Verkoopfoto's

Mooi vergelijk. Het moet inderdaad niet te gelikt worden. Op Chrono24 heb je ook een dergelijk format dacht ik. Maar de kern is informatie. Hier is redelijk veel kennis dus kan je alles opvragen. Op MP bijvoorbeeld, waar ik meer naar kunst kijk of wat daar voor doorgaat valt mij vaak op dat mensen soms 8 x dezelfde foto plaatsen bijvoorbeeld. Maar geen achterkant! Wat bij kunst en vooral schilderijen essentieel is. Ze noemen ook alles “schilderij”. Ook reproducties of prenten en dergelijke. Omdat er geen kennis is. Dat is nogmaals hier niet het geval. Misschien de “handelskennis” :wink:. Maar dat is een ander
onderwerp… Bedankt voor je uitleg iig!

2 likes

Marktplaats is inderdaad om te huilen! Je kan heel verrast zijn als je daar eens een keer een goede advertentie vindt haha.

2 likes

… … … … … .:point_up_2: :stuck_out_tongue_winking_eye:
In foutloos Nederlands bedoel je?

2 likes

Hahaha ook dat. Ik weet dat ik niet altijd foutloos schrijf, maar ik doe nog wel mijn best om typo’s en mijn eigen gemaakte fouten te corrigeren hahaha. :rofl: :crazy_face:

1 like

Kwam op Catawiki deze tegen… Zie je veel tegenwoordig. De korte en lange ij doorelkaar…

Waar legt die teiger?

2 likes

Mmm. En topic over het blauwe gedeelte. Dat is eerder geprobeerd. Mijn advies is dit richting grijs te verplaatsen, hoe vervelend dat ook is voor sommigen. Ik mag het niet meer verplaatsen, ik ben stout geweest.

1 like

Heb de hele thread met aandacht gelezen. Sommige aannames lijken mij niet helemaal juist. Als je nog nooit foto’s van je horloge hebt gemaakt dan zou het toch kunnen dat je niet weet hoe het moet?

Tot nu toe alleen nog maar via Chron24 horloges verkocht en voor zover ik weet geldt daar geen standaard formaat. Alleen een foto met voorgeschreven wijzerstand.

Mijn idee zou zijn om een topic te maken met ‘verkoop tips foto’s’. Ik ben geen creatieveling en geen fotograaf en heb zelf wel behoefte aan tips&tricks van wat werkt en wat absoluut niet werkt. Natuurlijk kijk ik naar hoe anderen het doen maar ben niet slim genoeg om te begrijpen wat ze nu precies gedaan hebben en of het werkt/werkte.

Niet teveel taalfouten hoop ik :slight_smile:

1 like

Even aan Joe Exotic vragen, die weet alles!

Ja klopt. En wat dacht je van “me auto” i.p.v. mijn auto.
“Groter als mij” hoor ik ook vaak bij vergelijkingen.
“Hun lopen op straat” lekker overal hunnie op zeggen. En het verschil tussen kennen en kunnen kennen we niet hahaha.

Ok… ik ben niet altijd even goed in grammatica, maar van bovenstaande voorbeelden kan ik kippenvel krijgen haha. Zeg je er wat van dan hebben ze vaak geen idee waar je het over hebt, valt het muntje wel dan hoort het bij het dialect haha.

1 like

Valt mij op dat daar de plaat altijd eerst komt en getoond wordt. Ook sommige fora hebben deze mogelijkheid in hun blauwe deel. Dan horloge liggend en dan met eventueel toebehoren.

Goed idee!:blush:

Het verbaast me nogal wanneer je in een verkooptopic loopt te zoeken naar een goede foto van dichtbij van de wijzerplaat. Sommigen zetten alleen foto’s van het hele horloge met band, maar ik wil die wijzerplaat duidelijk zien.

En ik zie heel graag een foto van het horloge om de pols.

1 like

Klopt… Zo wonderlijk. Als verkoper jezelf even in de koper verplaatsen en je afvragen: “Welke foto’s zou ik nodig hebben om dit horloge te willen kopen?”
Aan de andere kant is dat ook wel de charme van HF. Mijn eerste aanbiedingen op Catawiki werden meerdere malen afgekeurd vanwege ontbrekende foto’s of verboden wristshots. Wij zijn geen veilingsite, er is toevallig een blauw deel op HF waar je je horloge te koop kan aanbieden.
Soms erg vermakelijk, maar heb een lagere tolerantiegrens voor sommige spel/taalfouten.

