Verslagje full service Rolex Datejust 1603 ('73)

Omdat ik hier normaal gesproken met name horloges flipper of “grappige” reacties post met nog “grappigere” gifjes dacht ik: “kom Jeroen, laat eens even zien hoe de full service van de Datejust is gegaan”. Met dank aan @PeterLC; hij was bij hem in vertrouwde en ook kundige handen en hij kan er weer jaren tegenaan :sunglasses::sunglasses:

Er waren 2 redenen om hem te laten servicen: met de zomer in aantocht altijd verstandig om een WD check te laten doen, maar ook bleek de amplitude niet meer top te zijn. Beter voorkomen dan genezen zeg maar. Ik citeer Peter hier en daar (met zijn goedvinden).

Eerste indruk - uurwerk zat eigenlijk nog redelijk in de olie. Hier en daar iets teveel, zoals vaak. Het grote punt was echter, dat er veel en veel te veel grafietvet in de veerton was gebruikt. Dit verklaart vrijwel zeker de wat matige amplitude. Als je de pic van de veerton en veer uitvergroot, zie je dat 't een vieze bende is.

Voor:

Na:

Daarna heeft Peter hem helemaal gedemonteerd en alles grondig gereinigd. Ik blijf het fascinerend vinden, al die piepkleine onderdeeltjes.

Er is een prima alternatief voor het vet dat op de veertonwand moet; en de veer zelf hoeft nauwelijks gesmeerd te worden, en bovendien met ander (dunner) vet. In combinatie met de nieuwe veer zou dat echt verbetering moeten geven.

Volgende stap was het assembleren.

Daarna alles weer goed in elkaar zetten en het nieuwe glaasje met verse pakkingen en rubbers monteren.

WD test zonder uurwerk, als hij daar doorheen komt dan later nog een keer met. Ook de wijzerplaat en wijzers, datumverzetting zo goed mogelijk zien te krijgen - da’s altijd best een klus, pakkingen invetten, automaat-unit er op en op de winder. Hij loopt nog steeds (Peter windt het losse uurwerk elke dag handmatig op) met 245/255 graden amplitude - mooi stabiel in verschillende posities. Beter dan die van hem, naar eigen zeggen.

Hij loopt nu +/-1 seconde per dag en dat zijn zeer goede waarden. Zal in de praktijk wellicht iets schelen, maar meer dan ca. 1 seconde zal haast niet. Dat is binnen de normen die Rolex tegenwoordig hanteert!

En hier het eindresultaat :sunglasses::sunglasses::sunglasses::sunglasses:

90 likes

Ja leuk, heb je ook een foto van het eindresultaat? :wink:

Geweldig altijd om te zien, ben telkens weer onder de indruk van de kennis en vakmanschap.

Top!

2 likes

Als je hem nu nog verkoopt denk dan maar even aan mij😉
Prachtig :ok_hand:

3 likes

Dat heeft @PeterLC weer goed gedaan :ok_hand:

2 likes

Mooi verslag! Dank voor het delen. :+1:
Die kan er wel weer een poosje tegen; veel plezier ermee.

1 like

Mijn beste,

Magnifiek!!
Je kan er weer met volle teugen van genieten!!
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi verslag, je horloge is trouwens een beauty! :heart_eyes:

2 likes

Erg mooi, zowel het vakmanschap als het horloge!

2 likes

Leuk verslag!!!

2 likes

Altijd smullen deze verslagen, dank voor het delen!

2 likes

Horlogemaker is een echt vak!!
Ziet er weer top uit.

2 likes

Prachtig! En kudos voor @PeterLC :ok_hand:t2:

In hoeverre is deze nu waterdicht @jeroenderee ?

3 likes

Ik kop 'm even in - in elk geval 5 bar, en 0,4 bar onderdruk:

Machine kan tot 0,8 onderdruk, maar dan kan 't horlogeglas er af knallen, zeker bij plexiglas. Ding meet de vervorming van kast en glas in duizendsten mm. bij toenemend vacuum. Da’s de meter onder de stolp.

De moderne versie van de Leak-controller heeft geen vacuum-meter meer, en kost het drievoudige van dit zeer goed onderhouden vintage exemplaar…

De pic in Jeroen’s verslag laat het complete uurwerk zien voor de demontage. Dit is 'm echt na de opbouw - niet dat het visueel veel verschil maakt… :wink:

16 likes

Prachtig horloge en mooi verslag! Dank je voor het delen en heel veel plezier nog met dit supermooie klokje! :ok_hand::sunglasses:

1 like

Thx @PeterLC .
De getallen mbt onderdruk zeggen me niet zoveel; zal ik eens posten in het domme vragen topic :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik bedoel eigenlijk met mijn vraag kun je er nu mee fietsen door een regenbui of je handen wassen :smiley: ?

2 likes

Gaaf verslag. Indrukwekkend servicerapport van een topper.:+1:

2 likes

Beiden geen enkel probleem. :+1:

3 likes

Nope… Ik heb recht op dibs :grin:

Jeroen, lekker houden man, prachtig model en hij draagt heerlijk. Misschien toch een beetje spijt dat ik hem heb weggedaan, maar hij is aan jou gegunt.

2 likes

WTF is dat :grinning::grinning::grinning:
(Ik ben net zo oud als de Datejust hè, vergeet dat niet)

Thanks man. Eind goed, al goed!

Heerlijk! Schitterend horloge, top service en mooi topic​:+1:t2::smiley:

1 like