alleen is de waarde alles behalve kinderachtig. Mooiste LE Speedy vind ik, maar de meeste Speedy’s die jij hebt, of hebt gehad zijn prachtig, net als de Rolexen in je Rolex periode, en de Zenith’s in… afijn, je snapt vast wat ik bedoel 
Dan tel je de Russen en Scott Carpenter met zijn Breitling Navitimer Cosmonaute niet mee begrijp ik?
Zie mijn eerdere antwoord op die vraag.
De Cosmonaute was een one of en niet in open ruimte, maar in de cockpit.
Nooit te oud om te leren.
Heb me vooral geïnteresseerd in andere merken, de omega interesse komt nu pas voor mij.
Hij had er twee, eentje is verbrand in het ongeluk. 105.003 was niet de eerste speedmaster op de maan, dus ook niet wat de Speedy tot Moonwatch maakte ( 105.012/145.012 wel ) de 003 is pas met Gene Cernan op de maan gekomen. De 321 Ed White is dan ook meer marketing, het is eigenlijk Cernan`s horloge.
Overigens komt het ontwerp dat leidde tot de Speedmaster, vanaf de CK 2915, hier vandaan ;
En nog een verzamelingetje Speedmaster , klik er maar op
ik snap je vraag heel goed hoor. 100 modellen die er hetzelfde uitzien maar allemaal niet anders zijn 
Waar haal je dat nou vandaan?
De “Ed White” heeft zijn naam te danken aan de 1e ruimtewandeling door Edward Higgins White II in juni 1965 uitgevoerd met een 105.003 om de pols.
Dat was een pre professional. De foto’s ervan maakten dat Omega zich realiseerde dat hun horloge werd gebruikt door NASA en toen ging men pas los, met o.a. “Professional” op de wijzerplaat.
Dat Cernan er toevallig jaren later een droeg is in die zin niet zo relevant. Het was toen al de “Ed White”. Omega hyped de boel nu een beetje rondom cal. 321.
Daar zit nog een linkje omdat Urquhart van Omega goed bevriend was met Gene Cernan, zover ik heb gehoord. Dát is nu marketing.
Nee hoor:
Dat “verbrande” horloge is aan de familie gegeven na opgekalefaterd te zijn:
Afgehamerd voor 35.000 USD in 1999 (in opdracht van Ed Higgins White III).
Zonder de originele stoffen band geveild, want die is in de brand gesneuveld.
Het ding was aan de zijkant op een hele lelijke manier (hand)gegraveerd met o.a. de naam Ed White.
Die was achtergelaten in de capsule omdat de mission timer defect was. Mochten de horloges in de ruimte sneuvelen dan was er in ieder geval nog een backup. https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a11/a11.evaprep.html
En je kunt ook de stukken van Chuck Maddox opzoeken (oa op TimeZone). Zijn wat ouder, Chuck is inmiddels niet meer onder ons maar was een autoriteit op het gebied.
Algemeen bekend dacht ik, in die brand overleefde niets.
en Professional, ja dat werd de Speedy maar die van Ed is nooit op de maan geweest, en die referentie kwam pas op de maan nadat er al een paar waren geweest die er de Moonwatch van maakte.
De levenden niet, de Speedmaster dus wel.
Daarbij wordt een Ed White niet ineens een Cernan omdat die 'm op de maan droeg.
We noemen een Rolex Paul Newman Daytona toch ook niet ineens een Ellen DeGeneres omdat die er ook een draagt?
Die van Ed White is nooit op de maan geweest, dus er is geen Ed White moonwatch, wel een Ed White Speedmaster. Je kunt niet eerdere modellen dan ook gaan benoemen volgens iets wat pas later is gebeurt. Een 356 wordt ook geen 911 lijkt me.
De 321 ed white is een Speedmaster, maar die referentie 003 heeft het niet gemaakt tot de moonwatch. Dat waren de 005 en 012. Die, en hun referentie opvolgers zijn de moonwatches.
En pas toen Cernan die referentie droeg op de maan hoorde hij er een beetje bij
. Had het gewoon 321 Speedmaster genoemd, of Cernan voor mijn part, want Ed White heeft er al een naar hem vernoemd, en FOIS heb je ook al. Maar niet met terugwerkende kracht gaan roepen dat de 003 een Moonwatch is. Dat is pas marketing !
en als hij is nagebouwd, volgens Omega dan, naar Cernan`s eigen horloge, dan is hij dien naam meer dan waard.
Heb ik volgens mij nooit gedaan. Ik noem het structureel een pre professional, Ed White of Cal. 321…
Er zijn veel verschillende modellen, maar de basisconfiguratie van een echte Speedmaster is wat mij betreft toch wel een stalen handopwinder met een Hesalite glas en metalen achterkant, het basismodel zeg maar. Of het dan een cal 321 of 861 is maakt mij weer minder uit, de eerste zijn tegenwoordig trouwens onbetaalbaar geworden.
Een van de meest gezochte modellen (na de allereerste CK2915 en 2998) is de zogenaamde Grail, type 376.0822, maar dat is een automaat, met dag-datum en 24-uursaanduiding. Wat mij betreft dus zeker geen über-Speedmaster (maar wel heel leuk om te hebben mocht je nog ergens 20k hebben liggen). Meespeelt dat er maar 1800-2000 van zijn gemaakt. Datzelfde geldt ook voor de Speedmaster 125, een enorm blok staal, maar die is dan weer veel minder kostbaar.
Prijzen van oudere modellen worden vooral bepaald door zeldzaamheid, en ook bepaalde hypes. Uiteraard zijn volgouden modellen meestal duurder. De Reduced automaat is niet erg geliefd, daarom vaak wat goedkoper. Op zich is er niet zo veel mis mee, hij zou moeilijk te servicen zijn zei men, en voor een kleinere pols is hij misschien wel prettiger te dragen. Dat servicen schijnt nog wel mee te vallen.
Maar iedereen heeft ongetwijfeld een andere mening, dus we gaan er niet uit komen wat de eindbaas is.