Verkopers en flipperaars: Tips?

De originele nieuwprijs bij een advertentie vermelden.

Zo overbodig :thinking:
Retailprijs wordt in het hoger segment zelden betaald. Dus melden dat een horloge bijv. E5100 (grijs E3900) kost en aanbieden voor E3700 lijkt een goede deal voor een leek maar is het niet.

2 likes

Waarom, als ik vragen mag?

Ik krijg daar namelijk altijd een “special price only for you my friend” gevoel bij. Tenzij er een foto van de factuur bij ligt kan het de MRSP zijn die ze noemen of een totaal fictief bedrag
 Zou het niet zo zijn dat potentiele kopers zelf een rondje kunnen doen over internet om te zien wat de prijs zou moeten zijn?

Er staat hier op het forum een horloge te koop voor wat een nette prijs lijkt voor een horloge in die staat en van die leeftijd. Maar de verkoper legt er een factuur bij waaruit blijkt dat ie voor een aanbiedingsprijs is gekocht. Ik zou dan geneigd zijn om lager te gaan bieden, terwijl het horloge gewoon is wat het is.

Mijn conclusie: Aankoop prijzen, MRSP’s en andere bedragen roepen is wellicht geen goed idee. Ik zie bij de auto-dealer ook nooit de nieuwprijs op een tweedehands staan. :slight_smile:

Heb het niet over adviesverkoop, heb het over wat het horloge nieuw heeft gekost. Kijk regelmatig hier op horlogemarkt en zie prijzen die mij echt verbazen.

Een horloge wat nieuw € 2000,- kost (echte verkoop), en een jaar later voor € 1750,- aangeboden wordt?

Ik kijk eerst of ik het horloge mooi vind.
Als dat zo is, wat kost het, hoe oud is het en wat heeft het gekost.

Wellicht omdat ik een horloge koop om het te houden, en ik dan “liever” een nieuwe koop als het verschil te klein is.

Daar raak je nu precies de kern. Ik geloof niet dat het makkelijk te bepalen is hoeveel afschrijving er moet zijn.

  • Hoe is de staat van het horloge nu?
  • Hoe gewild is het merk of model?
  • Hoeveel zijn er recentelijk al over de toog gegaan? Is er sprake van een bubble of juist verzadiging? Of misschien schaarste?

In elk geval kan de verkoper een prijs vragen, waarop de potentiele koper een rondje eBay, webshops en Chrono kan doen, om een beeld te krijgen.

Wat als ik het horloge tegen een ongeloofelijk mazzeltje aangeschaft heb, en een kleine winst voor mij nog steeds een goede prijs voor jou zou betekenen? Dit is me overigens nog nooit gebeurd, maar zou dat erg zijn als iedereen blij is? :slight_smile:

Je punt begrijp ik wel, maar ik vind dat een moeilijke discussie.

Zo heb ik een horloge met een kras in het glas.
Die zet ik dan maar op marktplaats omdat voor mijn gevoel daar op HF geen liefhebbers voor zijn.
(uiteraard netjes vermeld
)

Ben ik dan te voorzichtig? In principe zitten hier misschien juist de mensen die hem kunnen maken voor weinig
 (of polijsten oid
)

Een mazzeltje daar gelaten, ik vind dat een (luxe) gebruiksvoorwerp minsten de BTW en daarbij nog een 10 tot 30% afschrijft.

Om in de autovergelijking te blijven, koop een nieuwe auto, rij naar buiten en weer naar binnen. De afschrijving zal al snel 50% zijn. En de staat is dan onberispelijk.

Nee! Je hebt een Trabant gekocht?
:yum:

1 like

Nee, koop altijd primium met de kop er af :yum:

Als ik een Corsaatje koop voor 20K, en ik rijd naar buiten om hem binnen 4000 km weer in te ruilen, gaat er niet de helft af. De kop er af betekent dat je 'm voor 16 a 17K koopt in dat geval.

