Verkopers en flipperaars: Tips?

Goeiemorgen, iedereen. Ik schrik me net een hoedje: Ik doe een edit op een titel van een horloge advertentie, en ik zie dat ie omhoog gebumpt wordt, terwijl ik dacht dat dat alleen door posts kon. Voor de nieuwe flipperaars onder ons: Morrel niet aan je titel, je topic wordt ge-upt. En ik mocht dat zojuist nog niet.

Ook heb ik het met @anon50762135EV uitgebreid gehad over welke foto’s goed werken: Maak geen foto’s waar het horloge zomaar plompverloren op harde ondergronden ligt, al helemaal niet met het glas naar beneden. Maak foto’s die een beetje het lijntje bewandelen tussen mooie marketing (lekker licht, goede framing en zo) en die toch eerlijk zijn in hun product-beschrijving.

Maar zijn er verder nog tips voor het succesvol flippen van horloges? Welke teksten doen het goed? Wat is essentieel in de beschrijving? Zijn er nog do’s en don’ts? Leden die horloges kopen kunnen hier veel van vinden: Wat trekt jullie aan? En wat stoot je af?

5 likes

Ook goedemorgen,

Qua foto’s zijn vaak de wristshots de lastigste. We zijn geneigd om deze zo van dichtbij mogelijk te maken om alle details van het horloge en de wijzerplaat te laten zien. Echter, bij het dragen van het horloge, of anders nog, voor iemand die naar jou pols kijkt, ziet het er totaal anders uit.

Ik vindt het belangrijk dat ik het horloge wat meer in het wild kan zien. Dus van wat meer afstand, in perspectief en een "normale"setting. Dat geeft meer beleving over hoe het draagt dan zo’n close up. Minimaal één van-afstand-wristsshot, of een overzichtsfoto met alle toebehoren waar ook het horloge van een afstand zichtbaar is.

Het licht is inderdaad ook belangrijk, daglicht, geen flits. Let op waar de schaduwen vandaan komen.

Verder vindt ik het belangrijk om vooral eerlijk te zijn in een advertentie. Krasje? Meldt het. Buts? Geef het aan. Het is allemaal tweede hands, met kan het verwachten, maar ik heb meerdere malen mijn neus gestoten doordat het niet gemeld was en in de euforie van de aankoop/overdracht zag ik bepaalde dingen pas toen ik thuis was of de post langs kwam. Wordt overigens over het algemeen goed opgelost, maar toch.

Voor nu even mijn 2 centen.

1 like

Een afstands-schot, da’s een goeie tip.

Heb je ook nog iets over de prijs? Ik vraag me altijd af of ik expliciet moet zeggen dat een bod welkom is of niet, en ik vraag me af hoe een potentiele koper een prijs ervaart. Het is moeilijk in te schatten, al fluistert ome @anon50762135EV me wel eens wat in.

1 like

en de toevoeging “maar die zie je haast niet” lekker achterwege laten…

6 likes

Dat hangt er imho een beetje af ik welke fase van het verkoopproces je zit. Als je er snel vanaf wilt en je bent bereid die paar tientjes voor lief te nemen, zou ik het vooral doen. Dat geldt ook voor je veertiende up, dat is vaak een signaal dat je er qua prijs een beetje naast zit.
Maar er komen (is mijn ervaring) altijd wel een of twee mafketels voorbij die de helft en een pond tomaten bieden.
Maar ook mensen die hem willen hebben en zien dat de prijs gewoon netjes is en in de forumsfeer gewoon de prijs betalen. Wat ik zelf meestal ook doe.

3 likes

Prijs vindt ik altijd lastig, Ik krijg van mevrouw koetsjh vaak het commentaar dat ik geen goede verkoper ben. :wink: Ik zit vaak te laag of accepteer snel een verliesje met het argument, “joh, het is hobby, ik kan het doen want het is niet voor mijn brood, en en ander is er blij mee”. Maar ongetwijfeld staat niet iedereen er zo in. :wink:

Wel probeer ik me even te oriënteren op het webz wat soortgelijke horloges (merken, types, staat, etc) doen. Uiteraard wel kijken of het echt realistisch is en anders inderdaad bij de guru’s soms eens even polsen. Soms ga ik op mijn gevoel af: “Stel dat ik het zelf in deze staat zou willen hebben, wetende dat het merk x of y is, wat zou ik er dan realistisch voor ver hebben”.

EDIT: Vraagprijs is altijd wel + een x aantal procentjes. Het is geen marktplaats, maar toch…

Anders zet ik vaste prijs en is het aan mij om wel of niet te verkopen als iemand toch een bod of ruilvoorstel doet.

Beetje nuchter verstand gebruiken.

2 likes

Dat zeker.

Wat marketing technisch goed werkt is om naast het te koop topic nog een topic te starten waarin je verwijst naar dat te koop topic :wink:
Maar zonder gein… goede prijs en goede foto’s do the trick. En volgens mij wordt er niet zo hard gesanctioneerd als door het wijzigen van de titel het topic weer bovenaan staat. Of je moet dat herhaaldelijk doen.

2 likes

Ik hoop het ook.

