Laat ik vooropstellen dat mijn vele ervaringen met koop/verkoop hier op het forum overwegend positief tot zeer positief zijn.
Maar wat te doen als je een mindere ervaring hebt met een verkoper? Positieve ervaringen kun je delen, negatieve niet, want dat wordt niet getolereerd.
Toch wil ik een ervaring delen, zonder in te gaan op het wie/wat/waar.
Ik zag laatst een horloge te koop aangeboden worden, die al een tijdje hoog op mijn verlanglijstje staat. Omschrijving sprak me aan, en prijs was marktconform.
Tijdens een prettig contact met de verkoper, vertelde hij/zij me dat de eerder aangegeven inruil mogelijkheid niet meer gewenst was, en aangezien we hier over een (voor mij) aanzienlijk bedrag spreken, moest ik even snel wat extra budget vrijmaken door mijn geliefde Speedy te verkopen.
Dit was in 1 dag gebeurd en afgehandeld (hele prettige verkoop, met een heel leuk forumlid) dus heb ik daarna afgesproken met de verkoper in een stad dicht bij zijn/haar woonplaats.
Toen ik het horloge bekeek zag ik de te verwachten draagsporen (deukjes, krasjes), maar zag ook een beschadiging in het saffierglas, en bij dit merk is het vervangen van dit type saffier een kostbare grap (bijna €500 bij de AD).
Dit was niet vermeld in de advertentie, en de verkoper zei dat hij/zij het horloge zelf niet goed had bekeken, en het dus niet had gezien.
Verder niets aan de hand. Jammer van die 140km rit, en jammer van mijn gehaaste financierings-maatregelen, maar zo gaat dat nu eenmaal bij sloebers zoals ik
Volgende keer beter, en no hard feelings.
Ik raadde de verkoper wel aan om deze beschadiging in het saffier (gezien de hoge vervangingskosten) alsnog te vermelden, opdat een volgende potentiële koper, van te voren weet waar die aan toe is.
De verkoper had besloten om deze raad te negeren, en de beschadiging niet te noemen.
Is zijn/haar goed recht natuurlijk, en hoe ik er over denk is voor hem/haar niet relevant.
Wat vind jij? Is een pitje in het glas slechts een licht draag spoor, en is het pech voor de koper als hij dit over het hoofd ziet, of is het een beschadiging die je in ieder geval hoort te vermelden bij een horloge uit de hogere prijsklasse, aangezien dit een negatieve invloed heeft op de waarde?