Die 50% gaat heel, heel erg mank. In realiteit zie je dat die dingen na zo’n 3 jaar rijden met een km stand van 80.000 rond de 10K zitten, dus dan pas de helft.

Ik weet verder waarom je autodealer het toestaat dat je hem of haar naait waar ie bij staat, maar waar ik vandaan kom zijn ze iets moeilijker. Daarmee klinkt het alsof je een lowballer bent. :slight_smile:

En als laatste: Een Rolex en een JLC zijn beide luxueze goederen te noemen, maar de eerste schrijft omwille van de naam weinig af, terwijl de tweede erger is.

klinkt mischien lullig maar wat jij vindt maakt in deze niet uit. De markt bepaalt de prijs.

2 likes

Helemaal gelijk.

Ik zal dus ook niet snel voor een horloge kunnen slagen hier op het forum.

2 likes

50% is ook de romp eraf, ben ik bang

2 likes

Mwah, hou in gedachte dat je naast koper ook eventueel verkoper bent.

Je schrijft dan iets maar niet veel af. Voordeel van tweedehands kopen. Of tip: vintage​:+1:t2::grin:

1 like

Maar die 50% van de nieuwprijs is op zich best een redelijk uitgangspunt. Je vraagprijs mag uiteraard best hoger zijn, maar dan dien je wel te beschrijven wat dat rechtvaardigt (nauwelijks gedragen, gewild model, extra’s). Ik haak persoonlijk snel af bij vraagprijzen die in de buurt van nieuwprijs liggen voor horloges met de nodige gebruikssporen. Dan overschat je jezelf of neem je je koper niet serieus.

Oh ja: Met de combinatie “nieuw” en een wristshot heb ik ook wat moeite.

1 like

Er is een redelijk groot verschil tussen wat je betaalt en wat je krijgt. Dealer koopt een nieuwe auto af fabriek ook zonder BTW en BPM. Als particulier schrijf je dit dus zo wie zo af.

goeie tip! mijn post was uiteraard voor de zogenoemde “shits and giggles”, maar jou reactie kunnen we ook nog echt wat mee, zo heb ik het namelijk nog nooit bekeken!

en daarnaast, goeie foto’s, waarmee maak je die? en mooi horloge uiteraard

2 likes

Da’s toch kort door de bocht.

Catch and Release met 5% korting kan heel redelijk zijn. Die moeilijk te krijgen LE kan in waarde gestegen zijn, want verzamelwaarde
 Het is hier een hobby-forum met verzamelaars en liefhebbers. Ik ga er even voor het gemak van uit dat de meesten onder ons niet met winstoogmerk opereren, en dat de “gek er voor geeft” factor hier hoog is.

De meeste advertenties die hier geplaatst worden, en die formulering zal je bekend voorkomen, hebben het over de huidige adviesprijs, met af en toe een juweeltje als de “aanwezige pricetag”, wat natuurlijk formuleringen zijn die niets zeggen over de bedongen koopsom. :smirk: :sunglasses:

20-30% afschrijven in het eerste jaar kan redelijk zijn. 50%, dan ben ik helemaal bij @GMTplus1. Dan is de romp er ook af. :slight_smile:

Gezien het voorgaande over listprijzen en dergelijke, wat moet ik mij dan voorstellen bij de genoemde procenten ?
Procenten van de retailprijs - met of zonder korting - of de grijze handelaar. ?

Nou, ik ga uit van wat ik betaalde. Kijkende naar wat ik in de afgelopen weken verkocht; de SKX was een Rob-mod, de SNZG een Amazon horloge. En de Balaur kwam rechtstreeks uit Chip’s handjes.

Dan weet @Richard1973 dat ik er 475 voor betaald had, en geen 695 of waar ze tegenwoordig ook maar voor gaan, en derhalve hebben we een in mijn optiek redelijke prijs beklonken. Gebaseerd op de eerlijke inkoopsprijs - tijd - draagsporen.

Maar als iemand op het forum een mazzeltje kan hebben, ach, zoals gezegd: Hobbyisten. Ik bekijk het allemaal niet zo zakelijk.

2 likes