Vermelden van beschadiging bij verkoop keuze, of plicht?

Wel zo netjes om te vermelden, ook al is het niet goed zichtbaar. Ik heb destijds ook een horloge tweedehands aangeschaft, en achteraf was de beschadiging zichtbaar op de advertentiefoto’s - als je wist waar je naar zocht. Op je smartphone zou je het door het formaat niet zien, op je PC had je de foto’s moeten uitvergroten (groter dan de forumsoftware 't zelf doet). Dat was wel effe lekker balen.

Detailfoto’s van schade, hoe subtiel ook, helpen ook. In dit geval waren het alleen overzichtsfoto’s van het hele horloge. Of dat al dan niet bewust gedaan was daar heb ik natuurlijk alleen maar het raden naar.

1 like

Inmiddels toch ook duidelijk, ja, terecht de verkoper had het beter kunnen toevoegen nu hij het weet aan zijn advertentie. Volgens mij is daar nu wel duidelijkheid over.

1 like

Ik zie je selfie er zelfs in! Vet!

2 likes

Volgens mij is het heel simpel toch. Het product moet deugdelijk en conform beschrijving zijn. Bewust informatie achterhouden is niet oké.

Wel een kleine sidenote. Mijn vader is horlogeliefhebber maar ziet simpelweg niet alles meer. Soms kan hij een kras of buts niet eens zien wanneer ik hem aanwijs. Ik zie hem er dus wel voor aan onbewust een horloge met niet-vermelde gebruikssporen te verkopen. Gelukkig doen we dat altijd samen.

3 likes

Ik vind het maar lastig vraagstuk. Voor mijn gevoel krijg je nu veel reacties op basis van je vraagstelling. Uiteraard is er niemand die zal zeggen dat het okay is om schades niet te vermelden.

Maar volgens mij is de werkelijkheid wel iets subtieler dan dit. Als ik de bewuste advertentie op HF bekijk staat er zowel bij de originele post als bij de update dat dit horloge zich in een goed gedragen staat bevind. Oftewel, butsjes en krasjes enzo, geen grote schades.

Blijkbaar is deze staat voor jou geen probleem als het enkel de band en kast betreft. Maar kleine beschadigingen aan het glas zouden volgens jou expliciet vermeld moeten worden? Begrijp ik dat goed?

Is dat omdat dit niet weg te polijsten valt en dus een aardige (extra) kostenpost is, als dit wilt laten verhelpen?

2 likes

Maar nu de verkoper dit weet, en het vervolgens nog niet vermeld…
Dat is een weinig discutabel

Gaan we nu nog 231x dezelfde mening met elkaar delen…: :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Klopt helemaal. Indien ik het van te voren had geweten dan had ik een minder hoge bieding gedaan, of helemaal niet.
Uiteraard zijn het meestal meerdere dingen die mij doen besluiten om de zaak af te blazen.

Dingen als: “ik heb het horloge zelf niet bekeken”, of “de vorige eigenaar heeft hem laten servicen, maar hier heb ik geen bewijs van” geven mij geen “dit is hem” gevoel.
Ook wanneer ik bv de coronet op de sluiting wat aan de gladde kant vind bij een ongepolijst exemplaar, doen mij (misschien onterecht) twijfelen.
Het gevoel moet 100% zijn. Bij 95% zie ik er vanaf. Ik moet er te hard voor werken.
Ik zal hierdoor gerust af en toe een goede deal mislopen, maar daar kan ik prima mee leven

1 like

Hallo Allemaal,

Ik kom dit draadje pas net tegen, maar zal proberen aan te geven wat mijn kant van het verhaal is. Ik realiseer me heel goed dat de meesten in dit draadje al een mening gevormd hebben en ik die niet bij gaan stellen, maar vind het belangrijk om wel te reageren. Als ik daarna nog een account heb waar ik de tekening van @jurk als avatar aan toe kan voegen, dan zal ik dat zeker doen.

Ik zal proberen het punt voor punt te behandelen:

-Inderdaad heb ik afgelopen vrijdag een afspraak met @paraflex gehad, na prettig contact vooraf en -naar mijn idee- ook prettig contact op de afspraak zelf. Dat dit in Utrecht was, heeft met de simpele reden te maken dat ik daar in de buurt woon en @paraflex zelf aangaf het te kunnen combineren met een bezoek aan Utrecht met zijn gezin. Het is dus niet zo dat ik daar op stond, het aanbod kwam vanuit @paraflex zelf, waar ik hem overigens erg dankbaar voor ben en gretig gebruik van gemaakt heb.

