Verschil tussen horloges van verschillende segmenten

Kwam dit tegen op het internet:

Even los van of het allemaal even accuraat is (iedereen heeft zijn eigen mening en kan vinden dat een merk niet goed is ingedeeld).
Maar wat ik mij afvroeg: wat maakt nu een luxury horloges ook daadwerkelijk luxury, behalve de prijs. Waarschijnlijk dat de meesten zullen zeggen: “afwerking, inhouse uurwerk, gebruik van materialen.”

Maar is dit eigenlijk wel echt zo? Ik krijg namelijk soms het gevoel dat dit alleen berust op een soort kastenstelsel die in stand word gehouden door merk/fabrikant en door de consument. Wanneer ik een horloge van tegen de 4000 naast een horloge leg die de helft of minder leg. Dan kan het zo zijn dat die goedkopere net zo goed is (dit is mijn mening).
Maar is dit eigenlijk altijd al zo is geweest, of zien wij een zelfde trend wanneer wij vintage horloges met elkaar vergelijken?

Btw. Als je dit een waardeloze topic vraag vindt. Dan heb ik liever niet dat je hier gal aan het spugen bent. Maar heb ik liever dat je dit dan maar gewoon niet volgt.

11 likes

Je kunt het wel dramatisch verwoorden hoor :joy:

2 likes

Met onderaan de Onaanraakbare oftewel Untouchables.
Suggestie…? :grin:

1 like

Oris naast Gucci en Fortis, ik moet huilen

11 likes

Ik ben het ook totaal niet eens met de merken onder het kopje “Ultra Luxury”

image

15 likes

Dat heeft zeker te maken met luxe. De markt en de strategie van het bedrijf bepalen de uiteindelijke waarde in euro’s.

1 like

Chillekasper verhit weer eens de gemoederen met een gegarandeerde hit. Misschien moeten we een Chillekasper-topic-kalender 2020 gaan maken.

Rolex en Omega horen gewoon op dezelfde golflengte te worden vernoemd. Die concurrentie is gewoon lachen en de kwaliteit verschilt niks.

Verder hoop ik op lekker veel ruzie.

13 likes

image

Ik heb maar op annuleren gedrukt.

9 likes

Voor mij is een luxery watch uitgevoerd in edelmetaal, met een hoge mate van decoratie op het uurwerk/plaat.

Het idee “entry level” luxery is dan ook een soort paradox. Net als merk classificatie. Een aanzienlijk deel van de merken heeft horloges die wel of niet aan die criteria voldoen.

Wellicht dat een merk als VC, AP, PP, ALS luxe merken zijn. Rolex is voor mij toch vooral de toolwatches… En heeft toch een lager niveau van afwerking (movement) dan voorgenoemden ongeacht het materiaal. Zo als wel meer in de lijst.

Oris? SINN? TAG? Tudor?? Dat zijn toch geen luxe merken? Tuurlijk kwaliteit, maar wel vooral tools.

4 likes

Goed dit was natuurlijk met een knipoogje bedoeld. Maar hoe zou ik dit beter kunnen verwoorden?

Wat ik mij ook eigenlijk afvraag: wanneer een Casio, Citizen of 1 van die in het lagere segment plotseling om een reden (bijvoorbeeld jubileum) besluiten een horloge te fabriceren met inhouse kaliber, super afgewerkt in edelmetaal. Behoort dit horloge dan tot de hogere segmenten of ???

Overigens over Citizen gesproken, hadden zij zoiets niet al eens gedaan?

1 like

Misschien de term “luxe” even definiëren…?
Ieder horloge boven € 25,- is een luxe-artikel.

8 likes

Ik denk dat deze rangschikking klopt als je zou rangschikken op prijs. Maar dat heeft nauwelijks wat te maken met kwaliteit.

2 likes

Dat deed ik in de eerste zin van mijn post, voor mezelf.
Geloof niet dat er een algemeen geaccepteerde definitie is, wat dit soort discussies sowieso zinloos maakt.

En alles boven de 25 luxe vind ik ook wel erg simpel. Dan is een MVMT ineens een luxe product :p.

1 like

Ik hou wél van het principe “keep it simple, stupid” en níét van hokjesdenken. Dat laatste kom ik bij de aankoop van een nieuw horloge niet helemaal onderuit, dus maak ik meestal een (denkbeeldige) matrix: Spreekt me aan/Spreekt me niet aan vs. betaalbaar/onbetaalbaar.

Meer hokjes heb ik tot nu nog niet nodig gehad. :+1:

1 like

Quasi-luxury
Entry-level luxury
Luxury
High-end luxury
Ultra Luxury

Hokjesdenken. Mooi man. Als je iets niet kan plaatsen verzin je toch gewoon een nieuw hokje. :joy:

7 likes

De zaal loopt al aardig vol. Nog even wachten op een zekere influencer en dan kan het feest beginnen!

7 likes

Elk horloge boven de 5000 is toch een luxe artikel? en daaronder in de affordable categorie?

25 likes

Je kunt niet elk merk in een hokje plaatsen, de meeste merken hebben een heel uiteenlopende range van horloges.

Als je al iets probeert moet je met overlappende categorieën werken, bijvoorbeeld zoiets:

10 likes

Verdomme! Het staat zo duidelijk in de regels en nog gaat het mis. Ik spel het even uit voor je.

Infiltraties door de Hodinkee-redactie zijn hier NIET welkom!

Ksjt, met de privèjet terug naar de joewesee jij!

6 likes