Verschil in precisie tussen Rolex en Grand Seiko

Hahah…Zelfs met een iPhone 15 Pro, wil ik me niet wagen aan een fatsoenlijke foto van een horloge.
Ooit maak ik er wel eens werk van en stel de lichttent op en neem mijn FujiFilm ter hand met het juiste objectief en een uitgebalanceerde belichting.

Wat ik al opgemerkt heb is, dat de datum 5 voor 12 uur veranderd, ipv op 12h of er juist na. Is dit bij alle GS’s zo?

1 like

Meeste horloges hebben semi-instant datum, norm ligt dan tussen 10 min voor en 10 min na 12u.

Maar zelfs bij een instant datum is het nooit precies 12u, 3 El Primero’s die rond 3 min vóór, 2 min vóór en 2 min na 12u verspringen.

15 Pro…:sunglasses:

19 likes

Rolex: in alle opzichten de hoogste klasse, divisie, categorie enz.
GS: onttrekt zich categorisch aan dit geneuzel. Hors categorie.

2 likes

Inderdaad beter dan ik daar juist had geplaatst, mijn excuus voor de slechte kwaliteit.

Het probleem is, dat daarvoor niet één definitie bestaat.

Beste qua gangreserve?
Qua precisie?
Qua afwerking?

Gegeven de elektronische rem en het corrigerende quartzkristal kun je ook niet echt van een enkel maar mechanisch uurwerk spreken.

Pure middenmoot.

Probeer maar eens een MB&F, een Laurent Ferrier, een Patek, Audemars of iets van die klasse.

Afwerking etc. komen ze niet in de buurt.

Daarbij is Rolex een zgn. “tracteur”, blijft lopen, goed werkpaardje, maar helemaal niet gemaakt op de klasse van sommige merken. Daar mikt men ook niet op.

Rolex = de beste is zuiver een idee van allerlei lui die geen benul hebben van wat er in de wereld te koop is.

7 likes

Alle onderdelen worden in huis gemaakt, dat kan je van Rolex niet verwachten, de techniek en versuftheid van de spring drive, 5 dagen gang reserve, 10 seconden/maand afwijking. De hoge zuivere polisch afwerking, de speciale dial, enz…Spraken me aan en daar had ik wel wat €€ voor over. En wat anderen ervan vinden, laat me wezenlijk koud. Ik heb het uurwerk niet aangeschaft om er mee te pronken, maar om de wetenswaardigheden, die ik er over heb vergaard. Dat er best wel zeer dure uurwerken zijn, die een aparte klasse vertegenwoordigen, ben ik het volkomen mee eens. Zoals de RGM, die ook bijna alles in eigen huis bouwen, vooral de 801 Skeleton Models.

Tja, dat is geen verklaring maar een constatering van wat toleranties. Bij Grand Seiko heb je op dit moment Spring Drive en high accuracy quartz die allebei natuurlijk vele malen accurater zijn dan hun mechanische horloges, terwijl de mechanische horloges een grote accuratesse hebben. Die accuratesse is niet per se beter dan die van een mechanisch horloge van Rolex.

Je kunt veel vinden van Rolex marketing, de hype er omheen, de scalpers en het hele circus met de prijzen en zo, maar een moderne Rolex is gewoon een goed horloge wat net zo goed doet wat er op de verpakking staat als een moderne Omega of GS. In die categorie van “luxe-sporthorloges” zo rond de 5000-15000 Euro zijn die drie merken in technisch opzicht aan elkaar gewaagd.

Ik moet wel zeggen dat ik Grand Seiko spannender vind omwille van de vele verschillende modellen, lijnen en edities, maar ook zeker omwille van de drie technologische opties die je bij het merk hebt.

Zoals gezegd, GS boert in SD, HAQ, maar ook in handopwindertjes van ouderwetse snit, high-beat automaten, en de hele rambam. De ene GS is de andere niet. De Kodo is zelfs een dubbele veerton met constant force mechaniek in een tourbillon gebouwd.

Oh jazeker wel. Rolex heeft sinds 2004 ook gewoon hun hele keten in house.

1 like

1 Rolex maakt het wel degelijk in house.

2 versuftheid als USP ben ik nog niet eerder tegengekomen.

M’n Sinn 104 verspringt precies op 00.00 met dag en datum. In 1 tik. Heerlijk.
Kan

1 like

IMG_0157

2 likes

Dat is top idd. :+1:

Mijn ‘eenvoudige’ quartz GS…

• doet (onzichtbaar voor het blote oog) 2 tikken per seconde zodat lange (en dus zware) wijzers kunnen worden toegepast
  • heeft een anti-backlash systeem dat zorgt voor een snaarstrakke beweging
  • doet 540x per dag een temperatuur meting en bijstelling voor accuratesse
  • heeft één axis per wijzer en zodoende is er geen interferentie tussen wijzers
  • heeft een in-house gekweekt (:flushed:) quartz kristal dat op maat is gekoppeld aan een IC
  • heeft een instant date-change
  • heeft een maximale afwijking van 10s per jaar

Typische Japanse (GS) perfectie. :grin::crazy_face:

10 likes

Wel jammer dat die koperdraad niet mooier opgewonden zit :stuck_out_tongue:

2 likes

Slordig. :grin:

Amateurs bij GS gewoon.

Batterijtje zit ook scheef.

Daffie moet dat ook niet zelf doen :rofl:

2 likes

Wow, nu zie ik pas een beetje hoe mooi een GS is. Is dit een quartz?

1 like

Natuurlijk.