Dit topic is overigens geen marketing-technische verwijzing naar het zojuist meermaals genoemde verkoop topic. :slight_smile: Nu je het zo zegt zie ik dat men het zo zou kunnen opvatten. :slight_smile:

2 likes

Ik krijg hier het laatste jaar geen klok meer verkocht, gewoon een reactie krijgen was al een overwinning, misschien is de smaak van het forum anders geworden…
Ik doe het al een tijdje met catawiki, misschien wat omslachtiger maar geen problemen met betalingen of funbieders, en de prijzen zijn op z’n minst super te noemen.

3 likes

Je zag mijn :wink:?

Jazeker! Ik deed er twee!

Al vraag ik me wel af of het starten van een topic waarin je eerst aangeeft een fout te hebben gemaakt wel werkt… Als ik cynisch zou zijn zou ik zeggen dat het een beetje lijkt op een politicus die publiekelijk boete doet, om vervolgens meer voorkeursstemmen te krijgen.

Het is weer eens wat anders dan een review posten waarin je 'm de hemel in prijst om 'm vervolgens in de etalage te knikkeren. :slight_smile:

1 like

Tip: Niet zeggen dat het je uiterste prijs is. En dan de prijs aanpassen. En een week later weer. Etc.

6 likes

Daarnaast vind ik het wel fijn als erbij staat waarom het horloge verkocht wordt. Valt toch groter uit dan gedacht of fondsen vrijmaken, etc.

Alleen 3 foto’s (van voorkant, achterkant en om de pols) met een prijs erbij is minder aantrekkelijk, dan een goed aangepakte verkoopadvertentie. Maar goed, dan is de vraag hoeveel moeite wil je nemen?

1 like

Ook als het ordinair in de etalage wordt gezet om doekoe vrij te maken voor een eindbaas?

Dan zal ik die, ahem, advertentie van mij even aanpassen om dat te reflecteren bij de volgende up, als die er komt. :slight_smile:

1 like

Ik vind het behoorlijk vervelend om een advertentie te lezen waarin staat dat de conditie ‘9/10’ of ‘Mint’ is om er na het feit achter te komen dat dat dus relatieve begrippen zijn.

Ik zie liever men per onderdeel van het horloge (kast, band, wijzerplaat, uurwerk) een textuele beschrijving geven van respectievelijk onderdeel. Closeups van eventuele mankementen worden ook gewaardeerd.

1 like

Ik voel me aangesproken :sweat_smile: Ik leg altijd wat onder het horloge, een zacht object. Hij ligt natuurlijk niet zomaar direct op de stenen. Vanwege de belichting maak ik foto’s altijd buiten en ik vond de steen vaak wel een mooie achtergrond qua kleuren en patroon. Maar als ik je tips lees moet ik dus opzoek naar een andere achtergrond. :wink:

Ik merk dat mijn horloges hier op HF lastig aan de man te brengen zijn. Geen idee wat ik niet goed doe, wellicht is er gewoon geen intresse in hier op HF. Zeker de afgelopen tijd verkoop ik het merendeel van mn horloges maar op marktplaats daarom. Op HF typ ik altijd een mooi verhaaltje en typ ik alle info incl rijtje maar op marktplaats is less more heb ik gemerkt, paar regels en klaar. Geen vraagprijs maar gewoon “bieden”, bespaart je de “ik kom hem voor bedrag x vandaag bij je ophalen” (waarbij bedrag x natuurlijk de helft van je vraagprijs is). Ik had een ana digi seiko hier op de markt gezet voor 30 euro, na een paar keer uppen nog totaal geen intresse. Op marktplaats wordt binnen een paar uur al 45 euro geboden. :smile:

Vind dat bieden hier op HF ronduit vervelend. Mijn vraagprijs is wat ik er gewoon voor wil hebben. Mensen met bij wijze van spreken een Rolex die dan om een paar tientjes op een Seikotje van mij moeilijk gaan doen, ja dahaaaag :sleeping:

6 likes

Daar moest ik ook goed over nadenken. Ikzelf ben heel erg functioneel ingericht. Voor mij bestaat 70% (zo niet meer) van die 100% uit functionele zaken: Is het waterdicht? Loopt het goed op een timegrapher (app)? Zijn er aantoonbare mankementen?

Mijn Poljot bijvoorbeeld, die is mij op de Baai verkocht zonder te vermelden dat de datum-snelverzetting niet werkt. Dat is echt heel erg balen.

Dus als ik een advertentie plaats moet ik altijd even een stap terug doen om na te denken over hoe een ander een kras ervaart. :slight_smile: Tot nu toe zat ik er blijkbaar nog niet naast, maar da’s meer geluk dan wijsheid.

1 like

Dit vind ik een goede reden om horloges te verkopen. Het is niet verplicht, maar dan snap je de verkoop beter.

Je ziet soms horloges te koop staan waarvan de verkoper een paar dagen daarvoor nog een NA-topic heeft aangemaakt… Dan vraag ik mij af wat er mis was met het horloge. Of hij probeert het gewoon met een winst gelijk door te verkopen. Dit staat natuurlijk iedereen vrij om te doen.

1 like

of het is gewoon een flipperaard :joy:

2 likes