Zoiets als Oyster Quartz?
Die snap ik niet. 9F uurwerken van GS zijn top quartz uurwerken.
Gesteende quartz uurwerken zijn sowieso zeldzaam buiten de oudjes of de hogere prijs regionen.
Vooral dat, als ik me ergens aan stoor is het zo’n seconde wijzer die terug lijkt te stuiteren bij elke tik.
Ik vind die enkele tik vooral storend. Dead beat complicatie bij automatische horloges vind ik ook niets
Ah ok, ik meende dat je niet zoveel op hebt met quartz.
Heb ik ook niet, maar datzelfde gaat op voor rolex oysterquartz hoor.
Ik vind 2 per seconde ook nog weinig. Bulova 262 kHz met 16 stappen per seconde vind ik dan weer mooi.
Alleen die 262 kHz slogan op de wijzerplaat dan weer niet, een hogere frequentie zegt niets over de nauwkeurigheid.
In principe wel. Want individuele oscillaties zijn kleiner dus de impact van foutjes van / onzuiverheden in je quartz kristal is ook navenant minder groot. Of dat praktisch veel uitmaakt is vraag 2, normale quartz uurwerken zijn natuurlijk ook ontzettend betrouwbaar (ongeacht de prijs…)
Wat betreft aflezen, hoe meer tikken per seconde hoe nauwkeuriger je weet hoe laat het is. Of dat betekenisvol voor je is is punt 2.
De typische 2 tikken per seconde van een GS quartz is puur technisch. De reden of beter gezegd de oorzaak…het kunnen gebruiken van lange ( en dus mooie, maar ook zware) wijzers. Dat schijnt lastig te zijn voor de torque van een quartz uurwerk. Trekt ie gewoonweg niet (makkelijk) en daardoor minder strakke loop en meer batterijverbruik. Dus opgelost met twee kortere tikken per seconde. Smart.
Beide horloges zijn natuurlijk top.
Of je er mee moet gaan golven is idd. de vraag, dat vinden ze niet altijd leuk. Mijn colt superocean prof. ging er aan door de schietsport… blijft mechaniek… en mechaniek heeft zo zijn voor en nadelen.
Wil je t exact : een quartz met dcf of gps synchronisatie , zoals een astron.
Maar wat ik er mag uit opmaken is, dat ik m’n klokje niet moet terug sturen naar Japan.
Met alle onderdelen, bedoelde ik niet enkel het movement. Maar mocht ik mis zijn, laat het me weten.
Zoals ook vele mensen zich laten (ver)leiden door “Swiss made”.
Knap voor een Selita uurwerk, misschien moet Rolex daar ook zich inkopen.
Ik zie alle GS Quartz op Youtube 1 sprong per seconde maken, mis ik iets? Speciale uitvoering van jou?
Je ziet het ook niet met het blote oog. Wel als je een vertraagde opname bekijkt…dan zie je het twee-stappen proces.
Ah nu is het me helemaal duidelijk
Het ontbreken van steentjes in de Girard Perregaux 35x en varianten daarop van JLC (Master Quartz) maakt juist dat ze na 50 jaar nog goed kunnen lopen.
Die hebben namelijk ringetjes van zelfsmerende kunststof (delrin). Quartzuirwerken hebben veel minder spanning te verdragen, dus een zachter maar slijtvast en zelfsmerend materiaal is beter dan robijntjes.
Prima, maar alles is beter dan ongesteende plastic dingen van 10 cent.
Jij hangt de leer aan dat ook een defect horloge tweemaal daags de goede tijd aangeeft?
Met die vintage horloges is t wel beter.
Ongesteend < stenen < delrin