Verschil in precisie tussen Rolex en Grand Seiko

Een technische verklaring…
https://qr.ae/pGqFIO

4 likes

Je kan ze niet vergelijken vanwege de verschillende certificaten en daarbijbehorende toetsvoorwaarden. Bovendien begrijp ik uit het artikel dat het oneerlijk is om ze te vergelijken omdat elk onderdeel in het horloge van belang is om het horloge zo goed mogelijk te laten presteren en vanwege de verschillende soorten uurwerken die worden gebruikt is het een onzuivere race.

Niet zo zeer een verklaring waarom de één beter is dan de ander maar een onderbouwing waarom er geen sluitend antwoord gegeven kan worden op dit vraagstuk.

Uiteraard. Seiko is in alle opzichten beter, simpel zat. Hoewel? Op de schaal van “ik wil 'm want dan lijk ik succesvol” is GS iets minder aanwezig. Je weet toch, Rollies FTW. Trouwens, die Franz - de auteur - heeft in al zijn stukkies wel een duidelijke mening over alles wat met Rolex te maken heeft. Een echte influencer, wat leuk …

Weekend!
:beers:

Zou wel interessant zijn ze beiden (gelijkwaardige uurwerken, zeg een uurwerk zonder complicaties) aan eenzelfde serie testjes - over een langere periode, in gelijke laboratoriumomstandigheden - te onderwerpen. Ik vermoed overigens dat het verschil nauwelijks waarneembaar is.

2 likes

Tsja, historisch gezien is er iets over te roepen natuurlijk.

In de begintijd van GS hebben de Japanners een aantal keren meegedaan met Chronometer events.

Ik citeer van de Grand Seiko website (en op het webz verder ook te verifieren):

“Having won every Chronometer competition in Japan, Grand Seiko’s team looked overseas for new challenges and the Swiss observatory chronometry trials graciously admitted our entries in 1964. In the years that followed, the rankings steadily improved, at both the Neuchâtel and Geneva ‘concours’. In 1968, our movement were awarded the overall prize as the best mechanical watches in the Geneva observatory competition and the world saw that the movements that would find their way into Grand Seiko were among the very best in the world.”

Of daarmee gezegd is dat GS preciezer is dan Rolex?

Dat kan alleen met een directe vergelijking op de timegrapher denk ik.

Mijn ervaring met GS is wel dat ze bescheiden zijn in wat ze afgeven binnen hun standaard. Mijn SBGK007 handwinder loopt een (sic) +0,8 seconden uit de pas, gemeten sinds de klok is verzet. Seiko claimt +5 tot -3 statisch en +10 tot -1 tijdens het dragen voor dit uurwerk.

Mijn ervaring met zowel Hibeat, gewone automaat, Sprindrive en superquartz is wel dat ze tot op heden alle andere horloges die ik heb gehad, ook de Omega Chronometers (METAS en COSC gecertificeerd) het nakijken hebben gegeven.

4 likes

Toevallig vanochtend nog in een ander topic deze screenshot gedeeld, paar keer gemeten maar dit 8L55 hi-beat uurwerk loopt super strak ver binnen wat opgegeven is, uurwerk is een afgeleide van de GS 9S85.

1 like

Gewoon het beste mechanisch pols uurwerk…Voorlopig ben ik weer even zoet…2de Seiko dit jaar…

9 likes

Is dit weer een topic waar we niet uit gaan komen?

Uiteindelijk wil je toch een rolex

Ik synchroniseer iedere maand mijn Explorer 214270 met de atoomklok (Rolex 3132 uurwerk). Momenteel heb ik zo’n +15 seconden afwijking per maand. Preciezer wordt het niet qua 100% mechanische uurwerken.

2 likes

Op basis van welke criteria?

Als je spreekt van een 10 seconden, als maximaal verschil op 1 maand, vind ik dat er mag gesproken worden van een precisie topper. Of heeft u een ander mechanisch pols horloge dat hier zelfs beter in scoort? Niet dat het het belangrijkste is, bij een uurwerk.

Joh, het is toch al decennialang zo dat alles wat men in het westen kan maken, in Japan beter gemaakt kan worden?! :jp: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zit alleen een beetje met de vraag wat jouw forumnaam nou betekent. Ik zie een plaatje van een Seiko, maar je noemt jezelf “Seikokiller”, wat ook kan impliceren dat je (graag) Seiko’s kapot maakt…? :confused:

1 like

Tja, wat mijn nick name betreft, is het meer een aangeven dat ik altijd te vinden ben om een Seiko aan te schaffen! Uiteraard zijn er beperkingen! Maar als je doelt op het vernielen, heb ik er eentje in mijn Seiko collectie die een nieuw glaasje kan gebruiken, na mijn fiets ongeval.

2 likes

Oh ja en dit had ook nog gekund, natuurlijk.

Maar o.k., geen Seikosloper dus. Hoewel die flieger wel een flinke klapper heeft gemaakt. Hopelijk viel de schade aan jouw persoon mee. Mooie GS, trouwens!

4 likes

allebei heel precies. Met geen van deze merken ga je te laat komen op je afspraak. :slight_smile:

Maar ja, precisie is al lang geen criterium meer voor kwaliteit. Je kunt ETA uurwerken ook zodanig afregelen dat ze heel precies lopen.

In mijn ogen zijn het allebei hele mooie, sterke merken. Beide met een fantastische geschiedenis en geweldige modellen. Maar wel twee totaal verschillende merken.

1 like

GS is uiteraard ‘beter’. Zijn zeg maar kantoorhorloges.
Rolex is meer voor de ambachtelijk werkende medemens, en daardoor anders ‘beter’ als in minder kwetsbaar.

1 like

Hetgeen ik heb vernomen van een erkend Rolex verdeler en hersteller, dat de Rolexen niet zo goed tegen golfen kunnen.

Heel veel meer merken hebben dat probleem, Omega heeft daar een ism Rory McIlroy eentje van 50k voor ontworpen die er wel tegenkan.

Inderdaad, daar kwam de inspiratie van! Uiteraard had ik psycho vervomd naar Seiko!

Op voorgaande foto, lijkt het of het glas van de GS al gekrast zou zijn. Als afgestudeerde fotograaf, weet ik hoe moeilijk het is om juwelen en horloges perfect uit te belichten en te fotograferen…
Ook deze foto voldoet niet aan de fotografische normen…

1 like

U fotografeert met een Nokia 3310?

4 likes