Vermelden van beschadiging bij verkoop keuze, of plicht?

Laat ik vooropstellen dat mijn vele ervaringen met koop/verkoop hier op het forum overwegend positief tot zeer positief zijn.

Maar wat te doen als je een mindere ervaring hebt met een verkoper? Positieve ervaringen kun je delen, negatieve niet, want dat wordt niet getolereerd.
Toch wil ik een ervaring delen, zonder in te gaan op het wie/wat/waar.

Ik zag laatst een horloge te koop aangeboden worden, die al een tijdje hoog op mijn verlanglijstje staat. Omschrijving sprak me aan, en prijs was marktconform.

Tijdens een prettig contact met de verkoper, vertelde hij/zij me dat de eerder aangegeven inruil mogelijkheid niet meer gewenst was, en aangezien we hier over een (voor mij) aanzienlijk bedrag spreken, moest ik even snel wat extra budget vrijmaken door mijn geliefde Speedy te verkopen.

Dit was in 1 dag gebeurd en afgehandeld (hele prettige verkoop, met een heel leuk forumlid) dus heb ik daarna afgesproken met de verkoper in een stad dicht bij zijn/haar woonplaats.

Toen ik het horloge bekeek zag ik de te verwachten draagsporen (deukjes, krasjes), maar zag ook een beschadiging in het saffierglas, en bij dit merk is het vervangen van dit type saffier een kostbare grap (bijna €500 bij de AD).

Dit was niet vermeld in de advertentie, en de verkoper zei dat hij/zij het horloge zelf niet goed had bekeken, en het dus niet had gezien.

Verder niets aan de hand. Jammer van die 140km rit, en jammer van mijn gehaaste financierings-maatregelen, maar zo gaat dat nu eenmaal bij sloebers zoals ik :wink:

Volgende keer beter, en no hard feelings.

Ik raadde de verkoper wel aan om deze beschadiging in het saffier (gezien de hoge vervangingskosten) alsnog te vermelden, opdat een volgende potentiële koper, van te voren weet waar die aan toe is.

De verkoper had besloten om deze raad te negeren, en de beschadiging niet te noemen.
Is zijn/haar goed recht natuurlijk, en hoe ik er over denk is voor hem/haar niet relevant.

Wat vind jij? Is een pitje in het glas slechts een licht draag spoor, en is het pech voor de koper als hij dit over het hoofd ziet, of is het een beschadiging die je in ieder geval hoort te vermelden bij een horloge uit de hogere prijsklasse, aangezien dit een negatieve invloed heeft op de waarde?

18 likes

Ik probeer altijd alles te vermelden, om deze teleurstellingen te voorkomen.
Ik zie het als een plicht.

28 likes

Ik vind absoluut vermelden. Zeker als het duidelijk in het oog springt. De kosten van vervanging zijn veelal best hoog en ook dat wil een koper meewegen in de aanschaf.

17 likes

:+1: zeker binnen een forum…

5 likes

Altijd wel netjes om de juiste omschrijving van de algehele staat te vermelden. We hebben het hier over een online verkoop.

Of het verplicht is weet ik niet, maar dat de verkoper het alsnog niet meldt terwijl hij het nu wel gezien heeft klinkt nu meer als opzet en gokt hij op een online verkoop waarbij ‘kopen op afstand’ wetgeving tussen particulieren niet geldt.

Dst er geen negatieve reacties geplaatst mogen worden is redelijk logisch want mensen maken daar snel misbruik van omdat zure reacties op dit forum aardig gemeengoed is helaas. Waar het mee te maken heeft weet ik niet, maar het is er helaas wel op dit mooie forum.

2 likes

Lastig…. Duidelijk zichtbare sporen zouden toch op moeten vallen? Ook op de foto’s? Of waren deze deskundig verborgen? Als ik een horloge verkoop ga ik toch echt niet alle puntjes en haarlijntjes opnoemen als ze met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn.

1 like

Plicht !

1 like

In ervaring gebeurt dat niet. Men plaatst niet snel een negatieve review op het forum over een ander lid.

Ik meld liever teveel, zodat er later zoals je aangeeft geen teleurstelling is. Het horloge kan beter, beter zijn dan verwacht dan minder zijn dan verwacht, want bij het laatste is gelijk het aanschafplezier een stuk minder, terwijl bij een betere ervaring men langer plezier houdt aan de aanschaf.
Jammer dat het zo gelopen is.

6 likes

Zolang het een particuliere verkoper is mag je gewoon je ervaring neerpennen volgens mij.

Probleem zijn vaak de anderen die hun (ongezouten) mening willen geven waardoor het draadje ontspoort en wordt verwijderd.

2 likes

Ja omdat dat niet mag lol

1 like

Het heeft jaren lang wel gemogen. Dat het niet meer mag is sinds een jaartje ofzo.

Ik vind het raadzaam om sporen van gebruik zo goed als mogelijk te vermelden. Staat voor mij nog los van de prijs van een horloge.

Goede foto’s helpen al heel veel om sporen van gebruik in kaart te brengen.

Eerlijkheid duurt het langst, zullen we maar zegggen.

3 likes

Als de verkopende partij nu nog steeds het horloge aanbiedt, wetende van de beschadiging, zonder dit te vermelden, dan pek en veren!

140km is tegenwoordig ook een Datejust waard…

7 likes

Geldt dit niet alleen voor bedrijven?

1 like

Daar ligt denk ik het verschil van mening, wat voor de ene persoon een beschadiging is, is voor de ander slechts een gebruiksspoortje (even in extremen). Waar de één een swirl op de kast no problemo is, is het voor de ander een kras.

Als je het netjes verwoord in het “ervaringen” gedeelte zet bij de betreffende verkoper dan mag dat toch gewoon?

Ik zie het punt niet zo, het is ook een ervaring.

Eerst wel. Tegenwoordig geldt het ook voor mede leden. Wat mij betreft erg jammer omdat het nuttige informatie gaf. Een zeer discutabel lid is zelfs het verkopen ontzegt na enkele negatieve ervaringen, goede zaak dus.

4 likes

Hoe kom jij aan deze wijsheid? Dat zou namelijk echt kwalijk zijn.

2 likes

Ik zat al even te zoeken. Ik kan het zo even niet vinden. Misschien klopt het niet wat ik zeg, wat een goede zaak zou zijn.