Verschillen werking GMT horloges

Ik ben best al een tijdje bezig met te zoeken naar een niet-Rolex GMT horloge dat wel werkt zoals een GMT-master. Wat bedoel ik hiermee?

Welnu, bij een Rolex GMT Master is de 24-uurs aanduiding de hoofdtijdaanduiding. De urenwijzer van de 12-uurs verdeling is afzonderlijk hiervan instelbaar. Handig bij overgaan op een andere tijdzone, je zet zo de 12-uurs wijzer een uur terug of vooruit. Ook handig bij overgaan van zomer- op winterwijd en andersom. Wie deze uitleg niet duidelijk vindt, kan even kijken op Youtube:


Kijken vanaf 1’45".
Uiteraard kan op de lunette nog een tijdzone worden ingesteld, totaal 3 dus (lokale tijd, GMT en “lunette tijdzone”).

Dan hebben we wat in mijn perceptie “de rest” voorstelt (uitzondering: de Glycine Airman “Purist”), gebaseerd op het ETA 2893 uurwerk. Wat is hier anders aan (qua werking)?
Bij dit uurwerk is de 12-uurs aanduiding de hoofdtijdaanduiding. De 24-uur wijzer is weliswaar afzonderlijk hiervan instelbaar maar, en nu komt het, als we bijvoorbeeld overgaan van ZT op WT of andersom dan gaat de GMT wijzer mee - en dat wil je nu juist niet, want dan moet je de GMT wijzer ook opnieuw instellen. No big deal, zul je wellicht opmerken, maar ik vind dit voor een GMT horloge onjuist. Ook hiervan zijn Youtube filmpjes beschikbaar, kijk bijvoorbeeld naar:


kijken vanaf 5’00".
Ook hierbij kunnen in totaal 3 tijdzones worden ingesteld.
(Je zou bij horloges uit deze groep de 12-uurs aanduiding op GMT kunnen zetten, maar dan heb je weer weinig aan de lunette. Geen oplossing dus).
De Orient Star GMT werkt ook zo, dus die heb ik bij deze groep ingedeeld.

De Glycine is een uitzondering omdat daarbij de 12-uur wijzer ontbreekt: er is alleen een 24-uur wijzer. Een tweede tijdzone is in te stellen op de draaibare lunette.

Mijn vraag aan de HF community is nu: is er iemand die een GMT horloge weet dat net zo werkt als de Rolex? Of is Rolex hierin volstrekt uniek?

2 likes

Als ik mij niet vergis en jouw verhaal goed begrijp, werken de Seiko Kinetic GMT’s op een zelfde wijze :interrobang:

Of dat bij de Grand Seiko met GMT ook zo is, weet ik niet :sunglasses:

1 like

Roger, ik denk dat je mijn vraag hebt beantwoord!
Even hier gekeken (vanaf 11’35"):

en hier, vanaf 1’15"

Afgezien van het ontbreken van een draaibare 24-uur lunette werkt de zaak net zo als bij de GMT Master.
In elk geval heb ik nu een ingang om verder te zoeken.

(In eerste instantie niet bij Seiko gekeken, omdat ik daar geen GMT horloges met draaibare 24h lunette kon vinden in de betaalbare klasse).

Nogmaals dank!

2 likes

De UTC horloges van IWC werken op een vergelijkbare manier.

1 like

Bas, dank! Ik ga ze bekijken.

1 like

Als ik het goed begrijp en zo even bedenk, doet mijn Omega seamaster gmt 50 years het zelfde. Uur wijzer afzonderlijk, en daarna minutenwijzer de 24uurs wijzer.

2 likes

De Oriënt Star GMT heeft ook nog een vaste 24 uur schaal op de wijzerplaat (naast die op de roterende lunette). Dat zou een vierde tijdzone kunnen zijn…is die oplossing bruikbaar? Ik krijg het even niet verzonnen.

Overigens heb je gelijk: de 24 uurs wijzer draait mee wanneer ik de lokale (12 uur) wijzers een uur terug of vooruit zet. Had me nooit gerealiseerd dat dat een issue kan zijn.

1 like

Je kan ook gewoon deze kopen ben je voor € 26,-- klaar en zie je 3 wereldtijden simultaan

zonder je hersenpan te hoeven breken :wink:

5 likes

Even bekeken en inderdaad: ook deze Omega doet het op de door mij geprefereerde manier :+1:

IMO mooi voor het aflezen van de GMT wijzer, als de draaiende lunette op tijdverschil is ingesteld. Wel handig dus :+1:

Functioneel heb je helemaal gelijk, maar ik denk niet dat ik hier een klik mee ga krijgen :wink:

3 likes

Alpina gebruikt ook “true” GMT movements. Edit: Tudor ook lees ik net :slight_smile:

Voor diegene die willen zien hoe een “niet-true” GMT horloge praktisch gezien werkt (de meeste horloges, buiten degene hierboven genoemd) kan je de GMT pagina van Farer bezoeken: https://farer.com/collections/gmt-automaticwatches
Halverwege ongeveer hebben ze een soort horloge simulator op de pagina gezet waarbij je beide tijden kunt aanpassen en zien wat er gebeurd.

2 likes

For what it’s worth…

na lang - en vergelijkbaar - pielen met allerlei GMT horloges (tijdschijf, tweede wijzer, etc) ben ik uitgekomen bij Oris als ‘beste’ tweede tijd horloge. Gewoon een normale tijd (die je met drukknoppen - of in de laatste versie met een draaibare lunette - per uur vooruit en achteruit kunt klikken) en een tweede kleine dial bij de drie die altijd op de thuistijd blijft staan.

Heb niets beter afleesbaars kunnen vinden - IMHO.

Het heeft even wat tijd nodig eer het lezen van een 24 uurs centrale wijzer net zo snel gaat als een ‘normale’ uurwijzer. De meesten zijn het simpelweg niet gewend.
Ik ben er inmiddels aan gewend en vind het heel makkelijk af te lezen (met of zonder lunette tijdzone verdraaiing). Maar het soort aanwijzing dat je wilt/nodig hebt/handig is hangt denk ik vooral van de persoon af. Een twaalf uurs indicatie zou ik weer niet willen hebben bijvoorbeeld.

Volgens mij is een horloge met tweede tijd niet per definitie een GMT/UTC horloge is, aangezien GMT wel iets specifieks is, maar dat is een ander verhaal :slight_smile:

1 like

Dus deze bedoel je :grin::grin::grin:

2 likes

Ja die hoe kom jij daar nu weer zo snel aan :wink:

Zat plots bij de post :sunglasses::sunglasses::sunglasses:

1 like