Vervangen Dial Markers

Goeiemorgen allen,

ik ga proberen weer een stapje verder te gaan in de hobby en heb volgende vraag.
Van een oude Junghans ontbreken 3 markers op de wijzerplaat. Nu de wijzerplaat zo niet bruikbaar is wil ik proberen de overige dial markers te verwijderen en er nieuwe te plaatsen.
Hoe het plaatsen van nieuwe hoort te gebeuren daar vind ik filmpjes genoeg van terug op You tube maar hoe ze te verwijderen daar vind ik niets van.
Vandaar mijn vraag. Hoe kan je die wijzerplaat indices zo adequaat mogelijk verwijderen zonder schade toe te brengen aan de wijzerplaat. Ik heb wel een aantal oude waar ik het op kan uitproberen maar toch zou ik eerst jullie mening eens willen horen.
So Shoot!!!

3 likes

Je hebt het denk ik over de indexen op de wijzerplaat?
Bij de meeste goedkope horloges zitten ze rechtsreeks op de wijzerplaat gelijmd, maar een beetje merk gebruikt indexen met 2 pootjes voor de bevestiging.
Vaak zitten de gaatjes voor de pootjes door de wijzerplaat geboord en zijn de indexen aan de achterkant vast gezet met pons of lijm. Dan kun je ze er voorzichtig uit tikken.

3 likes

Op de 3 plaatsen waar de indexen weg zijn, zie ik idd 2 gaatjes doorheen de wijzerplaat. Hoe zet je de wijzerplaat vast om die indexen er langs de achterkant uit te tikken zonder de voorzijde te beschadigen?

1 like

Ze zitten niet echt heel vast normaal gesproken, zal geen brute kracht nodig zijn.

2 likes

Dat ligt helemaal aan de wijzerplaat, je zult vast wel iets kunnen bedenken.
Voorzichtig in een uurwerkhouder of iets van een stempel die rond de index past en de wijzerplaat niet beschadigd

1 like

Ooit zelf een wijzerplaat gespoten. Had toen de wijzerplaat gewoon op een zachte doek gelegd en de lijm aan de achterzijde voorzichtig weg gekrabd. Via de kleine gaatjes met een dunne naald de uurmarkeringen eruit drukken.

Vervolgens de nieuwe uurmarkeringen terug geplaatst, met UV-lijm aangestipt en met UV-lamp laten uitharden. Kan uiteraard ook met iets anders, maar dan heb je met droogtijd te maken en moet je alles in 1x doen.

6 likes

Plaats eens een foto van de wp, wellicht kan ik of iemand anders jou helpen aan een goede wp of wellicht indices…

1 like

zal er morgen eens werk van maken