet hij dat dan ook in zijn advertentie vermelden?

2 likes

1 like

Nou dat geloof ik, maakt lekker scherpe plaatjes!

1 like

Over scherpe plaatjes, en voorbeelden van hoe het niet moet…:

Handen en casebackbrie.

1 like

Hoe kom je daar bij?

Kom kom je daar bij?