-Bij de afspraak zelf bleek dat we anders in de hobby staan, wat ook prima is. Ik heb deze Explorer zelf in deze staat gekocht en heb het horloge bij aankoop destijds met het blote oog goed bekeken en geconstateerd dat ik het zie als een horloge in goede, maar gedragen staat. Ik heb het horloge ook nog langsgebracht bij @Tempusuurwerktechniek die ook aangaf dat hij er niets aan zou doen en het een mooie Explorer vond. Rob beleeft de hobby anders en haalde tijdens een afspraak een loupe tevoorschijn waarmee het horloge minutieus werd geïnspecteerd. Dit staat iedereen natuurlijk helemaal vrij en hij constateerde na beoordeling met een loupe een tweetal dingen waardoor hij niet tot aankoop over wilde gaan, waaronder een schade op het glas. Daarop hebben we het gesprek vriendelijk afgerond, elkaar de hand geschud en zijn we ieder ons weegs gegaan.

-Rob heeft me daarna nog een mail gestuurd waarin hij aangaf dat hij vond dat ik dat in de advertentie moest vermelden. Wat ik vervolgens gedaan heb is ongeveer 10 foto’s toegevoegd van het glas zelf uit elke hoek, maar als ik eerlijk ben zie ik op niet 1 van die foto’s een duidelijke of grote beschadiging aan het glas. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar dat kan ook gewoon een verschil van opvatting zijn. Ik heb al die foto’s bijgevoegd en nogmaals aangegeven dat het een 14 jaar oude gedragen Rolex betreft.

Tenslotte: ik zit nu al een aantal jaren op dit forum en heb de afgelopen jaren met veel plezier horloges verkocht en aangekocht op én buiten het forum, zoals iedereen hier. Voor mij is de Rolex Explorer 2 die ik aanbied een horloge in goede gedragen staat, zoals ik ook vermeld in de advertentie. Als ik de reacties van sommige forumleden hierboven zie, heb ik het gevoel dat ik een horloge aanbiedt met een defect uurwerk of vals papieren.

Maar ik realiseer me ook dat we het hier allemaal niet over eens zullen zijn en dat is ook prima, dat hoeft ook niet. Om dit hele gebeuren zo effectief mogelijk op te lossen, daarom een vriendelijk verzoek aan de mods aangezien ik dat zelf niet kan doen:

1. kunnen jullie aub de Explorer 2 advertentie verwijderen, dat lijkt me beter gezien de discussie die het oplevert. Heb het horloge vandaag ook weer met veel plezier gedragen, dus geen enkel probleem om hem in de collectie te houden. Ik hoop dat ik de tijd kan lezen door de enorme pit in het uurwerk heen :wink:
  2. dit draadje mag van mij open blijven, maar ik vraag me af in hoeverre het een constructief gesprek oplevert. Ik vind het geen enkel probleem om met iemand in gesprek te gaan, maar als ik sommige van de reacties hierboven zie, weet ik niet of dat met iedereen mogelijk is.

Tenslotte nogmaals: mocht ik nog een account hebben morgen, dan beloof ik mijn avatar aan te passen met de tekening van @jurk. En aan @paraflex: ik hoop dat het je lukt om de door jouw gewenste Explorer 2 met 3186 uurwerk te vinden, ik heb vandaag weer gemerkt dat het echt een fantastisch horloge is.

51 likes

@herman78 top reactie, goed verhaal. Is dat ook weer uit de wereld. Was dus gewoon een misverstand tussen de verwachting van de koper en de goede trouw van de verkoper. Voor een gedragen horloge van 14 jaar oud ziet ie er nog mooi uit. Ook dat is de charme van gebruikte producten. Soms zit er een mooi verhaal achter en pakt het goed uit en soms vind je het niks maar maak je er toch evengoed een mooie dag van voor jezelf. :grin:

2 likes

Hi Herman,

Wat een enorm nette reactie als ik zo vrij mag zijn! Ik las in heel veel reacties ook wat jij aangeeft…

Denk dat heel veel leden er ook zo instaan en je de advertentie niet hoeft weg te halen. Zowel jij als Rob hadden gehoopt op een andere uitkomst. Rob vindt vast wel een andere en iemand gaat heel blij zijn met de jouwe.

