Vertraagt je horloge als je het draagt?

Hallo, ik heb een paar automatische seiko’s. Ik probeer ze ook allemaal op tijd te laten lopen. Nu heb ik gemerkt dat het horloge dat ik echt draag per dag 5 tot zelfs 20 seconden achter loopt. Is dit normaal?

1 like

Voor een budget Seiko wel

2 likes

Afhankelijk van het uurwerk kunnen ze aardig wat positionele variatie hebben en dan onnauwkeuriger lopen. Iets met werken tegen de zwaartekracht. Als je het horloge draagt heb je dit meer dan met een horloge dat je bewaart met de wijzerplaat naar boven.

Pressage verliest ook bijna 10 srconden.

Kan gebeuren. Seiko is over het algemeen erg nauwkeurig. Wellicht tijd voor een service. Dit is makkelijk aan te passen als het uurwerk schoon is. Mocht hij vies genoeg zijn kan het uurwerk compleet gereinigd worden en opnieuw afgeregeld worden om weer mooi op tijd te lopen.

Het kan ook magnetisme zijn, dan is het even demagnetiseren bij bijv een juwelier. Ik weet niet hoe oud het horloge is.

1 like

Allemaal vrij nieuw. Oudste is 3 jaar.

For reference mijn seiko verliest wanneer ik hem draag ook 10-15 seconden per dag (6r15 uurwerk) en dat is ruim binnen spec

dan gaat het meestal sneller lopen, en blijf weg bij juweliers met een horloge

7 likes

:+1:

Zit toch een 4R uurwerk in?

ACCURACY RATING:

Seiko claims that the accuracy of caliber 4R35 is between +45 / -35 seconds per day. This rating is based on normal daily wear on the wrist in temperatures between 5 ºC and 35 ºC. When testing your watch for timekeeping, make sure it is fully wound.

Dus allemaal ruim binnen specs (daarvoor moet je niet bij Seiko zijn)

2 likes

Ok

Ik vind het ook niet echt een probleem maar het viel me gewoon op. Het horoge om mijn pols liep altijd wat achter. En die paar seconden geef ik niet om maar was benieuwd waarom.

1 like

Good for you! Ik zou er schijtziek van worden :sweat_smile:

1 like

:rofl:

Nou daar heb ik heel andere ervaringen mee hoor… …hier laatst iemand met twee nieuw gekochte Seiko’s, voor zijn zoons. Van die 7S26-achtige crap. Die mits goed geserviced en afgeregeld ook wel goed kan zijn hoor; heb hier al sinds 2010 een SKX009J die ik in '17 geheel heb geserviced en sindsdien is het pappen en nathouden. Maar hier ging het om nieuwe horloges. Eigenaar kwam hier - een van de horloges had in Schiedam al een nieuw uurwerk gekregen. Zat onder de vingerafdrukken, had een mega-scheeftik, en liep flink voor.

Eigenaar uiteindelijk de deur uit gestuurd met twee horloges zonder scheeftik en beiden -hopelijk- lopend binnen COSC, zoals na enkele dagen ook werd bevestigd. Het is gewoon snel-snel-snel zoals bijna overal in de horlogewereld. De klant kan de pot op.

7 likes

Heb deze alle drie nieuw gekocht. 1 zelfs bij een topleverancier hier in Nijmegen.

1 like

Ik heb gewoon te veel tijd denk ik en dan ga ik kijken naar die laatste paar seconden.:hugs:

:joy:

Neu. Die range is best flink.

-20 tot +40 s p/d afwijkingen vanuit de fabriek.

4 likes

Yep. Kan me niet voorstellen waarom Ruben Seiko de hand boven het hoofd zou moeten houden, maar ondertussen…

Ik vind het prima als een horloge wat voor gaat lopen op een dag, maar consequent achterlopen zou me flink storen.

3 likes