2 likes

Ha ha… Leuk hoe we allemaal onze eigen kleine ongenoegens hebben hier. De kern voor mij is informatie. Ik kan wel aan een smalle pols zien of het betreffende horloge mij mogelijk staat of past. Maar wil nog liever weten of er dan extra schakels bij zitten.
Of dan met de staat waarin het horloge verkeert het woord VERKEERD verkeerd wordt geschreven zal mij een zorg zijn. De meeste HF ers besteden juist weer wel veel aandacht in hun omschrijving aan die conditie is mijn indruk. Hoewel ook wel teleurstellende ervaringen bij koop op dat punt is de conditie waarin een horloge verkeert hier altijd bespreekbaar mocht die anders blijken dan in de omschrijving.

Dat is prachtig, maar op het moment dat ik er echt een project van moet maken om in een gegeven volgorde gegeven foto’s te uploaden haak ik hier wel af.

Ik probeer in advertenties zo goed mogelijk op papier te zetten wat ik verkoop, en als dat ergens niet duidelijk is kan de geïnteresseerde me een PB sturen om te zien of we er wat aan kunnen doen.

Als je nou ook nog straffe richtlijnen gaat ontwerpen over hoe en wat vertrek ik wel naar marktplaats of insta of zo.

Dat een stel gore nagels of een bloemetjes-achtergrond voor sommigen reden zijn om te gaan onderhandelen of af te haken, prima, maar ga niet zitten zeiken over de achtergronden om daar één of andere standaard voor af te gaan dwingen.

Het is hier een liefhebbersforum, geen vakbond voor productfotografen.

• Wees blij dat we hier de mogelijkheid hebben om informeel wat horloges heen en weer te schuiven
  • Hold oe de bakkes
  • Als er dan vragen zijn over een advertentie, praat dan even met degene die 'm plaatst

Graag.

Kijk, dat je je voorkeur hebt van welke foto’s er bij een advertentie zitten, prima. Maar de meesten hier hebben misschien geen talent voor fotografie, misschien wel een telefoon met een kutcamera, misschien hebben ze even geen licht-tentje, misschien is hun behang wel erg druk omdat ze sinds de jaren 70 al hun geld aan horloges besteed hebben… Je weet het niet.

Spijkers, laag water. En op te lossen met directe communicatie met de verkoper. Als die dan ook nog kut reageert, of niet, dan weet je dat je daar toch niet moet zijn. :+1:

5 likes

Voila. In 2017 al gedaan. 150+ antwoorden over wat mensen goed of slecht vinden aan advertenties. Met heel veel discussie over foto’s.

De executive summary uit dat topic was geloof ik:

• Leg het horloge niet op ruw beton
  • Zet het horloge niet op de foto als je het in handen hebt
  • Als je dat dan toch doet, pak even een manicure
  • Haal de DNA-kaas van je horloge voor je een plaatje schiet
2 likes

Handig topic. Eigenlijk zou een conclusie van dit topic niet misstaan in de FAQ categorie.

1 like

Bedankt voor link

Zal wel komen dat ik nieuw ben hier en het niet gevonden heb met de zoekfunctie. voordat ik een post maakte gezocht op “foto tips”, “advies foto” “goede foto” en nog een paar variaties maar de FAQ posting kwam daar niet bij naar boven.

Ik ga de posts lezen, nogmaals bedankt voor de link.

2 likes

Het zou alvast wat schelen als men de witbalans juist instelt. De kleur van bijvoorbeeld wijzerplaten kan nogal eens afwijken.
Verder ben ik ook voorstander van cleane, steriele foto’s met veel details van alle kanten voor verkooptopics. Zelf schiet ik veel in macro en post in minstens 1600x1200 resolutie in mijn eigen verkooptopics. Op verzoek stuur ik ook de full res foto’s weleens.

Voor leden die denken dat het niet veel uitmaakt, als er maar wat op staat: ik loop meestal met een boog om aangeboden horloges heen als ik brakke foto’s zie. Ik zal niet de enige zijn.

1 like