Die avatar was een grapje, maar tof dat je hem durft te dragen. Ik bied je aan dat je hem mag komen inruilen tegen een andere digitale als je mij een bericht stuurt met wat je wilt

6 likes

Dank @jurk voor je reactie. En dank voor het aanbod voor een nieuwe avatar, maar ik ben eigenlijk wel blij met deze :sweat_smile:

3 likes

aanpassing nadat ik de reactie van Herman heb gelezen…

Wat voor de een zgan is, is voor de ander sterk gebruikt! En daarom is af en toe een persoonlijk treffen niet zo verkeerd…

@herman78: tof dat je je gemeld hebt! Doet ook niet iedereen!

@Rex1: de schuld van de koper is het niet… als het horloge duidelijke sporen heeft, en je overziet er een paar van de vele, ok… maar zoiets? Ik bedoel een putje in het glas, is, vind IK, toch iets meer als een kras op de kast of band!!

1 like

Dat is ie ook, een net exemplaar, maar wel met wat aandachtspunten. En niet te vergeten, een nette prijs. Als je kort benoemd dat er een putje in het glas zit en een butsje hier en daar, dan ben je er al een heel eind. Kan niemand meer over vallen. Iedereen blij.

2 likes

‘‘Goede gedragen staat’’… Staat er.

Goed gedragen -> dat is die.

Goede staat? Hmmmmmm, daar is die te gebruikt voor.

Ik zie zelf aan de rek van de band wel dat dit horloge een lang leven achter zich heeft, en verwacht dan ook dito sporen.

Al ziet die er op de foto’s wel erg goed uit. Ik denk inderdaad dat die er in het echt slechter uit ziet. Die nieuwe foto’s van de clasp zijn ook vrij clean, maar ik vermoed dat er veel meer draagsporen zijn.

Ik blijf het lastig vinden. Herman zegt niet dat het een perfect horloge is. Het is al 14 jaar oud (en vermoedelijk dagelijks gedragen). Tsjah… 2 mensen lagen hier qua verwachting niet helemaal op 1 lijn.

Echte ‘‘schades’’ buiten ‘‘normale draagsporen’’ vind ik zelf wel zo netjes om te melden. Schade aan glas noem ik schade.

3 likes

Keurig van je en duidelijk dat je niets fout gedaan hebt
Fijne avond :+1:

1 like

Sportief dat je reageert Herman. Duidelijk verhaal ook. Zou de advertentie enkel aanpassen en lekker laten staan. Succes!

1 like

Inmiddels zijn er een behoorlijk aantal foto’s van het glas toegevoegd in het verkooptopic waarbij verkoper zelf nog hierboven opmerkt de beschadiging van het glas daarop niet te kunnen zien.

Wat ik niet begrijp en niet netjes vind is dat verkoper hierover nu niet alsnog concreet en duidelijk is door het gewoon te melden in het verkooptopic. Aangeven dat het een 14 - jaar oude gedragen Rolex betreft wil nog niet zeggen dat er automatisch een beschadiging op het glas zit, toch?

1 like

Zoals meerdere keren herhaald door mij, @herman78 heb ik verder ervaren als een aardige vent waarmee ik verder geen problemen heb. Zoals in mijn topic staat: no hard feelings.

Ik had in mijn topic ook liever niet gehad dat zijn persoon of advertentie bovenwater gehaald zou worden, want dat was niet het onderwerp in mijn topic. Wellicht onnozel om te denken dat dit niet zou gebeuren, maar dat terzijde.
Ik heb deze recente ervaring slechts als voorbeeld gebruikt, om jullie mening te vragen of mijn gedachten over het wel/niet vermelden van een bepaalde beschadiging bij een verkoop redelijk is of niet. Ook dit heb ik meerdere keren aangegeven, en benadrukt.

Off topic:
Het is uiteraard niet nodig om het horloge uit de verkoop te halen, want, zoals ik heb omschreven voldeed de staat van het horloge verder wel aan de verwachtingen. Bovendien kunnen verwachtingen verschillen en zijn de mijne sws standaard al aan de hoge kant.
Dat ik geen putjes duld in het glas, en alleen bekend was met de AD vervangingsprijs daarvan, maakte dat de koop voor het van te voren afgesproken bedrag voor mij niet meer haalbaar was.
Ik heb nu geleerd dat dit door Tempus vervangen kan worden voor een kwart van de AD prijs, en dat veranderd de zaak al enigsinds.

Dus voor iemand die zich niet stoort aan het putje in het glas, of er wat extra geld voor over heeft om het te laten vervangen, en specifiek op zoek is naar zo’n horloge zou ik zeggen; neem contact op met @herman78, en dan komen jullie er samen vast wel uit.
Ikzelf heb inmiddels doorgeschakeld en heb al een andere afspraak gemaakt met een andere verkoper (buiten het forum).

3 likes