Je hebt de Speedmaster Reduced (39mm, automatisch uurwerk, wordt niet meer gemaakt), dit zijn vaak de goedkoopste rond de 2000 euro.
Van de Speedmaster (Professional) (42mm, handopwind) zijn er vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw verschillende versies gemaakt. De modellen van voor de maanlanding ‘Pre-moon’ in 1969 zijn erg gewild onder verzamelaars en deze zijn dan ook vaak een stuk duurder dan versies van na 1970. Dan heb je ook nog een aantal limited edition versies (Snoopy, Ultraman, Speedy Tuesday etc…), die zijn dan weer duur omdat ze limited zijn.
De über speedmaster? Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Voor mij is dat een geelgouden 145.022 Apollo XI.
Een intro in de wereld van Speedmasters is dit item van Hodinkee:
Redelijk compleet overzicht van waar het is ontstaan en waar het heen ging. Naast het gebruikelijke model zijn er enorm veel varianten, maar als je hem wilt snappen dan zou ik hier bij de basis beginnen.
De nieuwste Speedmaster Moonwatch Professional, het model dat het eerste horloge op de maan was, kan je onderverdelen in twee soorten: De versies met saffier glas en met een open achterkant waardoor je het uurwerk kan zien, en de versies met een hesaliet glas zonder een open achterkant. Ik zeg versies want de Speedmaster Moonwatch levert Omega ook op nylon en leer ipv. een stalen band, en dan niet te spreken over de talloze limiteds. Op het saffier glas is het bijna onmogelijk om krassen te maken. Alleen ligt het saffier glas bij de Speedmaste wel wat meer als een blok op het horloge, en vanaf bovenaf gezien heeft het een beetje een melkwitte rand. Het hesaliet glas op de andere versies krijg je wat makkelijker krassen op dan op saffieglas, daarin tegen is het saffier is mooier afgerond en daardoor wat vloeiender op de kast. Een handig trucje om de twee verschillende versies uit elkaar te houden is door middel van de stalen te bekijken, als deze hier op komt uiteraard. De stalen band van de versie met saffier glas heeft een deels gebrushde band en deels glad gepolijste band. De glas gepolijste delen zijn twee van de vijf “delen” van de schakel. De versie die met hesaliet glas komt heeft een volledig gebrushde band. Ook is er een prijsverschil tussen de twee versies: de Omega prijs van de Speedmaster met saffier glas is €7.600,- en de Omega prijs van de versie met hesaliet glas is €6.700,-. (Beide met stalen kast en band.)
Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals de Speedmaster Moonwatch Professional in Sedna gold (oftewel rose goud), deze heeft wel saffier glas en een open achterkant, maar de band is niet op dezelfde manier gepolijst als haar stalen broertje. Je hebt natuurlijk ook nog Speedmaster in keramiek (Dark side of the moon bijv.), of vintage inspired modellen zoals de vrij nieuwe Speedmaster '57.
Maar die krasjes polijst je er zo uit en het vervangen van een acrylglaasje kost héél veel minder dan een saffierglas. Èn het heeft een mooie warme gloed in tegenstelling tot saffierglas.
MIJN über Speedmaster is niet “oh ik kies maar een gouden want dat is de duurste en duur=mooi” maar de Speedmaster Mark 40 aka de Ben Clymer aka de Michael Schumacher!
Coole kleuren die je zelden op andere horloges ziet, vanille verkleurd tritium en mooie complicaties zoals de Automaat, Chronograaf, Triple Date Calender en de compleet overbodige maar coole zwart-blauwe dag/nacht-indicator!
Het is misschien misschien iet wat over dreven, het is mij in ieder geval nog niet gelukt. (En ik vind het zelf een wat veiliger gevoel ) Maar er is zeker wel een verschil met hesaliet. En dat het polijsten kan en het vervangen een stuk goedkoper is zeker een pré, helemaal mee eens. De combi veiliger gevoel een open achterkant is voor mij toch zeker wel een gele goeie deal, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.